Cyklistika zažívá boom, ale co dostupnost?
Letos se s nákupem nového jízdního kola nevyplatí otálet. Cyklistiku lze s nadsázkou označit jako vítěze koronakrize. Nedotklo se jí téměř žádné z vládních opatření, i proto se na českých silnicích i mimo ně objevuje stále více cyklistů. Nebývalý nárůst popularity má však i stinnou stránku: skladová dostupnost jízdních kol se komplikuje. Nejen že se jejich prodej jen na Alza.cz zvýšil meziročně o 200 %, ale kvůli odstávce řady továren během pandemie výrobci nestíhají s poptávkou držet krok. Pokud letos plánujete pořízení nového kola, raději již příliš neváhejte.
Jízdní kola a rok 2021: Jaké jsou letošní trendy?
Elektrokola na vzestupu
„Poptávka po jízdních kolech začala rapidně růst již loni a tento trend pokračuje i letos. Od začátku roku vzrostl prodej jízdních kol na Alze o desítky procent, prodeje dětských o více než padesát,“ uvedl Ondřej Hnát, obchodní ředitel Alza.cz. Ještě větší růst zájmu zaznamenal e-shop v kategorii elektrických kol. Ta od začátku roku tvoří dvě třetiny z celkového počtu prodaných kol pro dospělé. „Celosvětově je jízdních, zejména horských kol nedostatek, který brzdí růst celé kategorie. Rychle rostoucí poptávku po těch elektrických se nám daří uspokojit díky odvážným objednávkám z loňska,“ doplnil Ondřej Hnát.
E-kola přinášejí sportovcům řadu výhod, které vynahrazují jejich vyšší pořizovací cenu. Pomoc elektromotoru srovnává výkonností rozdíly, a tak si může cyklovýlet společně užít celá rodina. Začínající nebo občasní cyklisté se na nich dostanou i na místa, kam by na běžném kole nedojeli. Na Alze patří mezi nejprodávanější horská elektrokola, za která zákazníci nejčastěji utratí mezi 40 a 60 tisíci korun.
Češi dávají vyšší důraz na kvalitu
S rostoucí popularitou cyklistiky roste také částka, kterou jsou zákazníci ochotni investovat i do klasických kol. Mezi nejprodávanější bicykly na Alze patří sice stále ty v cenové hladině do 20 tisíc korun, velmi dobře se však prodávají i výrazně dražší modely.
Preference kvality je patrná také u příslušenství. Skokany letošního roku jsou zejména cyklistické helmy a brýle. Jejich prodeje se od začátku roku téměř zdvojnásobily a zákazníci dávají přednost modelům zavedených značek za vyšší ceny. Podobný růst prodejů zaznamenala i světla, hustilky, blatníky a další doplňky.
Češi se o kola stále lépe starají
S kvalitnějším vybavením roste také důraz cyklistů na péči o kola. Prodeje přípravků péče o kola jsou nyní na Alze ve srovnání s loňským rokem téměř dvojnásobné. Největší zájem je přitom o kvalitní čisticí a mazací prostředky ve vyšších cenových kategoriích. Ty poskytují kompletní péči o kolo od umytí rámů a všech komponentů přes mazací prostředky využívající nejnovější technologie až po funkční finální ošetření celého kola. „Zatímco dříve zákazníkům stačilo umýt kolo jarem a namazat motorovým olejem, dnes neváhají utratit tisíce korun za kvalitní mycí prostředky, oleje s nanotechnologiemi nebo leštěnky na lak,“ přibližuje Ondřej Hnát.
Jaká jsou nejpopulárnější jízdní kola?
Nejprodávanějším jízdním kolem roku 2020 je Sava e27 Alu 1.0. A není divu: jedná se o elektrokolo s cenovkou pod 20 tis. Kč a dojezdem až 70 km.
Nejprodávanějším dětským jízdním kolem je s přehledem Dino Bikes 16 black/green. Nejen že s přehledem stanul na nejvyšším stupni vítězů v roce 2020, ale vede i v prodejích roku 2021.
Kam na kole? Nejlepší výlety na kole v ČR
Český ráj
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: krosové/horské
- Liberecký a Královéhradecký kraj
Český ráj je pro cyklovýlety jako stvořený. Můžete navštívit zříceninu hradu Valečov či jeden z nejkrásnějších gotických hradů v ČR – Kost. Český ráj je rovněž proslulý skalními městy a nezapomenutelnými scenériemi. Na místě jezdí i autobusy umožňující přepravu kol, takže trasy lze naplánovat tak, aby je zvládl i začátečník. Více informací
Lichtenštejnská stezka
- Náročnost: lehká
- Vhodný typ kola: krosové
- Jižní Morava
Lichtenštejnská stezka vede přes nejkrásnější místa Lednicko-valtického areálu. Vybírat můžete hned z několika tras, přičemž my doporučujeme Knížecí. Ta vás zavede na nejkrásnější místa včetně Janova hradu, Lednických rybníků či Dianina chrámu. Základní úsek má 32 km, přičemž výlet lze prodloužit o dalších 22 km dlouhou rakouskou část. Díky nenáročnému terénu se stezka hodí i pro děti.
Více informací
Po hřebeni Radhoště
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: horské
- Severní Morava (Beskydy)
Trasa vás seznámí s nejkrásnějšími dominantami Beskyd. Většina trasy vede přes kvalitní a zpevněný povrch. Po zdolání Pusteven vás však čeká náročnější úsek, kde naplno využijete předností horských kol. Po hřebeni Radhoště patří mezi spíše náročnější cyklovýlety, nádherný výhled na Beskydy a socha Radegasta za to však stojí.
Více informacíŠumava
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: krosové/horské
- Jihočeský kraj
Šumava nabízí nádherný kus nedotčené přírody. Z pohledu cyklistů vyniká dobře upravenými cyklotrasami, a tak s sebou můžete bez obav vzít i děti. Najde se zde ale i řada náročnějších výzev pro pokročilé. Mezi nejoblíbenější trasy patří Jezerní cyklostezka o délce až 45 km. Pokud přiberete děti, doporučujeme zvolit kratší variantu o 32 km. Hlavní atrakcí na trase jsou dva převozy přes Lipno. Druhá trasa je vhodná už pro pokročilé – Na Velký Javor. Jak název napovídá, cílem je zdolat nejvyšší vrchol Šumavy o výšce 1 456 metrů. Délka trasy je „jen“ 34 km, je třeba se ale vypořádat se stoupáním, které má místy až 13 procent. Více informací
Adršpach a Broumovsko
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: krosové/horské
- Jižní Morava
Lokalita skýtající vrchovatou nabídku hned několika nejkrásnějších přírodních míst v ČR. Na své si ale přijdou i milovníci památek a skanzenů. Mezi nejpopulárnější trasy patří Adršpach s délkou 20,5 km. Během cesty budete moci obdivovat Adršpašské, Teplické a Jiráskovy skály. Odpočinout si pak lze při prohlídce zámečku Skály. Další oblíbenou variantou vhodnou i pro děti je Babiččino údolí. Projedete kolem Viktorčina splavu, Starého bělidla a dalších ikonických míst. Trasa má příjemných 15 km.
Adršpach: více informací
Babiččino údolí: více informací
Třeboňsko
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: krosové/horské
- Jihočeský kraj
Rovinatá krajina činí z Třeboňska nejoblíbenější cyklistickou lokalitu v ČR. Oblast je navíc protkána kvalitními a dobře značenými cyklistickými trasami. Hlavní atrakcí jsou (pochopitelně) rybníky s přilehlými borovými lesy a malebnými vesničkami. Nejoblíbenější cyklistickou stezkou je pak Okolo Třeboně s délkou 39 km. Trasa tvoří uzavřený okruh se začátkem u rybníku Svět. Díky informačním tabulím se budete moci dozvědět více o tamních rybnících, historii, rašeliništích nebo lesních komplexech.
Více informacíKam na kole? Nejlepší výlety na kole na Slovensku
Kam na kole? Nejlepší výlety na kole na Slovensku
Vážska cyklomagistrála
- Náročnost: lehká
- Vhodný typ kola: krosové/silniční
- Trenčínský a Trnavský kraj
Pokud si chcete užít dlouhou a nerušenou cyklotrasu, je pro vás Vážská cyklomagistrála ideální. Téměř 80 kilometrů dlouhá trasa vás téměř nebude rušit provozem ani křižovatkami a vy si užijete příjemnou a klidnou jízdu na kole. Doporučujeme celou trasu Madunice – Nemšová. Na úseku Nemšová – Trenčín uvidíte zříceninu kláštera Skalka a v Trenčíně se vám naskytne příjemný pohled na Trenčínský hrad. Trasa je rovinatá a zvládne ji i začátečník. Více informací
Belianska cyklotrasa
- Náročnost: lehká
- Vhodný typ kola: krosové/silniční
- Prešovský kraj
Cyklistická trasa Belianska je kratší, ale nabízí výhledy, které stojí za to. Celkový úsek mezi Spišskou Belou a Tatranskou Kotlinou je dlouhý 9 kilometrů a jedná se o obousměrnou cyklostezku o celkové šířce 3 metry. Trasa není náročná a díky hladkému asfaltovému povrchu je vhodná nejen pro cyklisty, ale i pro bruslaře. Během jízdy narazíte na čtyři větší odpočívadla s přístřeškem, stolem, lavicemi a stojanem na kola, doporučujeme zastavit se v bufetu u Belianského rybníka.
Více informací
Velký okruh kolem Liptovské Mary
- Náročnost: střední
- Vhodný typ kola: horské/krosové
- Žilinský kraj
Nejnáročnější z našich tří doporučených cyklotras je Velký okruh kolem Liptovské Mary. Vede mezi obcemi a úpatím Liptovské Mary, která je mimochodem naší největší vodní nádrží. Terén je mírně členitý, ale nenarazíte na dlouhá nebo příliš náročná stoupání. Trasa vede po nezpevněných polních cestách a méně frekventovaných silnicích druhé a třetí třídy. Po cestě najdete několik míst k občerstvení s tradiční liptovskou kuchyní.
Více informacíJízdní kola: nejprodávanější modely
i
Alza fandí cyklistům! Díky exkluzivní spolupráci se sítí kolofix získáte profesionální záruční servis pro jízdní kola zakoupená na Alza.cz. Více informací na stránce: „Servis kole bez starostí“.
Jak připravit kolo na sezónu?
Prvním krokem v rámci přípravy vašeho jízdního kola by měla být zevrubná očista. Tu byste však neměli provádět jednou ročně při příležitosti slavnostního zahájení sezóny, ale pravidelně. Silniční kolo se doporučuje čistit jednou měsíčně, případně každých 25 jízd. Horské nebo krosové kolo pak pochopitelně ještě častěji. Jak při čištění postupovat?
- Odstraňte z řetězu a hnacího ústrojí veškeré nečistoty s pomocí odmašťovače. Pokud máte pračku na řetěz, máte vyhráno. V opačném případě budete muset vzít zavděk běžným kartáčem. Postup je prostý: na řetěz naneste čistič, nechte ho chvilku působit a následně přiložte kartáč (nebo zmíněnou pračku) a začněte pedály otáčet dozadu. Jakmile se vám podaří odstranit veškerou nečistotu, pro odstranění zbytků odmašťovače řetěz opláchněte mýdlovou vodou. Nečistoty je potřeba odstranit i z přehazovačky a dalších součástí hnacího ústrojí.
- Nyní se můžeme pustit do brzd. Do papírové utěrky naneste trochu odmašťovače a brzdy včetně jejich okolí otřete. Lepší, ale zdlouhavější řešení je brzdy zcela odmontovat a očistu provést zvlášť. Dostanete se tak i na hůře přístupná místa. Na čištění brzdových třmenů lze použít například starý zubní kartáček.
- Pomocí hadice nebo kbelíku a houby očistěte rám kola, pedály a zbylé plochy. Používejte jen mírný proud vody a nemiřte do čepů, nábojů či středů. Voda pod tlakem by tam mohla vniknout a zadělat na problém v ložiscích. I proto nelze příliš doporučit mytí s pomocí vapek. Kartáčem pak očistěte zbylé nečistoty z pod sedla apod. Před dalším krokem nechte kolo uschnout.
- Čistota je zásadní u tlumičů a odpružených vidlic. Opláchnutí vodou je pouze první krok, na který je potřeba navázat pečlivým osušením pomocí měkké textilie. Vyvarujte se otírání hrubými materiály, které by mohly poškodit povrch. Na suchý povrch pak naneste vhodný mazací prostředek, zpravidla silikonový olej.
- Za pomalého otáčení pedály nanášejte mazivo na řetěz, a to na jednotlivé válečky, nikoliv na vnější část řetězu. Po namazání přebytečný olej utřete. Volbě maziva věnujte zvýšenou pozornost, na výběr je řada přípravků. Nedoporučujeme používat univerzální olej ve spreji WD-40. Některým místům byste spíše uškodili.
- A máte hotovo! Výše popsaný návod představuje pouze zjednodušený postup. Pokud si troufáte, můžete rozebrat, vyčistit a namazat i další díly, jako jsou náboje kol nebo šlapací střed. Pro ostatní doporučujeme obrátit se v takovém případě na servis. Zde vám pomohou i se seřízením brzd, výměnou lanek apod. Obecně se doporučuje nechat kolo projít celkovou revizí alespoň jednou ročně.
Jízda v létě – tipy a triky
Že je v létě občas vedro, nikoho nezaskočí. Zejména nezkušení cyklisté mohou ale snadno přecenit své síly. Na co si dát během tropických dní za řídítky pozor?
- Pitný režim: Pot je způsob, jak se tělo ochlazuje a chrání vůči přehřátí. Při jízdě na kole ve vysokých teplotách se potíte o to více. Obecně se udává, že byste měli doplňovat tekutiny přibližně každých 15 minut. A za jednu hodinu vypít 475 až 825 ml vody. Pozor ale: při pocení nepřicházíte jen o tekutiny, z vašeho těla se vyplavují i minerální látky, především hořčík a draslík. Jejich nedostatek vede k rychlému úbytku sil a malátnosti. Proto pokud plánujete delší trasu, je vhodné krom vody pít i isotonické iontové nápoje. Naopak se vyhýbejte sladkému pití a kofeinu.
- Začněte s jízdou v chladnější části dne: Abyste se vyhnuli nadměrné únavě, doporučujeme opřít se do pedálů hned zrána, kdy jsou teploty příznivější. Budete si moci na postupně se zvyšující teploty zvyknout. A jakmile začne být opravdové horko, zpomalte a dávejte si častější přestávky. Případně počkejte až na pozdní odpoledne, kdy se teploty začnou opět snižovat.
- Chraňte se před sluncem: Spálení od slunce je nejen bolestivé, ale navíc přispívá k únavě, zatěžuje váš metabolismus a zvyšuje potřebu příjmu tekutin. Před sluncem je tedy potřeba se chránit. Základem je pochopitelně kvalitní opalovací krém, sáhnout lze rovněž po oblečení s UV ochranou. Nezapomínejte zejména na zadní část krku, která je při jízdě na kole vystavena slunci téměř nepřetržitě.
- Správný výběr barvy: Podcenit není radno ani výběr správné barvy oblečení. Tmavé barvy jsou obecně špatný nápad, mají tendenci se více zahřívat. Na chvilku tedy odložte svůj vkus stranou a sáhněte po světlých odstínech.
- Nezapomeňte na kvalitní cyklistické brýle: Další nezbytnou součástí výbavy jsou kvalitní sluneční brýle. Intenzivní ultrafialové paprsky slunečního záření poškozují citlivé oční buňky, což může vést až k šedému zákalu, zakalenému vidění a k dalším nepříjemnostem. Proto se ujistěte, že vaše sluneční brýle mají skla se 100% UV filtrem. Kromě slunce vám dobré sluneční brýle pomohou chránit oči před otravným hmyzem, štěrkem a nečistotami.
- Používejte rukavice na kolo: Horký letní den neznamená, že byste měli na rukavice zanevřít. Ba právě naopak. Zvolte krátké rukavice, které zabrání tomu, aby vám ruce sklouzávaly potem, ochrání vaše ruce v případě pádu a s pomocí gelových vycpávek rozloží tlak na ulnární nervy.
- Pozor na asfalt: Asfalt ve vysokých teplotách měkne, na silnici tak mohou vzniknout kluzké nebo lepkavé úseky. Vedle nebezpečí z pádu se asfalt může přilepit na pneumatiky a nabalovat na sebe další nečistoty.
- Nenechávejte kolo na slunci: V případě odpočinku nezapomeňte uložit své kolo do stínu. Teplo obecně (nejen) vzduch v pláštích roztahuje. Pokud tedy máte pneumatiky nahuštěné na vyšší tlak, hrozí defekt.