• Autor: Ondřej Zeman
Pokračování úspěšných i méně vydařených her to nemají jednoduché, protože se od nich už od oznámení očekává, že v jistém ohledu překročí stín svého předchůdce. Ihned po oznámení nového projektu od CI Games bylo veskrze jasné, že Sniper Ghost Warrior Contracts 2 kromě změny zasazení nic závratného nepřinese, jistý potenciál tu ovšem byl. Jak se nakonec pokračování Sniper Ghost Warrior Contracts podařilo, si přečtete v následujících odstavcích naší recenze.
zdroj: CI Games
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 (hra) | Sniper: Ghost Warrior (IP)
FPS Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 je součást herní série Sniper: Ghost Warrior. Titul vyvíjí a vydává studio CI Games. Hra vychází 4. 6. 2021 na PC, PS4, Xbox One a Xbox Series X/S a později na PS5. Hra vychází s českou lokalizací a neobsahuje multiplayeru. | Homepage
Články: Recenze | Speciál: Vše, co víme
V rámci příběhu prvních Contracts jsme se vydali lovit do alternativní verze Sibiře, které se povedlo oddělit od Ruska. Na zamrzlých pláních jsme v kůži specialisty s unikátní maskou lovili zločince všeho druhu. Děj Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nás vzal do teplíčka. Odehrává se totiž na Blízkém východě, ve fiktivní zemičce Kuamaru, kterou obdobně jako většinu států v dané lokalitě ovládá dobrosrdečný diktátor spolu se zástupem svých věrných, majících na mysli pouze dobro lidu, jenž to občas není schopen chápat. Svět dlouhodobě jeho vrtochy ignoroval, obdobně jako drogový boss z prvního dílu však začal dělat paseku a připravovat svou zemi na invazi k sousedům, což se velkým hráčům moc nezamlouvalo, a tak si najali specialistu.
I když by to nebylo vůbec špatné, ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nehrajete za protagonistu prvního dílu. Namísto něj je vám dána úplně nová postava, která je na tom však ve výsledku stejně jako její předchůdce. Má prostě před sebou několik cílů, jež je nutné odstranit, a je v podstatě pouze na ní, jak se s celou situací vypořádá a které prostředky k zabití použije, přestože prim tu většinou bude hrát odstřelovací puška, nejlepší přítel každého správného odstřelovače. Obdobně jako ve Sniper Ghost Warrior Contracts však nebude nástroj chrlící na dálku smrtící projektily hlavním trumfem vašeho hrdiny. Jeho největším esem se stane futuristická maska spolu s upravitelným oblekem, jenž půjde uzpůsobit jeho potřebám. K tomu, abyste jej mohli upravit, však potřebujete speciální body.
Bodíky nutné k vylepšení vaší helmy, obleku a výstroje jako takové získáváte plněním misí a především různorodých výzev, v jejichž rámci je nutné eliminovat cíle určitým způsobem, takže když chcete bodíky, obyčejný projektil vám stačit nebude. Sniper Ghost Warrior Contracts 2 v tomto ohledu trošku připomíná Hitman 3, který hráče taktéž vedl k určité formě hravosti. Stejně jako v příbězích orientovaných na plešatého zabijáka tu máte vždy pár alternativních cest, rozhodně jich není příliš mnoho, ale minimálně se dvěma způsoby lze vždy počítat. Než se však plně ponořím do rozboru samotného vývoje postavy a dalších prvků, rád bych zde ještě vyzdvihl příběh, který pracuje s tématikou převratů a režimů na Blízkém východě, jež mě odjakživa velmi zajímá.
Zatímco příběh je něco, co lze i přes určité nedostatky a klišé akceptovat a brát jako silný prvek, délka Sniper Ghost Warrior Contracts 2 bohužel není něčím, zač bych tvůrce chválil. Pokud se při hraní nebudete vyloženě loudat a prostě budete hrát stylem elitního odstřelovače, máte hru sfouklou za pár hodin (3–5), což je u hry, která se prezentuje jako do jisté míry sandboxová FPS s rozsáhlejším světem, trošku málo. Hlavním důvodem, proč tomu tak je, není ani tak to, že by byl primární protagonista mašinou na zabíjení, ale především skutečnost, že při návrhu map se tentokrát hodně šetřilo. Hráči, kteří měli možnost hrát Sniper Ghost Warrior Contracts, si jistě pamatují rozsáhlé mapy, jež šlo prošmejdit při hledání ideální střelecké pozice.
Ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nic takového nenajdete, nebo lépe řečeno najdete, ale pouze v určitých lokacích. Tvůrci totiž tentokrát vytvořili pouze dvě vyloženě sandboxové lokace, v nichž si lze s potravou hrát a aktivně objevovat herní svět. Ve zbývajících třech destinacích na vás vždy čeká relativně krátký koridor postavený vyloženě tak, abyste došli do dané pozice, jednou si vystřelili a následně opustili mapu. Ano, to je to velkolepé odstřelování na více než kilometr vzdálenosti. Jenže je tohle skutečně to, co hráči chtějí? Být zbaveni svobody a postaveni jako lovec na safari na specifické místo, kde musí v jasně stanovený moment vystřelit? Osobně se mi tento formát vůbec nezamlouvá.
Hlavním důvodem, proč se mi formát většiny map v Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nelíbí, je fakt, že jím tvůrci zabíjejí potenciál svého díla. Vyloženě vám berou možnosti a namísto nich vám nabízí jeden až dva způsoby z jasně určeného místa. Kdyby byly všechny lokace v tomto díle navrženy tak jako velká část pouštních destinací spolu se závěrečnou zakázkou, zřejmě bych jej bez milosti srazil do pomyslného bahna, protože mi přijde, že došlo ke značnému snížení škály alternativ na úkor toho, že musíte střílet na více než kilometr. Ve finále je největší propagační tahoun dosti alibistickým prvkem, díky němuž si tvůrci ušetřili práci. Naštěstí pro ně jsou dvě mapky propracované ve stylu Sniper Ghost Warrior Contracts, jinak by bylo klidně po dvou hodinách hotovo.
Jak již bylo řečeno výše, jedním z hlavních es Sniper Ghost Warrior Contracts bylo zpracování úrovní. Byly větší, avšak když hráč vyloženě nechtěl ztrácet čas, měl možnost cestovat mezi body za pomoci rychlého cestování. Ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 si skutečnou svobodu vychutnáte ve dvou destinacích. Jedna vás vezme do lesnaté oblasti nabízející vedle výhodných odstřelovačských pozic také možnost prozkoumat bunkry, zatímco druhá je zasazena do pouště, kde je vaším cílem dostat se do těžce strážené pevnosti. Do té vede rovnou několik cest a je v podstatě na vás, zda se do ní vplížíte, prostřílíte, nebo za pomoci svých atletických schopností přeskáčete po jejich hradbách. Kdyby takové možnosti nabízel i zbytek destinací, byl bych spokojen, jenže tomu tak bohužel není.
Návrh většiny map je bezesporu primární slabinou Sniper Ghost Warrior Contracts 2. Design výstroje se tvůrcům povedlo zpracovat lépe. Prostě a jednoduše převzali celou mechaniku z prvního dílu a přesunuli ji do jeho pokračování, což mi ve výsledku vyloženě nevadí, neshledávám to však něčím, z čeho může být hráč paf. Vylepšit můžete masku, oblek, dodatečné vybavení a věže. Právě poslední zmíněná položka je dle mého názoru něčím, co ukazuje dosti nedomyšlené úrovně. Umělou inteligencí ovládaná děla totiž mají omezený dostřel, využít je tím pádem můžete pouze na 2 z 5 lokací, což platí také o dronech s diskutabilním doletem. Pokud tedy autoři chtěli vsadit vše na velkolepé odstřelování, možná měli přijít s jistou úpravou vývoje.
Obdobně jako v předchozím díle tu fungují taktéž zbraně. Po ruce máte sekundární nástroj, pistoli a odstřelovací pušku, bez níž by to prostě nešlo. Každou ze smrtících hraček lze různými způsoby upravovat. Přidat si na své oblíbené kusy můžete mířidla, tlumiče nebo pořádné zásobníky. Škála zbraní se ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 dočkala minimálních změn, takže tu v podstatě najdete všechny kvéry, ke kterým jste si v prvním díle vytvořili určitý vztah. Ti z vás, kteří čekali v tomto ohledu nějaké zásadnější inovace, zřejmě budou zklamaní, jelikož si moc nových pušek neosahají. Rapidnější evolucí však neprošla ani umělá inteligence.
Abych však AI úplně nekřivdil, čas od času je schopna vybičovat se k zajímavým výkonům. Nemalé procento z nich je ovšem způsobeno tím, že vidí skrze křoví a umí s obyčejným samopalem dostřelit obdobně daleko jako vaše odstřelovací puška. Jistou roli též hraje fakt, že se neustále střetáváte s přesilou, která se nejednou objeví z oblaku sametového kouře ospravedlňujícího to, že se k vám prostě teleportovala. Je škoda, že se vývojáři neodhodlali k renovaci škály nepřátel, kvůli čemuž proti vám stanou opět ti samí anonymní žoldáci jako minule.
Přestože se Sniper Ghost Warrior Contracts 2 odehrává na relativně velkých mapách, musím jeho tvůrce pochválit za to, jak se jim povedlo se vypořádat s optimalizací. Po této stránce odvedli výbornou práci, díky čemuž jsem se při hraní nesetkal s propady fps ani pády hry samotné. S bugy se jim však opět porvat nepovedlo. Během průchodu kampaní jsem narazil na pár zásadních chyb, z nichž byla asi nejzávažnější ta, že se mi dosti podivně resetovala uložená pozice, takže jsem byl nakonec přinucen k restartování mise.
Contracts 2 jsou vlastně takovým DLC pro Sniper Ghost Warrior Contracts, za které se společnost CI Games rozhodla požadovat plnou cenu, i když ji reálně nemá jak ospravedlnit. Největší slabinou celku jsou bez větších debat mapy orientované na kontrakty na extrémní dálku. Ty z agilního odstřelovače pracujícího s okolním světem dělají tupého lovce vyčkávajícího na předem dané pozici na jasně specifikovaný moment, což je špatně a ukazuje to určitou absenci touhy formovat kreativně úrovně jako takové. K dispozici jsou tu pouze dvě lokace, kde se dá opravdu vyřádit.
Komplet navíc neprošel žádnými výraznými inovacemi. AI zůstala stejně tupá jako v minulosti, konkurenční zabijáci mající představovat u některých zakázek problematický prvek stále čekají pouze na smrt a bugy samozřejmě též nezmizely z celkové palety nedostatků. Za skutečně výrazné prvky tohoto díla bych označil příběh, perfektní optimalizaci a dvojici lokací zpracovaných po vzoru Sniper Ghost Warrior Contracts.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii poskytla distributorská společnost Comgad.
FPS Sniper Ghost Warrior Contracts 2 je dosti narychlo splácaným pokračováním, které je spíše než plnohodnotným dílem předraženým datadiskem nepříliš efektivně přebírajícím některé mechaniky z původní hry. Pokud si chcete zastřílet, počkejte si na slevu. Jestliže hledáte takto laděnou FPS, možná raději sáhněte po prvním Sniper Ghost Warrior Contracts.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 8.1/10 64-bit | Windows 8.1/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5 7600 / AMD Ryzen 5 1600 | Intel Core i7 7700 / AMD Ryzen 7 1700 |
Grafická karta | NVIDIA Geforce 970 / Radeon RX 580 | NVIDIA GeForce GTX 1070 / AMD Radeon 5600 XT |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (10. 6. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.