• Autor: Ondřej Zeman
Na vlastní kůži jsme si v taktické střílečce Ready or Not od vývojářů z VOID Interactive vyzkoušeli, jaké to je být členy SWAT týmu. Zda jsou pozitivní ohlasy hráčů a kritiků oprávněné, nač tento titul aktuálně sází a v čem naopak podle nás tkví jeho slabina, vám povíme v naší recenzi předběžného přístupu.
zdroj: VOID Interactive
Na herním trhu jsou různé typy her. Většina se však snaží zavděčit všem, protože přístupnost často prodává více než vysoká náročnost. Obdobně jako bezpočet jiných autorů se tvůrci Ready or Not rozhodli, že se vydají dosti odlišným směrem. Jejich dílo je v podstatě simulátorem speciální jednotky, do jejíhož člena se v rámci kampaně pro jednoho hráče máte možnost převtělit. Vaším revírem je metropole Los Suenos, která v současnosti obsahuje celkem osm míst, na něž se lze s jednotkou extrémně vycvičených jedinců vydat. Ve slušné škále lokací najdete hnízda bezdomovců, čerpací stanice, farmy nebo opravny aut, kde se v nočních hodinách zaměstnanci věnují prodeji drog.
zdroj: vlastní
Občas jediný výstřel rozhodne o vaší budoucnosti.
Hodně dlouho jsem přemýšlel nad tím, kam se vydat nejdříve. Nakonec to u mě vyhrálo doupě lidí bez domova. Myslel jsem si totiž, že právě oni budou tím nejjednodušším cílem. Více jsem se snad plést nemohl. I když dům plný bezdomovců vypadal na první pohled jako něco, co se dá lehce smáznout, velmi rychle jsem zjistil, že než tuhle akci dokončím, ještě uplyne mnoho vody. Hlavním důvodem, proč tomu tak bylo, byl fakt, že budovu neokupovala sebranka úplných nemehel nemajících do čeho píchnout, ale borci se zbraněmi, které se neobávali použít proti mé skupině. Jejich výskyt byl navíc vždy definován náhodou. Žádný průchod tím pádem nebyl stejný, což mi zcela znemožnilo plně se opřít o mé předchozí zkušenosti a zážitky.
Celé místo bylo navíc prošpikované pastmi všeho druhu, takže postup byl oproti jiným taktickým hrám, jež jsem mohl v minulých letech hrát, dosti pomalý. Na každém kroku tu prostě záleželo a vykopávání dveří nebylo vždy tou nejlepší taktikou. Důvěru jsem postupem času neztratil pouze v uzavřená vrátka, ale také v obyvatele jednotlivých destinací. Nejvíce mě asi poznamenala zkušenost s nevinně vypadající blondýnkou. Ta se nejprve tvářila jako oběť, jen proto, aby následně mohla zaběhnout do chodbičky, vytáhnout pistoli a řádně mě s ní osolit. Po jisté době jsem se kvůli takovým zážitkům stal dosti nekompromisní postavičkou nebojící se po svých protivnících bez většího ostychu střílet a mířit jim rovnou na hlavu. Ready or Not totiž často pracuje s myšlenkou zabij, nebo zemřeš.
Ready Or Not - Almost
zdroj: vlastní
Falešní civilisté dokáží v Ready or Not občas nepříjemně překvapit.
Ve výsledku jsem se v doupěti bezdomovců zasekl na pěkné tři hodinky. Možná jsem měl smůlu, nebo mi to prostě nešlo. Ale jeho zdolání mi dalo celkem zabrat, a to byl pouhý začátek mého divokého dobrodružství v čele zásahové jednotky. Následovala řada dalších situací, jež jsem zvládal už o něco lépe než tu počáteční. Času jsem však nakonec v Ready or Not utopil až překvapivě hodně. Na to, že se jedná o předběžný přístup, nabízí obsah, který mu může leckterá jiná taktická akce pouze závidět. Tvůrci navíc na celku pracují, takže se člověk nemusí bát, že by se v následujících měsících nudil.
Nepřátele, se kterými jsem se v jednotlivých lokacích střetával, tu nevede žádný geniální hráč, nýbrž umělá inteligence. Ta své svěřence ve hře prezentuje jako živé bytosti, které jsou vyloženě překvapeny z toho, co se kolem nich děje. Přestože jsem občas střílel dosti divoce, nikdy jsem nenarazil na situaci, že by se celý dům seběhl a vyvstala situace z klasických FPS her. Namísto toho většina protivníků hrála pěkně za sebe. Schovávali se v uzavřených místnostech a reagovali na podněty jen minimálně. Prostě takový klasický člověk, jemuž v jednu ráno rozrazí dveře hoši v černém a začnou s křikem prohledávat jeho barák.
zdroj: vlastní
Pachatelé po sobě zanechávají různé předměty. Vždy se však jedná o důkazy.
Osoby vyzbrojené nějakou tou zbraní tu i přes svůj ospalý nástup představují velmi efektivní střelce. Všechny střety jsou tím pádem vcelku náročné, a ne vždy z nich bez správného promyšlení celé akce vyjdete bez toho, aby to některý z vašich hochů schytal. Sám jsem nejednou padl s kulkou v zádech, nebo si ji byl nucen vytahovat. Hra naštěstí nepracuje ve většině případů s myšlenkou jedna kulka, jeden mrtvý, takže z těch menších škrábanců se hlavní postava vždy může vyléčit obvazy, jež má stále při ruce. Nesmí se ovšem jednat o příliš velké poškození, jelikož jakmile vás protivník střelí třeba do hlavy, nebo aktivujete nášlapnou bombu, celou misi si pěkně zopáknete od začátku s tím, že hra rozdá karty úplně jinak, než jste měli možnost vidět před smrtí.
To, zda přežijete, či naopak zemřete, často ovlivňuje to, jakou výstroj své postavě před misí nasadíte. Při specifikování výzbroje, již si vezmete na misi, lze vybírat hlavní a sekundární zbraň, taktický předmět, granáty a jednorázovou pomůcku. Škála smrtících nástrojů je v Ready or Not rozsáhlá. K dispozici je speciální jednotce dáno šest útočných pušek, trojice samopalů a tři brokovnice. Vybírat si je tím pádem z čeho. Záložní zbraně tu představuje pouze sedm pistolí, které lze vzít do kombinace s balistickým štítem. Autoři počítají s tím, že ne každému tento formát sedí, a tak namísto něj můžete vzít do akce beranidlo, malou brokovnici, nebo zrcadlovou pistoli, ideální po průzkum místnosti bez toho, abyste do ní vůbec vstoupili.
Ready Or Not - Farm
zdroj: vlastní
Při nočních misích se bez správného vybavení neobejdete.
Sekundární výstroj, mezi níž bych zařadil třeba granáty a výbušniny, při hraní řešíte středně. Užíváte je, ale není to vyloženě to, co by rozhodlo, zda přežijete, nebo padnete za vlast. Zásadnější je volba zbroje, jíž na sebe nahodíte. Ti nejodvážnější se mohou vydat proti dobře vyzbrojeným nepřátelům bez vesty a helmy. Vzhledem k náročnosti to ale není nejlepší nápad. Ideální volbou je lehká vesta s helmicí, která vás příliš nezatíží, je tu ovšem i alternativa v podobě těžšího vybavení, díky němuž přežijete více zásahů než bez něj. Možností, jak upravit postavu, tu je opravdu hodně, nebránil bych se však třeba rozšíření škály zbraní, tak uvidíme, co předběžný přístup přinese.
Tématika speciálních jednotek byla naposledy efektivně uchopena FPS Rainbow Six Siege. Od té doby k nám skutečně kvalitní projekt zabývající se touto myšlenkou nedorazil. A popravdě ani zmíněné RSS nebylo pro řadu hráčů tím, co chtěli, protože nenabízelo kvalitní formát pro jednotlivce. Ready or Not nedávno vstoupilo do předběžného přístupu a už nyní bych se nebál říct, že je to právě ta hra, na kterou bezpočet lidí tolik let tak bezútěšně čekalo.
zdroj: vlastní
Nastavit toho své postavě můžete relativně hodně. Ideální je sladit se s ostatními členy týmu.
Fanouškům taktických stříleček tento výtvor nabízí detailní pohled na to, jak může fungovat velitel policejního týmu během náročné akce. Komplet se vyznačuje vysokou náročností, nemalou dávkou nepředvídatelnosti a na FPS nebývalou mírou znovuhratelnosti. No řekněte sami, kolik takto laděných projektů vám pokaždé nabídne něco nového? Pokud jde o nedostatky, hlavním problémem Ready or Not je v současnosti technická stránka, tedy přesněji řečeno bugy. Není jich tu však mnoho, takže se po většinu času nebude jednat o nic, co by vám mělo dělat vrásky na tváři.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
FPS Ready or Not vyvíjí a vydává společnost VOID Interactive. Titul vychází 17. 12. 2021 v předběžném přístupu na PC bez české lokalizace.
Ready or Not
DOPORUČUJEME HNED: Taktická střílečka Ready or Not vstoupila do předběžného přístupu v plné síle. Už nyní ve své podstatě nabízí více obsahu než většina vyšlé konkurence, a to je něco, s čím je třeba pracovat. Jestliže patříte mezi fanoušky tohoto nepřístupného žánru, není tu příliš proč otálet.
Klady
Zápory
Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu.
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8.1/10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4430 / AMD FX-6300 | Intel Core i5-7600K / AMD Ryzen 5-1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 960 2GB / AMD Radeon R7 370 2GB | Nvidia GTX 1060 6GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (18. 1. 2022)