Elektrické SUV Tesla Model X 100D se prodává od září 2015. Už na první pohled se zcela odlišuje i od prémiových vozů stejné kategorie. Nabízí totiž ikonické boční zadní dveře Falcon Wings, které se otevírají směrem k nebi. Podobně jako u elektromobilu Tesla S je středobodem interiéru 17" dotyková obrazovka sloužící k nastavení veškerých funkcí. Jedná se o takový přerostlý iPad, který je naprosto geniální záležitostí výhradně vozů značky Tesla. Co všechno tento elektromobil nabízí a jaká bude jeho cena?
Vybrali jsme pro vás prakticky druhou nejvyšší konfiguraci elektromobilu Tesla X. Konkrétně se jedná o variantu 100D, která se pyšní hned několika zajímavými čísly.
Autopilota si na vlastní kůži otestoval náš expert a zkušený technologicky zaměřený novinář Michal Rybka. Jeho dojmy se dozvíte z následujícího videa.
Takto ohromné a těžké auto by mělo mít teoreticky problém s dojezdem. K moři sice na jeden zátah s Teslou Model X 100D nedojedete, ale 565 km je opravdu překvapivý údaj. Palubní počítač však umí hodně dobře předpovídat a včas vám naplánuje výlet k nejbližší dobíjecí stanici.
Při 240V se Tesla Model X 100D nabíjí téměř 10 hodin. Pokud však použijete 400V nabíjecí stanici, tak je za 1,5 hodiny hotovo. Elon Musk však v roli technologického vizionáře hodlá tyto časy zkrátit přibližně na desetinu. V tom případě si během nabíjení sotva stačíte vypít kafe.
Hlavním poznávacím znamením vozu Tesla X jsou již vzpomínané boční zadní dveře, které se otevírají směrem k nebi. Toto efektní řešení je navíc skvěle vymyšlené, takže dveřím stačí pouhých 30 centimetrů prostoru pro plné, a hlavně bezpečné otevření. Na vše dohlíží soustava chytrých senzorů, takže se vůbec nemusíte obávat o bezpečí svých dětí.
Už na první pohled impozantní vůz měří více než 5 metrů a jeho hmotnost dosahuje téměř 2,5 tuny. To jsou ohromná čísla a v pětimístném interiéru bude mít každá osoba dostatek místa. Nevšedně působí skvěle vyřešené panoramatické čelní sklo, které zasahuje až nad obě místa v přední části.
Už jen z obyčejného nastupovaní do elektromobilu Tesla Model X 100D se stane svátek. Pokud máte klíček v kapse, tak se auto samo odemkne a otevřou se bezrámové dveře. Po usednutí za volant stačí sešlápnout brzdu a dveře se zase zavřou. Poté je potřeba přesunout volič rychlosti do pozice "D" a dle libosti sešlápnout plynový pedál, klidně až k podlaze.
Někdo by v ten okamžik čekal hlučné zaburácení stáda 518 koní, ale dostaví se jen ticho. O tom, že automobil není vypnutý, vás však rázem přesvědčí akcelerace, která dokáže doslova zarazit do pohodlných sedadel. Okamžitě je totiž k dispozici plný výkon točivého momentu 498 Nm. Zrychlení na stovku je otázkou nějakých 5 sekund a směle můžete zrychlovat dál, protože Tesla X 100D zvládne až nějakých 250 km/h. Samozřejmě jen na uzavřené dráze nebo při výletě na německou dálnici.
Po prvním usednutí do elektromobilu Tesla Model X 100D vám zákonitě spadne brada. Tam, kde má většina aut oldschoolové rádio se nachází vestavěný gigantický tablet s úhlopříčkou 17“. Přes něj nastavíte úplně všechno a samozřejmě ho plně využijete při navigaci nebo parkování (díky zadní HD kameře). Hluboký dojem zanechá i prakticky chybějící středový tunel. Tolik místa vám žádné jiné auto nenabídne.
Tesla X je nečekaně schopný vůz i po stránce odkládacích prostorů. Kromě gigantického zadního kufru budete mít k dispozici i přední část v místech, kde se obvykle nachází motor. Celkem tak dostanete k dispozici až 2 180 litrů. České chalupaření tak s Teslou získá úplně jiný rozměr. Ať už pojedete pod stan nebo do luxusní víkendové chatičky v Jizerkách.
Náš další nabízený vůz je Tesla Model S 75D. Jedná se prémiově laděný sedan s elektrickým pohonem na všechna čtyři kola, ve kterém se budete cítit jako v opravdovém supersportu. Pouze neuslyšíte burácet žádný spalovací motor. Přesto v něm pohodlně uvezete celou rodinu i poměrně velký náklad. Přepravní kapacita v zavazadlovém prostoru totiž dosahuje až na skvělých 804 litrů.
Top Gear recenzuje Teslu X osmi body z deseti a zmiňuje přeci jen nižší kvalitu použitého materiálu v interiéru. Ten je sice sám o sobě velmi dobrý, ale v prémiové cenové relaci na své konkurenty ztrácí.
Recenzent na caranddriver.com si pochvaluje skvěle vyladěný podvozek, autonomní řízení i panoramatické čelní sklo. Zklamáním je poměrně vysoká cena i zlobící dveře Falcon Wings.
Dobíjecí stanice ještě dlouho nebudou na každém rohu, ale situace se lepší mílový kroky. V letošním roce jejich počet přesáhl 300. Ve spojení s dlouhým dojezdem Tesly už budete mít vždy na výběr. V zahraničí je situace dokonce ještě lepší.
Přemýšlíte, zdali je zrovna někde ve vašem blízkém okolí dobíjecí stanice? Neváhejte se sami podívat na přehlednou interaktivní mapu dobíjecích stanic v ČR, která je pravidelně aktualizována o nové stanice.
Nabídka pro zákazníka prahnoucího po elektromobilu je aktuálně až překvapivě pestrá. Postavili jsme tak proti sobě Teslu Model X 100D, Volkswagen e-Golf, BMW i3 a Nissan Leaf. Tesla s přehledem vítězí prakticky ve všech parametrech.
Elektromobil | Tesla Model X 100D | VW e-Golf | Nissan Leaf | BMW i3 |
Maximální dojezd | 565 km | 300 km | 250 km | 250 km |
Rychlonabíjení (400 V) | 90 minut | 45 minut | 30 minut | 30 minut |
Klasické nabíjení (220 V) | 9,7 hodin | 17 hodin | 13 hodin | 14 hodin |
Kapacita baterie | 100 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 33 kWh |
Výkon | 386 kW | 100 kW | 80 kW | 125 kW |
Hmotnost | 2 108 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 1 195 kg |
Točivý moment | 498 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 250 Nm |
Spotřeba (na 100 km) | 22,12 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 12,6 kWh |
Maximální rychlost | 250 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 150 km/h |
Objem zavazadlového prostoru | 2 180 l | 341 l | 370 l | 260 l |
Cena | 3 499 999 Kč | 959 000 Kč | 790 000 Kč | 954 000 Kč |
Je to tak. Právě teď měníme dějiny a startujeme revoluční způsob prodeje automobilů výhradně přes internet. Některé modely určitě budeme mít vystavené v showroomu Alza.cz v Praze – Holešovicích. Tak se přijďte podívat.
Zájem o elektromobily roste a vidíme v něm budoucnost automobilového průmyslu. Čím dostupnější tyto vozy budou, tím rychleji eliminujeme negativní dopad automobilů se spalovacími motory na prostředí, ve kterém žijeme. I proto jsme se rozhodli přidat ruku k dílu a doručovat nové elektromobily až k vám domů stejně snadno, jako například novou TV.
Elektromobilitu podporuje stát i Evropská unie. Je tedy jen otázkou času, kdy dojde k různým finančním pobídkám a dotacím na pořízení nového elektromobilu. Již nyní mají majitelé těchto ekologických vozů například parkování v centrech měst zdarma nebo jen za minimální cenu. Například v Praze můžete za 100 Kč ročně parkovat i v označených parkovacích zónách.