Obnovit stránku

PlayStation 6 – Vše, co potřebujete vědět

Info 

• Autor: Filip Němec

Konzole PlayStation 5 sice nedávno dostala mezigenerační upgrade v podobě silnějšího PlayStationu 5 Pro, řada hráčů už ale vyhlíží PlayStation 6. Kdy asi vyjde, jak bude konzole vypadat a kolik bude stát? A vyjde vůbec? Nebudeme za několik let hry už jenom streamovat? V článku najdete vše, co zatím o PlayStationu 6 víme a co od něj očekáváme.

i

(Update): Přidány novinky k upscaleru PSSR.

PlayStation 6; screenshot: cover

Zdroj: Sony

PlayStation 6: Vše, co potřebujete vědět – OBSAH

PlayStation 6: Vyjde vůbec a nebudeme hry už jen streamovat?

Myslíme si, že PS5 bude poslední konzolí. Hry pro PS6 se budou pravděpodobně přehrávat výhradně online. Tedy pokud bude PS6 vůbec existovat,“ řekl koncem roku 2020 analytik společnosti Citigroup pro Financial Times. Vystrašili jsme vás? Nebojte, zatím totiž nic nenasvědčuje tomu, že by konzole PlayStation zničehonic skončily. Sony si již zaregistrovala názvy PlayStation 6 až 10 a už v roce 2021 podle pracovních inzerátů začal vývoj nové konzole. Můžeme tedy s pravděpodobností hraničící téměř s jistotou říct, že PlayStation 6 jednou vyjde.

S postupujícím časem také odpadají obavy o to, že už nepůjde o klasickou konzoli s výkonným hardwarem uvnitř. PlayStation 6 by asi mohl být malá USB klíčenka, kterou si zapojíme do televize. Buďme ale realisté, takovou budoucnost marně prorokují lidé z herní branže již roky. I sám vedoucí Xbox divize Phil Spencer ale věří, že tak rychlý pokrok nenastane a plánují tak v Microsoftu po Series X/S i další klasické konzole. A ačkoli obliba streamovacích služeb roste, spolehlivého herního Netflixu jsme se zatím nedočkali a neslavný konec herní streamovací služby Stadia od Googlu vše jen podtrhuje.

PlayStation 6; screenshot: symboly

zdroj: PlayStation

Že by v dohledné době konzole PlayStation skončily, je prakticky vyloučené. Na tržbách celé společnosti Sony se herní divize podílí zhruba třetinově, takže PlayStation 6 si přejeme nejenom my, ale také akcionáři firmy.

PlayStation 6: Datum vydání a cena

Nové generace PlayStationu se pravděpodobně dočkáme nejdříve v roce 2026, ale jde pouze o náš odhad založený na vývoji v minulosti, kdy mezery mezi jednotlivými generacemi PlayStationu trvaly 6 až 7 let, přičemž stejné očekávání životnosti PS5 potvrdila už i samotná Sony. Technologický insider Kepler L2 na základě informací o dokončení návrhu hlavního čipu PS6 odhaduje vydání konzole na konec roku 2026, více jsme o tom psali zde. Bývalý prezident SIE Worldwide Studios Shuhei Yoshida si nicméně myslí, že PS6 vyjde až v roce 2028.

Kromě životního cyklu konzolí to potvrzuje také způsob vývoje. PS4 i PS5 vyšly pět let poté, co začal jejich vývoj, přičemž už v roce 2021 Sony ohlásila nábor na pozice naznačující vývoj nové konzole. Náš tip tedy zní konec roku 2026 nebo 2027, ale neberte nás za slovo. Ostatně podle nejnovějších informací plynoucích z dokumentů Sony to aktuálně vypadá, že vydání PS6 je plánováno až na rok 2027 nebo 2028. Klidně ale může jít pouze o „matení nepřítele“, protože dokumenty byly zveřejněny ve spojení s akvizicí Microsoftu a Activision Blizzard.

Otázka ceny má ještě více proměnných. Zatímco PS4 startoval s cenou 399 dolarů, PS5 s blu-ray mechanikou stál už 499 dolarů (digitální verze PS5 ale opět 399 dolarů). Odborná veřejnost v tuto chvíli očekává, že ve snaze nabídnout nové funkce a špičkový výkon bude PlayStation 6 stát 599 až 699 dolarů, respektive 499 až 599 v případě verze bez blu-ray mechaniky.

PlayStation 6 může přijít ve dvou různých modelech

Renomovaný insider Kepler (prostřednictvím magazínu Insider Gaming) přišel v září 2024 s informací, že má Sony připravovat dva modely PlayStationu 6. Nejedná se přitom o čistě digitální konzoli a verzi s blu-ray mechanikou, jak byste možná hádali. Podle Keplera totiž PS6 dorazí ve dvou různých konfiguracích, Sony totiž připravuje dva různé SoC (System on Chip, jak je označováno technické řešení konzolí, kdy je procesor a grafický čip součástí jednoho integrovaného obvodu). 

Zatímco se původně spekulovalo o tom, že jde o dvě různě výkonné stolní konzole (jako třeba Series S a Series X), aktuálně se podle více zdrojů jeví jako pravděpodobnější vývoj stolní konzole PlayStation 6 a vedle ní také nového handheldu. Že Sony připravuje PS Vita 2, jak se zatím handheldu přezdívá, si myslí nejen zmíněný KeplerL2, ale také portál Bloomberg i dobře známý YouTube kanál Moore's Law is Dead. Podrobně se spekulovanému handheldu od Sony věnujeme v článku PS Vita 2 – Vše, co potřebujete vědět.

PlayStation 6: Hry a multimédia

Konzole PlayStation odjakživa zdobí exkluzivní tituly a nic nenasvědčuje tomu, že v případě PlayStationu 6 bude něco jinak. Sony i nadále rozšiřuje PlayStation Studios sdružující vlastní studia vytvářející exkluzivní obsah, takže se do budoucna jistě dočkáme pokračování oblíbených značek i nových exkluzivit. Pochopitelně je ale v tuto chvíli až příliš brzy polemizovat nad tím, jestli PlayStation 6 doprovodí na pulty obchodů nové Gran Turismo, Uncharted nebo God of War. Přetrvávat bude pravděpodobně podpora českého jazyka formou českých titulků ve hrách, jakožto i v rámci uživatelského rozhraní konzole.

Kromě nových her doufáme i v nové multimediální možnosti. Konzole se totiž staly vedle herního střediska také centrem konzumování dalšího multimediálního obsahu. Očekáváme ještě hlubší integraci streamovacích služeb jako Netflix, HBO Max nebo Disney+. Sony prozatím propůjčuje licence na streamování svých filmů hned několika službám, ale není vyloučeno, že v budoucnu nabídne svou vlastní, třeba rovnou jako součást předplatného PlayStation Plus nebo PlayStation Now.

PlayStation 6; screenshot: PS Studios

zdroj: PlayStation

Byť Sony v poslední době vydala hned několik svých her na PC, stále jde spíše o snahu přesvědčit majitele stolních počítačů ke koupi PlayStationu, kde budou i nadále vycházet velkorozpočtové exkluzivity, které si minimálně nějaký čas po vydání jinde nezahrajete.

PlayStation 6: Hardwarové specifikace a výkon

Zatímco o ceně či datu vydání lze alespoň kvalifikovaně spekulovat, jaký hardware v sobě PlayStation 6 bude skrývat, je zatím ve hvězdách. Je však velmi pravděpodobné, že Sony opět vsadí na architekturu připomínající PC, tedy samostatné CPU a GPU, což umožňuje rychlejší a snadnější vývoj her, následné portování a jejich zpětnou kompatibilitu. Podle agentury Reuters bude stejně jako v případě PS4 i PS5 výrobcem čipů společnost AMD, i když měla Sony vyjednávat třeba i s Intelem.

Tuto informaci potvrzuje také technologický insider Kepler L2, podle kterého je již návrh čipu od AMD hotový. Grafické jádro by mělo být postaveno na architektuře UDNA, což je nová architektura AMD nahrazující tu současnou s názvem RDNA 5 (PlayStation 5 i Xbox Series X jsou postaveny na architektuře RDNA 2). Další čínský leaker použití UDNA platformy potvrzuje a dodává, že čip bude obsahovat 3D V-Cache, což by mělo výrazně snížit latenci a tedy navýšit snímkovací frekvenci. Oběma těmto zprávám jsme se detailně věnovali v tomto článku.

Podle technicky zaměřeného a často dobře informovaného kanálu RedGamingTech má Sony jasnou strategii – udělat z PlayStationu 6 nejvýkonnější konzoli své generace a je připravena tomu dát dostatečný čas. Youtuber navíc dodává, že v Sony chtějí ztrojnásobit ray-tracing a přinést i jeho modernější verzi path-tracing. Zejména druhá technologie je přitom extrémně náročná na výkon a vyžaduje umělou inteligenci a strojové učení.

PlayStation 6 by měl také benefitovat z vlastního upscaleru PlayStation Spectral Resolution (PSSR), který aktuálně využívá PS5 Pro. Než ale vyjde PS6, upscaler se dočká výrazného vylepšení. V březnu představený upscaler FSR4 od AMD překvapil herní svět, protože v některých ohledech překonal i konkurenta v podobně DLSS od Nvidie a právě s AMD Sony pracuje na tzv. projektu Amethyst, v rámci kterého mimo jiné chce Sony implementovat části FSR4 právě do PSSR. Nová verze PSSR by měla zvládnout 8K a 60 fps, respektive 4K a 120 fps, podle architekta konzolí PlayStation Marka Cernyho se tak ale stane nejdříve v roce 2026. Vedle PSSR Sony pracuje také na vlastní technologii vyhlazování (anti-aliasing). Podrobněji jsme o tom psali zde.

PlayStation 6; screenshot: path tracing

zdroj: Nvidia

Zatímco PS5 by měl zvládnout 4K a 60 až 120 fps, u PS6 lze očekávat cílení na 8K a 120 fps, přičemž stejně jako v případě předchozích i současné generace bychom se nedivili, kdyby většina titulů dosáhla „pouze“ na 4K a 120 fps. Podle postupně klesajících rozdílů ve výkonu nových generací konzolí lze očekávat výpočetní výkon PS6 někde mezi 30 a 60 TFLOPS, tedy troj až šestinásobek současného výkonu PS5. Na diskuse na téma velikosti a typu paměti RAM nebo počtu jader procesoru a grafického čipu je zatím velmi brzy.

Diskutabilní je přítomnost blu-ray mechaniky. Přiznává to i samotná Sony, která v současnou chvíli prodává více než polovinu her právě digitálně. Předpokládáme však, že PlayStation 6 ještě vyjde buď jako PS5 ve dvou verzích, digitální a diskové, nebo spíše ve stylu PS5 Slim, kdy se bude prodávat základní verze bez mechaniky, kterou ale bude možné jednoduše připojit a stane se součástí konzole. Na toto téma se vyjádřil bývalý ředitel herní divize Sony Shawn Layden, podle kterého PlayStation 6 bude mít blu-ray mechaniku, protože řada regionů, kde je Sony hlavním hráčem, ještě není připravena na čistě digitální budoucnost.

PlayStation 6; screenshot: artstation koncept

zdroj: ArtStation / fanouškovský koncept

Sony odvážným designem PS5 ukázala, že se nebojí experimentovat, a tak se do odvážnějších návrhů pustili také fanoušci. Tento koncept PlayStationu 6 má ale pravděpodobně k nějakému reálnému provedení skutečně daleko.

Upscaler PSSR by ovšem nemusel být jedinou technologií PlayStationu 6 využívající umělou inteligenci. Sony si například zaregistrovala hned několik patentů na AI asistenta, kterého by hráč mohl požádat o radu v okamžicích, kdy by nevěděl, jak dál. Systém nápověd pro vybrané exkluzivity umožňuje i PlayStation 5, ale v současnosti jej vývojáři téměř vůbec nevyužívají. Tento AI asistent by navíc byl daleko interaktivnější a nejspíše by se učil sám z dat hry a chování hráče, takže by přesně věděl, co zrovna děláte špatně.

Další z nedávno zveřejněných patentů pak kombinuje jazykový model a převod textu na řeč, což by umožňovalo komunikovat s NPC postavami a ptát se na věci, které nejsou předskriptované autory. Zajímavě zní ale i další patent, který by pomocí AI umožnil vytvořit si parťáka třeba pro hraní ve dvou, přičemž by imitoval chování jiných skutečných hráčů.

PlayStation 6: Zpětná kompatibilita

S největší pravděpodobností bude PlayStation 6 plně kompatibilní se všemi hrami z PS5 a PS4. Umožnit by to měla zejména velmi podobná hardware architektura. Do vydání PS6 by Sony také mohla konečně vyřešit problematičtější zpětnou kompatibilitu s hrami z PS1, PS2 a PS3. Stále více reálnější se zdá řešení pomocí cloudového emulátoru, kdy by starší hry byly do konzole streamovány.

Že je v Sony zpětná kompatibilita velkým tématem, potvrzuje agentura Reuters, která se odvolává na několik svých zdrojů. Podle nich byla jakožto výrobce čipů pro PS6 zvolena společnost AMD, na jejíž architektuře funguje PS5 i PS4, což má zpětnou kompatibilitu značně zjednodušit.

PlayStation 6: Virtuální realita, streamování a cloudové hraní

Sony na virtuální realitu hodně sází a v době, kdy PlayStation 6 dorazí na pulty obchodů, tomu pravděpodobně nebude jinak. Nová verze headsetu PS VR by mohla vyjít už koncem letošního roku či v průběhu toho příštího a je tak velmi pravděpodobné, že PS VR 2 bude plně kompatibilní s PlayStationem 6. Naopak si nemyslíme, že by současně s PlayStationem 6 vyšla i nová VR helma od Sony, zástupci společnosti již dříve dali najevo, že nechtějí uvádět na trh v jeden moment dva nové kusy hardwaru.

Od PlayStationu 6 také očekáváme plnou integraci streamovacích a cloudových služeb, a to nejen těch televizních, jako je Netflix, ale i herních. Sony již provozuje streamovací službu a digitální půjčovnu PlayStation Now, se kterou má podle všeho velké plány a je pravděpodobné, že PlayStation 6 nabídne PS Now nabídne již v základu a doufejme v daleko vyspělejší formě a užší provázanosti se samotným uživatelským rozhraním. V době vydání PS6 budou digitální půjčovny i streamování her plnohodnotnou alternativou. V současnosti bohužel není služba PS Now v ČR a na Slovensku dostupná.

PlayStation 6; screenshot: PS Now

zdroj: PlayStation

Streamovací služba a půjčovna PlayStation Now již nyní nabízí více než 300 her, jde ale spíše o starší kousky, které si ovšem můžete díky cloudu zahrát také na PC.

PlayStation 6: Co bychom si od něj přáli

  • Bezdrátové nabíjení: Přiznejme si, že jedním z největších nepřátel hraní je vybitý ovladač. Bezdrátové nabíjení dnes nabízí lepší smartphony, takže za nějakých pět let bychom klidně mohli bezdrátově nabíjet ovladače, ale i další příslušenství, jako jsou třeba sluchátka. Nabíjecí plocha by mohla být přímo na těle konzole, kam by stačilo ovladač nebo sluchátka jen položit, nicméně periferie by pochopitelně šlo nabíjet i jakoukoli jinou bezdrátovou nabíječkou. Skvělé by bylo také bezdrátové propojení s televizí, ale to jsme zase naopak asi až příliš napřed.
  • Větší úložiště a jeho snadnější rozšíření: Velikost, to je to, oč tu běží. Současných 825 GB (z toho dostupných pro hry 664 GB) není sice úplně málo, ale rozhodně bychom u dalšího PlayStationu uvítali větší disk. Výrazně větší, protože hry pochopitelně také naberou na velikosti. I tentokrát ale pravděpodobně konzole nabídne disk „tak akorát“ a s případným rozšířením, kde bychom prosili inspirovat se konkurenčním Xboxem a jeho instalaci co možná nejvíce ulehčit. A když už jsme u té velikosti, ona celá konzole by mohla být menší než současný gigant PlayStation 5, ať nemusíme znovu převrtávat poličky.
  • Klasickou konzoli s blu-ray mechanikou: Někde ale nemusí jít pokrok tak rychle dopředu. Minimálně v naší redakci se najde řada příznivců fyzických kopií her, kteří by i u dalšího PlayStationu uvítali blu-ray mechaniku. Přece všechny ty filmy na blu-ray nevyhodíme, no ne?
  • PlayStation 6; screenshot: Yanko design koncept

    zdroj: Yanko Design / fanouškovský koncept

    Také grafici fantazírující o designu PS6 si zatím nepřipouští, že by konzole nenabídla alespoň jednu verzi s blu-ray mechanikou. Jak je ale vidno, jako většina z nás sní o výrazně kompaktnějším provedení.

  • Upravené uživatelské rozhraní a nové funkce: Rozhraní PS4 určitě potřebovalo update, ale interface PS5 má rozhodně také své mouchy, v čele s nepřehledným PS Storem, tak trochu zbytečnou nabídkou po stisknutí PS loga na ovladači (ani nevíte, že se jmenuje kontrolní centrum, že?) a nemluvě o tom, že dostat se k tlačítku pro vypnutí či uspání konzole trvá déle než u PS4. Z praktických věcí určitě potřebujeme rychlé přepínání mezi spuštěnými hrami, jako už nyní nabízí Quick Resume na Xboxu Series X/S.
  • Dodržení slibů: Dlouholetí konzolisté si na to už možná zvykli, ale PC hráči je často vrací do reality. PS4 měla zvládat 1080p a 60 fps, ale to doručilo až výrazně výkonnější PS4 Pro a ne u všech her. PS5 slibovala 4K a 60 fps, respektive až 120 fps, a ray-tracing. Zatím je situace taková, že 60 fps dostaneme jen na úkor snížení kvality obrazu a ray-tracing je světlou výjimkou. Sony v tom samozřejmě není sama, ale může jednou konečně doručit to, co slíbí?
i

• Zdroje: MarketWatch, TechRadarwccftech.com, gamerant.com, vlastní


Zkuste naše cookies

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB13