Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Mortal Kombat (HERNÍ SÉRIE) – řezničina v průběhu tří desetiletí

Aktualizováno

Série Mortal Kombat se chlubí svou bohatou historií, hromadou kontroverzního obsahu a vyvíjející se hratelností. Každý ze zmíněných důvodů zcela jistě přispívá k popularitě značky, která se dočkala vlastní komiksové série a bohužel také filmového zpracování. Nám ovšem jde především o hráčský zážitek z kvalitní mlátičky, jež se s každým dílem přibližuje dokonalosti. Pojďme společně cestovat časem zpět až k roku 1992, tedy ke kořenům slavné bojovky. 

Mortal Kombat herní série, thumb

Mortal Kombat (1992) • Mortal Kombat II (1993) • Mortal Kombat 3 (1995) • Mortal Kombat 4 (1997) • Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002) • Mortal Kombat: Deception (2004) • Mortal Kombat: Armageddon (2006) • Mortal Kombat vs. DC Universe (2008) • Mortal Kombat (2011) • Mortal Kombat X (2015) • Mortal Kombat 11 (2019)


Herní série Mortal Kombat (1992 – 2019)

Psal se rok 1992, když se zrodila legenda mezi všemi mlátičkami. Možná budete namítat, že Street Fighter nabízí lepší zpracování bojových umění a Tekken přišel s originalitou 3D arén, ale ve chvíli, kdy vyslovíte Mortal Kombat, tak si většina hráčské obce uvědomí hektolitry krve, promakaná komba zahánějící soupeře do kouta a fatality posunující hranice ještě tolerovaného znázornění násilí. Už od začátku své existence s sebou projekt studia Midway přinášel kontroverzi, kvůli níž nehráči odsuzovali počítačovou zábavu jako volnočasovou aktivitu bláznů a šílenců.

Časem si ovšem zvykli a duchovní otec série Mortal Kombat Ed Boon stále v pravidelných intervalech přináší porci krvavé flákoty na naše obrazovky. Nakonec se příběh o boji ochránců Země (Earth realm) proti invazivním silám z jiných realit a světů rozrostl na celkový počet jedenácti základních dílů a přes desítku spin-offů. Význam této bojovky se dá demonstrovat také na popkulturním odkazu, jenž ovšem nedopadl vždy úplně slavně (komiks nadchne fanouškovským přístupem, ale film potěší spíše milovníky béčkových snímků než příznivce digitální předlohy.)

Mortal Kombat zkrátka znamená ve světě počítačových her obrovský pojem, který není možné přehlížet. V rámci svého žánru se stal v mnohých případech inovátorem, jejž ostatní pouze slepě následovali a napodobovali. V současnosti patří k rubačkám s nejkvalitnějším grafickým zpracováním, za nějž vděčí studiu NetherRealm, které se o titul stará od devátého dílu po bankrotu Midway Games. Pokud patříte k fanouškům restartované série, máte díky našemu přehledu možnost získat základní poznatky o jejích kořenech, zatímco letití hráči se mohou nechat prostoupit nostalgickou atmosférou svého dětství, kdy si lámali prsty na klávesnici, aby vyvolali kýženou fatalitu.


  1. Mortal Kombat 11 (2019) – skvělá mlátička s krvavým šrámem na tváři
  2. Mortal Kombat X (2015) – téměř dokonalá bojovka
  3. Mortal Kombat (2011) – úspěšný restart série
  4. Mortal Kombat vs. DC Universe (2008) – když se Batman potká se Sub-Zerem
  5. Mortal Kombat: Armageddon (2006) – rozporuplné směřování
  6. Mortal Kombat: Deception (2004) – proti Dračímu králi
  7. Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002) – počítače přišly zkrátka
  8. Mortal Kombat 4 (1997) – Shinnok ukazuje své schopnosti
  9. Mortal Kombat 3 (1995) – poprvé s kyborgy
  10. Mortal Kombat II (1993) – Raiden se vrací
  11. Mortal Kombat (1992) – krvavé orgie poprvé

Mortal Kombat 11 (2019) – skvělá mlátička s krvavým šrámem na tváři

Mortal Kombat serie; Mortal Kombat 11 (2019): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat 11

Ústřední pozici na přebalu si opět uzurpoval Scorpion, ale jeho role v rámci příběhu byla spíše vedlejší. Do popředí se znovu protlačil Raiden a Liu Kang.

Bezmála čtyři roky si museli příznivci masakrální zábavy počkat na Mortal Kombat 11, ale svou nedočkavost mohli ukojit velmi zdařilým pokračováním komiksové bojovky Injustice 2 (2017), na níž studio NetherRealm v mezičase pracovalo. Když byla práce pro Batmana a jeho kumpány hotova, opět přišlo na pořadí rozplétání osudů Earthrealmu a přilehlých světů, které musely čelit nové, nebezpečné výzvě. Smrt Shinnoka totiž narušila rovnováhu vesmíru, což se nelíbí vládkyni času Kronice, jež je zcela náhodou Shinnokovou matkou. Příběhové kličky opět poznáváme z pohledu různých bojovníků a zakončení otevírá široký prostor pro zcela jistě chystané další díly.

Mortal Kombat 11 se mimo klasické věže chlubí velkým počtem herních módů, jimž beze sporu vévodí Towers of Time využívající podobných principů jako režim Multiverse zmíněného Injustice 2 v rámci neustále se měnících výzev a odměn. Na rozdíl od bojovky z DC Universe se ovšem musí hráči potýkat s mnohem vyšší obtížností nutící je využívat speciálně určené předměty dopující vyvolené avatary dodatečnými vlastnostmi. Na druhou stranu si ovšem mohou sami vybrat chvaty svého bojovníka. Závan pochybností visí také nad oblíbeným módem Krypty, v němž se najednou objevily tři měny otvírací truhly s kosmetickými doplňky, augmentovanou výbavou, brutalitami a fatalitami.

Mortal Kombat 11 Kung Lao vs. Scorpion | Alza Magazín (Gameplay)

Zápasy v Mortal Kombat 11 dokáží být napínavé až do samého závěru díky mechanice Fatal Blow, která ve chvílích nouze dokáže protivníkovi utnout až třetinu života. Navíc customizace chvatů činí z vašeho protivníka vždy výzvu, protože nevíte, jaké údery má nachystané v záloze a kdy je vytáhne do průběhu boje.

Jak hodnotíme Mortal Kombat 11?

Jakub Němec

Jakub Němec

Natěšenost na Mortal Kombat 11 se přetavila v báječně provedenou bojovku, k níž jsem na hodinku či dvě sedl, kdykoliv se našla chvilka času. Z pohledu hratelnosti vlastně nemůžu nic vytknout, jen jsem mírně rozčarován z módu Krypty, ve kterém se otevíraly druhé fatality a brutality. Pro hráče nepříznivě nastavená měnová politika, kdy musíte neustále opakovat triviální souboje, abyste se dostali k penězům, duším a srdcím, vyloženě naštve. Svátečním bojovníkům může být na překážku také pro mnohé nespravedlivá obtížnost Věží času. Přesto bych neváhal Mortal Kombat 11 doporučit.

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Po mém nadšení z Mortal Kombat X jsem připravovaný díl s číslovkou 11 v názvu vyhlížel s velkým očekáváním. A když konečně dorazil, byl jsem samozřejmě nadšený. Soubojový systém se dočkal smysluplných změn a dalšího vylepšení, každého bojovníka si navíc můžete vizuálně upravit podle svého vkusu. Pokud si ale budete chtít odemknout všechny skiny a kosmetické záležitosti, které hra nabízí, nevyhnete se těžkému a dlouhotrvajícímu grindu.


Mortal Kombat X (2015) – téměř dokonalá bojovka


• Žánr: bojovka • Multiplayer: Ano • Vývojář: NetherRealm Studios • Vydavatel: Warner Bros. Interactive Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, iOS, Android (13. dubna 2015) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat X (2015): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat X

Fotorealistický Scorpion se stal hlavní tváří desátého dílu Mortal Kombat.

Dlouhé čtyři roky museli hráči čekat na desáté pokračování série Mortal Kombat, protože NetherRealm Studios se věnovali druhé odnoži dědictví z Mortal Kombat vs. DC Universe a vytvořilo úspěšnou mlátičku Injustice: Gods Among Us. Poté nastoupili do tradičního dvouletého cyklu a potěšili tak všechny věrné milovníky krvavé mlátičky. Příběh se přímo napojil na předchozí díl a vrátil na scénu boha Shninnoka, který se opět pokusil ovládnout kompletní vesmír. V tom mu bránily síly bojovníků všech světů, mezi nimiž se objevili zajímaví nováčci – aztécky laděný Kotal Kahn, pistolník Erron Black, hmyzí D’Vorah nebo potomci hlavních hrdinů Jacqui Briggs, Cassie Cage či Takeda.

Grafická stránka i gameplay prošly velkými změnami. Vizuál vsadil na realističnost, což ve spojení s brutalitou pocvičilo žaludky slabších povah, zatímco herní prožitek nabídl tři odlišné bojové styly pro každého válečníka, jež významně ovlivnily jeho pohybové i úderové vlastnosti. Hodně novinek nabídl také multiplayer, v němž se hráči začali sdružovat do klanů, za jejichž barvy bojovali v řadě výzev. Mortal Kombat X byl postupně rozšířen o dvě postavová DLC, v jejichž rámci se ukázal Vetřelec, Predátor, Jason Voorhees, Leatherface či Goro, které lze získat v kompletním balíčku s označením XL.

Mortal Kombat X – Erron Black (gameplay)

Desátý díl nabídl obrovské množství nových mechanik a módů, které baví hráče dodnes. Nešetřil ani na zajímavých nových postavách, mezi nimiž vyniká kovboj Erron Black.

Jak hodnotíme Mortal Kombat X?

Jakub Němec

Jakub Němec

Mortal Kombat X pro mě byl ve všech ohledech revoluční. Možnost vybrat si ze tří různých přístupů k boji mi umožňoval reagovat na strategie soupeře, díky čemuž nebyl prožitek z boje na život a na smrt již dlouho tak intenzivní. Na kolena mě posadila také úchvatná grafická stránka „desítky“. Navíc NetherRealm Studios do série přivedlo dvě skvělé postavy – Errona Blacka a Kotal Kahna, jejichž netradiční přístup k fašírkování nepřátel si mě okamžitě získal na svou stranu. Dvě popkulturní DLC jen dotáhly skvělý titul k dokonalosti.

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Když jsem si před několila lety koupil vlastní konzoli PS4, Mortal Kombat X jsem měl na seznamu titulů, které si bezpodmínečně musím co nejrychleji pořídit. A k mé velké radosti Mortal Kombat X ničím nezklamal. Přinesl tradičně skvělý soubojový systém. spoustu klasických postav, navrch přihodil několik zbrusu nových a vyladil stávající mechanismy téměř k dokonalosti.


Mortal Kombat (2011) – úspěšný restart série


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: NetherRealm Studios • Vydavatel: Warner Bros. Interactive Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC, PS3, PS Vita, Xbox 360 (19. dubna 2011) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat (2011): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat (2011)

Studio NetherRealm vsadilo při prezentaci jejich restartu série Mortal Kombat na jistotu. Co jiného by mohlo nalákat než souboj Sub-Zera se Scorpionem?

Vývojáři ze studia Midway zůstali u série osmi dílů a vinou nepříznivých okolností museli svou opečovávanou značku přeprodat společnosti Warner Bros., která restartem fenoménu Mortal Kombat zaúkolovala studio NetherRealm, což jak dnes víme, nebyla vůbec špatná volba. Scénáristé využili kličky z dílu Armageddon, kdy Raiden poslal časoprostorovou skulinou vzkaz svému mladšímu já, čímž začal měnit původní historii. Tím se novým autorům otevřel prostor pro další scénáristické kličky pokračující až do aktuálně nejnovějšího Mortal Kombat 11. Modernější audiovizuál s povedenými filmovými předěly (poznamenané QTE) nalákaly davy fanoušků na krvavě zábavnou bojovku.

Příběh byl rozdělen do 16 kapitol, během nichž jste se vžili do jednotlivých bojovníků, v sérii duelů porcovali jednoho protivníka za druhým pomocí nových chvatů a sledovali celý konflikt jejich optikou. Při tom všem se s nadměrnou brutalitou nešetřilo. Za vše lze zmínit X-Ray údery, které do detailu a zpomaleně zobrazovaly destrukci způsobenou na těle nepřítele. NetherRealm Studios navázali na všechny úspěšné módy z původních dílů a provázali je s vlastní invencí. Kromě kosmetických úprav přinesli Challenge Tower a multiplayerový mód King of the Hill. Také se nebáli zvát do své verze Mortal Kombat hosty – v devátém dílu se objevil Freddy Krueger z Elm Street nebo Kratos z God of War.

Mortal Kombat (2011) – Freddy Krueger (gameplay)

Studio NetherRealm se do restartu série Mortal Kombat vrhlo po hlavě a přesvědčila fanoušky, že jejich pojetí bude ještě brutálnější a krvavější, než si pamatují.

Jak hodnotíme Mortal Kombat (2011)?

Jakub Němec

Jakub Němec

Přechod pod NetherRealm Studios jsem ve své době slavil jako předčasné vánoce. Po čtrnácti letech se totiž Mortal Kombat vrátil zpět na PC, což byl v mých očích malý zázrak. Vyprávění příběhu hollywoodského béčkového střihu mě přikovalo k obrazovce a já zobal tvůrcům z ruky vše, co mi servírovali. Sice mě trošku štvaly QTE sekvence, ale to byla jen pověstná piha na kráse. Nebýt Mortal Kombat X, tak se k restartu série vracím ještě teď.


Mortal Kombat vs. DC Universe (2008) – když se Batman potká se Sub-Zerem


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PS3Xbox 360 (16. listopadu 2008) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat vs. DC Universe (2008): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat vs. DC Universe

Škorpionova dýka a batmanovská pěst na přebalu slibovala velké věci, kterých se hráčům nakonec opravdu dostalo. Odvážný crossover položil základ populární sérii Injustice.

Příběhová nejistota a rozpačitost přiměla tvůrce z Midway k razantnímu řešení. Vesmír Mortal Kombat spojili s komiksovým světem vydavatelství DC Universe, takže se na obrazovkách konzolí PS3 a Xbox 360 mohly střetnout ikonické charaktery dlouholeté série s Batmanem, Supermanem či Jokerem. Spojení obou světů nepůsobilo křečovitě díky chytrému vytvoření paradoxů realit, což dalo vzniknout ultimátnímu záporákovi – zkřížením Darkseida a Shao Kahna vznikl Dark Kahn, který řádně prověřil schopnosti hrdinů. Kampaň jste mohli hrát ze dvou odlišných pohledů (Mortal Kombat a DC), podle čehož se vyvíjel také samotný příběh.

Proměnu zažila rovněž samotná hratelnost, protože správňáci z DC Universe by těžko prováděli fatality. Místo nich dostala tato specifická sorta hrdinů do vínku heroic brutality. Vedle toho se objevila nová minihra Free-Fall Kombat, v rámci níž do sebe dvojice zápasníků bušila během volného pádu v rámci souboje, a nová mechanika Rage mód, která reagovala na utržené údery rostoucí mírou vzteku, jenž se při dostatečné intenzitě změnil v sérii ničivých úderů. Crossover mezi světem Mortal Kombat a DC universe měl mezi fanoušky obou stran úspěch, ale nezabránil krachu Midway Games, pro něž byla osmička posledním dílem v jejich gesci.

Mortal Kombat vs. DC Universe – Jax (gameplay)

Přítomnost komiksových hrdinů, zajímavé mechaniky a vylepšená grafická stránka se staly signifikantními znaky titulu Mortal Kombat vs. DC Universe, který znamenal sympatické rozloučení studia Midway se svou značkou.

Jak hodnotíme Mortal Kombat vs. DC Universe (2008)?

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Postavy z Mortal Kombatu se v jedné hře střetnou s charaktery komiksové stáje DC? Je tohle snad splněný sen? Neuvěřitelně slibný cross-over ale bohužel sám sobě nechtěně podkopl nohy, jelikož superhrdinové v čele se Supermanem a Batmanem nemohou po vyhraném zápase své protivníky sprovodit ze světa krvavou fatalitou. Při vývoji tedy došlo k jakémusi kompromisu a výrazně ubylo brutality, což se příliš nelíbilo skalním fanouškům a vznikl tak trochu polovičatý titul. I přesto se ale nejednalo o špatnou hru, která ve finále dost možná vydláždila cestu na svět prvnímu Injustice.


Mortal Kombat: Armageddon (2006) – rozporuplné směřování


• Žánr: bojovka, akční adventura Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games, Just Game Interactive • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PS2, Xbox, Nintendo Wii (11. října 2006) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat: Armageddon (2006): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat: Armageddon

Malé inovace sedmého dílu se pokusili tvůrci vynahradit nejširší nabídkou postav v historii série.

Po dobře přijatých dílech Deadly Alliance a Deception tvůrci série Mortal Kombat Midway Games trošku usnuli na vavřínech. Jejich bojovka se rozrostla do obřích rozměrů, šlahouny spin-offů šlehaly všemi směry (akční adventura Shaolin Monks z roku 2005 budiž příkladem) a nic je tak netlačilo k riskantním změnám. Zastaralý engine ponechali bez větších úprav, za což jim komunita řádně vyčinila, a místo toho se zaměřili na rozporuplně přijaté novinky. Umožnili totiž hráčům vytvářet vlastní postavy v rámci Kreate-a-Fighter módu a v podobném duchu je nechali pospojovat krvavé chvaty do vlastních fatalit. Jistou bizarností disponovala variace na Mario Kart s názvem Motor Kombat, v níž jste závodili s autíčky na motivy ústředních charakterů Mortal Kombatu.

Vyprávění příběhu přenechali dlouholetí autoři opět na akčně adventurním pojetí módu Konquest, jenž uspěl i v předchozích dílech. Ale v rámci dílu Armageddon se už jednalo o natolik přeplácanou historii s cestováním časem, že se ztráceli i fanoušci znalí kánonu. Do hráčovy moci se dostal bojovník Taven bojující proti svému zlému bratrovi Daegonovi konspirujícímu se záporáky vyššího kalibru, jako třeba Shinnok. Zklamání z příběhu ovšem fanoušci rychle zapomněli, protože se v nabídce bojovníků objevili snad všichni válečníci předchozích dílů. Celkově se v rosteru najde 62 jmen. Přese všechno se ovšem nad studiem Midway a jeho vizí o budoucnosti série Mortal Kombat začalo smrákat.

Mortal Kombat: Armageddon – Mileena (gameplay)

Tvorba vlastních fatalit některé hráče sice nadchla, ale jiným se stýskalo po efektních naskriptovaných videích. Ve smyslu „udělej si sám“ jste si mohli vytvořit v Mortal Kombat: Armageddon také vlastní postavu. Graficky se ovšem titul o moc vpřed neposunul.


Mortal Kombat: Deception (2004) – proti Dračímu králi


• Žánr: bojovka, akční adventura Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PS2, PSP, Xbox, GameCube (4. října 2004) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat: Deception (2004): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat: Deception

Z přebalu šestého dílu útočil na hráče Sub-Zero svým ledovým proudem. Bojovník klanu Lin Kuei se v té době řadil k nepostradatelným charakterům série.

Stejně jako pátý díl, tak i šestý Mortal Kombat zanevřel na počítačové hráče, kteří tak nemohli pokračovat ve slibně se rozjíždějícím příběhu. Zatímco kouzelníci Quan Chi a Shang Tsung byli poraženi ochránci Earth realmu (rozuměj Země), jejich plán na probuzení bájného Dračího krále Onagy vyšel. Ten se rozhodl zničit všechny známé světy, což asi nikoho nepřekvapí, a s sebou si přivedl nové bojovníky (např. Havik, Hotaru nebo Shujinko), kteří rozšířili rozsáhlé zástupy známé z předchozích dílů krvavé mlátičky.

Příběhová složka se ve valné většině odehrávala ve velkoryse podaném Konquest módu, připomínajícím spíše akční adventury. Jeho ústředním charakterem se stal zmíněný Shujinko, jenž svůj život zasvětil sbírání šesti artefaktů Kamidogu podporujících Onagu v jeho temném plánu. Režim Konquest tak působil spíše jako prequel, který se stal součástí samotného šestého dílu Deception. Mimo ústředního módu se v nabídce objevily dvě hříčky Chess a Puzzle Kombat. Celkově ovšem inovací nebylo tak moc, aby znamenaly revoluci. Sázka na jistotu se ovšem studiu Midway vyplatila, protože šestka byla veřejností hodnocena velmi slušně.

Mortal Kombat: Deception – Konquest mode Walktrough

Díl s podtitulem Deception se pochlubil příběhovým režimem Konquest kombinujícím bojovku s akční adventurou.


Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002) – počítače přišly zkrátka


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PS2, GameCube, Xbox, Game Boy Advance (16. listopadu 2002) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat: Deadly Alliance (2002): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Osudy některých ústředních postav dostaly v rámci příběhu Deadly Alliance větší prostor.

Tentokrát si příznivci série Mortal Kombat museli počkat pět let na další pokračování. Hluché období studio Midway vyplnilo spin-offem Jaxe (Special Forces) a zlatou edicí, jinak bylo ticho po pěšině. S novým tisíciletím přišly svěží nápady, z nichž jeden zcela jistě nepotěšil vlastníky počítačů, protože páté pokračování s podtitulem Deadly Alliance je zcela minulo. Příběhové zázemí se točilo kolem spojení kouzelníků Quan Chiho a Shang Tsunga, které ohrožovalo křehkou realitu. Společně se postarali o (dočasnou) smrt Liu Kanga, takže tento díl je jediný, kde ikonického bojovníka nenajdete.

Absence šampiona Mortal Kombatu měnícího se v draka byla nahrazena jedenáctkou nových postav (např. Kenshi,  Li Mei či vtipný panák Mokap) doplňujících vybrané veterány. Každá z nich se mohla chlubit trojicí unikátních stylů (dva beze zbraně a jeden s ní), jež šlo přepínat během soubojů. Příběhový mód a režim tradiční arkády doplnila řada dalších možností, jak se vyřádit. Tréninkový Konquest mód s tajnými misemi, v novějších dílech zavedená Krypta s ukrytými mincemi a minihry Test Your Might/Sight nabídly tolik možností v singleplyeru, že hráči u Mortal Kombat „5“ trávili mnohem více času (a vlastníkům PC zbyly oči pro pláč).

Mortal Kombat: Deadly Alliance – Sub-Zero (gameplay)

S pátým dílem se posílila taktická stránka hratelnosti, protože se mírně zpomalilo tempo a během střetu se mohly libovolně prostřídávat bojové styly. Zároveň grafická stránka zaznamenala výrazné zlepšení.


Mortal Kombat 4 (1997) – Shinnok ukazuje své schopnosti


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games, Eurocom, Digital Eclipse • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PC, Nintendo 64, PS, Game Boy Color (15. října 1997) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat 4 (1997): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat 4

Bojovníci čtvrtého dílu se mohli pohybovat po 3D arénách, takže jsme se poprvé dočkali plastických modelů postav.

Vývojářský tým Midway Games si po třetím dílu dal opět dvouletou pauzu. Tu vyplnil tvorbou antologií a rozšířených verzí původní trilogie. Mezitím měl čas popřemýšlet, jak posunout sérii Mortal Kombat k ještě kvalitnějšímu prožitku. Původní tvůrce Ed Boon si k ruce přizval svého bratra Mikea a Todda Allena, aby společně vymysleli novou zápletku pro čtvrté pokračování krvavé mlátičky. Z jejich mysli povstal Shinnok, padlý bůh, který by chtěl ovládat všech šest světů. Před tisícem let jej Raiden uvěznil do prostoru Nether realm, z něhož jej vysvobodil temný kouzelník Quan Chi. Další boj o osud celého vesmíru začal a mimo kultovní záporáky představil další charaktery.

Své fanoušky si získal bůh větru Fujin, bojovnice Tanya nebo zlotřilý Reiko, kteří se střetli s navrátilci, jimž vévodil Raiden a Goro. Mortal Kombat 4 byl obohacen o novou mechaniku zbraní, po nichž mohli jednotliví válečníci sáhnout, aby naklepali kosti svým soupeřům. V největší nouzi jste ji mohli mrštit v ústrety protivníkovi, podobně jako některé objekty přímo v aréně (třeba zetlelé hlavy padlých). Tvůrci poučeni třetím dílem zavedli také princip „Maximum Damage“ na jednotlivá komba, takže se nemohlo stát, že by pro nezkušeného hráče kolo skončilo dříve, než se stihl pořádně rozkoukat ve 3D rinzích.

Mortal Kombat 4 – Raiden (gameplay)

Čtvrtý díl se předvedl se třetím rozměrem arén, zbraněmi a vrhacími předměty, čímž přinesl do hry další taktický rozměr.

Jak hodnotíme Mortal Kombat 4?

Jakub Němec

Jakub Němec

Moje první setkání se sérií Mortal Kombat proběhlo v rámci čtvrtého dílu. Byla to pro mě zlatá éra nočního paření, dnes samozřejmě poznamenaná růžovými brýlemi nostalgie. Ještě nyní si pamatuji na svou první fatalitu, také na první fatalitu, kterou viděli rodiče, a první fatalitu provedenou mým bratrem na mou postavu Johnyho Cage. Se slzou v oku vzpomínám na tlačení a pošťuchování u jedné klávesnice, to byly časy…

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Mortal Kombat 4 byl dalším dílem série, který jsme si s bráchou během našeho dospívání zvládli opatřit, patrně nějakým ne úplně legálním způsobem. 4. díl této série byl v jádru hodně podobný předchozím instancím, každou hratelnou postavu ale tvůrci vybavili vlastní zbraní, kterou jste mohli uprostřed boje vytáhnout a použít proti nepříteli. Jako jedna z první bojovek MK4 koketoval s 3D grafikou místo klasického 2D pohledu, pokus to byl ale spíše rozpačitý.


Mortal Kombat 3 (1995) – poprvé s kyborgy


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games • Vydavatel: WMS Industries • Platformy a Datum vydání: PC, SNES, PS, PS2, Xbox, Amiga, SEGA Master System, Mega Drive, Game Boy (15. dubna 1995) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat 3 (1995): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat 3

Kosterní pozůstatky na přebalu třetího dílu odkazovaly na padlé lidstvo, které obětoval Shao Kahn na oltář svých nekromantských hrátek.

Dvouletá pauza umožnila vývojářskému studiu Midway přinést více novinek do třetího dílu. Dříve velmi strohý příběh se rozrostl také o boční větve, čímž získal o něco větší hloubku a začal vytvářet kolem naivního děje kult. Záporák druhého dílu Shao Kahn se rozhodl oživit dávno zesnulou královnu světa Outworldu jménem Sindel, k čemuž však potřeboval duše všech smrtelníků. To se samozřejmě nelíbilo bojovníkům světla, kteří se vydali na cestu msty. Objevila se také řada nových charakterů včetně trojice kyborgů (Cyrax, Sektor, Smoke), agilního Kabala nebo šamana Nightwolfa, ale v sestavě chyběl ochranitel Země Raiden.

Významně se také proměnily mechaniky ovládání. V Mortal Kombat 3 jinak fungovalo tlačítko pro sprint (pouze dopředu), objevila se možnost dát potenciálním poraženým obětem milost, zlikvidovat soupeře v podobě zvířete a hlavně hráči dostali příležitost řetězit své údery do provázaných komb, jež v rámci sekvence nedovolily protivníkovi reagovat vlastní obranou nebo protiútokem. Pomrknutím pro dnešní fanoušky série je zcela jistě možnost prohodit pomocí tzv. uppercutu protivníka do jiné části arény. Poprvé jsme se také v singleplayeru setkali s hláškou „Choose Your Destiny“ během výběru pověstných věží.

Mortal Kombat 3 – All Fatalities Gameplay

Třetí díl přinesl mnohem propracovanější a násilnější fatality a brutality, ale také umožnil smilovat se nad svým protivníkem.

Jak hodnotíme Mortal Kombat 3?

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

Mortal Kombat 3 je pro mě historicky prvním kontaktem s touto legendární sérií, dost možná i se žánrem bojovek jako takovým. A když mě můj starší bratr poprvé seznámil s termínem “fatalita”, můj život se od základů změnil a od té doby neuplynul den, aniž bych někomu nevyrval páteř z těla… Ale vážně, Mortal Kombat 3 mi otevřel brány do světa neuvěřitelně brutální zábavy s až překvapivě propracovanými postavami a mytologií, který pro mě v mých dětských letech navíc měl příchuť zákázaného ovoce. Dodnes ale tuto sérii vnímám jako naprostý vrchol lokálního, nebo chcete-li gaučového multiplayeru.


Mortal Kombat II (1993) – Raiden se vrací


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games, Probe Entertainment, Sculptured Software • Vydavatel: Acclaim Entertainment, Midway Games • Platformy a Datum vydání: PC, SNES, PS, PS2, Xbox, Amiga, SEGA Master System, Mega Drive, Game Boy (23. června 1993) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat II (1993): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat II

Tradiční dračí symbol se stal od druhého dílu nezaměnitelným poznávacím znamením.

Po velkém úspěchu prvního dílu asi nikoho nepřekvapí, že pokračování následovalo ani ne po roce. Základní mechanismus se nezměnil, jen se mírně vyhladily textury a nabídla se širší paleta bojovníků. Původní sedmička s ikonickými charaktery jako Johny Cage, Liu Kang, Scorpion nebo Kano se rozrostla o nováčky Jaxe, Mileenu, Baraku či Kitanu. Mezi hratelné charaktery se dostal také boss prvního dílu kouzelník Shang Tsung, který se dokázal proměnit v kteroukoliv hratelnou postavu. Podle nepsaného pravidla devadesátých let bylo v Mortal Kombat II všeho více, včetně krve a brutality.

Hrdinové bránící Zemi před invazí z jiných dimenzí v turnaji na život a na smrt se tentokráte střetli s další nemesis porušující křehký mír mezi různými světy – Shao Kahnem, jemuž předcházel jako menší boss Kintaro. Druhý díl tak přinesl mimo řady inovací (provádění Pit fatalit, při nichž se ke konečné likvidaci protivníka využívalo nástrah v arénách, např. bodců) další míru kontroverze, ale po honu na čarodějnice spojeného s prvním dílem se kritikou z řad laické veřejnosti nikdo moc nezabýval.

Mortal Kombat II – Liu Kang (gameplay)

Druhý díl vyšel záhy, takže graficky se o mnoho nezlepšil, ale v následujícím gameplayi si můžete užít specifický projev Liu Kanga.


Mortal Kombat (1992) – krvavé orgie poprvé


• Žánr: bojovka Multiplayer: Ano • Vývojář: Midway Games • Vydavatel: Midway Games • Platformy a Datum vydání: PC, SNES, PS2, PS3, PSP, Xbox, Xbox 360, Amiga, SEGA Master System, Mega Drive, Game Boy (8. října 1992) • Čeština: Ne


Mortal Kombat serie; Mortal Kombat (1992): cover

Herní série Mortal Kombat

Mortal Kombat (1992)

Grafická stránka pohrávající si s archaickým fotorealismem byla na počátku 90. let výkřikem módy.

Na začátku 90. let se konečně široká společnost smířila s počítačovými hrami a byla schopná je akceptovat. Jistá míra tolerance k akčním titulům tedy vládla světem, ale pak se objevila 2D bojovka původně pouze pro automaty s názvem Mortal Kombat a opět otevřela kapitolu násilí ve hrách. V některých zemích se dokonce strhla taková hysterie, že titul od studia Midway byl odsuzován nebo dokonce zakazován. Proč? Krvavé údery ukazovaly dosud nepoznanou brutalitu, kterou se nepyšnil ani pověstný Carmagedon. V bojovce hráči mrzačili nepřátele ničivými údery a červená zde tekla proudem.

To by možná kritici digitálního hraní překousli, ale největším trnem v oku jim byl trademark celé série – fatalita. Vítězství v boji muže proti muži (popř. proti Sonye Blade jako jediné zástupkyni něžného pohlaví) totiž autorům nestačilo. Za odměnu jste se totiž nerozloučili s poraženým uznalým potřesením rukou, ale hodně gore zakončením, jemuž vévodilo vytržení páteře milovaným charakterem Sub Zerem. Veřejná kritika se stala pro mnohé tou nejlepší reklamou a nakonec se zrodila doteď pokračující legenda vyprávějící o odvěkém souboji dobra a zla, v němž nejde o nic menšího než planetu Zemi. Naštěstí se stateční bojovníci v čele s bohem Raidenem postarali o zachování naší domoviny.

Mortal Kombat (1992) – Scorpion (gameplay)

Už první díl dokázal vykreslit modely postav na svou dobu velmi realisticky.

i Mohlo by vás zajímat
WEB2