Cyklistické sedlo je součást kola, která je nejvíce v kontaktu s tělem jezdce. Správné sedlo zajistí pohodlí i při mnohahodinové jízdě. Naopak špatně zvolené sedlo dokáže otrávit byť jen krátkou projížďku a způsobit i zdravotní potíže. Bez dobrého sedla si zkrátka jízdu na kole neužijete. Jeho výběr se odvíjí například od pohlaví jezdce, typu kola či šířce sedacích kostí.
Sedlo by mělo respektovat odlišnou anatomii obou pohlaví.
V zadní i přední části je širší a celkově kratší. Výřezy uprostřed sedla jsou také jinak zkosené.
To je naopak vepředu i vzadu užší a celkově delší.
Účelem otvorů na sedlech je co nejvíce minimalizovat tlak na kritické partie pánských cyklistů, aby byl zajištěn dostatečný průtok krve při posedu. V případě omezeného průtoku může dojít ke zdravotním potížím.
Sedla se odlišují typem kola, ke kterému jsou určeny.
Nejsportovnější a nejtvrdší ze všech typů sedel. Jsou velmi lehká a respektují dynamický posed jezdce. Jezdíte-li často dlouhé trasy po silnici, tato sedla budou pro vás ta pravá.
Sedla u horských kol jsou zaměřená více na odolnost proti vibracím v důsledku jízdy po nerovném terénu. Jsou více zesílené a odolnější proti oděru. Na rozdíl od silničních sedel počítají s mírně přímějším posedem jezdce. Sedla na horská kola jsou tou pravou volbou pro ty, co se často pohybují v náročném terénu.
Tato sedla jsou ze všech nejpohodlnější. Komfort zajistí výrazné polstrování a větší rozměry. Jezdíte-li menší objemy maximálně několikrát do týdne, rekreační sedla budou pro vás vhodná.
Každý člověk má odlišnou šířku sedacích kostí, a proto každému vyhovuje jiná šířka sedla. Nejužší jsou 130 mm sedla (sportovní sedla), dále existují šířky 143 mm, 155 mm. U rekreačních sedel se setkáme s rozměry 175-190 mm.
Najdeme jej u levnějších kol. Tento materiál není tak lehký jako karbon a také méně tlumí vibrace.
Výrobci j opatřují dražší kola. Karbon je lehký a vibrace tlumí účinněji než plast.
Materiál, z nějž jsou vyrobeny ližiny, je důležitý zejména pro svou míru tlumení vibrací.
Karbon je pro ližiny nejkvalitnějším materiálem. Je pevný, lehký a dobře tlumí vibrace. Další materiály jsou na tom postupně ve všech ohledech hůře než karbon.
Polstrování má velký vliv na komfort jízdy. Sportovní a závodní sedla jsou polstrovaná minimálně, protože, trochu paradoxně, čím delší trasa, tím jezdec vyžaduje slabší polstrování. Rekreačním cyklistům naopak doporučujeme gelová nebo výrazně polstrovaná sedla.
Narazit můžete na sedla s potahem z přírodní nebo umělé kůže. Oba materiály jsou poměrně stejně odolné a na komfort jízdy nemají přílišný vliv. Přírodní kůže je ale o něco dražší.