Obnovit stránku

Jak cvičit doma? Přehled nejlepších sportů

Aktualizováno

Jaký sport vybrat pro cvičení doma? Jde to levně, účinně a bez nutnosti opustit pokoj. V našem článku zjistíte, jaké jsou hlavní výhody a nevýhody domácí posilovny. A hlavně si představíme sporty vhodné ke cvičení z pohodlí vašeho domova.

i Cvičení z domova: TOP značky sportovních potřeb
činky cvičení

Cvičení s činkami

Cvičení s činkami je základní součástí každého tréninku síly. Výhodou je, a to zejména u jednoručních činek, skutečně široká škála pohybů, které je s nimi možné dosáhnout, a tudíž velká variabilita v tom, které svalové partie (bicepsy, tricepsy, ramena, mezilopatkové svaly) posilujete. Ale není to jenom o posilování. Činky totiž také svaly protahují a dobře poslouží i při aerobních aktivitách.

Výhody činek

  • Široká škála cviků
  • Nezabírají místo v místnosti
  • Univerzální, vhodné pro muže i ženy
  • Velký rozsah hmotností i typů
  • Nízká pořizovací cena

Nevýhody činek

  • Některé typy mohou poškodit podlahu
  • Při nákupu je potřeba dobře odhadnout své síly
  • Může se stát, že brzy budete potřebovat vyšší hmotnost
Rotoped

Rotoped

Rotopedy představují rychlou cestu, jak si zlepšit kondici, zpevnit tělo a shodit přebytečné kilogramy. Jde v podstatě o simulaci jízdy na kole. Na rotopedu sedíte vzpřímeně, řídítka jsou výš než sedlo, a tak nedochází k přetížení bederní a krční páteře. Jsou ideální zejména pro posílení nohou, kardio trénink a odstranění nadbytečného tuku. Rotopedy jsou vhodné i pro lehčí typy tréninku, také pro osoby s nadváhou či horší kondicí, nebo pokud máte problémy s páteří.

  • Ideální cesta pro zpevnění těla i hubnutí
  • Nedochází k přetížení bederní a krční páteře
  • Vhodné pro osoby s nadváhou i horší kondicí
  • Procvičíte pouze svalové partie dolních končetin
  • Nelze složit, zabírá prostor v bytě
  • Hlučnost a poruchovost u levnějších modelů
Běžecký pás

Běžecký pás

Pokud hledáte fitness stroj pro hubnutí i kondiční trénink, běžecký pás je tou správnou volbou. Běhání je pro lidské tělo velmi přirozený pohyb, při kterém aktivujete a posílíte stehenní, hýžďové a lýtkové svaly, při správné technice zapojíte i ramena, paže a střed těla. Pravidelným tréninkem na běžeckém trenažéru posílíte také kardiovaskulární systém a shodíte přebytečná kila a přitom můžete sledovat třeba svůj oblíbený seriál. Běžecké trenažéry je možné snadno složit, proto se nemusíte bát, že by vám doma zabíraly mnoho místa.

  • Pro tělo přirozený pohyb
  • Ideální na hubnutí i posílení kondice
  • Tempo, vzdálenost i sklon máte neustále pod kontrolou
  • Zabírá velký prostor
  • Větší zátěž pro šlachy kvůli pružení pásu
Hrazda shyb

Hrazdy

Posilování s vlastní vahou se stalo v posledních letech ohromným tahákem zejména pro mladší ročníky. Jako ideální příslušenství slouží hrazda, se kterou procvičíte ruce, prsní svaly, záda i břicho. Jde tedy o komplexní cvičení zaměřené na svalové skupiny celého těla.

Výhody shybů

  • Fyzicky náročné cvičení
  • Posílením zádového svalstva zlepšíte držení těla
  • Mnoho různých variant cviků
  • Shyby slouží jako vstupní test u vybraných složek armády nebo policie

Nevýhody shybů

  • V některých případech složitější montáž (vrtání do stropu nebo do zdi)
  • Nehodí se do dřevěných zárubní
Kettlebell

Kettlebelly Ybell

Ybell je multifunkční činka, která svou konstrukcí nahradí několik druhů nářadí. Můžete s ní cvičit jako s Kettlebellem, jednoručními činkami, tak i madly na kliky. Ybell je vhodný jak pro silový trénink, tak především pro funkční cvičení. Jeho všestrannost ho dělá univerzální pomůckou, která by neměla chybět v žádném fitness centru. Ybell je vhodný i pro skupinové lekce a domácí posilovny.

Výhody kettlebellů Ybell

  • Časově nenáročné cvičení s vysokou efektivitou
  • Dokáže zastat roli běžného kettlebellu, činek a madel na kliky
  • Silový i vytrvalostní trénink, rozvoj rychlosti i pružnosti
  • Zapojení celého těla včetně stabilizačního systému
  • Nízká cena

Nevýhody kettlebellů Ybell

  • Nutnost osvojit si techniku
  • Při cvičení je potřeba mít kolem sebe dostatek prostoru
závěsný systém trx

Závěsné systémy

Závěsné systémy jsou originální cvičební pomůckou v podobě posilovací gumy, na které se provádějí cviky pro zatížení celého těla. Hodí se k efektivnímu kondičnímu trénink doma i kdekoliv na cestách. Užít si ničím nerušené cvičení bez složitých strojů a těžkých činek můžete dokonce i v přírodě nebo na zahradě, stačí jen připevnit závěsný systém k pevnému bodu a je hotovo. Díky skladnosti a jednoduché instalaci je kdykoliv snadno přemístíte.

Výhody závěsných systémů

  • Hodí se pro komplexní cvičení – procvičíte s nimi celé tělo
  • Můžete s nimi posílit svalstvo, zlepšit kondici i mobilitu či spalovat tuky
  • Cvičením si osvojíte kontrolu nad rovnováhou těla a koordinací pohybů
  • Posilujete s hmotnostní vlastního těla
  • Je obrovské množství cviků, které lze na závěsných systémech provést
  • Je možné regulovat intenzitu zátěže, a to změnou postoje k zavěšenému bodu
  • Zavěšení je jednoduché a lze provést téměř kdekoliv – na dveře, na strom, ke sloupu či k plotu
  • Na rozdíl od posilovacích strojů jsou mnohem skladnější

Nevýhody závěsných systémů

  • Vyžadují připevnění k pevnému bodu
  • Abyste předcházeli zdravotním komplikacím, je důležité dbát na správné provedení cviků
Veslařské trenažery

Veslařské trenažery

Cvičení na veslařském trenažéru se řadí mezi nejefektivnější a nejzdravější typy fyzické aktivity, jež lze provozovat doma. Nejenže vám pomůže zpevnit svaly, ale dokáže zamávat i s nadbytečnými tělesnými tukovými zásobami. Při tréninku na veslovacím trenažéru zapojíte téměř všechny svalové partie, a to je hlavní důvod jeho vysoké účinnosti. Zároveň si zlepšíte celkovou kondici, zvýšíte plicní kapacitu a podpoříte funkci srdce a cév.

Výhody veslařského trenažéru

  • Zpevnění svalů celého těla
  • Účinné spalování tuků
  • Nenamáhá klouby

Nevýhody veslařského trenažéru

  • Riziko bolesti zad při nezvládnuté technice
  • Větší rozměry a vyšší hmotnost trenažéru
posilovací gumy

Posilovací gumy a expandery

Posilovací gumy jsou jednoduché, leč velmi účinné cvičební pomůcky s mnohostranným uplatněním. Fungují na principu odporu a jejich použití je bezpečné, nenáročné a můžete je využít prakticky kdekoliv – při cvičení doma, v posilovně i venku, ať už pro posílení svalstva, zlepšení kondice, nebo při rehabilitaci. Kromě toho, že směle nahradí i činky, mají navrch ještě několik dalších výhod.

Výhody posilovacích gum

  • Použití téměř kdekoliv
  • Nahradí činky a některé cvičební stroje
  • Vhodné k posilování, rehabilitaci, hubnutí
  • Pro začátečníky, pokročilé i zkušené
  • Nízká cena
  • Snadno skladovatelné
  • Minimální riziko zranění
  • Minimální tlak na klouby
  • Svaly lze zatěžovat ve vertikální i v horizontální rovině
  • Svaly jsou zatíženy v celém rozsahu pohybu

Nevýhody posilovacích gum

  • Nenahradí těžké posilovací činky a určité posilovací stroje
  • Nedají se využít u všech typů cviků
  • Při nesprávném držení těla může dojít k nežádoucímu přetěžování
BOSU

BOSU

BOSU neboli balanční podložka vypadá jako polovina gymnastického míče na pevné základně. Ke cvičení můžete použít obě strany nebo BOSU zvednout jako závaží například při dřepech a výpadech. Vyrábí se samostatně či s expandéry, jež vám pomohou udržet stabilitu a zároveň i posilovat. Při výběru BOSU také dbejte na jeho nosnost. Cvičením na BOSU posílíte svaly celého těla, své využití najde při klasických trénincích, balančním cvičení, kardio cvičení i posilování. 

Výhody BOSU

  • Komplexní posilování
  • Zpevňuje šlachy a vazy
  • Posílením stabilizačního svalstva páteře zlepší koordinaci pohybů a držení těla
  • Pozitivní vliv na kardiovaskulární systém (redukce tuku)
  • Pravidelné cvičení pomáhá odstranit bolesti zad a šíje

Nevýhody BOSU

  • Náročnější na správné provedení cviků
  • Při nesprávném provedení cviků hrozí relativně snadno zranění
  • Nedoporučuje se, pokud máte problémy s klouby
  • Obtížné pro osoby s narušenou stabilitou

Podložky na cvičení

Cvičit doma na tvrdé podlaze nebo na koberci není pro nikoho z nás zrovna dvakrát pohodlné. Od bolavých zad a kolen otlačených z tvrdého povrchu vás zachrání podložka na cvičení. Cvičení na podložce je pohodlné a efektivní, protože neklouže a váš postoj při jednotlivých cvičících polohách bude pevnější a fixovaný. Navíc vaše pokožka při cvičení na podložce lépe dýchá.

i Mohlo by vás zajímat

Pokud si vyberete vhodnou aktivitu podle svých možností a životního stylu, cvičení doma vám bude pomocníkem k udržení pevného zdraví, dobré kondice a pozitivní mysli. Domácím cvičením nemusíte trávit několik hodin denně, vždy bude přínosnější intenzivně se hýbat i jen několik minut než zůstat sedět před televizí či počítačem. Stačí se jen rozhodnout a začít, nejlépe hned.

P-DC1-WEB22