Refresh the page

Stronghold Warlords (RECENZE) – Obléhání asijských hradů

• Autor: Ondřej Zeman

Vývoj her je složitý proces, během nějž mohou hry projít neskutečnou formou evoluce, kdy se z relativně nezajímavého díla ve finále stane nepřehlédnutelný kus. Když jsme poprvé hráli Stronghold Warlords, nejednalo se o nikterak výjimečný projekt, následovalo pak ale několik odkladů, jež umožnily jeho tvůrcům na svém výtvoru ještě nějaký ten pátek pracovat. Jak nakonec vypadá jejich výtvor a zda se někam posunul, si máte možnost přečíst v naší recenzi.

RecenzeDojmy z hraní

Stronghold Warlords; wallpaper: cover

zdroj: FireFly Studios

Stronghold Warlords (hra) | Stronghold (IP)

Real-time strategie Stronghold Warlords je dalším pokračováním herní série Stronghold. Titul vyvíjí a vydává společnost FireFly Studios. Hra vychází 9. 3. 2021 na PC  bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: Vše, co vímeRecenze

Části článku:


Stronghold Warlords (RECENZE PC) – Obsah článku

  1. Ve Stronghold Warlords máme možnost sledovat osudy čtyř výrazných mužů
  2. Základní pravidla série zůstávají stejná
  3. Bez nezávislých vojevůdců a s lepší diplomacií by bylo líp
  4. Revoluce se v případě Stronghold Warlords nekoná, má však co nabídnout
  5. Recenze Stronghold Warlords: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro Stronghold Warlords PC

Ve Stronghold Warlords máme možnost sledovat osudy čtyř výrazných mužů


Západní herní scéna dlouhodobě Asii a státy, které v ní už po staletí fungují, trestuhodně přehlížela. Změnit se tuto situaci výrazněji rozhodla až společnost Creative Assembly, jež nám přinesla na Čínu orientovaný Total War: Three Kingdoms, jehož úspěch ostatním ukázal, že právě tohle by mohla být jedna z tématik, na něž by se nebylo špatné zaměřit. Po tvůrcích série Total War se po obdobné cestě vydávají také vývojáři z FireFly Studios. Skrze čtyři příběhové kampaně máme díky tomu možnost lépe poznat některé části životního příběhu prvního čínského císaře Čchin Š'-chuang-ti, vietnamského vládce Thuc Phana, japonského samuraje Hidejošiho Tojotomi nebo legendárního Čingischána. Vedle na děj zaměřených scénářů je tu možné nalézt ještě tažení testující vaše budovatelské schopnosti.

Stronghold Warlords; gameplay: volné hraní

Netoužíte-li po stresu z obléhání, můžete si ve Stronghold Warlords pustit režim volného hraní, který vám bez jakýchkoliv nástrah ukáže většinu mechanik hry.

zdroj: vlastní

Prim tu však nehraje série scénářů orientovaných na ekonomiku a vaše budovatelské schopnosti, nýbrž příběhová tažení, jež jsou na poměry žánru zpracována velmi kvalitně. V podstatě skrze ně máte možnost prožít jedny z nejvýraznějších bitev historie Asie, což v praxi znamená, že se zúčastníte třeba obrany Pchjongjangu před spojenými silami Číny a Koreje, nebo střetu v horském průsmyku Yehuling, kde jsou Mongolové nuceni čelit vojsku čínské dynastie Jin. Abych však pravdu řekl, musím uznat, že i když mám skutečně rád Japonsko a jeho dějiny, nejvíce mi asi k srdci přirostl vietnamský vůdce Thuc Phan, jehož životní cesta mi přišla opravdu zajímavá. Ukázala mi totiž příběh muže, který dokázal svůj lid s nevelkým potenciálem dovést až na úplný vrchol.

Zatímco u nedávno recenzované budovatelské strategie Nebuchadnezzar jsem si trošku zoufal nad tím, že v ní popis jednotlivých misí jen málokdy reflektuje to, co v nich budete následně skutečně dělat, v případě Stronghold Warlords si nemám moc důvodů stěžovat. Tvůrci mi tu nabídli pestrou škálu různorodých misí, v jejichž rámci jsem měl možnost nejen budovat velkolepé hrady a paláce, ale také obléhat nepřátelské pevnosti či pracovat na výstavbě produkční sítě schopné zásobovat armádu nebývalých rozměrů. Do jisté míry by se dalo říct, že právě díky této skutečnosti si tu každý najde scénář, jenž si po dohrání tohoto dílka bude pro jeho výraznost pamatovat, což u RTS není úplně běžné.

Stronghold Warlords Japonsko

Kampaň za Japonsko je značně divoká.

zdroj: vlastní

Základní pravidla série zůstávají stejná


Jestliže jste hráli někdy některý ze zástupců série Stronghold, jistě si pamatujete na to, že se tato značka vždy točila primárně okolo budování velkolepé pevnosti. Tu jste po vystavění následně vždy bránili a sami z ní pořádali nájezdy do okolí. V tomto ohledu se Stronghold Warlords neliší od konceptu, se kterým pracovali jeho předchůdci. Nalézt tu díky tomu můžete na startu vždy jasně definovanou pozici, na níž stojí vaše správní budova, okolo níž lze začít formovat hradby spolu s produkčními budovami všeho druhu. Hlavní je nezapomenout na postavení systému struktur generujících jídlo a zbraně. Za pomoci první složky budete živit lid, který se za pár kousků jídla nechá obrat prakticky o všechno. Druhá slouží ke zbrojení.

Vojáky za normální cenu totiž jinak než za pomoci několika kvalitních kusů výstroje a výcvikového tábora nezískáte, takže je naprosto nezbytné vybudovat sérii budov produkujících sekery, luky, kuše, zbroje či koně. Prostě a jednoduše přesně ty nástroje, jimiž následně své válečníky pro boj vybavíte. Do pole máte možnost vyslat jezdce na koních, lehkou a střední pěchotu nebo do zbroje zakuté samuraje patřící fakticky mezi nejlepší pěchotní jednotky, jež lze ve Stronghold Warlords najít. Armádu tu verbujete z civilního obyvatelstva, takže si stabilně musíte hlídat, zda je spokojené či nikoliv, protože nešťastní lidé se do vašich šiků moc nepoženou a práce jim též vonět nebude. Lidská síla se tu totiž dá použít jak na boj, tak i na produkci nebo obsluhu válečných strojů.

Stronghold Warlords; gameplay: katapulty Stronghold Warlords; gameplay: opevnění

Na obranu určitých míst vám stačí pouze pár vozíků s ohnivými šípy. Nepřítel však nesmí přitáhnout katapulty.

zdroj: vlastní

Jak už bylo řečeno v úvodu, RTS značka Stronghold je výrazná především díky své orientaci na obléhání velkolepých hradů, které se bez správného vybavení zdolávají skutečně těžko. Naštěstí je spektrum strojů, jež k této práci lze využít, více než rozsáhlé. Nabídnuty jsou vám ve Stronghold Warlords tradiční obléhací věže, přenosná krytí nebo nosiči žebříků, jejichž absenci pravidelně vyčítám zástupcům série Total War. Kromě vynálezů, jež jsme mohli v minulosti vidět už mnohokrát, nabízí tento kousek také technologické nástroje využívající ke svému fungování sílu střelného prachu, takže při obléhání půjde použít k prolomení hradeb třeba obrovskou raketu nebo hmoždíř. Problém všech zařízení je dost omezený dostřel, kvůli němuž je rozstřílí několik na zdi stojících lučištníků.

Za další zklamání považuji fakt, že namísto vyloženě originálních jednotek si fakticky každá frakce má možnost naverbovat bojovníky všech zúčastněných uskupení. Na jednu stranu samozřejmě chápu, že není vůbec jednoduché vytvořit unikátní spektrum pro všechny primární hráče, jenže minimálně jednoho či dva unikátní válečníky by přeci jen jednotliví panovníci mít měli. V případě Japonců by to měl být dozajista samuraj, zatímco Mongolové by jako jediní měli ovládat jízdní lučištníky, kteří jsou pro jejich národ z historického hlediska vyloženě typičtí. Jistou možností by byli třeba národní hrdinové, jichž nemají prezentované asijské národy vůbec málo a v jiných projektech se je autoři nebojí uchopit a přenést na bitevní pole. Bohužel ani jednu z možností ve hře aktuálně nenajdete.

Stronghold Warlords Skirmish

V tradičních zápasech je naprosto nezbytné pracovat s pozicemi hráčů, které jasně definují to, na koho zaútočit ihned, a koho naopak nechat expandovat. Ideální je soka paralyzovat zničením dřevorubeckých táborů a farem.  

zdroj: vlastní

Bez nezávislých vojevůdců a s lepší diplomacií by bylo líp


FireFly Studios dlouhodobě prezentovalo koncept nezávislých vojevůdců jako něco, z čeho bude Stronghold Warlords vyloženě těžit. Nakonec se jim nepodařilo odvést úplně nejlepší práci. Ve výsledku jsou to často jen pasivní figurky čekající na to, až je někdo za pomoci síly či dostatečného množství diplomatických bodů obsadí. Jakmile je dostanete pod svou kontrolu, můžete zdokonalovat jejich základny a navyšovat jejich vliv. Většina z nich toho však moc neumí, takže od nich lze požadovat pouze občasné dodávky surovin, hrstku vojáků nebo výpad proti nepříteli. Ofenzivu pokaždé vedou s jednotkami, jež si vyloženě vycucají z prstu, protože sami o sobě neexpandují svou ekonomiku ani neprodukují válečníky.

Je vskutku škoda, že vojevůdci nepředstavují aktivnější prvek. Špatné by kupříkladu nebylo, kdyby pořádali výpady do okolí, nebo se navzájem likvidovali a tak navyšovali svou sílu a reputaci. Lépe by mohla fungovat také diplomacie, která obdobně jako systém neutrálních vůdců představovala aspekt s nebývalým potenciálem, jenž tvůrci nakonec bohužel promarnili tím, že si s jeho zpracováním nedali příliš námahy. Pracovat s ní můžete pouze v případě nezávislých frakcí, primární hráči aktuálně nemají možnost spolupráce, takže za pomoci peněz ani diplomatických bodů toho v Stronghold Warlords moc nevyřešíte. Přitom v minulosti série Stronghold mechanikou jednání mezi válčícími národy disponovala. Upřímně proto nechápu, proč ji nenalezneme zde.

Stronghold Warlords; gameplay: brána Stronghold Warlords; gameplay: průnik

Při budování hradeb je nutné pohlížet na to, kam je stavíte. Terén totiž má velký vliv na pohyblivost, takže ke správně zvolené pozici nakonec dojde méně nepřátel, než k hradu na rovince. 

zdroj: vlastní

Namísto propracované diplomacie se tvůrci Stronghold Warlords rozhodli vsadit na režim kooperace, který vedle tradičního multiplayeru můžete v této hře nalézt. Jeho zpracování není vůbec špatné. Hráči v jeho rámci převezmou kontrolu nad jedním sídlem, jehož ekonomiku i armády mají na starosti. Následně se musí sehrát tak, aby dosáhli co nejlepších výsledků, což v praxi znamená, že se jeden ujme produkce, zatímco dravější spoluhráč vede válku proti AI. Ta tu po většinu času reaguje na podněty velmi aktivně, díky čemuž je z ní na vyšší úrovni obtížnosti sok schopný nadělat nemalé problémy. S příliš rozsáhlými bitvami ovšem nepočítejte.

Stronghold Warlords nevypadá na současné poměry nikterak úchvatně, přesto je jeho engine v ohledu rozsahu bitev značně limitující. Jakmile se dostanete na určitou hodnotu v rámci jednotek, může se vám hra začít zasekávat, načež prostě po nějaké době spadne, přestože samotný počítač výrazně nezatěžuje. Je to však prvek, na kterém se dá ještě dozajista zapracovat, což se třeba nedá tvrdit o grafickém zpracování celku nebo příšerném uživatelském rozhraní, na něž vývojáři od vydání dema ani nesáhli. Kdyby ano, z jejich dílka mohl být klidně nadprůměrný titul.

Stronghold Warlords Kooperace

Kooperace představuje v Stronghold Warlords prvek, pro hráče toužící po tom si zahrát s kamarády. Škoda jen, že engine tohoto díla není modernější.

zdroj: vlastní

Revoluce se v případě Stronghold Warlords nekoná, má však co nabídnout


Už když jsem Stronghold Warlords testoval v průběhu minulého roku, bylo mi nějak tak jasné, že to nebude nejlepší hra, již si v roce 2021 zahraji. Nakonec to ovšem není až tak zlé, jak jsem původně předpokládal, protože si tvůrci dali záležet na zpracování některých herních prvků, díky čemuž je jejich výtvor ucházejícím dílem. Nabídnuta mi v něm byla pestrá škála promyšlených jednotek, kooperace, intenzivní obléhání pevností a velmi pěkně zpracovaná historická kampaň mapující osudy výrazných postav Číny, Japonska, Vietnamu a Mongolska. Celkový dojem z hraní bohužel značně kazí nedomyšlený koncept diplomacie, vojevůdců, technický stav a vizuální zastaralost kompletu projevující se nejen na podobě světa, ale také na designu uživatelského rozhraní.

• Zdroje: Vlastní


Stronghold Warlords (RECENZE)


Závěrečné hodnocení

Kopii pro recenzi poskytl český distributor Cenega.

        Hodnocení6/10 UJDE
Verdikt:

Stronghold Warlords je ucházející strategie, která žánr ani sérii samotnou nikam neposouvá. Jakožto celek však splňuje vše, co hráč od takto laděné RTS očekává, takže pokud dokážete překousnout horší vizuál a různě zásadní nedostatky, určitě si jej zkuste. Pozornost by Stronghold Warlords měli věnovat pouze fanoušci staromilských projektů.

Stronghold Warlords; recenze

Klady

  • Intenzivní obléhání pevností
  • Pestrá škála propracovaných jednotek
  • Slušně zpracovaná historická kampaň
  • Chytlavá hratelnost AI dokáže překvapit

Zápory

  • Absence unikátních jednotek
  • Horší vizuál i zpracování UI
  • Dělostřelectvo má menší dostřel než lučištníci
  • Nevyužitý potenciál vůdců a diplomacie
  • Technická stránka
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.

Stronghold Warlords (DOJMY Z HRANÍ PC) – Obsah článku

  1. Demo Stronghold Warlords nás postavilo proti pasivním konkurentům
  2. Vojevůdci jsou tu prezentováni jako rádoby konkurence neschopná odporu
  3. Po vydání to Stronghold Warlords nebude mít vůbec jednoduché
  4. HW nároky pro Stronghold Warlords PC

Demo Stronghold Warlords nás postavilo proti pasivním konkurentům

První díly série Stronghold hráči daly vždy do rukou panovnické žezlo, jež mu umožňovalo vládnout malému opevnění, které měl dovést za pomoci síly k velikosti. Stronghold Warlords se minimálně v elementární myšlence po této stránce od svých předchůdců neliší. Prakticky i zde si okusíte život šlechtice, tentokrát však do rukou nedostanete rytíře či statného muslimského válečníka, ale asijského lorda. Ten se po většinu času zdržuje na vrcholku své primární budovy, v níž se dokáže relativně slušně bránit proti případným útokům nájemných vrahů či obyčejných nepřátelských jednotek, které proti němu nemají moc velké šance na úspěch. Než se však dostanete do fáze, kdy bude váš lord muset bojovat o přežití, čeká vás relativně dlouhá cesta.

Stronghold Warlords; screenshot: mapa
Na mapě Stronghold Warlords máte vždy možnost vidět rozmístění jednotlivých mocenských hráčů.

Zpočátku je ve Stronghold Warlords totiž vaší prioritou vybudovat fungující osídlení. Svým lidem musíte zajistit přístřeší a stabilní dodávky jídla, jinak se proti vaší vládě začnou bouřit. Jakmile jim poskytnete vše, po čem bude jejich srdéčko toužit, stanou se z nich oddaní pracanti. Poddaní tu nebudou fungovat jen jako pracovní síla, ale také jako aktivní generátor peněz a surovin, s jejichž pomocí expandujete své produkční portfolio či vytvoříte první opevnění. Ta ochrání nevelké město, jemuž panujete, před nájezdy nepřátel, jež k cizímu majetku nemají vůbec žádnou úctu. Abyste se jim však mohli postavit, budete potřebovat dílny na zbraně, protože pěchota tu bez určitých smrtících nástrojů do služby prostě nenastoupí.

Pustit se máte možnost do produkce luků, seker, mečů, kopí a zbrojí, které potřebujete primárně k tomu, abyste dostali přístup k elitním jednotkám s neskutečně vysokou výdrží a bojovou efektivitou. Osobně jsem si ze základní škály bojovníků nejvíce oblíbil střelce s kuší schopné většinu protivníků srazit k zemi jedinou dobře zamířenou šipkou. Ta však není příliš účinná proti válečníkům zakutým do zbroje, kteří ovšem za svou nepřiměřenou odolnost platí extrémně sníženou rychlostí pohybu, jež z nich dělá snadné cíle pro různé typy artilerie. Její spektrum tentokrát tvoří jak tradiční dobývací stroje, tak i různé vynálezy, jejichž základem je střelný prach, který byl v Asii přeci jen o něco rozšířenější složkou nežli v Evropě a na Blízkém východě.

Stronghold Warlords; screenshot: hradby Stronghold Warlords; screenshot: vůdce Stronghold Warlords; screenshot: raketa
Jednorázová raketa naplněná střelným prachem je jednou z nejničivějších zbraní Stronghold Warlords.

Vojevůdci jsou tu prezentováni jako rádoby konkurence neschopná odporu

Skrze vývojářské deníčky Stronghold Warlords tvůrci prezentovali vojevůdce jako něco, čím se jejich dílo citelně odliší od svých předchůdců. Prakticky to měl být revoluční aspekt, v jehož rámci bude hráč nucen spolupracovat s ostatními vládci mapy kvůli přístupu ke specifickým surovinám či jednotkám. Demo, jež jsem mohl hrát, přede mě postavilo dva sekundární lordy s neutrálním postojem a jednoho vůdce spolupracujícího s nepřítelem. Do jisté míry jsem očekával, že se z neutrálních lordů velmi rychle stane hrozba, nebo minimálně opatrní pozorovatelé reagující na mé činy. Nakonec se tak bohužel nestalo. Fakticky se jednalo pouze o pasivní figurky čekající na to, až je buď za pomoci síly, či skrze diplomacii získám na svou stranu.

Již přiřazený lord na tom byl o kapku lépe než jeho neutrální přátelé s neskutečně pasivní povahou, kteří bohužel sousedili přímo s mou základnou. Díky své pozici, stabilní zásobě jízdních lučištníků a přímému spojení s nepřátelským panovníkem poskytujícím mu vojenskou podporu, se mu podařilo přežít o něco déle než ostatním. Nakonec však podlehl. Stal se totiž cílem mnou podrobených vojevůdců, ochotných udělat za pár diplomatických bodíků prakticky cokoliv, oč jsem je požádal. Diplomacie je v této fázi vývoje neskutečně odfláknutým mechanizmem. Ten funguje na konceptu užívaném někdy na konci minulého milénia, kdy vývojáři ještě moc nepracovali na detailnějším návrhu vztahů a spíše se zaměřovali na samotnou hratelnost.

Stronghold Warlords - Demo Battle | Alza Gaming (Gameplay)

Aktuálně dostupné demo Stronghold Warlords nepředstavuje zrovna nejpoutavější zážitek, tak snad jej vývojáři ještě vylepší.

Primární antagonista dema Stronghold Warlords byl zřejmě vytvořen na motivy tradičních hráčů Age of Empires 2. Je to totiž postava schovaná rovnou za několika vrstvami hradeb, která se příliš nemá k citelnější ofenzivě, kvůli čemuž nelze vůbec hodnotit úroveň umělé inteligence. K jeho porážce jsem vlastně nepoužil vůbec sílu, stačilo podobně jako v případě vojevůdce, který se mu podřídil, využít podrobené lordy, ochotné za dobré slovo vysílat oddíl za oddílem až do momentu, než můj sok padl. Upřímně doufám v to, že na tom bude AI spolu s diplomacií ve finále lépe než nyní, protože už jen pro tyto dva aspekty by se ze Stronghold Warlords stal snadný cíl oprávněné kritiky, jíž by se tvůrci bránili skutečně jen těžko.

Po vydání to Stronghold Warlords nebude mít vůbec jednoduché

Přestože není zpracování vojevůdců ani diplomacie ničím extra, největším nedostatkem Stronghold Warlords je bez debat jeho celková zastaralost. Uživatelské rozhraní prezentovaného dema je neskutečně nepřehledné, ovládání toporné a grafika v porovnání se současnými projekty také nevypadá nejlépe, což není moc dobrá vizitka. Jakožto hráči nezávislých titulů mi o vizuál nikdy moc nešlo, když však tvůrci nejsou schopni pořádně zpracovat ani hratelnost tak, aby odpovídala aktuálním RTS trendům, nevidím jejich šance na větší úspěch příliš pozitivně.

Stronghold Warlords; screenshot: vojevůdce Stronghold Warlords; screenshot: jednotky Stronghold Warlords; screenshot: obrana
Hradby vás v Stronghold Warlords ochrání před nájezdníky snažícími se drancovat váš majetek.

Stronghold Warlords vedle zmíněných záporů nabízí také několik zajímavých mechanik v čele s tradičním stavěním pevností, specifickým verbováním jednotek a hrátkami se střelným prachem, jemuž nakonec neodolá žádná citadela. Stronghold Warlords by mělo vyjít už tento rok na PC. Za sebe bych však byl nejraději, kdyby vývojáři z FireFly Studios vydání Stronghold Warlords prostě odložili na příští rok, a tak získali čas k jeho zmodernizování, jež potřebuje kvůli konkurenceschopnosti jako sůl. V případě, že dorazí už letos, mu moc velké šance na větší úspěch nedávám, možná však nakonec tvůrci na své hře aktuálně aktivně pracují, díky čemuž se jim už v průběhu 2020 podaří vydat hru, která si zaslouží pozornost širší části komunity.

• Zdroje: Vlastní

HW nároky pro Stronghold Warlords PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Win 7 64-bit Win 7 64-bit
Procesor Intel Core i3-2115C 2.0GHz / AMD Athlon II X3 455 Intel Core i5-750S 2.4GHz / AMD Phenom II X4 965
Grafická karta AMD Radeon R5 340 (OEM) / NVIDIA GeForce GT 740 AMD Radeon R7 360X / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
DirectX Verze 11 Verze 11
Operační paměť 4 GB RAM 6 GB RAM
Pevný disk 15 GB volného místa 15 GB volného místa

• Zdroj: game-debate.com (30. 4. 2020)

S jakým herním PC na Stronghold Warlords?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

Základní sestava:

AlzaPC GameBox Core - i5 / A380 / 16GB RAM / 1TB SSD

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

Optimální sestava:

AlzaPC GameBox Prime - i5 / RTX4060 / 32GB RAM / 1TB SSD

Alza BattleBox Raphael R5 RX7800XT

Sestava pro náročné:

Alza BattleBox Raphael R5 RX7800XT

i Mohlo by vás zajímat

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB06