Objektiv je nedílným doplňkem těla fotoaparátu a má rozhodující podíl na výsledné kvalitě fotografie. Vždy je třeba se zamyslet nad tím, co bude hlavním objektem ve vašem hledáčku a dle toho vybírat. Ideální sklo naneštěstí neexistuje. Profesionální fotografové tak mívají při ruce hned několik objektivů, které střídají podle účelu použití.
Výborné optické vlastnosti a kresba, na kterou mnoho fotografů nedá dopustit.
Portrétní nebo kinofilmové objektivy
Ideální jako první objektiv začátečníka. Jeden objektiv může nahradit ohniskový rozsah hned několika pevných skel.
Univerzální objektivy vhodné na cesty
Originální objektiv doporučený výrobcem
Výrobci k tělům zrcadlovek používají vlastní řady objektivů, například Nikon – Nikkor, se kterými garantují vzájemnou kompatibilitu. Ne vždy je ale originální objektiv optimální volbou. Občas bývá z pohledu poměru kvality a ceny vhodné sáhnout po neoriginálním kusu.
Objektiv jiné značky
Neoriginální objektivy bývají zpravidla levnější než ty od Nikonu či Canonu. Cena však není jedinou předností. V současnosti neoriginální výrobci svou kvalitou těm originálním zdatně konkurují. Při výběru se tedy spíše než na výrobce zaměřte na kvality a parametry daného skla. Neoriginální objektivy produkuje kupříkladu Sigma nebo Tamron. Při koupi je nutno dát pozor, zdali daný objektiv je s vaším fotoaparátem kompatibilní.
Rybí oka
Širokoúhlé
Střední (základní) ohniska
Teleobjektivy
Podle těla fotoaparátu, respektive velikosti snímače:
Objektiv, který je kompatibilní s full frame přístroji, lze zároveň použít i na tělech přístrojů s menším snímačem APS-C.
Objektiv, který je určený pro těla s APS-C snímačem nemůže být použit na tělech přístrojů s full frame snímačem.
Sport je charakteristický rychle se pohybujícími objektivy. To klade zvýšené požadavky na techniku. Požadovány jsou krátké expoziční časy a rychlý a přesný autofokus. Mezi fotografy se obliby těžší zejména zoomovací objektivy v rozsahu 70 – 200 mm, a to nejlépe se světelností f/2.8. Profesionální fotografové například fotbalových zápasů používají často pevné skla s delšími ohniskovými vzdálenostmi. Tyto objektivy však svou cennou překračují finanční možnosti běžných fotografů a jejich úzce zaměřeny.
Nikde není psáno, že širší ohniska jsou k focení nepoužitelné. Pokud máte možnost se k fotografovanému objektu bezprostředně přiblížit, mohou i tímto způsobem vzniknout zajímavé fotografie.
Fotografování wildlife je velmi specifická a drahá záležitost. Předem počítejte s tím, že objektivy stojí od několika desítek po několik set tisíc korun. V mnoha ohledech jsou podobné sportovním objektivům. Zásadním parametrem je dostatečná ohnisková vzdálenost, a to minimálně 300 mm s důrazem na co nejlepší světelnost. Ohniska do 400 mm nabízejí světelnost až f/2.8, větší ohniska mají už pouze f/4 a horší.
Amatérští fotografové, kteří nemají tak velký základní kapitál na pořízení objektivu s velkou ohniskovou vzdáleností, mohou situaci vyřešit pořízením telekonvertoru. Ten ohniskovou vzdálenost za cenu zhoršení optické kvality a světelnosti prodlouží.
Na portrétové fotografie je ideální objektiv s pevným ohniskem. Ty jsou charakteristické vyšší světelnosti a lepší optickou kvalitou. Právě světelnost je pro kvalitní portrét klíčová, neboť je spojena s efektním rozmazáním pozadí. Flexibilita zoomovacích objektivů zde není tolik potřebná – při hledání ideální kompozice máte dostatek času učinit pár kroků.
Pro fotografování portrétů představuje dobrou výchozí volbu objektiv s ohniskem 50 mm a světelností f/1.8 a výše. Ceny začínají u Canonu i Nikonu od 5 000 Kč.
Reportážní fotografie vyžadují jistou míru zručnosti a pohotovosti, čímž se řadí k náročnějším žánrům. Základem je širokoúhlý objektiv s ohniskem 28 – 35 mm a s dobrou světelností – nikdy dopředu nevíte, v jakých světelných podmínkách budete muset pořizovat snímky. Vyšší požadavky jsou kladeny i na ostřící mechanismus, neboť musíte rychle a bezchybně zachytit neopakovatelné momenty.
Reportážní fotografie je často spojena i s nepříznivými vnějšími vlivy – prach, otřesy, pády apod. Vyplatí se proto brát ohled i na konstrukční odolnost objektivu. Plastové objektivy neutěsněné vůči prachu a vlhkosti pro profesionální využití vhodné nejsou.
Pro případy, kdy budete daleko od centra dění, je vhodné sáhnout i po delších ohniscích. Příkladem může být Canon 75-300 mm s f4-5,6 nebo Nikkor 70-300 mm s f/4.5-5.6.
Makro objektivy na rozdíl od ostatních typů objektivů umožňují pořízení snímku z minimální zaostřovací vzdálenosti a v poměru velikosti minimálně 1:1, tedy v životní velikosti. Pokud jste se rozhodnuli fotit objekty z blízka, je zásadní vhodná ohnisková vzdálenost (minimálně 50 mm) a parametr minimální zaostřovací vzdálenosti.
Dále by měl objektiv mít stabilizaci obrazu, jelikož ne vždy je možné fotit se stativem. Automatické ostření tolik nevyužijete – o výsledku mohou rozhodovat milimetry, což často nutí pro dosažení precizních výstupů sáhnout k manuálnímu ostření.
Pro fotografování krajiny je nejvhodnější širokoúhlý objektiv s ohniskem 12-20 mm, aby se do záběru vešlo co nejvíce. Světelnost zde nehraje oproti ostatním žánrům až tak významnou roli, neboť se ve snaze dosáhnout co nejlepší ostrosti v celé ploše snímku záměrně používají vyšší clonová čísla (f/5.6 a vyšší).
Ačkoliv to může být překvapivé, u krajinářské fotografie se uplatí i teleobjektivy, a to v případě snahy zachytit vzdálený objekt, který je součástí scenérie. Univerzální řešení v tomto směru představují objektivy s ohniskovou vzdáleností 70-300 mm. Světelnost a rychlost ostřícího mechanismu zde není klíčovým parametrem, což je dobrou zprávou pro vaši peněženku.
Ohnisko je střed objektivu, kde se protínají procházející světelné paprsky. Ohnisková vzdálenost se měří mezi optickým středem objektivu a rovinou, na kterou dokáže zaostřit fotografovaný objekt. Zjednodušeně lze říci, že čím menší je ohnisková vzdálenost, tím větší je úhel záběru objektivu – záleží ale také na velikosti snímače.
Objektivy se podle ohniskové vzdálenosti dají rozdělit na tři základní skupiny:
Vybrané objektivy jsou vybaveny optickou stabilizací, která eliminuje rozmazání snímku. V praxi tak lze dosáhnout delších expozičních časů bez nutnosti využít stativ. Tato vlastnost je ceněna v prvé řadě u sportovní fotografie.
K ostření objektivu je zásadní ostřící motorek. Ne všechny objektivy disponují vlastním ostřícím motorkem. V praxi se můžeme setkat s těmito alternativami:
Na optickou kvalitu objektivu má vliv především typ použitých čoček a antireflexní úpravy – u dražších objektivů jsou nejrozšířenější asférické čočky a ED skla.
Asférické čočky mají oproti sférickým tu výhodu, že jsou menší, lehčí, mají lepší optické vlastnosti a potlačují optické vady – čočka je na okrajích zploštělá, což umožňuje dopad světelných paprsků přímo do jejího ohniska. Objektivy, které využívají asférických čoček, dosahují konstrukčně menších rozměrů. Poznáte je nejčastěji podle zkratek ASL, ASPH (Aspherical Lens) a podobně.
ED skla shodně lámou světelné paprsky napříč barevným spektrem, čímž dosahují výrazně lepší optické kvality a ostrosti fotografií, zároveň potlačují chromatickou aberaci (barevnou vadu). Nejčastěji se označují zkratkami ED, LD a AD.
V neposlední řadě přední výrobci objektivů aplikují na povrch svých čoček různé antireflexní vrstvy, které minimalizují odlesky při focení proti světlu a nedochází tak ke ztrátě kontrastu. Nejčastěji se označují zkratkami E, MC a MRC.
Bajonet slouží k uchycení objektivu k tělu fotoaparátu. Každý výrobce má většinou vlastní typ bajonetu, proto nejsou navzájem kompatibilní. Pro nekompatibilní objektivy a těla existují různé redukce a adaptéry, ty ale omezují některé funkce, jako například autofokus.
Crop faktor představuje koeficient, kterým se přepočítává ohnisková vzdálenost objektivu pro získání údaje o skutečném zorném úhlu. Je to poměr úhlopříčky kinofilmu k úhlopříčce snímače ve fotoaparátu. Zorný úhel závisí na rozměru snímače fotoaparátu a ohniskové vzdálenosti objektivu.
Hloubka ostrosti vyjadřuje rozdíl vzdálenosti nejbližšího a nejvzdálenějšího objektu, který se na finálním snímku lidskému oku jeví jako ostré.
Ohnisková vzdálenost představuje základní parametr objektivu. Je to vzdálenost mezi optickým středem objektivu a rovinou, na které objektiv dokáže zaostřit snímaný objekt tj. tam, kde se protínají všechny paprsky světla, které prochází objektivem.
Světelnost objektivu (f) vyjadřuje, kolik světla je objektiv schopen při fotografování využít pro vykreslení snímaného objektu. Je to poměr průměru vstupní čočky objektivu a ohniskové vzdálenosti.
Stabilizátor obrazu pomáhá zamezit rozostření snímků vlivem chvění fotoaparátu. Objektiv se stabilizátorem obrazu využijete nejvíce, pokud hodně přibližujete, nebo jen tak, když fotíte z ruky, ne ze stativu.
Slovník pojmů
Světelnost
Světelnost představuje množství světla, které objektiv propouští ke snímači. Vyjadřuje se clonovým číslem. Platí, že čím nižší, tím vyšší je světelnost. Ty nejsvětelnější pevné objektivy disponují světelností okolo f/1,4, objektivu typu zoom začínají pak od f/2.8. Vyšší světelnost sebou přináší kratší expoziční časy a menší hladinu ostrosti (rozmazané pozadí), zároveň ale i vyšší požadavky na přesnost ostření a optickou kvalitu objektivu.
Světelnost je kýženou vlastností zejména u portrétních a sportovních objektivů. V případě focení architektury a krajiny jsou používaná vysoká clonová čísla (kvůli ostrosti). Při výběru je proto radno klást důraz spíše na optickou kvalitu objektivu.