Obnovovací frekvence displeje udává, kolikrát se za jednu vteřinu překreslí obraz na obrazovce. Vyšší číslo znamená plynulejší obraz. Běžná frekvence je 60 Hz a při rychlém scrollování na ní můžete vnímat drobné trhání. U obnovovacích frekvencí 90, 120 nebo více hertzů k němu nedochází. Tato informace je podstatná nejen při výběru mobilního telefonu, ale i u monitorů nebo televizí.
Obnovovací frekvence určuje, jak často displej aktualizuje svůj obsah. Udává se v jednotkách kmitočtu, tedy hertzích (Hz). Nejčastěji se lze v dnešní době setkat s 30 Hz, 60 Hz, 90 Hz a 120 Hz.
Na displejích s vyšší obnovovací frekvencí vypadá pohyblivý obsah plynuleji a svižněji. Oceníte to zejména při hraní her či sledování multimédií, projeví se ale například i při běžném procházení e-mailů či interakci s uživatelským rozhraním sociálních sítí. Práce s telefonem může působit plynuleji na 90 Hz než při standardní frekvenci 60 Hz. Na druhou stranu je třeba ale konstatovat i to, že pro běžné užívání telefonu není vyšší obnovovací frekvence nezbytností a rozdíly jsou jen minimální.
Větší část videoobsahu se však přehrává při standardní frekvenci 24 snímků za sekundu (24 Hz). Zpracování displeje proto musí buď přizpůsobit snímkovou frekvenci obsahu, nebo obsah přeškálovat na snímkovou frekvenci. Největší výhoda 120Hz displejů tkví v tom, že obsah mohou přehrávat při 60 Hz, 30 Hz a 24 Hz s rovnoměrným dělením snímků. Ostatní obnovovací frekvence vyžadují zpracování při škálování 24Hz videa. Nekvalitní zpracování může ve videích vyvolat rušivé trhání.
Rychlejší displeje mají velký význam i při hraní her. Vyšší snímková frekvence a rychlejší odezva displeje mohou mít znatelný dopad, protože vizuální latence je nižší a hraní se zdá plynulejší. Hráči počítačových her pravidelně přísahají na 120Hz a dokonce 144Hz displeje. Nyní z toho mohou těžit i hráči mobilních her, i když na mnohem menší obrazovce. Hraní s vysokou snímkovou frekvencí však vyžaduje také výkonný procesor, který zajistí, aby grafická snímková frekvence držela krok s vysokou obnovovací frekvencí displeje.
Obnovovací frekvence je důležitou hodnotou i při výběru monitorů. A i v tomto případě platí, že vyšší frekvence jsou nezbytností pro hráče počítačových her, ale pro běžné kancelářské použití počítače jsou v podstatě zbytečné. Minimum pro hráče je 75 Hz, ideální jsou hodnoty alespoň 120 nebo 144 Hz a vyšší. Pro dosažení plné kvality obrazu je nutné, aby snímkovací frekvence nastavená ve hře odpovídala obnovovací frekvenci displeje. Důležitá je i tzv. doba odezvy, tedy doba, za kterou je displej schopen změnit barvu pixelu z černé na bílou. Čím je doba odezvy nižší, tím je obraz ostřejší i v dynamických scénách.
I televizor je displej, a proto je jeho důležitou vlastností obnovovací frekvence. Při jejím výběru ale pozor. Někteří výrobci mají tendenci uvádět doslova obří obnovovací frekvence kolem 240 nebo klidně i 600 Hz. To je ale jen marketingová hodnota, které je daný model schopný dosáhnout pomocí nejrůznějších softwarových vylepšení. V praxi se „fyzická“ obnovovací frekvence panelů pohybuje kolem 100 Hz a udávaná hodnota je vyjádřením, do jaké míry je daná televize schopna „chybějící“ snímky dopočítat.
Důležitá je ještě jedna věc, která číselně zvyšuje obnovovací frekvenci obrazu. Jde o to, že sítnice oka má paměťový efekt, který si bez problémů poradil se staršími televizemi, kde se obraz překresloval po řádcích, ale nezvládne moderní LCD nebo OLED panely, kde se obraz nemění celý, ale jen v částech, v nichž se něco změnilo. Vede to ke ztrátě ostrosti obrazu. Řešení? Vložit za každý snímek jedno prázdné černé pole, takže se paměťový efekt sítnice vyruší a každý další snímek je pro oko nový, a tudíž stejně ostrý. A jsme opět u reálné a deklarované obnovovací frekvence. Daný panel tak má stále 50 Hz na vstupu, ale pokud za každý snímek vložíme černé prázdné pole, jsme rázem na 100 Hz na výstupu. A to je pak hodnota, kterou se výrobci televizí snaží prodat zákazníkům.
U obnovovací frekvence platí jednoduchá rovnice: čím více, tím lépe. Za dnešní minimum je považováno alespoň 60 Hz, ideální hodnota je vyšší – 90 Hz. Pokud hrajete hry, sáhněte po telefonu s obnovovací frekvencí 120 Hz. Na druhou stranu, ne pro všechny možnosti použití telefonu je tato hodnota směrodatná. Pro běžné užívání nejsou vysoké hodnoty obnovovací frekvence nezbytné.