Herní průmysl se mění a s ním i nejsledovanější výstava herního světa. Electronic Entertainment Expo, neboli E3, utrpěla v několika posledních letech citelné ztráty z řad vystavovatelů. Co ale znamená to, že společnost Sony odmítla účast po roce 2019 i letos, kdy se na trh dostanou nové konzole? Je tohle konec E3 tak, jak ji známe? Má Sony geniální plán, o kterém zatím nevíme, nebo herní gigant doplatil na své sebevědomí nabyté v aktuální konzolové generaci a šlápnul vedle? Více v dnešním tématu.
• Téma: 16. 1. 2020 • Autor: Filip Němec
Když Sony v loňském roce oznámila, že na E3 2019 v Los Angeles nebude mít obvyklou tiskovou konferenci ani vlastní stánek, který dříve zabíral dvě největší haly výstaviště, byl to šok. Loni však tento krok šlo ještě rozumně vysvětlit. Sony toho neměla mnoho co ukázat, protože všechny hry pro dobíhající konzolovou generaci již byly oznámené a na představování těch nových bylo naopak příliš brzy. Společnost tehdy prohlásila, že hledá nové způsoby, jak komunikovat se svými zákazníky a jedním z nich bylo třeba odstartování nepravidelného internetového pořadu State of Play.
Kdo ale čekal, že se Sony do Los Angeles letos vrátí, byl nemile překvapen. Společnost dle oficiálního vyjádření není spokojena s vizí letošního ročníku E3 již tradičně pořádanou asociací ESA (The Entertainment Software Association), která není v souladu s tím, na co se Sony plánuje v tomto roce zaměřit. Místo toho prý tato japonská firma plánuje účast na stovkách akcí po celém světě. Je na tom E3 opravdu tak špatně, že se od ní jedno z největších jmen zábavního průmyslu?
Na celou kauzu se lze dívat ze dvou úhlů pohledu. Někdo se může divit, co se to stalo se Sony, že promešká takovou příležitost. Jiný by se zase mohl ptát, co je špatně s E3, že nedokáže přilákat tak významnou firmu. Na první pohled to sice nevypadá, ale Sony není první společností, která řekla výstavišti E3 sbohem. Electronic Arts už od roku 2016 pořádá svou samostatnou akci EA Play, která začíná jen pár dní před výstavou E3 a její působiště se nachází hned vedle výstaviště, kde E3 probíhá. Pokud tedy nejste přímo na místě, vlastně si toho ani nevšimnete a EA Play, a tak, byť jde o separátní soukromou akci, bere veřejnost jako součást E3.
Podobně je na tom i Nintendo, jež několik posledních let nemá svou vlastní tiskovou konferenci. Místo toto vysílá předem připravený pořad Nintendo Direct, jenž se dokonce nijak neliší od epizod vysílaných v průběhu roku. Vždy však má Nintendo pro novináře i návštěvníky připravené stánky s novými hrami přímo na výstavišti E3. Dokonce i Microsoft změnil taktiku. Už loni prezentoval své nové hry ve vlastních prostorách blízko výstaviště, zatímco tisková konference probíhala v budově Microsoft Theater v Los Angeles.
Ale je to přeci E3. Ta E3! Období několika dní, kdy se herní svět zastaví a upřeně sleduje jen jedno město, jednu událost. Herní novináři neopouští redakce, nechodí se vyspat domů, protože to je ztráta času a osobní hygiena je okleštěna na nutné minimum, protože nový trailer či oznámení může přijít takřka kdykoli. A když už k nějakému oznámení dojde, střecha výstaviště se otřásá pod jásotem novinářů. Herní svět už ale také není to, co býval. Když E3 v roce 1995 odstartovala, všichni hráči na světě mačkali tlačítko F5 a přes vytáčené připojení sledovali magazín IGN se zatajeným dechem. To bylo deset let předtím, než vznikl Youtube a asi patnáct, než začal fungovat Twitch. Dnes má každý větší magazín vlastní živou pre-show, přenos z konference a ještě post-show. Svět se zkrátka změnil.
Působí to vyloženě bláhově, když chcete oznámit novou konzoli a přitom vynecháte největší herní svátek roku. Sony by stačilo položit maketu PlayStationu 5 na lavičku před výstavištěm a rázem by o existenci konzole věděl celý svět. Na druhou stranu není to žádné pravidlo, že se nové konzole musí ukázat právě na E3 a pro příklad nemusíme chodit daleko. Nintendo Switch se v Los Angeles ukázalo až v době, kdy byla konzole na trhu, předtím na E3 nebyla nijak prezentována. A v prodejích i oblíbenosti u zákazníků si vede skvěle. Avšak Nintendo neignorovalo tuto výstavu zcela.
Na druhou stranu pokud Sony vynechá takovou příležitost, je to hozená rukavice pro konkurenci. Asi jako kdybyste přijeli na mistrovství světa v běhu na 100m a zjistili, že Usain Bolt nepřijede. Pokud se jmenujete třeba Justin Gatlin, můžete se už předem radovat z medaile. Když loni Sony ohlásila neúčast, teoreticky přišla o možnost ukázat jen několik málo již oznámených her. Nic velkého, chtělo by se říct. Ale letos? V Microsoftu musí v těchto dnech pořádně slavit. „Jeden z Xbox manažerů mi loni na E3 řekl, že to je, jako kdybyste dostali možnost kopat penaltu a soupeř nepostavil ani gólmana,“ popisuje situaci jeden z manažerů Xboxu pro magazín Game Industry.
Význam E3 totiž není ani tak v tom, jestli jste přímo na výstavišti nebo si jedete „to svoje“ někde o ulici vedle. De facto jste tak jako tak na E3, protože tak vás vnímají média, tak vás vnímá herní svět. Podle agentury Fancensus vidělo loňský Cyberpunk 2077 E3 trailer 70 milionů lidí na Youtube, 37 milionů záběry z Marvel's Avengers a 24 milionů E3 snímky z Watch Dogs: Legion. Druhá nejvýznamnější výstava na světě, německý Gamescom, dokázal vygenerovat nejvíce 9,2 milionu zhlédnutí a to u traileru na Marvel's Avengers.
V roce 2018, posledním ročníku, jehož se Sony účastnila, dokázaly produkty Sony vygenerovat na Youtube 80 milionů zhlédnutí, zatímco Nintendo „pouze“ 70 milionů a Microsoftu necelých 55 milionů. Může si dovolit tohle všechno Sony zahodit?
Může. Dalo by se říct, a je to možná trošku přitažené za vlasy, že Sony pozornost E3 vůbec nepotřebuje. Na světě je přes 100 milionů konzolí PlayStation 4 a 39 milionů předplatitelů PS Plus. Tohle je obecenstvo, ke kterému může Sony kdykoli promluvit. Ostatně už jste se podívali na svoje herní statistiky za rok 2019? Sony ví nejen, co hrajete, ale také kdy a jak dlouho. Dostat k vám informace a dokonce je personalizovat podle vašich preferencí (koupili jste PS4 hned při startu a máte i PS VR? No tak to musíte mít i PS5!) nebude pro takovou společnost problém. A i když jsme si trošku dělali srandu z toho, že na výstavě CES Sony ukázala jen logo PlayStationu 5, stala se z něj během 48 hodin nejpopulárnější fotografie herní společnosti na Instagramu všech dob. Jen tím, že ji Sony umístila na svůj profil.
Ano, Sony pravděpodobně může E3 vynechat a nijak jí to neublíží, co se informací o nové konzoli a následných prodejů týče. Kde to však může společnost hodně zabolet, jsou její fanoušci, její zákazníci. E3 není akce ohraničená areálem výstaviště. Je to sociální bublina, která v rámci několika dní nasaje vše z herního světa a je vlastně jedno, jestli se to stalo v Los Angeles. Dvoučlenný indie tým může svou novou hru představit přes internet, třebaže právě sedí v podkroví svých rodičů někde v Evropě. Stačí, že to udělají v „E3 období“. Sony tak může „zachránit“ jedna jediná věc. Vlastní akce bezprostředně před nebo po E3, jako to dělá třeba Electronic Arts.
Tím by zůstala součástí E3 a přitom si mohla vše udělat po svém. V opačném případě se totiž stane pouze to, že fanoušky odstřihne od své oblíbené značky a to je to poslední, co jako firma v zábavním průmyslu chcete. Pokud bude Sony v průběhu E3 mlčet, budou mlčet i její zákazníci a budou mlčet i média. Sony neúčast na E3 prezentuje jako vstřícný krok k fanouškům, krok, díky kterému jim bude blíže. Ale je to opravdu tak?
Každý hráč na světě má červen už rok dopředu zakroužkovaný v kalendáři a plánuje, jak kvůli odlišných časovým zónám v noci sledovat konference, kde se představí budoucnost hraní na několik příštích let. Jenže bez Sony, bez PlayStationu. Nemluvě o novinářích, kteří mohou zvažovat, jestli se jim nákladná cesta do Los Angeles vůbec vyplatí, když neuvidí PlayStation 5, což je upřímně asi tak 50 % toho, co bude většinu herního světa v roce 2020 zajímat.
A E3? Přežije několik příštích let? Kroky firem jako Sony, Nintendo nebo Electronic Arts jsou nastaveným zrcadlem pro pořadatele a je možné, že fyzická „étrojka“, kam tvůrci her jezdí ukazovat svoje nejnovější výtvory, zažije těžké časy a koncept výstavy se otřese v základech. Nicméně E3 jako období, jako týden plný her, jako oslava všech hráčů, je podle mě silnější než kdy dřív. Sony možná udělala chybu, ale je příliš brzy na to, abychom ji za to pranýřovali. Třeba nás ještě překvapí.
• Zdroje: Game Industry, GamesRadar+