• Recenze
• Autor: Filip Němec
Dva roky po vydání God of War Ragnarok na PS4 a PS5 přichází tato skvělá akční adventura i na PC a stejně jako předchozí PlayStation exkluzivity aspiruje na nejhezčí a technicky nejvyspělejší verzi hry. Je tomu ale skutečně tak a má vůbec tenhle emotivní příběh bijce bohů Krata a jeho syna Atrea stále jiskru?
zdroj: uhdpaper.com
Reboot série God of War z roku 2018 byl pro Sony obrovským riskem. Pokud jste viděli téměř dvouhodinový dokument Raising Kratos (to nejdůležitější jsme pro vás shrnuli zde), z počátku ani někteří vývojáři nevěřili, že by mohla fungovat God of War hra, ve které má Kratos syna. Nakonec se ale z dospělejšího, leč stále dost krvavého God of War stala jedna z nejlépe hodnocených PlayStation 4 her a na pokračování s podtitulem Ragnarok tak byla kladena nejvyšší očekávání.
I Ragnarok uspěl na celé čáře a patří mezi nejlépe hodnocené PS5 hry, přičemž kromě několika málo technologických aspektů (např. zpomalovací prolézačky, aby se hra stíhala načítat i na pomalejším PS4) mě nenapadá absolutně nic, co by se na hře dalo vylepšit. Epické vyprávění o konci světa, kde proti sobě bojují bohové v čele s Ódinem, kterým se ale velmi šikovně proplétá niterné vyprávění o vztahu otce a syna, s nímž se kupodivu dokáže ztotožnit kdejaký rodič… a to i když zrovna nejste polobůh z řecké mytologie. Do příběhu se navíc ponoříte i díky povedeným českým titulkům.
zdroj: vlastní
Bohové nebohové, Krata trápí zbrklost jeho syna, zatímco Atrea štve, že mu jeho vlastní otec nevěří. Oba mají pravdu, a přitom se pletou víc, než si myslí.
Pokud jste zatím s tímhle dobrodružstvím neměli tu čest, neváhejte. Jestli něco v Sony umí, tak jsou to právě příběhové adventury, nejde ale pochopitelně jen o strhující a emotivní příběh. God of War Ragnarok exceluje také pestrou nabídkou devíti světů severské mytologie, skvěle zvládnutým soubojovým systémem obohaceným o novou zbraň a originálním endgame obsahem. Ten měla silný už základní hra, poté co ale koncem roku 2023 vyšlo bezplatné rogue-lite DLC Valhalla, nabízí na poměry singleplayer her znamenitou zábavu i po dohrání příběhu. A ano, Valhalla je samozřejmě součástí PC verze.
Pokud si o hře samotné, její hratelnosti, příběhu, soubojovém systému a dalších prvcích chcete přečíst více, odkážu vás na moji recenzi PS5 verze. V tomto článku se společně podíváme na to, jak se výpravu Krata a jeho syna Atrea podařilo zopakovat na PC. Ještě nedávno totiž nebylo vůbec samozřejmostí, že jsou PC porty PlayStation exkluzivit skutečně tou nejlepší možnou verzí.
zdroj: vlastní
O ikonické souboje s božstvy ani zde není nouze. Poznáte, kdo je ten pupkatý sympaťák ze severské mytologie?
V případě God of War Ragnarok naštěstí žádnou tragédii nečekejte, i když vysoká očekávání se zcela naplnit nepodařilo. PC verzi připravilo studio Jetpack Interactive, tedy stejní autoři, kteří vytvořili povedený PC port prvního dílu. Vývojáři sice odvedli solidní práci, ale pořád to dle mého nestačí na delikátní umění studia Nixxes, které poslední roky neochvějně portuje PlayStation exkluzivity na PC v podstatě bez ztráty kytičky.
Jetpack Interactive totiž připravili skutečně jen port převádějící hru jedna ku jedné na počítače. Možná vás totiž překvapí, že God of War Ragnarok na PC nepřináší oproti PS5 verzi žádná grafická vylepšení. Je nicméně pravdou, že vývojáři dostali originální materiál ve skvělé kondici, původní hra totiž vyšla na PS4 a PS5 jen před necelými dvěma roky a v případě PS5 verze i dnes neuvidíte jediný náznak toho, že by vizuálně zastarala.
zdroj: vlastní
Obě verze vypadají nádherně… stejně nádherně.
Na rozdíl od v květnu vydaného PC Portu Ghost of Tsushima či třeba předchozích dvou Spider-Manů tak nejde o vizuálně nejlepší verzi hry. Je zkrátka „jen“ stále stejně dechberoucí. Je tak pochopitelné, že můžete být lehce zklamaní, pokud na herním PC 2x nebo i více dražším než PlayStation 5 nevidíte žádný znatelný upgrade. Pro úplnost dodávám, že srovnávám PS5 verzi v režimu kvality obrazu (4K a 30 fps) a PC verzi na vysoké i ultra detaily s 4K rozlišením.
Ať už jsem obě verze zkoumal jakkoli, nevšiml jsem si lepších textur, ostřejších hran objektů, více detailů ani delší vykreslovací vzdálenosti, což byla situace většiny předchozích PS portů. O moc větší rozdíl není vidět ani v případě, že budeme porovnávat režim výkonu. Ten na PC odpovídá nastavení na střední detaily, zatímco mnou porovnávaný režim kvality obrazu koresponduje s nejvyšším možným nastavením detailů. Je tak lehkým zklamáním, že nejde o na pohled nejlepší verzi hry, nicméně není nutné házet Mjolnir do žita, PC verze totiž není zaškatulkována do žádných grafických režimů jako ta konzolová, což je její výhodou.
zdroj: vlastní
Ani při detailním zkoumání nenajdete vylepšení, na která jste u předchozích PC portů rozhodně lupu nepotřebovali.
V případě PC verze jde totiž také o to, že nemusíte jako na konzolích volit mezi hezčí grafikou, ale nižším snímkováním, a naopak… samozřejmě za předpokladu, že máte dostatečně silné herní PC. Na mém PC s i5-10400F procesorem, grafickou kartou RTX 3060 Ti a 32 GB RAM běží Ragnarok na vysoké detaily ve 4K rozlišení s DLSS nebo FSR při 60 fps s propady k 50 fps v případě složitějších scén. To je zkrátka něco, co vám PS5 verze nedokáže nabídnout. Pokud byste se na taková čísla se svou sestavou nedostali, doporučuji snížit rozlišení, spolehnout se na zmíněné upscalery a nastavit co nejvyšší detaily právě na úkor nižšího rozlišení.
Jak je u PC portů PlayStation exkluzivit zvykem, nechybí ty nejmodernější počítačové technologie. Využít můžete upscalingové technologie Nvidia DLSS 3.7, AMD FSR 3.1 i Intel XeSS 1.3, stejně tak i obvyklé vyhlazovací nástroje: DLAA, SMAA i TAA. Samozřejmostí je i odemčený framerate, 4K rozlišení a podpora širokoúhlých (21:9) až super-ultraširokoúhlých (32:9) monitorů. A to se týká i těch, kteří zrovna širokoúhlý monitor nemají, lze si totiž upravit i poměr stran obrazu a takových 32:9 si uměle vytvořit. A nevypadá to vůbec špatně!
zdroj: vlastní
Ragnarok je samozřejmě hratelný i na myši a klávesnici, zrovna v případě akční adventury s vcelku komplexním soubojovým systémem ale není lepší řešení než sáhnout po gamepadu, v tomto případě ideálně DualSense ovladači, jehož haptická odezva a adaptivní triggery skvěle spolupracují s mácháním Kratovy sekery a napínáním tětivy Atreova luku. Stále zde nicméně přetrvává jistý diskomfort – přestože DualSense lze k PC připojit i přes bluetooth, právě adaptivní triggery a adaptivní spouště fungují pouze po připojení přes USB kabel.
zdroj: vlastní
S ovladačem v ruce budou zejména souboje jednodušší.
Při nastavování jednotlivých prvků grafiky se pak můžete spolehnout na komplexitu nabídek běžnou u jiných PC her, všechny změny navíc vidíte v reálném čase, ihned tak poznáte, co právě provedená úprava udělá se vzhledem hry. Oproti portům od Nixxes pak dokonce nechybí ukazatel vytíženosti VRAM, který je dobrým vodítkem, kam až můžete při nastavování zajít, i když se jím dá řídit jen do určité míry, což je podle mě i jeden z důvodů, proč jej Nixxes nepoužívá.
Žádné nechtěné peripetie vás nečekají ani v případě kompilace shaderů, která byla velkým tématem třeba u zpackaného PC Portu The Last of Us Part I. Na mojí sestavě s SSD diskem zabrala jejich úvodní kompilace asi 10 minut, nemusíte však na nic čekat, pustit se do hry můžete i před dokončením kompilace, protože doběhne v průběhu prologu. Zvláštní je, že už o něco kratší, zhruba 30s kompilace, probíhá při každém dalším spuštění hry, ale i v tomto případě můžete ihned načíst uloženou pozici a pokračovat v hraní, jen vás může potkat menší snížení fps.
zdroj: vlastní
Šplhání, prostorové puzzly a hádanky stejně jako průzkum světa patří vedle napínavých soubojů k jednotlivým složkám hratelnosti.
Abych ale pouze nechválil, nějaké nedostatky se přeci jen najdou. V loadovací oblasti stromu Yggdrasil, kde čekáte při rychlém cestování světy, má hra problémy s načítáním stínů, které se v blízkosti postavy objevují a zase mizí. Všimnout si lze také opožděného doskakování textur po přechodu z rychlého cestování, s čímž PS5 verze nemá žádné problémy. V několika okamžicích mě také překvapily náhlé propady snímkování, mnohdy v často klidných, na výkon na první pohled méně náročných momentech. Tyto jemné problémy vás nemusí nijak extrémně trápit, ale jde o drobné důkazy, že nejde o dokonalý port.
Samostatně žijícím tématem pak je nutnost přihlásit se k PlayStation Network účtu, což se stalo kontroverzí nejdříve u Helldivers 2 a v poslední době třeba u zmíněného PC portu Ghost of Tsushima. Ostatně to je právě důvodem review bombingu hry na Steamu, řada hráčů zkrátka nedokáže přenést přes srdce, že příběhová singleplayer hra vyžaduje přihlášení k online službě.
zdroj: vlastní
Ať už jste hluboko pod zemí v trpasličím dole, plujete po vodní hladině či běžíte horskou pěšinkou, vždy je co obdivovat.
Pokud jste už někdy nějakou PS exkluzivitu na svém PC hráli, nebo jste se v minulosti k PSN přihlásili z jiného důvodu, po spuštění God of War Ragnarok žádnou překážku ani nezjistíte, v tomto případě jde ale spíše o princip. Tím menším zlem je jednoduše nutnost přihlašovat se k nějaké online službě, i když jste si koupili hru bez jakýchkoliv online funkcí, velkým argumentem je ale také skutečnost, že PSN v některých regionech ani nefunguje, takže si v několika zemích východní Evropy nebo celé Africe kvůli tomu God of War Ragnarok nezahrají. A vypadá to, že s tímto problémem Sony v dohledné době neplánuje nic udělat.
Dost už ale o technických aspektech. God of War Ragnarok je fantastické videoherní dobrodružství, pod jehož hloubkou a pestrostí bledne původní „řecká“ série závistí. Že jsem velkým fanouškem značky jste asi poznali i podle názvu dvou posledních kapitol této recenze, Kratos toho totiž příliš mnoho nenamluví, ale když už něco řekne, je to perla. A tou je celá tato restartovaná série.
zdroj: vlastní
Modely postav vypadají naprosto fantasticky.
Samozřejmě pokud jste hráli i díly předcházející rebootu z roku 2018, vstoupíte do této nové éry se značnou výhodou, autoři totiž nezapomínají na své dřívější hry a příběhově po nich čas od času pomrkávají. Rozhodně ale nejde o nutnost, udělat si rychlý přehled můžete třeba i naším souhrnem všech dílů God of War série. Rozhodně však doporučuji zahrát si právě God of War z roku 2018, na které Ragnarok navazuje.
Na PC zkrátka dorazil další PlayStation klenot, který by měl být v knihovně všech hráčů, jimž nejsou cizí silné příběhy, objevování fantastických světů a touha do puntíku ovládnout komplexní, ale neskutečně zábavný soubojový systém. Jen škoda, že tentokrát se PC port nepodařilo přetavit v graficky nejhezčí verzi hry.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytnul PlayStation CZ.
Velmi dobrý, rozhodně ne však dokonalý port fantastické hry. PC verze možná nenabízí tolik nadstandardu, jak by o dva roky starší verze mohla nabídnout díky potenciálu herních počítačů, původní materiál je ale natolik skvělý, že není moc nad čím rozmýšlet.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
• Zdroj: Santa Monica Studio (26. 8. 2024)