Obnovit stránku

Využij dopravu zdarma! Vlož do košíku kód ZAPLATIMONLINE při objednávce nad 2 000 Kč vč. DPH. Více informací zde

Vážení zákazníci, varujeme před podvodnou SMS, která informuje o losování výhry. Tato SMS není zasílána společností Alza.cz. Prosíme, na tuto SMS nereagujte.

Zpětná kompatibilita PlayStationu 5 nemusí být stoprocentní (NOVINKA)

Aktualizováno

Informační hradba kolem PlayStationu 5 je definitivně stržena. Po odhalení, že PS5 vyjde příští Vánoce, tu máme další informace, které už ale tolik potěšující být nemusí. Sony totiž stále neví, jestli dokáže nabídnout zpětnou kompatibilitu na všechny PS4 tituly. V aktuální novince se pak věnujeme také dalším zprávám o nové generaci ovladače Dualshock a známe také vůbec první studio, jež oficiálně pracuje na PS5 hře.

PlayStation 5; screenshot: platforma

Obsah článku PlayStation 5

  1. (14. 10. 2019) Sony stále pracuje na zpětné kompatibilitě s PS4
  2. (8. 10. 2019) Sony oznámila, že PlayStation 5 vyjde na Vánoce 2020
  3. (3. 10. 2019) PlayStation 5 streamerům nabídne kameru a další novinky
  4. (20. 9. 2019) Spekulace: Sony vydá současně PlayStation 5 a jeho výkonnější „Pro“ verzi
  5. (25. 8. 2019) Na internet možná unikl výkon PS5 a připravovaný design

Sony stále pracuje na zpětné kompatibilitě s PS4

• Novinka: 14. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Zpětná kompatibilita PlayStationu 5 byla jednou z jistot, ke kterým jsme se mohli upínat. Nebo jsme si to alespoň mysleli. Že bude PS5 podporovat hry z předchozí generace totiž architekt konzole Mark Cerny prozradil už začátkem letošního roku, a tak se zdálo, že v tomto ohledu můžeme být naprosto klidní. Magazín Famitsu však využil nečekané vstřícnosti společnosti Sony ohledně připravované next-gen konzole a zeptal se právě na zpětnou kompatibilitu. Odpověď od zástupce Sony však nebyla tak pozitivní, jako jsme doufali. „V současnou chvíli se vývojářský tým ze všech sil snaží ověřit, zda dokážeme zabezpečit kompletní zpětnou kompatibilitu. Prosím, počkejte na další informace,“ stojí v oficiálním vyjádření na Twitteru.

PlayStation 5; screenshot: Cell procesor
Za absenci zpětné kompatibility na PlayStationu 4 může právě tato malá mrška (omlouváme se všem IT geekům). Cell procesor PlayStationu 3 byl sice neuvěřitelně výkonný, ale díky speciální architektuře bylo prakticky nemožné jednoduše portovat PS3 tituly na PS4.

Co toto vyjádření znamená? Můžeme jen hádat, nicméně Sony si nejspíše jen nechává otevřená zadní vrátka pro případ, že by nedokázala nabídnout 100% zpětnou kompatibilitu, která by v ideálním případě znamenala, že jakýkoli disk s PS4 hrou vložený do PS5 mechaniky bude fungovat. Podstatnou roli v problematice zpětné kompatibility pak hrají také digitální kopie. Více potíží než fyzické Blu-ray disky totiž může působit přenos digitálních her zakoupených na předchozí generaci konzolí.

V nejhorším možném případě bude PlayStation 5 podporovat zpětnou kompatibilitu podobně jako nyní Xbox One, kdy se do tohoto programu přidávají hry „ručně“ a je třeba kontrolovat seznam podporovaných titulů. Na druhou stranu Sony již dříve nadhodila, že v rámci zpětné kompatibility chce jít až tak daleko, že by hry z předchozí generace mohly těžit z vyššího výkonu PS5 třeba formou lepšího snímkování. Jak ale stojí v aktuálním prohlášení Sony, musíme vyčkat.

Nový ovladač s delší výdrží a možná i mikrofonem

Jak se očekávalo, po prohlášení Jima Ryana na PlayStation blogu o vydání PS5 na příští Vánoce, se roztrhnul pytel s dalšími informacemi. I v této novince se vrátíme k novému ovladači, jemuž jsme se věnovali obšírně v předchozí novince. Ten podle nejnovějších zpráv nabídne podobně jako stávající Dualshock 4 malý reproduktor, který využije mimo jiné i za necelý měsíc vycházející Death Stranding. A když tuto funkci uplatní mistr Kojima, musí ji mít zákonitě i další generace oblíbeného ovladače. Naopak o dotykové plošce toho prozatím moc nevíme.

PlayStation 5; screenshot: dualshock evoluce
Sony způsobila revoluci na poli herních ovladačů hned několikrát. Dualshock byl například prvním ovladačem se dvěma analogovými páčkami. Historii a vývoj PlayStation ovladačů dobře zmapoval například magazín Gamespot.

Nezapomínejme však, že Sony si před nedávnem patentovala dotykový displej pro herní ovladač. Mohlo by tak jít o další, doposud neoznámenou inovaci. Jak totiž sám redaktor magazínu Wired zdůraznil ve svém článku, ovladač, který měl možnost vyzkoušet, byl evidentně v předprodukční fázi. Mnoho prvků mu chybělo a vizuálně nebyl nijak přitažlivý.

Naopak potvrzenou novinkou je změna portu na USB-C, Sony jde tedy s dobou a končí s micro USB standardem. Potvrzena je také větší váha ovladače způsobená vestavěnou dobíjecí baterií s větší kapacitou. Nicméně i tak je prý nový Dualshock lehčí než stávající Xbox One ovladač s tužkovými bateriemi. Na prototypu ovladače pak byl zajímavý otvor, který by podle všeho mohl v budoucnu ukrývat mikrofon. O něm se v poslední době taktéž hojně spekulovalo ve spojení s patentem digitálního asistenta. Ten by mohl pomáhat nejen s orientací v hlavním menu, ale také při hraní vybraných titulů.

Dochází vám zdraví a nemáte u sebe žádnou lékárničku? Podle tohoto patentu bychom možná mohli v budoucnu jen slovně vyjádřit svou potřebu a hra by například na mini mapě označila nejbližší lékárničku. Zní vám to jako dobrý nápad, nebo se vám při této myšlence začíná stýskat po starých časech, kdy jste si na vše museli přijít sami?

PlayStation 5 s 4K Blu-ray mechanikou

Ona proroctví, že Xbox One a PS4 jsou poslední konzole s mechanikou, se nenaplnila. Microsoft sice vytvořil svůj Xbox One All-Digital Edition, ale máme potvrzené, že PlayStation 5 nabídne 4K Blu-ray mechaniku (tu na rozdíl od PS4 nabízí už nyní Xbox One X a také Xbox One S). Herní komunita pak netrpělivě očekává kapacitu SSD disku. Ty jsou už z podstaty hodně drahé, a jelikož PS5 hry budou moci být na 100GB Blu-ray discích, i dnes spíše nadstandardní velikost 1 TB se zdá v tomto případě být hodně malým prostorem pro budoucí knihovničku her, která navíc může díky zpětné kompatibilitě hodně rychle nabobtnat.

Při stahování digitální kopie pak dobře poslouží možnost vybrat si, jakou část hry stáhnout nejdříve, což ve většině případů bude znamenat rozdělení na singleplayer kampaň a multiplayer. To je však novinka jen částečně, protože už dnes toto některé tituly umožňují. Co však bude nové a co právě otevírá diskusi nad malou kapacitou SSD disku, bude možnost kdykoli odinstalovat jednu z částí, aby zbytečně nezabírala místo na disku. Možná půjde jen o užitečnou funkci, díky které budete moci vymazat kampaň a stále si užívat hru více hráčů, anebo jde o opatření, s jehož pomocí bude Sony bojovat s nedostatečně velkým SSD diskem.

Vylepšení by se pak mělo dočkat také rozhraní konzole, které má být intuitivnější a bohatší na nejrůznější informace. Tak například aniž byste zapnuli nějakou hru, už hlavní nabídka konzole by vám měla umožnit spustit následující misi v již nainstalovaných hrách či nabídnout připojení do hry vašich přátel.

Co si na PlayStationu 5 zahrajeme?

Jestli je na nějaké téma ještě brzy, je to například vzhled konzole, její cena a také první tituly, které PlayStation 5 doprovodí na trh. Zatím jedinou solidní indicií je oznámení, že vývojářské studio Bluepoint Games pracuje na velkém titulu pro PS5. Autoři mnoha remasterů jako Metal Gear Solid HD Collection nebo remaku Shadow of the Colossus možná získali potřebný kredit, aby mohli vytvořit svou vlastní hru. President studia Marco Thrush se pak nezapomněl ani pochvalně zmínit o novém SSD disku, který je tak rychlý, že vývojáři již nemusí vytvářet umělé překážky pro hráče, aby se stihla načíst následující lokace.

Bluepoint Games jsou v současnosti jediným studiem, o kterém oficiálně víme, že pracuje na PlayStation 5 hře. Sony má však takové množství tzv. first party studií, že mnohé z nich už určitě pilně tvoří PS5 exkluzivity. Za veřejné tajemství se považuje například druhý díl God of War, studio Santa Monica upoutalo pozornost inzeráty na pozice nepřímo potvrzující další Kratovo dobrodružství, navíc existenci již hotového a nákladného enginu je třeba zužitkovat. Stejná situace je také u pokračování Horizon Zero Dawn, které patří s více než deseti miliony prodaných kusů k nejúspěšnějším hrám PlayStationu 4. Od studia Guerrilla Games jsme navíc v poslední době neslyšeli nic nového, mohlo by tak pokračování výpravy sympatické Aloy vyjít už jako launch titul?

PlayStation 5; screenshot: Horizon Zero Dawn 2
Horizon: Zero Dawn si získalo srdce hráčů nejen skvělou hratelností, ale také originálním a zajímavým příběhem.

Podobně se dá uvažovat také o studiu Polyphony Digital, které sice vytvořilo PS5 demoverzi svého Gran Turismo Sport, ale to bylo zamýšleno pouze jako mezistupeň před velkým osmým dílem. Ten by se logicky mohl ukázat na PlayStationu 5. Je navíc nepsaným pravidlem, že na startu nové generace konzolí musí být vždy alespoň jedna závodní hra. Z dalších titulů, které se mohou ukázat i na ostatních platformách, se pak šušká o GTA 6. Právě tato městská akce by se podle všeho mohla rovněž stát startovacím titulem PS5. To by se fanouškům PlayStationu hodně líbilo, série Grand Theft Auto totiž byla dříve s touto značkou úzce spjatá. Sony si dokonce měla podle některých informací zaplatit za jeden měsíc trvající časovou exkluzivitu.

• Zdroje: Famitsu, Gamespot, Screen Rant, Push Square, TweakTown, Twitter (Daniel Ahmad)



Sony oznámila, že PlayStation 5 vyjde na Vánoce 2020

• Novinka: 8. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Bez předchozího varování se na oficiálním PlayStation blogu přihlásil s novým příspěvkem sám CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan, který oznámil, že jejich nová konzole se bude jmenovat PlayStation 5 a vyjde na Vánoce 2020. Ryan použil termín „Holiday“, jenž v anglicky mluvících zemí představuje právě vánoční svátky. Ani jedna ze zpráv není vyloženě šokující, volba jiného názvu by byla epickým marketingovým fiaskem, a protože konkurenční Xbox Scarlett je také oznámen na vánoční období, vydání PS5 muselo logicky směřovat na tento termín. Je však přinejmenším příjemné mít vše černé na bílém a sám Ryan přiznává, že nejde o nijak převratné zprávy.

Blogový příspěvek pak dále zmiňuje nový ovladač, jež bude spolu s PlayStationem 5 standardně dodáván. Jednou z novinek má být haptická odezva, která nahradí dosud používanou „rumble“ technologii, jež spočívala v miniaturních motorcích působící vibrace. O nových změnách se podrobněji rozepsal magazín Wired, který byl pozván přímo do kanceláří Sony, kde si jeden z novinářů mohl nový ovladač nejenom vyzkoušet, ale promluvit si o něm také s hlavním architektem konzole Markem Cernym.

PlayStation; screenshot: dualshock 4
Redaktor magazínu Wired nijak nekomentoval light bar, který slouží zejména při komunikaci s kamerou u VR titulů. Dá se tedy očekávat, že ten na nové verzi Dualshocku zůstane.

Vzhledově prý ovladač, který zatím nemá jméno, ale Dualshock 5 se více než nabízí, prozatím nevypadá nijak oslnivě, ale to má být dáno jeho současnou fází vývoje. Redaktor magazínu Wired se však přímo rozplývá nad tím, jak dokáže haptická odezva změnit herní zážitek. U portu Gran Turismo Sport prý jasně rozeznával jen pouhým držením ovladače jednotlivé povrchy i v momentech, kdy jedna část vozu vyjela mimo trať, zatímco druhá se stále držela na asfaltu. „Když uděláte to samé s DualShockem 4 na PS4, ten pocit se kompletně vytratí. Nesrovnáváte starou vibrační odezvu, je to zkrátka jako by tu odezva nebyla naprosto žádná,“ nešetří Wired ve svém článku chválou.

Druhou novinkou by pak měly být adaptivní triggery, u nichž by vývojáři měli mít možnost nastavit jejich tuhost. Například při střelbě z luku by se měla spoušť vzpouzet vašemu prstu tím silněji, čím více bude tětiva luku napnutá. Redaktor magazínu Wired měl možnost tuto funkci opět otestovat na sérii demo ukázek od autorů VR's Astro Bot Rescue Mission, kde opět nacházel jen slova chvály. V momentě, kdy například postava skočila do vody, daly triggery jasně najevo odpor vody, podobně jako při brodění se hlubokým pískem. Naopak při chůzi na ledu prý ovladač vyloženě navozoval kluzký povrch, jakkoli si je toto prozatím těžké představit. Je však přinejmenším velmi potěšující, jak moc jsou první dojmy nadšené.

Řeč samozřejmě musela přijít také na Ray Tracing a SSD disk. Cerny prohlásil, že Ray Tracing je čistě hardwarová záležitost, za kterou bude odpovědné GPU a nepůjde tedy jen o nějaké polovičaté řešení na úrovní softwaru. O SSD disku se pak architekt konzole rozpovídal detailněji a zmínil několik jeho výhod ve spojení právě s hrami. O to, jaké vylepšení přidá jen pouhé rychlejší načítaní, jsme psali (a ilustrovali videem) v dřívější novince, Cerny však například zmínil, že chtějí dosáhnout rychlejších nahrávacích časů a úspory místa tím, že některé soubory se již nebudou duplikovat.

PlayStation; screenshot: devkit
Již dříve představené rendery na základě patentu Sony se prý mají zakládat na pravdě a skutečně by měl devkit takto vypadat. Stále je však velmi nepravděpodobné, že finální provedení bude takto extravagantní.

Například ve hře Marvel's Spider-Man jsou některá data duplikována až 400x, PlayStation 5 by však měl být schopen vždy najít pouze jednu variantu a tu použít. Díky této úspoře by pak měli mít vývojáři možnost dělat menší hry či menší patche anebo při zachování stejné datové náročnosti udělat herní světy větší nebo detailnější. Fyzické kopie pak budou dodávány na 100 GB Blu-ray discích. Při testování PlayStation 5 ukázek pak redaktor magazínu Wired měl možnost v rychlosti zahlédnout devkit, který se prý velmi podobá návrhům odhaleným v posledních týdnech. Nikdo však nechtěl komentovat, jak moc se bude vizuálně devkit lišit od finální verze.

Vraťme se ale zpět k blogovému příspěvku. Ten Jim Ryan zakončuje informací, že toho mají opravdu hodně, co by nám o PlayStationu 5 chtěli ukázat (a týká se to zejména nového ovladače). Naplánováno však mají také spoustu velkých her pro PS4, kde mezi The Last of Us Part II či Death Stranding nechybí ani Ghost of Tsushima. Závěrem jsme se tak dočkali dalšího potvrzení, které sice také viselo ve vzduchu, nyní už ale bezpečně víme, že se tato samurajská akce podívá i na stávající generaci konzolí PlayStation. Po tomto oznámení jistě proběhnou další rozhovory a odhalení. Pro všechny novinky točící se kolem PlayStationu 5 tak bedlivě sledujte tento článek.

• Zdroje: PlayStation blog, Wired



PlayStation 5 streamerům nabídne kameru a další novinky

• Novinka: 3. 10. 2019 • Autor: Filip Němec

Oficiální informační kanály stále mlčí, a tak musí přísun (byť nepodložených) zpráv zastat insideři. Jeden z nich údajně pro server Gizmodo přišel hned s několika zajímavými informacemi o PlayStationu 5 ale i konkrečnímu Xboxu Scarlett. Tomuto magazínu se sice nepodařilo ověřit totožnost informátora, avšak má jít o stejný zdroj, který Gizmondu poslal návrhy PS5 devkitu ještě předtím, než tato zpráva unikla na internet spolu s 3D rendery.

Má jít o vývojáře s přístupem k vývojářské verzi PlayStationu 5 i Xboxu Scarlett a jedním z jeho prvních odhalení je kódové označení PS5, který (prý) zní jako Prospero. Tak se má jmenovat současný prototyp konzole, jež mělo studio obdržet v průběhu tohoto léta. Podle stejného zdroje se pak mají obě připravované konzole zaměřovat na streamování her, což by nebylo nic zvláštního. Microsoft spouští streamovací službu xCloud a Sony již několik let provozuje PS Now, fungující jako půjčovna i jako streamovací služba.

Tentokrát však bylo streamování her myšleno jako online vysílání toho, co právě hrajete. Této činnosti se věnuje obrovské množství herních youtuberů a zdá se, že Sony i Microsoft chtějí takovým hráčům nabídnout co nejlepší možné zázemí. Obě konzole mají v balení obsahovat kameru, přičemž konkurenční Xbox Scarlett má v tomto ohledu PS5 převyšovat. Microsoft prý vybaví nový Xbox 4K kamerou s velmi nízkou odezvou, PlayStation 5 oproti tomu má využít o něco starší technologii.

PlayStation; screenshot: kamera
Přítomnost kamery u PlayStationu 5 není ve finále ničím překvapujícím a náklonnost ke streamování obsahu také ne. Už PS4 jasně ukázala, jakým směrem se chce Sony vydat, když ovladač doplnila tlačítkem SHARE. Jeho úloha vypadala z počátku velmi nezvykle, dnes už si ale bez něj mnoho majitelů konzole nedokáže hraní představit.

Zdroj měl rovněž potvrdit, že obě konzole využívají hardware od společnosti AMD, což v současnou chvíli už je spíše veřejné tajemství. Obě konzole pak mají v určité míře zvládat Ray tracing, byť každá s použitím jiných technologií. Veškeré informace, a to zejména těch, které se týkají kamer, však musíme brát s velkou rezervou už kvůli tomu, že vývojářské verze často nabízejí funkce, jež se do finální produkce nedostanou. Microsoft navíc informaci o kameře u Xboxu Scarlett posléze dementoval. V případě PlayStationu 5 však jde o velmi reálnou spekulaci, protože s připojitelnou kamerou šlo zakoupit minimálně předchozí dvě generace.

Na konto PlayStationu 5 a jeho novým funkcím musíme připomenout také novou iniciativu Playing for the Planet, v rámci které se Sony zavázala snížit spotřebu elektrické energie pro svou budoucí konzoli, minimálně v úsporném režimu. Více se tomuto tématu věnujeme v samostatném článku. Na lepší časy se blýská také v rámci crossplay hraní mezi jednotlivými platformami. Zatímco dříve Sony tuto možnost odmítala, vcelku nenápadně umožnila před časem některým studiím testovat crossplay funkce. Nyní výkonný ředitel Sony Interactive Entertainment Jim Ryan v rozhovoru pro magazín Wired potvrdil, že crossplay na PlayStationu 4 opustil beta stav a mohou ho nyní využívat všichni vývojáři. My jsme crossplay vyzkoušeli například v multiplayer betě Call of Duty: Modern Warfare. Vypadá to tedy, že se u příští generace PlayStationu bude jednat o standardní věc.

• Zdroje: Gizmodo, Wired



Spekulace: Sony vydá současně PlayStation 5 a jeho výkonnější „Pro“ verzi

• Spekulace: 20. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Když PlayStation a posléze i Xbox One vyrukoval v současné generaci konzolí s vylepšeným modelem, začalo být oprávněné si myslet, že stejného postupu se dočkáme také u generace nadcházející. A v momentě, kdy Microsoft na E3 2018 oznámil, že pracuje na několika nových Xboxech, začal tento plán nabírat na reálných obrysech, přestože do dnešního dne nebylo nic oficiálně potvrzeno jak z úst Sony, tak Microsoftu. Další polínko do tohoto spekulačního ohýnku, který rozžhavil všechny konzolisty bažící po co největším výkonu, přihodil japonský insider a novinář Zenji Nishikawa, podle něhož Sony vydá současně jak základní model PlayStationu 5, tak i výkonnější PlayStation 5 „Pro“.

Nic z toho samozřejmě nebylo potvrzeno ani vyvráceno oficiální cestou, sluší se však zmínit, že to byl právě Nishikawa, který odhalil například existenci Nintenda Switch Lite. Pojďme si tedy na chvíli zaspekulovat, co by tento fakt znamenal. Pokud by totiž Sony skutečně přišla na trh s touto dvojitou alternativou, nabízí se otázka, kolik by tyto konzole stály. Rozdíl mezi nimi by logicky musel být výrazný, a to jak ve výkonu, tak i ceně. Pokud by totiž vylepšení výkonu bylo minimální, byla by Sony terčem posměchu. Na druhou stranu takové rozložení sil a pokrytí trhu by mohlo znamenat, že základní model PS5 by zvládl udržet hranici 399 dolarů, což je pro herní konzole dle posledních let řekněme lidová cena, která se však v našich podmínkách většinou vyhoupne nad 10 000 Kč.

PlayStation 5; screenshot: spek. design
V předchozí novince jsme se věnovali také možnému vzhledu PlayStationu 5, Sony si totiž nechala patentovat design doposud nespecifikovaného elektronického zařízení.

Delší dobu už se však spekuluje o tom, že PlayStation 5 dorazí na trh s cenovkou 499 dolarů a je otázkou, jestli v případě existence PS5 „Pro“ je tato hypotetická cena určena právě výkonnější verzi konzole, nebo by lepší PlayStation 5 stál ještě více. A dále, jsou spekulované HW komponenty, jako je SSD disk, Ryzen 2 procesor a grafické jádro na architektuře Navi 10 určené pro základní model nebo PS5 „Pro“? Nebo je celý koncept dvou konzolí hned na startu jen novinářská kachna?

Prozatím nemá cenu pouštět se do dalších spekulací, osobně si však myslím, že dvě výkonnostní verze konzolí vydané současně nejsou úplně špatnou úvahou. Na jedné straně by společnost mohla nabídnout přijatelnou cenu za slabší HW, kde ale všechny exkluzivity bez problémů poběží, a hardcore hráči by si mohli pořídit nadupané stroje, za které se nebudou stydět. A to samozřejmě platí o Sony i Microsoftu. Vůbec bych se nedivil, kdyby se touto cestou vydali oba konkurenti. Co si o tom myslíte vy? Jaká cena by pro vás byla ještě přijatelná v případě vylepšeného PlayStationu 5? Dejte nám vědět v komentářích.

• Zdroje: Wccftech



Na internet možná unikl výkon PS5 a připravovaný design

• Novinka: 25. 8. 2019 • Autor: Filip Němec

Letošní Gamescom byl plný velkých her vycházejících letos na podzim nebo v první polovině příštího roku a jsem toho názoru, že důvodem je také to, že vydavatelům a výrobcům her dochází čas. Brzy se totiž začnou oznamovat hry na novou generaci konzolí, jejíž příchod se odhaduje právě na rok 2020, a tak musí tituly na stávající generaci co nejdříve s kůží na trh. Podporuje to i množství nejrůznějších úniků, které v posledních dnech přinesly informace o možném designu konzole PlayStation 5 a také výkonu. Pojďme se nejdříve podívat právě na výkon, protože jak říkají automobiloví nadšenci, pěkný lak vám na zrychlení nepřidá (a něco na tom bude).

Známý japonský informátor Kimachi, který je svými přesnými a posléze potvrzenými leaky proslulý, přišel s novou informací predikující grafický výkon PlayStationu 5. Grafický čip připravované konzole by totiž podle něj měl dosahovat výkonu, jenž se bude blížit kartě GeForce RTX 2080. Ta už je sice na trhu, ale cena přesahuje 20 000 Kč.

PlayStation 5; screenshot: výkon GPU
Kimachi předpovídá takt grafického jádra, který budí rozruch zejména rozdílem mezi PS4 Pro (Gen1) a PS5 (Gen2).

PlayStation 5 má být 2x výkonnější než PS4 Pro

Grafický čip se má jmenovat Oberon a poběží prý rovnou na třech taktech. První dvě frekvence znázorněné jako Gen0 a Gen1 odpovídají výkonu PS4 a PS4 Pro. Gen 2 tak podle něj musí být zákonitě PlayStation 5, přičemž nárůst výkonu oproti PS4 Pro je více než dvounásobný a taktem překonává třeba Radeon RX 5700XT (1900 až 1950 Mhz). Výkon na úrovni Gen0 a Gen1 by konzole využívala pravděpodobně pro hraní titulů podporujících zpětnou kompatibilitu.

Samozřejmě jde za prvé o nepotvrzené informace, za druhé pak o data na papíře, své si k tomu jistě řekne optimalizace a další prvky. Právě v tomto směru ale mají konzole navrch, protože výrobci her optimalizují svůj titul jen na jednu či dvě sestavy, takže i s nižším výkonem dokáží dosáhnout lepších výsledků. Pokud by PS5 zvládl takový výkon, konečně bychom se mohli dočkat 4K rozlišení a 60fps u skutečně velkých titulů, ne jen u jednodušších hříček.

PlayStation 5; screenshot: GPU srovnání
Pokud by PlayStation 5 opravdu disponoval předpovídaným výkonem, dostal by se aktuálně na špici herního výkonu. Je však třeba připomenout, že zatímco srovnávaný a hypotetický PS5 ještě není na trhu, ostatní grafické karty ano, takže za rok již bude situace úplně jiná.

PlayStation 5 má být výkonnější než Xbox Scarlett

S predikovaným velkým výkonem PS5 souhlasí i další zprávy z herního světa. Nejdříve se na toto konto vyjádřil redaktor serveru GameInformer, podle kterého bude PlayStation 5 výkonnější než konkurence od Microsoftu, nebyl však více konkrétní. Nedlouho poté však bývalý redaktor magazínu IGN ve svém podcastu prohlásil, že PS5 bude „mnohem výkonnější“ než Xbox Scarlett a vycházel přitom z informací od vývojářů, kteří mají k dispozici vývojářské verze obou konzolí a k výsledku tak prý došli pouhým srovnáním.

Stále jde ale jen o vášnivé dohady, které mohou být daleko od pravdy. Navíc tzv. dev kity nemají vždy stejný výkon jako finální konzole. Vlastně bych se ale vůbec nedivil, kdyby nakonec Xbox Scarlett zůstal z této dvojice ten méně výkonnější. Sony tuto strategii razí už od dob PS3. Pro Wall Street Journal nedávno CEO společnosti Sony prozradil, že jejich nová konzole bude určena, minimálně z počátku, hardcore hráčům a chtějí nabídnout „nadstandardní produkt“, na němž si zahrajeme ty nejlepší hry v co nejlepší kvalitě. Snad tento nadstandardní produkt nebude stát také (příliš) nadstandardní peníze.

Jak bude vypadat PlayStation 5?

Pokud je nějaký aspekt nové konzole, který se ohlašuje až jako poslední, je to právě design. Zatímco komponenty jsou známé dlouho dopředu, výrobce do poslední chvíle bojuje s jejich rozestavením, velikostí a uspořádáním tak, aby se konzole nepřehřívala. Zprávu o tom, že nově ohlášený patent má být design konzole PlayStation 5, jsem tak nebral příliš vážně, a to už jen z toho důvodu, že jde o vizualizaci dosti divokou. Naopak ale ve prospěch pravdivosti mluví uvedené jméno designéra. Na dokumentu je totiž uveden Yusuhiro Ootori, což je designér konzole PlayStation 4. Při bližším pohledu však zjistíme, že ve jméně je jedno písmeno špatně, pravé jméno designéra ze Sony je totiž Yasuhiro Ootori. Hraje snad s námi Sony nějakou hru?

Jenže pak na tento patent reagoval na svém Twitteru senior artist ze studia Codemasters a potvrdil, že jde o dev kit PlayStationu 5. „Je to dev kit, který máme v kanceláři,“ napsal Matthew Stott na svůj Twitter. Pokud tomu tak ale opravdu je a Stott říká pravdu, jak je možné, že si vůbec může dovolit takovou zprávu napsat veřejně? Všechny informace o dev kitech jsou limitovány velmi přísnou mlčenlivostí a pokud si Stott nevymýšlí, vystavil Codemasters možnosti, že už žádné dev kity nikdy nedostanou a možná i přijdou o ty současné.

PlayStation 5; screenshot: design patent PlayStation 5; screenshot: design vizualizace
Obrázek 1: Patent společnosti Sony. Obrázek 2: Fanouškovská vizualizace patentu.

K zamyšlení pak je i design, který je na dev kit nezvykle odvážný a extravagantní. Většinou jsou vývojářské verze konzolí jen nevzhledné hranaté krabice. I v případě, že design konzole je již hotový, jej vývojáři nedostanou právě proto, že by mohla finální tvář výrobku uniknout na veřejnost. Čistě z mého pohledu mi také nehrají proporce konzole. Při pohledu na velikost štěrbiny pro vložení disku vůči tělu konzole mi vychází, že PlayStation 5 by musel být alespoň o třetinu širší než současný tlouštík PS4 Pro, nemluvě o výšce konzole, kterou tvoří zejména futuristické průduchy pro chlazení.

Nelogická mi přijde také pětice USB portů z přední strany. Dnes mají konzole stěží dva USB porty, byť u dev kitu by něco takového šlo pochopit. Mimo mísu mi však přijdou ovládací tlačítka pro přehrávání na těle konzole, nejsme v devadesátých letech. Ono efektní modré podsvícení průduchů pak sice vypadá hezky, ale z praktického hlediska by nikdy nemohlo projít, protože není nic horšího, než zářící konzole v tmavé místnosti, která vás bude neustále rušit od hraní. A tvar konzole do V, značící římskou číslici 5, jako pátou generací konzole PlayStation, pro mě také není silným argumentem.

PlayStation 5; screenshot: vizualizace na stojáka PlayStation 5; screenshot: vizualizace ze zadu
Vizualizace patentu je rozhodně zajímavá a působí logicky. Při pohledu na konzole PlayStation a jejich všemožné revize jde ale o design hodně odvážný a přinejmenším vybočující z řady.

Čistě z mého pohledu nevěřím, že takto bude vypadat finální verze a mám velké pochyby také o tom, že jde o vizuál dev kitu. Pokud ano, v Codemasters už chystají pohovory pro pozici senior artist, protože Matthew Stott přišel přinejmenším o práci. Líbil by se vám takový PlayStation 5? Dejte nám vědět v komentářích.

• Zdroje: GameRant, LetsGoDigital, T3, Wall Street Journal



Sony o zpětné kompatibilitě, streamování her a rekordních tržbách

• Novinka: 27. 5. 2019 • Autor: Filip Němec

Že bude PlayStation 5 (a pravděpodobně také konkurenční Xbox Scarlett) používat namísto klasického pevného disku SSD disk, jsme vám přiblížili v přecházející novince, kde jsme pomocí textu přestavili test, který Sony aktuálně prezentuje. A právě ten se podařilo natočit redaktorovi deníku The Wall Street Journal. Na videu, jež naleznete níže, tak můžete vidět již zmiňované načítání při rychlém cestování ve hře Marvel´s Spider-Man, které zabere necelou sekundu.

Ukázka výkonu PS4 Pro a nového PlayStationu na hře Marvel´s Spider-Man

Moment, kdy se průlet New Yorkem zrychlí na maximum a vše se stále okamžitě vykresluje, musí nadchnout snad každého hráče.

Co je ale možná ještě zajímavější, je rychlost vykreslování světa. Při velmi rychlém průletu New Yorkem na PS4 Pro je vidět občasné zasekávání a opožděné doskakování textur, což na současné generaci konzolí není nic překvapivého. V podstatě neexistuje hra s otevřeným světem, kterou by do jisté míry netrápilo vykreslování celých textur či menších detailů. Právě to by měla eliminovat přítomnost SSD disku, který dovolí rychlejší načítání objektů ve hře.

Je však třeba brát všechna prohlášení o konci nahrávacích obrazovek s rezervou. Zatím se totiž tato funkce prezentuje na titulech z aktuální generace a je tak logické, že PS5 hry nebudou mít nahrávací časy tak krátké, vzhledem k tomu, o kolik náročnější tituly na výkon to budou. Architekt konzole Mark Cerny však zmiňuje, že v rámci rychlejšího nahrávaní mají připraveno „mnoho nových funkcí“, jež na rozdíl od SSD disku ještě nebyly zmíněny. Bude PlayStation 5 opravdu první konzolí bez nahrávacích obrazovek? Pravděpodobně ne, ale je jisté, že tituly z předešlé generace, které si budeme moci zahrát díky zpětné kompatibilitě, mohou být na zcela jiné úrovni (nejen kratšími loadingy, ale doskakováním textur a podobně), pokud se jim bude věnovat potřebná péče.

Proč je pro Sony najednou zpětná kompatibilita tak důležitá?

Ponechme teď stranou, že ještě donedávna Sony tvrdila, že zpětná kompatibilita nezajímá hráče zas tak moc, jak se říká, a místo toho tvrdošíjně společnost vyvíjela finančně velmi úspěšné remastery. Nyní už je vše jinak. Prezident a CEO Sony Interactive Entertainment Jim Ryan prohlásil, že zpětná kompatibilita je „neuvěřitelně mocná a důležitá“. Co tím myslel? Jedním z klíčových úkolů při startu nové generace konzolí je přesvědčit majitele generace předchozí, aby co nejdříve přesedlali na nejnovější stroj. A právě v tom vidí Sony onu velkou sílu zpětné kompatibility. Proč totiž hrát PS4 tituly na „starém“ PlayStationu, když je můžeme hrát v lepší kvalitě na PS5 a přitom díky zpětné kompatibilitě nekupovat hru znovu?

Sony se tak bude očividně snažit majitele PS4 co nejrychleji přeměnit na majitele PS5, ale abychom společnost nepodezírali jen z prostého kalkulu kolem zpětné kompatibility, musíme dodat, že si Sony zaslouží velkou pochvalu za to, že umožní hrát multiplayer mezi PS4 a PS5, přestože i zde jde také o promyšlený tah. Generální ředitel Sony John Kodera připomíná, že „generační propasti jsou běžným místem, kdy hráč změní platformu a nebo přestane hrát úplně“. I zde je tak evidentní, že „cross-gen“ multiplayerem chce Sony jednak udržet majitele konzolí PlayStation ve své stáji a zároveň nechat majitele PS5 přesvědčovat jejich spoluhráče s PS4, ať už si ty „nový stejšny“ konečně koupí.

Na vlastníky PlayStationu 4 však Sony neplánuje zanevřít. Jim Ryan oznámil, že PS4 hodlá firma plně podporovat minimálně tři roky od vydání jejího nástupce. Základní PS4 i výkonnější Pro verze tak bude náhle atraktivním nákupem pro všechny, kteří neplánují do herního stroje investovat příliš mnoho financí, ale zároveň si chtějí zahrát hry jako Death Stranding, The Last of Us: Part II nebo Ghost of Tsushima.

Streamování her je Pro Sony důležité stejně jako krabicovky

Novinkou kromě zpětné kompatibility by pro PlayStation 5 mělo být aktuálně tolik probírané streamování her. Z nedávného spojenectví mezi Sony a Microsoftem na poli vývoje streamovacích služeb je zřejmé, že právě tato oblast bude pro Sony důležitá, což ostatně firma potvrdila i na schůzce s akcionáři, kde předvedla svůj plán pro příští generaci, podle kterého bude streamování her na PS5 stejně podstatné a stejně přístupné jako digitální či fyzické kopie her na blu-ray discích. Dost možná se tak blíží doba, kdy si u téměř libovolného titulu budeme moci v PlayStation Storu koupit jeho digitální kopii či hru rovnou streamovat.

PlayStation 5; screenshot: streaming
Na prezentaci ilustrovala Sony svůj plán jasně a přehledně. PS5 hry si budeme moci koupit na disku, stáhnout jako digitální kopii nebo je streamovat.

V souvislosti s tím budí zájem i další novinka – obchodování s digitálními kopiemi. Pamatujte si, jak na E3 2013 Sony oznámila podporu bazarových her (zatímco Xbox One tuto funkci mít neměl) a i díky tomu se stala jasným vítězem celé výstavy? Dnes jsme na bazarový prodej fyzických kopií zvyklí, ale u těch digitálních to vždy byla potíž. I to se však možná změní. Zatímco vše napsané výše vychází z oficiálních zdrojů, v tomto případě jde pouze o dohady založené na patentu, podle kterého by mohla Sony v budoucnu nabídnout bazarový prodej či darování digitálně pořízených her.

PlayStation 4 vs. Xbox Scarlett vs. Google Stadia

Jedním z důvodů, proč Microsoft a Sony uzavřely spolupráci na poli cloud gamingu, je nedávné oznámení streamovací herní služby Google Stadia. Ta dle svých specifikací výrazně překoná výkon PS4 Pro i Xboxu One X, který je v současnosti nejvýkonnější konzolí světa. Vývojáři pracující na next-gen hrách však mají jasno v tom, že novou generaci konzolí rozhodně výkonově nepřekoná. Vzhledem k tomu, že známe hardware všech zmíněných platforem, to není žádným překvapením, což už je ale zajímavější, je prohlášení Frederika Schreibera z 3D Realms, podle kterého bude na nové konzole také jednodušší vyvíjet hry.

Přesný výkon PlayStationu 5 zatím neznáme, majitelé vývojářských verzí však mnohdy nedodržují domluvenou mlčenlivost, a tak jsme se mohli nedávno dozvědět, že výkon grafického jádra PS5 se blíží k 13 TFLOPS, nelze však tuto zprávu brát nijak směrodatně. Do vydání PS5 zbývá hodně času a inženýři v Sony budou výkon nové konzole ještě ladit. Čistě pro srovnání dodám, že Google Stadia má mít výkon 10,7 TFLOPS, zatímco PS4 Pro končí na 4,2 TFLOPS a Xbox One X na 6 TFLOPS.

PlayStation zažil rekordní rok

Zajímavé informace vždy nabídnou výroční zprávy. Podle prodejů PlayStationu 4 v roce 2018 to totiž vypadá, že k vydání PS5 ji netlačí ani tak hráči jako konkurence. PS4 se totiž stále prodává výborně, pokles prodejů oproti loňskému roku byl pouze o necelý jeden milion kusů, což je vzhledem k životnosti konzole perfektní výsledek. Sony přitom očekává, že v nejbližších dnech či týdnech prodá sto miliontou konzoli PS4.

Výjimečně se vede také službě PlayStation Network, kam spadá například předplatné PlayStation Plus či prodej digitálních her. Právě tržby z PSN jsou totiž větší, než tržby celého Nintenda a o jednu miliardu větší, než tržby celé herní divize Microsoftu (11,5 miliardy dolarů), do kterých se počítá nejen prodej digitálních kopií a dalších služeb, ale také prodeje krabicových her, konzolí a příslušenství. Celá herní divize Sony pak v roce 2018 generovala tržby na úrovni 20,7 miliardy dolarů, tedy zhruba dvakrát tolik, co herní divize Microsoftu.

PlayStation Network; screenshot: tržby
Tržby PlayStation Network v letech 2008-2018 v japonských Jenech.

PS5 nejdříve v dubnu 2020

Z výroční zprávy jsme se pak také dozvěděli, že PlayStation 5 nemáme čekat ve fiskálním roce 2019, jinak řečeno PS5 nevyjde dříve než v dubnu 2020. Je možné, že konzole opravdu vyjde v první polovině roku, protože předchozí generace ukázala, že pořekadlo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ platí při vydávání nových konzolí dvojnásob. Jak Sony, tak Microsoft se budou snažit vydat nové konzole co nejdříve, s tím však zároveň bude kolidovat to, že ideální doba je spíše ke konci roku před Vánoci.

Drobné indicie jsme pak dostali také co se týče ceny. Z počátku média předpokládala cenu 399 dolarů, což byla také úvodní cenovka PS4, ale na Twitteru architekt konzole Mark Cerny prohlásil, že cena PlayStationu 5 bude ospravedlněna jeho funkcemi a výkonem. Nemusí to samozřejmě nic znamenat, ale vzhledem k tomu, co vše máme slíbeno (ray tracing, SSD disk atd.), se mi zdá výsledná prodejní cena 499 dolarů pravděpodobnější. Kdy hodlá Sony nový PlayStation představit zatím nevíme, vzhledem k absenci na výstavě E3 však nejspíše půjde až o prosincové PlayStation Experience. Méně pravděpodobné je pak odhalení na Paris Games Week nebo Tokio Games Show či dokonce Gamescomu.

• Zdroje: Den of Geek, digitaltrends.com, IGN, Gamespot, GamesRadar+, Game Rant, Push Square, SegmentNext, SIE, thurrott.com, Variety, YouTube (ATW Tech - Alpha R2), VG247YouTube (Eurogamer)



Oficiálně: jaký hardware bude mít PlayStation 5 a kdy (ne)vyjde?

• Novinka: 17. 4. 2019 • Autor: Filip Němec

Po všech divokých i relativně spolehlivých spekulacích tu konečně máme první oficiální vyjádření od Sony. O to se postaral hlavní architekt PlayStationu 5 Mark Cerny, který se v rozhovoru pro magazín Wired pochlubil s mnoha novinkami. Hned z kraje je však nutno říci, že z jeho úst ani jednou nezazněl název PlayStation 5. O tom, co v Sony připravuje, hovoří jako o „next-gen konzoli“, ale důvodem bude nejspíše pouze to, že společnost ještě PS5 oficiálně nepotvrdila, a tak by používání tohoto označení bylo předčasné, nikoli snad, že by se konzole nakonec jmenovala jinak.

Pojďme ale na slíbené novinky. Tou patrně největší je konečně potvrzená a tolik diskutovaná zpětná kompatibilita s PS4 hrami, kterou v našem PS5 speciálu věštíme už od začátku, nyní však už víme s jistotou, že po koupi nového PlayStationu můžete předchozí generaci klidně někomu darovat nebo prodat. Hry pro PS4 si zahrajete i na novém PlayStationu. Cerny zároveň potvrzuje, že konzole bude i nadále používat klasickou blu-ray mechaniku, avšak podstatným prvkem této generace má být i v poslední době tolik propírané cloudové hraní.

Svou vlastní herní streamovací službu nedávno oznámil Google a do boje v této, zdá se, lukrativní bitvě, vyrukuje i Microsoft se službou xCloud. Na konto streamování her Cerny nic dalšího záměrně nesdělil, avšak tvrzení „jsme průkopníci cloudového hraní a naše vize bude jasnější, jakmile se bude blížit spuštění (myšleno pravděpodobně prodeje PS5)“ zní rozhodně zajímavě.

PlayStation 5; screenshot: PlayStation Now
Přestože Sony o své službě PlayStation Now v poslední době nijak neinformuje, na poli cloudového hraní je třeba s touto technologií také počítat. Je dostupná i pro Windows a na rozdíl od Google Stadia není jen klasickou streamovací službou, ale také půjčovnou, kdy si lze tituly stáhnout přímo do zařízení, čímž se vyhnete problémům v případě horšího internetového připojení.

Osmijádrový AMD Ryzen a grafika s podporou Ray Tracingu

Předchozí spekulace se ukázaly jako poměrně přesné i co se týče hardwaru. Novou konzoli od Sony bude pohánět procesor od AMD, přesněji osmijádrový AMD Ryzen třetí generace. Grafické jádro pak bude rovněž už spekulované Radeon Navi, co je však příjemným překvapením, je podpora Ray Tracingu. Pokud jste podobně jako já tuto technologii vytvářející realistické reakce mezi světlem a různými materiály záviděli PC hráčům, rozhodně máte důvod k oslavám. Více o Ray Tracingu si můžete přečíst v novince ke hře Control, na které Nvidia prezentovala tuto technologii na GDC v San Franciscu.

Pokud nejste vyloženě technologičtí fetišisté, řeči o procesorech a grafických jádrech vás asi ze židle nezvedají, o to se však Cerny pokusil přímou demonstrací jedné z velmi zajímavých schopností připravované konzole. Nový PlayStation má být totiž osazen SSD diskem, který se podle něj nemůže rovnat s ničím, co si aktuálně můžete nainstalovat do svého PC a svá slova podpořil testem. Na PS4 Pro se ve hře Marvel´s Spider-Man přesunul z jedné části Manhattanu na druhý pomocí rychlého cestování, přičemž na loadingovou obrazovku se musel dívat celých 15 vteřin. Poté prý to stejné provedl na devkitu nového PlayStationu a loading trval pouze 0,8 sekundy. Je třeba dodat, že PS5 hry budou náročnější, než PS4 hra spuštěná na PS5 hardwaru, ale i tak jde o značné, skoro bych chtěl říci až brutální vylepšení.

Vedle toho tvůrci PS5 zapracovali také na vylepšení zvuku, jehož vývoj se od dob PS3 prý nijak výrazně neposunul. Nově bychom tak měli být schopni poznat, jaké zvuky se odehrávají před námi, vedle, či za námi a to bez jakéhokoli zvláštního vybavení. Zvládnout by to měly i vestavěné reproduktory televize, nicméně jako „zlatý standard“ Cerny popisuje běžná sluchátka. Když přišla v rozhovoru řeč na vtažení do hry pomocí zvuku, samozřejmě se redaktoři museli zeptat i na novinky kolem PS VR. Cerny odpověděl, že nyní nemůže říci žádné detaily ohledně VR strategie krom toho, že virtuální realita je pro Sony hodně důležitá a současná generace PS VR headsetu bude s novou konzolí kompatibilní.

PlayStation 5; screenshot: Battlefield V – Ray Tracing PlayStation 5; screenshot: Battlefield V – GeForce Ray Tracing PlayStation 5; screenshot: Battlefield V – GeForce RTX
O technologii GeForce Ray Tracing mnoho vývojářů hovoří jako o přelomu, zároveň však v mnoha testech vyplývá na povrch, že jde o funkci vyžadující extrémní výkon.

PlayStation 5 v roce 2020?

Nejde o vyloženě oficiální prohlášení, Cerny však v rozhovoru prozradil, že nová konzole od Sony rozhodně nevyjde v tomto roce, takže sázka na rok 2020 je prakticky jistá. Ostatně i tento rok v našem speciálu predikujeme už delší dobu na základě mnoha menších či větších indicií, jako je neúčast Sony na E3 2019 či zrušení PlayStation Experience v prosinci loňského roku. Cerny zároveň zmiňuje, že mnoho studií již má vývojářské devkity k dispozici a zároveň v Sony zrychlili jejich doručování dalším studiím, aby všichni mohli vytvářet hry pro novou generaci. I zde se tedy potvrzují dřívější spekulace. Podle průzkumu z GDC již 18 % dotázaných vývojářů pracuje na hrách pro příští generaci konzolí (ne tedy pouze PS5, ale i nový Xbox).

PlayStation 5; screenshot: PlayStation Gonzalo
Redaktoři magazínu Wired sice byli u testu SSD disku přítomni, devkit nového PlayStationu však byl uzamčen v neprůhledném boxu, takže nebyl vidět. Nejde ale o nijak velkou škodu, vývojářské verze konzolí vypadají záměrně jinak než produkt určený k prodeji. O skutečně podobě PlayStationu 5 se tak můžeme zatím stále jen dohadovat.

PlayStation 5 za 499 dolarů a s GTA 6?

Na serveru Pastebin se jeden z uživatelů vcelku detailně rozpovídal a specifikacích chystané konzole ještě předtím, než byl výše zmíněný rozhovor s Markem Cernym uveřejněn. Uživatel o sobě prohlašuje, že je malým evropským vývojářem a posledních 8 měsíců pomáhá s vývojem velké AAA hry, jež má být dostupná při launchi PS5, a protože se v rámci hardware specifikací trefil do všeho, co posléze potvrdil Cerny, je třeba brát v potaz i jeho další slova ohledně ceny a her pro příští PlayStation.

Připravovaný PlayStation 5 by podle něj měl stát 499 dolarů, což je o rovnou stovku více, než za kolik se začal prodávat PlayStation 4. Osobně jsem vůči této informaci mírně skeptický, protože to byla právě cenovka 399 dolarů, která do značné míry vyhrála první etapu války současné generace konzolí. Na druhou stranu z potvrzených HW specifikací se zdá, že půjde o pořádně výkonný stroj a už jen přítomnost grafického jádra podporující Ray Tracing či evidentně extrémně rychlého SSD disku naznačuje, že výroba levná nebude. Pokud se ale s výrobou začne až příští rok, nemůžeme náklady porovnávat optikou začátku roku 2019, navíc vždy je ve hře dotování prodeje konzolí, což si ale Sony vyzkoušela u PlayStationu 3 a nemá s tím zrovna dvakrát dobré zkušenosti.

Zmíněný vývojář ve svém příspěvku odhalil také hry, které bychom si mohli zahrát hned při vydání konzole. Z exkluzivních titulů zmiňuje remaster Last of Us: Part II (hra by tedy podle něj měla vyjít i na PS4), dále také remaster samurajské akce Ghost of Tsushima, remaster PUBG ve 4K rozlišení a další dva až tři AAA exkluzivní tituly. Z těch multiplatformových pak má jít o Battlefield: Bad Company 3 a nové Assassin´s Creed, kterému se věnujeme v samostatném článku. Největší nadšení v naší redakci však způsobuje nejen blíže nespecifikovaná Harry Potter hra a především GTA 6. V souvislosti s městskou akcí od Rockstar Games vývojář prý také slyšel, že Sony zaplatila (nebo zaplatí) za měsíční časovou exkluzivitu pro PS5 „obrovský balík peněz“.

PlayStation 5; screenshot: Ghost of Tsushima PlayStation 5; screenshot: The Last of Us: Part 2
SSD disk by měl nejen zkrátit načítací obrazovky, ale také urychlit načítání textur, což je problém zejména open world her. Dočkáme se tak kromě hezčí grafiky také větších a bohatších světů?

Šťavnatý rozhovor v magazínu Wired jistě spustí novou vlnu spekulací a snad je také začátkem častější komunikace přímo od Sony. Jakmile budeme vědět cokoli nového, vše najdete v tomto článku.

• Zdroje: GDC State of the Game, Pastebin.comWIRED



PlayStation 5 se již testuje, jaký má výkon?

• Novinka: 5. 2. 2019 • Autor: Filip Němec

Oba konzoloví giganti prozatím zarytě mlčí, to však nebrání nejrůznějším insiderům neustále přinášet více či méně spolehlivé informace. O výkonu nového Xboxu, respektive dvou připravovaných Xboxů s kódovým označením Anaconda a Lockhart, jsme vás informovali v článku věnovanému Xboxu Scarlett, jak se nyní next-gen konzoli od Microsoftu obecně přezdívá (ano, těch názvů už začíná být moc). V herních kuloárech se však šušká také o výkonu PlayStationu 5. Sony by totiž měla testovat nový PlayStation, jehož označení se dostalo na veřejnost.

PlayStation 5; screenshot: AMD ryzen
Americká společnost AMD si na připravované konzolové generaci dá hodně práce a nejspíše si také pěkně namastí kapsy. V útrobách obou next-gen konzolí by totiž měl být jak procesor Ryzen 2, tak i grafické jádro Navi 10.

Pokud vám kódové označení 2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 nic neříká, nemusíte se bát. Do práce se dali zkušení overclockeři, kteří se specializují na produkty firmy AMD. Samozřejmě jde o výklad ne zcela spolehlivý a v mnoha ohledech jde o hádání, téměř s jistotou však můžeme tvrdit, že PlayStation 5 nebude jako konkurenční Xbox Scarlett a jeho předchůdci respektovat klasické PC sestavení, kde stojí procesor a grafické jádro samostatně. Podle overclockera TUM APISAK, jenž kódové označení rozluštil podle ostatních odborníků nejpřesněji, bude PlayStation 5 mít čip obsahující jak GPU tak i CPU.

PlayStation 5 se tak neodkloní od svých předchůdců a stejně jako oni pravděpodobně nabídne APU, tedy sloučený procesor i grafické jádro. Jde o poměrně zvláštní strategii, Microsoft vzhledem ke svému zaměření již první Xbox i Xbox 360 stavěl jako klasické herní PC, zatímco PlayStation si vždy šel svou vlastní cestou. PlayStation 3 dokonce nabídnul tak složitou architekturu v čele s upraveným Cell procesorem od IBM, že bylo z počátku herním vývojářům jedno, o kolik je konzole papírově výkonnější než Xbox 360. S nezvyklou architekturou zkrátka nedokázali pracovat.

PlayStation 5; screenshot: PS5 vs Xbox Two
Předešlá i současná konzolová generace jasně ukázaly, že úspěch vždy nesouvisí s výkonem konzole. PS3 s výrazně vyšším výkonem dohnala Xbox 360 až v závěru své životnosti, naproti tomu Xbox One X, v současnosti nejvýkonnější konzole na světě, se prodává relativně dobře, avšak její prodeje mají pramalý vliv na dominanci PlayStationu 4.

PlayStation 4 už se více přiblížil klasickému PC sestavení, přerod k tomu, co praktikuje Xbox dlouhé roky, se však pravděpodobně konat nebude. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak si tento krok Sony obhájí a proč se tak rozhodla. Co se procesoru týče, mělo by jít podobně jako u Xboxu Scarlett o Zen 2 od AMD. Grafické jádro má být taktéž jako v případě dalšího Xboxu Navi 10, což je technologie, o které AMD již loni hovořilo, avšak prozatím nebyla v žádné vyráběné elektronice použita. Co se výkonu grafického jádra týče, ten má přesáhnout 8 TFLOPS, což je zhruba dvojnásobek PS4 Pro.

Výkonnější verze nového Xboxu s označením Anaconda by přitom měla mít výkon 12 TFLOPS, ta slabší s kódovým označením Lockhart pak 4 TFLOPS. Tyto rozdíly ve výkonu se pak logicky odráží v předpokládané ceně. Zatímco nejvýkonnější Xbox Anaconda by měl dle spekulací stát 499 dolarů, tedy zhruba 12 000 Kč, cena PlayStationu 5 je odhadována na 399 dolarů, což je tatáž cenovka, se kterou Sony „vyhrálo“ E3 2013. Právě 399 dolarů je cena, jež je celosvětově považována za velmi dobrou, pokud jde o uvedení nové herní konzole na trh.

PlayStation 5; screenshot: E3 2013 PlayStation 5; screenshot: E3 2013 použité hry
Obrázek 1: Když Sony na E3 v roce 2013 představila cenu v té době ještě nevydané konzole PlayStation 4, novináři v hledišti jásali nadšením. Obrázek 2: Ještě větší ovace si však Sony vysloužila oznámením, že PS4 bude podporovat hry zakoupené v bazaru či jednoduše půjčené. Xbox One totiž z počátku razil tvrdou politiku ve smyslu hraní her z třetí ruky. Sony tímto „vyhrálo“ E3 2013 a Microsoft započal sérii špatných rozhodnutí a ještě horšího marketingu.

Prodeje PlayStation 4 klesají, je PS5 v dohlednu?

Dnešní novinku samozřejmě nejde zakončit ničím jiným, než novou spekulací nad možným datem vydání. Pokud vás zajímá podrobná analýza posledních událostí, v čele s ohlášením neúčasti Sony na E3 2019, přečtěte si předchozí novinku, ve které se nedávnému dění věnujeme do hloubky. Spekulace o oznámení a uvedení PlayStationu 5 se točí v poslední době především kolem načasování jednotlivých exkluzivit, nicméně i ekonomická stránka věci má co říci.

PlayStation 5; screenshot: všechny generace PlayStation
Kdy rozšíří oblíbenou rodinu konzolí PlayStation nový přírůstek? Údajně testované sestavení má kódové označení Gonzalo, je to však jedno z dalších jmen (podobně jako Anaconda nebo Lockhart u Xboxu), které můžeme s klidem zapomenout.

Během loňských Vánoc prodala Sony celkem 5,6 milionů kusů konzolí PS4 a PS4 Pro. To je velmi dobré číslo, nicméně ve srovnání s předešlými roky (5,9 milionu v roce 2017 a o rok dříve dokonce 6,2 milionu) mají prodeje sestupnou tendenci, přičemž samotná Sony svým akcionářům již loni potvrdila, že PS4 je u konce svého životního cyklu. Z tohoto pohledu je logické uvažovat o tom, že Sony bude chtít nový PlayStation začít prodávat co nejdříve.

Nabízí se ale i druhý pohled. Sony by totiž předčasným oznámením PS5 mohla sebrat vítr z plachet dosud velmi dobře prodávané čtyřce. V jejím případě je totiž reálné atakovat hranici 120 milionů prodaných kusů, což v historii dokázala pouze jediná konzole – PlayStation 2. Ačkoli je tak honba za co nejrychlejším vydání PlayStationu 5 na první pohled logická, skutečné plány mohou být jiné.

Sony má totiž v zásobě ještě tři velké exkluzivity – Ghost of Tsushima, Death Stranding a The Last of Us: Part II. Je nepravděpodobné, že by v některém případě šlo až o PS5 exkluzivitu. Sony naopak bude chtít využít široké hráčské základny PS4 a prodat co nejvíce kopií a poté hru vydat v ještě lepším provedení na PlayStationu 5 nebo ji ponechat jako výstavní klenot současné generace. Pokud bychom se drželi této teorie, je vydání PS5 v letošním roce vyloučené, přičemž i samotné oznámení se zdá být nejisté, protože i to by mohlo odvést pozornost od PS4 a chystaných exkluzivit. Může tak nastat zajímavá situace, kdy Microsoft už bude vnadit na Xbox Scarlett, zatímco marketingová pozornost Sony bude směřovat na PlayStation 4 a jeho exkluzivity.

PlayStation 5; screenshot: The Last of Us: Part II
Sony již u minulé generace konzolí ukázala, že namísto zpětné kompatibility půjde raději cestou vydávání remasterů. Stejný osud potkal už první díl The Last of Us, kdy hra vyšla jako korunní klenot PlayStationu 3 a o nějaký čas později se ve vylepšené podobě představila i spolu s DLC Left Behind na PlayStationu 4.

Vývojáři již pracují na exkluzivitách pro PlayStation 5

Opět musím připomenout, že se pohybujeme čistě v rovině nepodložených spekulací. Zatímco jeden ze zdrojů přišel s informací, že v Sony plánují oznámení PS5 odložit, jiné zdroje mluví o opaku. Zatímco se totiž proslýchá, že devkity nového Xboxu ještě vývojáři nemají k dispozici, na opačné straně barikády prý již first party studia pilně pracují na exkluzivitách pro PlayStation 5 a to přímo na dodaných devkitech s názvem Gonzalo. S touto informací přišel analytik Daniel Ahmed, který prý na PS5 devkity slyší pouze samou chválu.

Podle průzkumu na posledním kole Game Developers Conference už pracuje na hrách pro novou generaci konzolí celkem 18 % dotázaných vývojářů, což je jen další dílek skládačky, která jasně ukazuje, že v pořadí již devátá generace herních konzolí je doslova za rohem.



PlayStation nebude na E3 2019. Chce Sony odhalit PS5 už začátkem roku 2019?

• Novinka: 21. 11. 2018 • Autor: Filip Němec

V posledních dnech se toho kolem Sony a PlayStationu událo hodně. Největší pozornost je však věnována překvapivému prohlášení, že Sony po dlouhých čtyřiadvaceti letech nebude na herní výstavě E3 v roce 2019, která se bude již tradičně konat v Los Angeles. Než se pustíme do spekulací, co je důvodem a co by to mohlo znamenat, je třeba zmínit další fakta. Sony totiž zavrhla jakoukoli přítomnost nejen na výstavě, ale i v Los Angeles jako takovém. Společnost Electronic Arts totiž v letošním roce udělala něco podobného. Uspořádala sice klasickou E3 tiskovou konferenci, ale své hry ukazovala mimo výstaviště na své vlastní akci EA Play.

Sony však už nyní potvrdila, že v období výstavy neplánuje být jakkoli přítomna v Los Angeles, a to dokonce ani v halách určených pro veřejnost. Návštěvníci si tak nebudou moci zahrát žádnou z exkluzivních her, přestože konzole PlayStation samozřejmě na místě budou zastoupeny alespoň prostřednictvím third party vývojářů, kteří budou na konzolích od Sony prezentovat své tituly. Pokud se vám po tomto zjištění třesou Dualshocky na poličce strachem, uklidním vás.

PlayStation 5; screenshot: E3 show floor
PlayStation vždy patřil mezi největší vystavovatele na každém ročníku E3. Nepřítomnost tohoto herního giganta je nepříjemná i pro pořadatele výstavy, kteří pro ročník 2020 budou možná hledat jiné místo. Smlouva s městem Los Angeles, které je vlastníkem výstaviště, totiž příští rok vyprší.

Zástupci společnosti Sony se nechali slyšet, že stejně jako se vyvíjí herní průmysl i oni se snaží přijít s novými způsoby, jak hráče potěšit a být jím blíže. „fanoušci PS jsou pro nás vším. Chceme neustále inovovat, přemýšlet jinak a experimentovat, abychom hráče potěšili. Výsledkem je naše neúčast na E3 2019. Prozkoumáváme nové způsoby, jak zapojit naši komunitu a nemůžeme se dočkat, až se s vámi podělíme o naše plány,“ stojí ve vyjádření.

Posledním faktem, než se pustíme do spekulací, je také zrušení tradiční prosincové akce PlayStation Experience a stejně tak tiskové konference na herním veletrhu Paris Games Week, přičemž to byl vždy právě PlayStation, který celou akci zaštiťoval. Oba tyto kroky Sony vysvětluje tím, že společnost nemá co ukázat a pořádat nějakou větší akci by bylo zbytečné.

A nyní? Pojďme číst mezi řádky, analyzovat fakta a uvažovat nad tím, co tohle všechno může znamenat.

Uvidíme nový PlayStation už v roce 2019, nebo jen Sony dochází hry?

Začněme hezky od konce. Sony prohlašuje, že za zrušením PlayStation Experience stojí absence herního obsahu, který by mohla ukázat. Přitom víme, že ve fázi vývoje má tituly jako The Last of Us Part II od studia Naughty Dog, akční adventuru Ghost of Tsushima, mysteriózní Death Stranding a samozřejmě open world akci Days Gone. O Death Stranding se navíc proslýchá, že je v závěrečné fázi vývoje (což ale může u Hidea Kojimy znamenat všelicos) a Days Gone vychází už 26. dubna 2019.

Podle čerstvého úniku přímo ze Sony to navíc vypadá, že už 6. prosince se na The Game Awards dozvíme, kdy vyjdou zmíněné tituly Death Stranding a Ghost of Tsushima. A podle všeho by to mělo být příští rok (Ghost of Tsushima někdy v polovině roku a Death Stranding v listopadu). Toto načasování by nemuselo být náhodné, vydáním těch největších hitů ke konci životního cyklu aktuální generace konzolí bude Sony profitovat z vysoké penetrace trhu PlayStationem 4 a zároveň si nachystá skvělé hry pro dost možná vycházející PlayStation 5. Ten díky podobné architektuře už nebude mít problém se zpětnou kompatibilitou či velmi snadnou tvorbou remasterů.

PlayStation 5; screenshot: Ghost of Tsushima PlayStation 5; screenshot: Death Stranding
Obrázek 1: Ghost of Tsushima je sice mezi zmíněnými tituly outsiderem, i přesto má ale mnoho fanoušků. Za hrou navíc stojí osvědčené studio Sucker Punch Productions. Obrázek 2: Naopak extrémně očekávaným titulem je tajemnem zahalené Death Stranding.

Opravdu má tedy Sony nedostatek her? Nemyslím si. Sony v současnosti disponuje patnáctkou vlastních studií pracující pod hlavičkou SIE Worldwide Studios, ta jsou navíc rozdělena do mnoha týmů a samozřejmě u všech nevíme, na čem právě pracují. Je zcela jisté, že mnoho z nich připravuje už nové tituly pro PlayStation 5 a to by mohlo být právě důvodem, proč vlastně Sony ještě nemá co ukázat (vyjma zmíněných PS4 exkluzivit).

Pokud bychom přijali spekulaci o tom, že v roce 2019 uvidíme nový PlayStation, všechny hmotné i nehmotné prostředky jsou pravděpodobně mobilizovány do vývoje PlayStationu 5 a jeho titulů a z toho důvodu by na Paris Games Week nebo PlayStation Experience Sony neukázalo nic nového. Všechny jejich neoznámené novinky totiž vyjdou až na novou konzoli a dokud ji oficiálně neoznámí, nemá cenu ukazovat ani nové hry. A pokud je pro Sony pouhé odhalení data vydání pro PS4 exkluzivity příštího roku málo na samostatnou akci, pak ji patří můj obdiv. Microsoft očividně tolik sebereflexe neměl, když hlavní událostí jeho listopadové události Xbox X018 bylo oznámení DLC do Forza Horizon 4.

Proč Sony nebude na E3 2019?

A co s tím vším má společného neúčast na příští E3? Pokud bychom se drželi nepotvrzené hypotézy, že Sony v příštím roce ukáže nový PlayStation (což by mohlo být zároveň důvodem „mlčení“ na konci tohoto roku), s největší pravděpodobností plánuje svou vlastní akci, se kterou na sebe bude chtít strhnout všechnu pozornost. Naopak Microsoft přítomnost na E3 2019 potvrdil, takže je logické uvažovat nad tím, že by mohl být nový PlayStation přestaven už před výstavou E3, jež se bude konat v polovině června. Sony by si tím zajistila, že konzoli nové generace uvede ještě před Microsoftem a jak už se ukázalo na předcházející generaci, v tomto byznysu více než jinde platí: „kdo dřív přijde, ten dřív mele“.

Tuto teorii podporuje i osoba, která neúčast Sony na E3 2019 odhalila ještě předtím, než spekulaci potvrdila samotná Sony. Dle stejné osoby, jež má patrně dobrý zdroj informací, bude PlayStation 5 představen už někdy v polovině příštího roku, ale pouze ve formě menšího odhalení. Ke kompletnímu představení by mělo dojít koncem roku. Podobný scénář společnost využila při aktuální generaci. PlayStation 4 byl oznámen v únoru 2013 spolu s ukázkami z chystaných her. V létě 2013 pak byla konzole kompletně představena a 15. listopadu uvedena na trh (u nás 29. listopadu).

Všechny doposud známé informace do této spekulace dobře zapadají. Aktuální počínání Sony totiž připomíná ticho před bouří. Nadechnutí herního giganta, které v příštím roce hodlá smést všechnu konkurenci. Pokud by se tento plán lišil jen minimálně, znamenalo by to, že PlayStation 5 vyjde už koncem roku 2019.

PlayStation 5; screenshot: E3 showcase
Snad je to také díky tomu, že Sony vlastní i filmová studia. Každá prezentace, jakou kdy PlayStation na E3 nebo jinde měl, byla vždy skvělou audiovizuální show a pokud se společnost neukáže na E3 2019, doufám, že se v celé své kráse předvede někde jinde a jindy.

AKTUALIZACE: Další spekulace o představení PS5 už příští rok, ale vydání až v roce 2020

Ihned po dopsání této novinky se na serveru Reddit podělil jeden z uživatelů o informaci, že PlayStation 5 by měl být oznámen v příštích šesti měsících. Mělo by ale jít o výše avizované drobné odhalení, k plnému představení by pak mělo dojít na PlayStation Experience 2019. Pokud Sony dodrží pravidelný termín této letos vynechané akce a odehraje se tedy již tradičně začátkem prosince, znamenalo by to, že PlayStation 5 by vyšel až v roce 2020. V takovém případě by Sony pravděpodobně směřovala k nějakému jarnímu datu, kdy by se nová konzole začala prodávat.

Tento zdroj zároveň potvrzuje taktéž výše zmíněnou spekulaci, že absence Sony na E3 je způsobena především tím, že hry jako Death Stranding nebo Ghost of Tsushima jsou určeny pro aktuální generaci. Tituly určené pro PlayStation 5 bychom měli vidět až na PlayStation Experience na konci roku 2019. Zároveň jsme se dozvěděli, že většina vývojářů prý již má vše potřené k vývoji her nové generace a co se výkonu týče, označují PlayStation 5 doslova za monstrum.

Tento uživatel pak také zmiňuje, že exkluzivní tituly dosud čekající na vydání, tedy Death Stranding, Ghost of Tsushima a The Last of Us Part II nejenom že vyjdou jako to nejlepší pro současnou generaci, ale budou také připraveny jako remastery pro PlayStation 5. To je samozřejmě rozumný předpoklad, který jsem zmiňoval v tomto článku už dříve, a pouze koresponduje s tím, jak Sony dlouhodobě inklinuje k remasterům. Zároveň se tím otevírá polemika nad tím, jak a jestli vůbec bude využita zpětná kompatibilita, se kterou naopak boduje konkurenční Xbox.

PlayStation 4 slaví 5. narozeniny

Že se vám u čtení předchozích řádků zavařily mozkové závity více než u hádanek v Uncharted 4? Závěr dnešní novinky věnujeme jen radostným faktům, které sice pro nás nic extra neznamenají, ale rozhodně budí obdiv. A pokud jste fanoušky konzole PlayStation 4, tak zcela určitě i radost. Právě tento měsíc totiž PS4 slaví páté narozeniny, a protože jde o herní konzoli, více než o stáří tu jde o prodejní čísla a ta jsou obdivuhodná.

Prodalo se totiž více než 81 milionů kusů PlayStationu 4, což je o několik milionů více, než dokázal prodat PlayStation 3 za celou dobu své existence a jen o něco málo méně, než kolik zvládl legendární PlayStation 2 rovněž za prvních 5 let své existence (87 milionů ks). Microsoft již několik let svá prodejná čísla nesděluje, avšak podle různých zdrojů se počty dodaných kusů Xboxu One a všech jeho variant pohybují zhruba na polovině toho, co dokázal prodat jeho největší konkurent. Pokud vás zajímají nejprodávanější hry, podívejte se na pěknou infografiku níže. Za zmínku stojí například Mafia 3 mezi pěti nejstahovanějšími tituly v rámci programu PlayStation Plus.

PlayStation 5; screenshot: prodeje infografika
Je trochu zvláštní, že mezi nejprodávanějšími hrami chybí exkluzivní tituly. První pětka je však plná silných jmen. Připomínáme, že seznamy her jsou řazeny podle abecedy, ne podle prodaných kusů nebo počtu stažení.


Sony si patentovala dotykový display na ovladači

• Novinka: 15. 11. 2018 • Autor: Filip Němec

Byla to právě Sony, která se svým ovladačem pro první PlayStation způsobila revoluci. Z té následně čerpal konkurenční Xbox a podle mnohých tak co do ergonomie vytvořil nejlepší ovladač současnosti. Sony pro aktuální generaci přišla s vylepšeným tvarem a také dvěma inovacemi – lightbarem pro snímání pohybu ovladače a dotykovou plochou. Právě druhého zmíněného prvku se týká i dnešní novinka. Sony si totiž nechala patentovat pro svůj Dualshock ovladač dotykový display.

PlayStation 5; screenshot: ovladače evoluce
Vizuálně se jednotlivé verze ovladačů (od verze pro PlayStation 2 nesoucí název Dualshock) příliš nezměnily. Technologicky však ušly dlouhý kus cesty přes dva vibrační motorky, gyroskop, rozpoznávání pohybu v prostoru až po dotykovou plochu.

Zatímco současná verze Dualshocku má pouze malou dotykovou plochu, podle nového patentu by některá z příštích verzí měla nabídnout rovnou dotykový display ve zhruba stejných rozměrech. Na první pohled zní taková zpráva futuristicky a báječně, protože se na nás možná chystá další zajímavá inovace, tuto informaci je však nutné brát s velkou rezervou. 

Je sice stoprocentně pravdivá, co se patentu týče, ale firmy samozřejmě velmi často patentují vynálezy, k jejichž finální realizaci nikdy nedojde. A přestože je současný Dualshock rozhodně skvělým kusem herního hardwaru, právě dotyková plocha, kterou Sony prezentovala jako největší inovaci současné verze, je aktuálně funkcí, které ve světě technologií rádi říkáme gimmick. Jinak řečeno cool věc, která je ale k ničemu. Z počátku se ji sice snažily některé tituly využívat, ale praxe ukázala, že dotyková plocha jako taková je malá a ne příliš přesná, a tak se z ní nakonec stalo de facto klasické tlačítko.

Samozřejmě se přímo nabízí uvažovat o tomto patentu ve spojení s novou generací PlayStationu, ale samotný patent je pouze slabým náznakem, který ve výsledku nemusí nic znamenat. Co říkáte na dotykový display přímo na ovladači vy?

PlayStation 5; screenshot: dotykový displej
Samozřejmě se nabízí polemika nad tím, jestli by nešlo spíše o přítěž. Při nočním hraní by display nepříjemně svítil a odváděl pozornost od dění na obrazovce. Navíc by inženýři v Sony museli výrazně vylepšit výdrž baterie, která už tak utrpěla přidáním svítícího lightbaru.


Spekulace: PlayStation 5 už koncem roku 2019

• Spekulace: 18. 10. 2018 • Autor: Filip Němec

V posledním updatu jsme vás seznámili s výrokem CEO společnosti Sony Kenichiro Yoshidou, který sice nepřímo, ale v zásadě oficiálně potvrdil, že se již pracuje na novém PlayStationu. Nyní tu máme další a vcelku zásadní potvrzení, které se zdá být téměř bezvýznamné, mezi řádky lze však vyčíst velmi zajímavé poselství s velkým příslibem. Sony totiž začala oficiálně hledat produktového manažera pro „nový PlayStation“. Samozřejmě se nemusí nutně jednat o PlayStation 5, přesná totožnost bohužel není ve zprávě blíže specifikována, ale pravděpodobnost je v tomto případě více než vysoká.

Tuto na první pohled nevinnou zprávu začalo analyzovat velké množství lidí a nakonec nám tato informace může prozradit o novém PlayStationu daleko více, než by se mohlo zdát. Podle aktuální konzolové generace ale i té předchozí jsou totiž produktoví manažeři najímáni zhruba 12 až 16 měsíců před vydáním samotné konzole, neboť jejich hlavní náplní je plánování a koordinace marketingu. Pokud by tato úvaha byla správná, PlayStation 5 by mohl být oznámen na příští E3 2019 v Los Angeles a vydán už na konci roku 2019.

PlayStation 5; návrh
PlayStation 5 ještě není ani oficiálně oznámen, takže o jeho podobě se můžeme zatím jen dohadovat. Kreativci a fanoušci z celého světa však chrlí zajímavé koncepty už nějakou dobu.

PlayStation 5 možná už na Vánoce 2019

Podle aktuálního vývoje se v posledních měsících od této varianty spíše upouštělo, avšak tato nová informace je v souladu s podzimním či zimním obdobím, ve kterém Sony své konzole pravidelně vydává. PlayStation 2 vyšel v Evropě v listopadu (v USA a Japonsku ale o něco dříve) a PlayStation 3 i 4 startoval již celosvětově také v tomto měsíci. Předvánoční období je pak samozřejmě ideálním časem pro launch nové konzole. Pokud by však Sony toto datum nestíhala, začátek roku 2020 by společnost zvolila nejspíše pouze v případě, že by konkurence v podobě Microsoftu nehodlala čekat na Vánoce 2020. Jak totiž historie ukázala, kdo vydá next-gen konzoli jako druhý, bude mít prvních pár let hodně těžkých. Co si o této spekulaci myslíte vy? Chtěli byste nový PlayStation už příští rok?



CEO společnosti Sony nepřímo potvrdil práci na PlayStationu 5

• Novinka: 9. 10. 2018 • Autor: Filip Němec

Kenichiro Yoshida, aktuální CEO společnosti Sony, v rozhovoru pro deník Financial Times v zásadě oficiálně, přesto ne úplně výslovně oznámil práci na nové konzoli. „V tuto chvíli mohu říct pouze to, že je nezbytné mít next-gen hardware“. Nepadlo ani slovo o PlayStationu 5, ale číst v tomto případě mezi řádky zkrátka není úplně složité. Sony si pravděpodobně nechává odhalení své konzole na později, Kenichiro Yoshida tak na otázku odpověděl, ale vyhnul se oficiálnímu oznámení PlayStationu 5. 

Zatím stále netušíme, kdy k oficiálnímu odhalení dojde. Aktuální generace konzolí, posilněná vylepšeným Xboxem One X a PlayStationem 4 Pro, je stále dost živá a prodeje hardwaru ne a ne ustat. Microsoft sice práci na nové konzoli již oznámil na E3, ale nic dalšího zatím neukázal. Sony navíc pro letošní rok neplánuje svou prosincovou akci PlayStation Experience, k oznámení PS5 by tak mohlo dojít na říjnovém Paris Games Week, pravděpodobnější je ale až příští rok.

PlayStation 5; návrh
Jak bude nový PlayStation vypadat, zatím nevíme. Hovoří se však o tom, že minimálně po architektonické stránce by mělo jít o podobné, jen výkonnější zařízení. Uvidíme, jak se na něm vyřádí designéři.

Sony si zaregistrovala patent pro rychlejší remastering her

Ve spojení s chystaným PlayStationem 5 vyznívá zajímavě i další zpráva. Sony je velkým fanouškem remasterů (zatímco konkurenční Xbox One vyznává spíše zpětnou kompatibilitu) a zdá se, že z této strategie nehodlá ustoupit. V květnu letošního roku si společnost zaregistrovala patent „remastering by emulation“, který by měl značným způsobem usnadnit remasterování. Zjednodušeně se jedná o to, že autoři připraví značky pro jednotlivé objekty nebo druhy objektů a o několik let později pak stačí vytvořit assety se stejným identifikátorem a nástroj už sám vymění například textury daného objektu.

Je proto logické očekávat, že přelom mezi PlayStationem 4 a jeho nástupcem bude ve znamení exkluzivních her, které vyjdou jak na PS4, tak i v remasterované podobě na novou generaci. Ačkoli byl patent ohlášen až v tomto roce, na této technologii prý Sony pracuje již od roku 2016 a ohlášení patentu by tak mohlo znamenat, že brzy přejde tento nástroj do praxe. I to by mohlo naznačovat brzký nástup PlayStationu 5.



PlayStation 5 i nový Xbox budou mít vlastní „tajnou přísadu“

• Novinka: 19. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Je veřejným tajemstvím, že na PlayStationu 5 se již pilně pracuje a podle některých nepotvrzených zpráv už některá studia mají funkční dev kity. Co se oznámení nové konzole týče, je o něco napřed Microsoft, který na E3 potvrdil, že pracuje hned na několika nových Xboxech. V pořadu Mad Money televize CNBC však CEO společnosti AMD Lisa Su prozradila, že obě konzole budou mít svou vlastní „secret sauce“. Jak mohou v AMD o jakékoli tajné přísadě vědět? Je to právě americká společnost AMD, která vyvíjí značnou část hardwaru jak pro nový PlayStation, tak i nastávající Xbox.

PlayStation 5; návrh 2
Zatímco první model PlayStationu 3 byl hodně odvážným kouskem se zaobleným tvarem a lesklým povrchem, následující revize a stejně tak PlayStation 4 už sázely na jistotu a extravaganci nechávaly stranou. Odváže se Sony u PS5?

Lisa Su však hovor rychle přesměrovala na výpočetní výkon, evidentně totiž nechtěla toto zcela určitě přísně tajné téma více rozvádět. Nemáme však absolutně tušení, co by mohlo být onou „tajnou omáčkou“, která má být dokonce pro každou konzoli zcela odlišná. V případě nového Xboxu bych mohl tipovat snad jen propojení s cloudovým výpočetním systémem Microsoftu, u PlayStationu by pak mohlo jít kupříkladu o speciální výpočetní jednotku, která by pomohla v provozu nové verzi PlayStationu VR. Co se hardwaru týče, poslední roky Sony i Microsoft spíše sází na osvědčený recept vysokého výkonu za přijatelnou cenu, máme tedy letos čekat něco zcela převratného, jako když první PlayStation zpopularizoval CD mechaniku v herních zařízeních?

I v Bethesdě už leccos ví, ale nepoví

S lidmi, kteří „něco“ vědí, ale nesmějí o tom mluvit, se v poslední době roztrhl pytel. Vedoucí marketingového oddělení v Bethesdě Pete Hines se nechal slyšet, že také něco málo ví o nových konzolích, ale logicky o tom nemůže mluvit. S Bethesdou jako potenciálním zdrojem informací o nových konzolích musíme rozhodně počítat, jejich titul Starfield totiž podle ředitele Todda Howarda nejspíše vynechá aktuální generaci a vyjde až na té další. To samé se pak spekuluje o dalším velkém titulu Bethesdy – očekávaném RPG The Elder Scrolls VI. Pokud by tomu tak skutečně bylo, vývojáři již musí mít buďto první dev kity nových konzolí, nebo alespoň jejich technické specifikace.

PlayStation 5; Starfield, The Elder Scrolls 6
O těchto dvou titulech toho víme tak žalostně málo, že jejich odsunutí na další generaci konzolí už je téměř jistou záležitostí. Kdy se jich tedy dočkáme? Prozatím můžeme jen hádat.

Na tahu je nyní Sony, Microsoft totiž práci na nových konzolích již oficiálně potvrdil. Zatímco pro Microsoft ale byla E3 2018 ideální volbou, Sony má letos ještě dvě velmi významné akce. V říjnu Paris Games Week, což je herní výstava, kterou tato japonská společnost v posledních letech zaštiťuje a v podstatě ji přijala za svou, a v prosinci pak nebude chybět již téměř tradiční událost PlayStation Experience, která je pro oznámení nové konzole jako stvořená.



PlayStation 4 podle Sony vstupuje do finální fáze životního cyklu

• Novinka: 22. 5. 2018 • Autor: Filip Němec

Spekulace o blížícím se příchodu PlayStationu 5 nepřímo potvrzuje i samotná Sony, která to sdělila svým akcionářům v rámci Relations Day 2018 v Tokiu. Tuto zprávu prohlásil přímo generální ředitel společnosti Sony John Kodera. Podle něj již nemáme očekávat růst prodejů konzole PlayStation 4, který by měl spíše stagnovat vzhledem k tomu, jak se Sony podařilo v předchozích letech zdařile penetrovat konzolový trh na rozdíl od konkurenčního Xboxu, který své prodeje nezveřejnuje.

PlayStation 5; cyklus
Graf z proběhlé akce jasně ukazuje, že životní cyklus PS4 je zdaleka nejdelší, za což může zejména mezistupeň v podobě PlayStationu 4 Pro. Graf také znázorňuje vývoj provozního zisku, který v případě PS3 firma nevytvářela díky dotování každé prodané konzole.

Investorům poté sdělil, že ušlou ztrátu naopak vynahradí rostoucí prodeje her a rovněž stále více populární služba PlayStation Plus. Zároveň slíbil, že se i nadále budou zaměřovat na vytváření nových exkluzivních titulů a rovněž oživení některých starých značek, což zní rozhodně zajímavě. Co si z těchto informací odnést? Vzhledem k tomu, že samotná Sony již počítá se stagnací nebo dokonce postupným poklesem prodejů, je jisté, že potají již pilně pracuje na nástupci PlayStationu 4.

Na druhou stranu fakt, že Sony investorům o PS5 nic ani nenaznačila, můžeme chápat jako důkaz, že je ještě brzy mluvit o nové generací konzolí. Společnost si je ale jista tím, že by šlo o velmi nešťastně a marketingově těžko uchopitelné oznámení. Takovou novinku si jistě nechá Sony buďto na výstavu E3 nebo svou vlastní akci PlayStation Experience. Co myslíte, dozvíme se něco už na letošní E3?

PlayStation 5; 2017 PlayStation 5; fiskální rok 2018
Obrázek 1: Za největší dosavadní úspěchy považuje Sony 79 milionů dodaných PS4, 246 milionů prodaných her jen za fiskální rok 2017 a stále rostoucí počet předplatitelů služby PlayStation Plus. Obrázek 2: Do budoucna se chce firma zaměřit na nové exkluzivní tituly a růst uživatelské základny PS4.

Následuje původní článek...

Cena a výkon PlayStationu 5

• Update: 9. 5. 2018 • Autor: Filip Němec

Zatímco PlayStation 3 byl po architektonické stránce zajímavým unikátem, který však dokázala beze zbytku využít pouze interní studia Sony v posledních letech životnosti konzole, a multiplatformní hry měly s optimalizací problémy, současná generace je velmi podobná klasickým počítačům. Tento trend by měl být logicky zachován i v generaci nadcházející, a to zejména díky zpětné kompatibilitě a rovněž snazšímu portování her na novou platformu třeba ve formě remasterů. 

Magazín Semi Accurate, který již dříve odhalil specifikace Xboxu One nebo Nintenda Switch, už prý má informace i o HW výbavě PS5. Zůstat by mělo APU od společnosti AMD, jež bude navrženo přímo pro potřeby nové konzole. Oproti PS4 bude mít však pravděpodobně podstatně silnější CPU, přičemž místo jader Jaguar by měla být využita architektura Zen z Ryzenů. Co se týče grafických komponent APU, Sony má údajně použít architekturu Navi, jež v současné době podle plánu AMD ještě ani není oficiálně ve výrobě.

PlayStation 5; PlayStation 4 PRO PlayStation 5; Xbox One X PlayStation 5; Nintendo Switch
Obrázek 1: Aktuální design PlayStationu 4 Pro vychází ze svého méně výkonnějšího předchůdce. Jinak řečeno, jde v zásadě o dvoupatrový PlayStation 4. Obrázek 2: Aktuálně nejvýkonnější konzole na trhu, Xbox One X, se také drží střídmého designu, na rozdíl od PS4 se však využívá ostřejších úhlů. Obrázek 3: Alespoň Nintendo Switch přináší do konzolového světa trochu barevnosti. K dostání jsou i neonově zelené Joy-cony.

PlayStation 5 by měl zvládnout nativní 4K rozlišení při 60 fps

Podle bývalého francouzského šéfredaktora známého magazínu Gameblog prý již Sony aktivně informuje vývojáře, že PlayStation 5 nabídne velké množství výkonu, který by měl zvládnout nejen nativní 4K rozlišení při 60 fps (což je divoké duo, jež nám bylo slibováno původně už u současné generace), ale také třeba opravdu chytrou umělou inteligenci. Tentýž zdroj pak přichází s informací, že v Sony plánují zachovat líbivou cenovku 399 euro, na které začínal i PS4. Pokud to tedy bude pravda, PS5 by mohl startovat na podobné ceně jako jeho předchůdce, tedy něco pod 12 000 Kč, přičteme-li clo a DPH.

PlayStation 5; koncept
Na internetu se dají nalézt i hodně odvážné koncepty, které zaujmou výstředním designem. Jako predikci vizuálu PlayStationu 5 je však nelze brát příliš vážně.

Datum vydání odhadujeme na konec roku 2019

Předpoklady, kdy by mohl PlayStation 5 vyjít, prozatím připomínají spíše věštění z křišťálové koule, nicméně podle uniklých informací a rovněž životního cyklu konzolí lze odhadovat, kdy by mohla nejnovější konzole od Sony dorazit. Informace od zainteresovaných stran jsou však dosti rozdílné. Zatímco zkazky o hardwaru jsou z různých zdrojů prakticky stejné, liší se informace o dodávání devkitů vývojářům, což je vždy dobrý důkaz o tom, že se vydání konzole již blíží, protože na jejím startu musí být dostatek nových titulů.

Kupříkladu zmíněný Magazín Semi Accurate tvrdí, že Sony již ve velkém distribuuje provizorní devkity, jež svým výkonem a architekturou velmi připomínají PlayStation 5, přičemž je prý rozesílají hojně i indie vývojářům, což by znamenalo, že přinejmenším oznámení konzole je již takříkajíc na spadnutí. Jiné zdroje však informují, že tyto devkity dostalo jen několik málo interních studií. Bohužel například rovněž osvědčený francouzský magazín Gameblog naproti tomu tvrdí, že devkity zatím neobdrželo žádné studio, ta však alespoň dostávají papírové specifikace PS5, aby se mohla alespoň teoreticky připravovat na vývoj nových her.

PlayStation 5; vzhled PlayStation 5; ovladač
Obrázek 1: Sony si očividně oblíbila svítící linii táhnoucí se ve všech verzích PlayStationu 4. Zůstane tento směr zachován i u PS5? Obrázek 2: Opomenut není ani ovladač. Ten u PlayStationu prošel velkou evolucí zejména v rámci aktuální generace, kdy se v Sony přiklonili k oblejšímu designu s lepší ergonomií.

Oznámení PS5 se nejspíše dočkáme na E3 2019

To částečně potvrzují i jiné zdroje, podle kterých vývojáři devkity sice nemají, ale znají specifikace PlayStationu 5 a chystané hry tak vyvíjí na architektonicky i výkonově podobných počítačích. Zajímavě vyznívá zpráva, že interní studia dostala na vývoj nových titulů 18 měsíců, což by znamenalo vydání konzole na konci roku 2019, popřípadě na jaře 2020. Pokud by však jeden z těchto termínů měl být reálný, je to rozhodně konec roku 2019, protože předvánoční čas je nejlepším obdobím nejen pro vydávání nových her, ale samozřejmě i konzolí. 

PlayStation 5; Shadow of the Colossus
Začátkem roku 2018 excelovala na PlayStationu 4 akční adventura Shadow of the Colossus, která v naší recenzi získala skvělých 90 %.

Vodítkem by mohly být i chystané tituly. Je téměř pravidlem, že ty největší blockbustery vychází právě v samotném závěru životnosti konzole, navíc letošní rok je významný tím, že Sony vydává své exkluzivity závratným tempem. Začátkem roku vyšla adventura Shadow of the Colossus, v dubnu God of War, jež v květnu následuje Detroit: Become Human a v září očekávaný Spider-Man. To je kadence vskutku nevídaná. Jako by Sony doslova chvátala, aby stihla vydat všechny své chystané pecky. Ruku v ruce s tím jde odložení Days Gone na rok 2019, kdy má vyjít ještě absolutně největší trhák, The Last of Us: Part II, které možná doprovodí ještě Death Stranding a Ghost of Tsushima.

Dá se očekávat, že podobně jako v případě prvního The Last of Us, či třeba The Legend of Zelda: Breath of the Wild na Wii U a následně Switchi, Sony využije široké základny PS4 a posléze vydá ve vyladěnější podobě ty největší trháky i na PS5. Vzhledem k tomu, jak se PS4 daří, a záplavě chystaných her, je extrémně nepravděpodobné, že by Sony oznámila PlayStation 5 již na letošní E3. Zato tatáž výstava v roce 2019 se zdá být více než pravděpodobná. Kdyby měl Xbox One X velký úspěch, možná by v Sony spěchali více a něco prozradili už letos. Prozatím to ale vypadá, že králem této konzolové generace bude jednoznačně Sony, která si tak trochu může diktovat, kdy tato nová generace odstartuje.

PlayStation 5; Spider-Man PlayStation 5; Days Gone
Obrázek 1: Spider-Man od Insomniac Games dorazí už v září 2018. Dočkáme se konečně povedené Marvelovky? Obrázek 2: Days Gone je rovněž vysoce očekávaným titulem, herními kuloáry se však šíří informace, že Bend Studio již pracuje na další nové hře.

Zpětná kompatibilita a virtuální realita

O zpětné kompatibilitě Sony doposud hovořila spíše negativně. Zatímco Xbox One ji poměrně bohatě podporuje (je to však díky tomu, že už Xbox 360 byl v zásadě herní počítač a podpora starších her je tak jednoduchá díky podobné architektuře obou konzolí), v Sony se oháněli tím, že dle jejich průzkumů není o hraní starých her se škaredou grafikou zájem a hráči raději přednost remasterům. I kdyby to byla pravda, zpětná kompatibilita s PlayStation 3 hrami je vzhledem k architektuře konzole prakticky vyloučena. Tuto chybu však nová generace PlayStationu neudělá, takže lze očekávat, že zahrát si PS4 hry na PS5 bude v nadcházejících letech možné.

Důležitým prvkem bude zcela jistě i nová generace virtuální reality. Na jedné straně stojí informace o tom, že nové GPU PlayStationu 5 by mělo obsahovat speciální komponenty pro virtuální realitu, na straně druhé je to pak penetrace VR trhu, kde dokázalo papírově nejslabší PS VR získat majoritní podíl díky nejpřijatelnější cenovce a rozšířenosti PlayStationu 4. Konkurence však postupně přichází s vylepšenými verzemi svých brýlí, přičemž jsou to právě zobrazovací displeje, které jsou aktuálně hlavním negativem, vedle rovněž problematických kabelů. Lze tak očekávat, že PlayStation 5 doprovodí i nová generace PS VR, která by už mohla nabídnout bezdrátový přenos dat, podobně jako to slibuje HTC Vive se svým bezdrátovým adaptérem Vive Wireless.

PlayStation 5; VR
Jedním z nejpalčivějších problémů současné generace PlayStation VR není jen slabší HW výbava, ale také množství kabelů, které pro hraní potřebujete a které vám posléze dosti překáží. I na tomto přehledném obrázku si všimnete, že potřebné kabeláže je opravdu hodně.

Jaké hry na PS5 vyjdou

Vzhledem k tomu, že PlayStation 5 nebyl doposud ani oficiálně oznámen, je těžké přemýšlet nad tím, jaké hry si na této konzoli zahrajeme. Velmi pravděpodobně však vypadá remaster či nějaká vylepšená verze titulů, jež přijdou na PlayStation 4 v jeho posledních a zároveň nejlepších letech. The Last of Us: Part II a také Days Gone je tak v tomto ohledu prakticky jistotou. Mimoto odložení Days Gone bylo doprovázeno spekulacemi o tom, že k odsunutí vydání došlo právě proto, aby hra mohla brzy na to vyjít i na PS5.

Velmi nadějně pak vypadá i vydání vylepšených verzí letošních pecek, jako je skvěle přijaté God of War nebo Detroit: Become Human a logicky i nový Spider-Man. V případě Shadow of the Colossus by už byla situace dosti komická, vzhledem k tomu, že hra vyšla na PS2, PS3 i PS4. Sledovat budeme pečlivě očekávané dílo Hideo Kojimy Death Stranding a rovněž zajímavě vypadající Ghost of Tsushima. Oba tituly jsou již nějaký čas oznámeny a jejich datum vydání se předpokládá na rok 2019, bude tak zajímavé pozorovat, jaké záměry mají s jejich vydáním v Sony.

PlayStation 5; Death Stranding PlayStation 5; Ghost of Tsushima PlayStation 5; The Last of Us Part II
Obrázek 1: Death Stranding od uznávaného Hideo Kojimy je zatím zahaleno rouškou tajemství. Obrázek 2: Podobně je na tom i Ghost of Tsushima, kde si můžeme být jisti snad jen samurajským zasazením. Obrázek 3: V akční adventuře The Last of Us: Part II bude oproti prvnímu dílu v hlavní roli již devatenáctiletá Ellie.

Snad jen pro úplnost je třeba zmínit, že znám není zatím ani oficiální název konzole, nicméně očekávat cokoli jiného než PlayStation 5 se zdá pošetilé. V Sony totiž nedělají se jmény svých konzolí takové rošády jako v Microsoftu. Může za to však náskok japonského giganta – když totiž Sony chystalo PlayStation 3, nemohl Microsoft přijít s konzolí, která by nesla název Xbox 2. V Redmondu tak zakouzlili s názvoslovím a po prvním Xboxu šla na trh rovnou konzole Xbox 360, která už mohla minimálně názvem konkurovat PlayStationu 3. 

Co tedy od nového PlayStationu čekat? Je zřejmé, že tentokrát se již můžeme těšit na nativní 4K při 60 snímcích za sekundu, podporu zpětné kompatibility a to vše za příznivou cenu. Konec roku 2019 se navíc zdá jako vcelku reálný cíl, i když PlayStation 4 zažívá tak skvělé časy, že bychom se nedivili, kdyby v Sony ještě rok počkali. Microsoft navíc loni vydal vylepšenou verzi Xboxu One pod názvem Xbox One X, takže hlavní oponent PlayStationu na novou generaci své konzole nebude tolik spěchat. Využije toho Sony nebo naopak nebude nikam pospíchat? Vše budeme podrobně sledovat a článek průběžně aktualizovat. 

PlayStation 5; God of War PlayStation 5; Detroit: Become Human
Obrázek 1: Bijec bohů Kratos v God of War zaznamenal také úspěch. V naší recenzi si hra odnesla rovnou maximální hodnocení. Obrázek 2: Jen měsíc poté vychází další exkluzivní titul. Detroit: Become Human mimo jiné zaujme filosofickým pohledem na „život“ androidů.
i Mohlo by vás zajímat
iPodívejte se na všechny články z herní sekce. Další novinky ze světa her, esportu a technologií naleznete na facebooku a instagramu Alza Gaming.

PlayStation 5 vychází o vánocích roku 2020. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.

WEB4