Obnovit stránku
Aktuální rychlost doručení Alza prodejny Alzaboxy AlzaExpres Expresní doručení Partnerská odběrná místa Doručení na adresu
0-1 den 0-1 den 1-3 dny 0-1 den 2-3 dny 2-3 dny

Upozorňujeme na podvodné SMS, které lákají na nevyzvednuté výhry ze slosování. Více zde. 

Oprava defektu duše

Pro úspěšný návrat z vyjížďky řešíme opravu defektu duše ve většině případů přímo v terénu, proto je nutné s sebou přibalit odpovídající vybavení pro opravu. Jaké nářadí budete potřebovat a jak při opravě přesně postupovat? Čtěte dále. 

Oprava defektu duše krok za krokem

Vybavení potřebné pro opravu 

  • montpáky
  • skladná cestovní pumpa 
  • náhradní duše pro případ jejího neopravitelného defektu
  • sada lepení - záplata, lepidlo, brusný papír, kousek křídy pro označení místa defektu na duši

Vyjmutí kola

Nejprve povolte rychloupínák a vyjměte kolo z vidlice nebo rámu kola. Právě v případě defektu na zadním kole je pro vyjmutí kola vhodné přeřadit přehazovačku na nejmenší pastorek, následně ji pro snadné vyndání kola odklonit. Kolo pak jednoduše vyjmete.

Postup vyjmutí kola

Sejmutí pláště z ráfku

V první řadě ventilkem odpusťte případný zbývající vzduch, ale není nutné zcela. Lehce nafouknutou duší předejdete jejímu poškození při následné manipulaci s montpákou. Povolte matici zajišťující ventilek. Následně pomocí montpáky podeberte patku pláště a zapáčením přetáhněte přes ráfek. Montpáku zajistěte o drát výpletu. Druhou montpákou pokračujte po obvodu pláště a postupně přetáhněte jeho zbytek přes hranu ráfku (není nutné uvolňovat z ráfku i druhou stranu pláště).

Sejmutí pláště z ráfku

Nejprve vyjměte ventilek duše z ráfku a poté celou duši z pláště. Je důležité pohledem i hmatem ohledat vnitřní povrch pláště, zda se zde stále nenachází původce defektu (trn apod.) a případně ho odstranit. V opačném případě by po vložení opravené duše a jejím nafouknutí znovu způsobil defekt! Toto ohledání proveďte také z vnější strany pláště.

Postup sejmutí pláště z ráfku

Oprava defektu

Duši lehce nafoukněte, lokalizujte místo jejího poškození, to si označte křídou, a duši pak opět vyfoukněte. Následně brusným papírem zdrsněte místo poškození. Podle velikosti poškození zvolte velikost záplaty. Na místo poškození duše naneste přiměřenou vrstvu vulkanizačního lepidla v ploše mírně větší než je záplata, aby se dobře přilepily i okraje záplaty, a lepidlo nechejte zatuhnout (cca 1 min).

Postup při opravě defektu

Mezitím odstraňte ochrannou fólii záplaty. Následně na místo defektu umístěte střed záplaty a důsledně na několik desítek vteřin přitlačte. Dbejte také na správné spojení okrajů záplaty s duší. Nakonec odstraňte druhou část ochranné fólie záplaty.

Postup při opravě defektu

Nasazení pláště do ráfku

Duši lehce nafoukněte, usaďte její ventilek do otvoru v ráfku a od tohoto místa postupně vkládejte do pláště. Následně nasaďte plášť zpět na ráfek. Začněte opět od ventilku a pokračujte dál po obvodu.

Postup při nasazení pláště do ráfku

Nějaký plášť zvládnete nasadit pouze rukama, u jiného si musíte v závěrečné fázi nasazování pomoci montpákou. Při nasazování pláště páčte montpákou v obrácené poloze. Následně našroubujte zajišťovací matici ventilku a kolo nafoukněte. Nakonec kolo osaďte zpět do vidlice/rámu.

Postup při nasazení pláště do ráfku

V případě V-brzdy nafoukněte plášť až po osazení kola do vidlice/rámu. Nafouknutý plášť totiž nemusí vždy projít ani mezi rozevřenými čelistmi brzdy.​

P-DC1-WEB17