Když se na konci loňského roku z nenadání rozšířila zpráva o tom, že vyjde datadisk Ragnarök ke klasické diablovce Titan Quest (2006), málokdo věřil vlastním očím. Nyní můžeme jen polemizovat, zda vydavatel THQ Nordic vycítil, že titul studia Iron Lore zaujme dnešní hráče nostalgickou atmosférou, nebo chtěl pouze rozvířit vlny před mnohem větším oznámením. Titan Quest se totiž vydal po prošlápnuté stezce a po vzoru Diabla 3 se hlásí o slovo také na konzolích nové generace. V naší recenzi se podíváme na to, zda může i přes své staří zaujmout širší publikum.
(20.03.18) Na počátku všeho spolu válčili bohové a titáni o vládu nad světem. Dle starořeckého podání bájí zvítězili nakonec obyvatelé Olympu a své soupeře spoutali, aby nemohli ohrožovat je ani jejich největší výtvor – lidstvo. Příběhové pozadí Titan Questu nám však představuje „zapomenutou“ kapitolu antických mýtů, v nichž se magií vládnoucí telkinové rozhodnou postavit vůli bohů probuzením vězněných siláků, kteří se mají postarat o nastolení chaosu.
Hydra rozhodně není to nejhorší, na co při svém putování narazíte.
Nyní se veškeré naděje obyvatel světa Titan Quest upínají k vyvolenému válečníkovi ve vašich rukou, jenž může zastavit proradné čaroděje. Telkinové se totiž rozhodli terorizovat mimo Balkánský poloostrov také egyptské pouště, obchodní stezky dálného Orientu či dokonce samotnou zásvětní říši mocného Háda. Proto se odvážně pustíte do zdánlivě nenápadných úkolů, abyste během několika misí zjistili, že se váš charakter stane ústřední postavou rozsáhlého dobrodružství za záchranu stávajícího řádu.
Z předešlých řádků je vám jistě jasné, že u Titan Quest nemůžete čekat příběhovou zápletku hodnou Homéra či jiného antického mistra pera. Scénář Randalla Wallace tu totiž funguje pouze jako odůvodnění přebíhání vaší postavy z jedné lokace do druhé. Ve své podstatě si ovšem zaslouží obdiv za to, jakým způsobem skloubil historické reálie s mytologickou náplní. S příběhem se dostanete do kontaktu pouze díky plně nadabovaným monologům NPC postav, který si bohužel neužijí všichni hráči, protože Titan Quest není lokalizován do češtiny. Její absence zamrzí o to více, že v původní počítačové verzi jsme se mohli díky titulkům v mateřštině s dějem více sblížit. Přes jazykové potíže si ve výsledku děj možná vychutnáte více než kdejaký fantasy hollywoodský paskvil v kině.
Obrázek 1: Cesta do Orientu povede přes jeden ze starověkých divů světa – Visuté zahrady královny Semiramis v Babylónii. Obrázek 2: Kolem oáz narazíte i na skupiny posvátných aligátorů v lesklém brnění. Obrázek 3: Mongolskou architekturu nebudete mít během boje čas obdivovat, protože vám půjdou po krku tygří válečníci.
Každý bojovník začíná v Titan Quest od píky a vy nebudete výjimkou. Pouze v tunice se zapletete do prvních bojů proti nestvůrám, z nichž budou vypadávat více či méně kvalitní předměty jako na běžícím páse. V akčních RPG typu hack & slash je dobrým zvykem dostat se k obsáhlému loot od samotného začátku, takže během chvíle shromáždíte obstojnou výstroj. Kořisti bude nakonec tolik, že oceníte možnosti nastavení filtrů, která vám umožní zobrazit jen vzácnější kousky zbroje.
Obrázek 1: Závěreční bossové mají v rukávu řadu triků, kterými se vás budou snažit dostat do spárů boha podsvětí. Obrázek 2: Během souboje můžete zazoomovat na detailní animace všech zúčastněných postav, ovšem na úkor přehlednosti.
Díky chytré mechanice zobrazení lupu se nemusíte obávat, že byste se ztratili v množství objektů rozprostřených v okolí postavy. Stiskem jednoho tlačítka si vyvoláte přehlednou tabulku, s jejíž pomocí snadno sesbíráte esenciální zásoby – léčivé a kouzelné lektvary, peníze, ale též si můžete v klidu prohlédnout všechnu ostatní výbavu, srovnat ji s předměty ve vašem držení a v případě zalíbení přidat do svého inventáře.
Svého válečníka postupem času obléknete do co nejkvalitnější výstroje (hrudní pláty, chrániče končetin, štíty, zbraně, prsteny, amulety), kterou lze posuzovat podle její vzácnosti. Čím raritnější výbava bájných hrdinů se vám dostane do rukou, tím radostnější bude pohled na její statistiky speciálních vlastnosti. V Titan Questu se můžete těšit také na setové předměty, které při vzájemném nakombinování nabývají dalších příjemných bonusů. Unikátní výstroje vám bude nakonec padat takové množství, že si možná ani nevšimnete obchodníků ve městech, u nichž místo nákupu zboží budete nepotřebné a zastaralé artefakty spíše prodávat.
Po vyčištění oblasti od mýtického neřádu budete mít spoustu času na prouzkoumání bohaté kořisti..
Během putování se vám do cesty připletou také úlomky bájných esencí, jejichž moc pochází od samotných bohů. Tyto úštěpky lze umisťovat do méně vzácné výbavy a přidat jí tak zajímavější vlastnosti. Pokud však budete trpěliví, můžete ze tří kousků vytvořit mnohem silnější variantu. Stejně tak je možné pracovat i s ostatky divokých zvířat, jež vám budou usilovat o život. Božské a zvířecí runy nemusíte využívat jen k vylepšování stávající výbavy – použít je lze také při výrobě mocných předmětů podle nalezených receptů. Z pohledu správy věcí postavy a inventáře jsem si v Titan Questu neměl na co stěžovat.
Řadě hráčů teď musí vrtat hlavou, jak svou těžce poskládanou výstroj vůbec využijí, když se původní Titan Quest proslavil jako klasická klikačka, která se bez počítačové myši neobejde. Naštěstí si tvůrci z Iron Lore dali záležet na automatickém zaměřování nepřátel, které můžete na základě pohybu levé páčky ovladače korigovat, funguje naprosto přirozeně, i když se někdy postava rozhodne místo pohybu zacílit ve zvoleném směru. Díky tomu si můžete bez omezení vybrat vlastní styl boje, od seků mečem přes střelbu z luku až po plošná kouzla.
Obrázek 1: V Řecku nakouknete pod pokličku prastarých rituálů, v Delfách se zúčatníte věšteb pod vlivem omamných výparů z nitra země. Obrázek 2: Ve městech se setkáte s řadou obchodníků a kouzelníků, ale jejich služeb budete využívat sporadicky, protože lupu na bojišti bude pořád dost. Obrázek 3: Průzkum pyramid si neužijete pouze v AC Origins, také v Titan Questu můžete odhalovat temná tajmeství faraónů.
Holedbejte se nejepičtějšími zbraněmi světa, ale stejně vám budou k ničemu, pokud s nimi nebudete umět bezchybně zacházet. Základním předpokladem vysoké efektivity v boji je rozumné posilování pěti základních vlastností – síly, obratnosti, inteligence, zdraví a magické energie, protože pokud se soustředíte jen na rozvoj jednoho z atributů, se zlou se potážete. Rovnovážné rozdělování bodů v rámci správy osobních statistik vám může zajistit slušnou šanci k pokoření kterékoliv starověké příšery. Přesto je vhodné nezanedbat ani volbu vhodné profese.
Již po pobití několika zplozenců Tartaru se totiž musíte rozhodnout, jaký styl boje vám bude nejvíce vyhovovat. Vybírat je opravdu z čeho, a proto svou volbu povolání nepodceňte. Fanoušci kontaktního boje zřejmě sáhnout po cestě válečníka, magií okouzlení hráči dají přednost ovládnutí některého z živlů, zatímco opatrnější jedinci se zaměří na mistrné zacházení s lukem. Titan Quest vám nebrání experimentovat a vytvořit tak hbitého zloděje nebo mistrného obranáře, neklesajícího ani pod náporem mnoha ran.
Zvolená dvojice povolání jasně definuje vaši postavu, která se tak může stát odolným válečníkem nebo kouzelníkem vládnoucím živly. Různé způsoby boje vás pravděpodobně donutí zkusit Titan Quest od začátku s jiným přístupem.
Mistrovství jedné školy později doplníte druhým směrem, kterým dotvoříte postavu k obrazu svému. Přiřadíte lučištníkovi znalost přírody, čímž získáte nebezpečného hraničáře, nebo se raději rozhodnete pro válečnické vlohy a získáte tak ultimátní stroj na smrt? Proč nezkusit vytvořit bojového mága? Designéři Titan Questu vám připravili půdu pro neomezené pokusy, z nichž nakonec vyjde přes sedmdesát unikátních charakterů, jež si specifikujete vybranými dovednostmi.
Každá profesní větev totiž nabízí široké spektrum aktivních a pasivních skillů, z nichž je opravdu těžké vybrat pár vyvolených. Za získané zkušenostní body můžete otevřít, popř. posílit některou zdatnost. Navíc budete stejným platidlem odemykat působivější kouzla a triky v rámci synergií. Takže nakonec budete přemítat nad nejvhodnějším umístěním každého bodíku, aby se vaše postava stala co nejefektivnější jak v přežívání, tak v lovu monster. Myslím si, že definování postavy je jednou z věcí nutících vás Titan Quest rozjet s více charaktery, díky čemuž se prodlouží jeho životnost na vašem harddisku.
Obrázek 1: Prekérní situace v boji proti přesile budou vaším denním chlebem, takže realismus nečekejte. I v kontaktním souboji může úřadovat střelná zbraň. Obrázek 2: Souboj s chimérou v podzemních kobkách patří k těm nejintenzivnějším zážitkům v Titan Quest.
Konzolová verze klasické diablovky plně využila výhod revitalizace svého vizuálního kabátku na stolní počítače. Výroční edice Titan Questu vypadá poměrně pěkně také na konzolích současné generace, o tom není sporu. Za zmínku stojí mimo povedeného ztvárnění lokací také řada interaktivních prvků (vlnící se tráva, chování vody, střídání dne a noci), které okolí probouzí k životu. Chválit můžeme také zpracování městských částí zachovávajících kulturní tradice příslušných oblastí. S bravurou se tvůrci vypořádali též s množstvím mýtických postav řeckých, egyptských a dálnovýchodních bájí a pověstí.
Otázkou však zůstává, k čemu nám bude líbivá grafika, když v Titan Questu narazíte na řadu technických nedodělků a chyb. Asi největší pohromou pro váš zrakový nerv bude relativně časté vypadávání textur a blikání obrazu. Ve chvílích, kdy přecházíte z podzemních prostor do volného prostranství, sebou obraz nepříjemně trhá a některé objekty spatříte ve své programové nahotě. Až po několika vteřinách se objeví jejich kýžená pokrývka. Druhý průšvih tkví v neustálém doskakování předmětů, především ve chvílích, kdy se budete rychle prohánět mapou s velkým počtem detailů.
Obrázek 1: Součástí plnění úkolů je vaše přítomnost během tajemných rituálů, které hýří grafickými efekty. Obrázek 2: Tvůrci si vyhráli se hrou světla a stínu a interiéry kobek tak vypadají úchvatně. Obrázek 3: Zobrazení okolní přírody překvapí smyslem pro detail.
Díky tomu vyznívá vizuál Titan Questu rozporuplně. Sice nádherně vypadá, ale ne vždy si podívanou můžete užít. Nešvary grafické stránky jsme schopni odpustit, jsme-li uchlácholeni plynulým herním zážitkem. Designérům se povedlo přenést solidní hratelnost počítačového titulu na konzole, zvládli se vyrovnat s úskalím zaměřování nepřátel a vymysleli také několik funkčních mechanik pro správu inventáře a využívání dovedností.
V kontrastu k vydařeným herním principům ovšem musíme nevěřícně kroutit hlavou, proč se v Titan Questu nepovedlo zkrotit také umělou inteligenci, která celý titul neuvěřitelně sráží dolů. Nepřátelé se mnohdy nechají ostřelovat bez reakce z dálky, zasekávají se o překážky, nespolupracují a občas se stoicky obrátí v půlce boje zády a v klidu se nechají odpravit. A to raději nepíšu o chování spojenců a spřátelených zvířat.
Přes velké ambice se Titan Quest nevyhnul úplným výpadkům textur či doskakování objektů.
Reinkarnace klasického akčního izometrického RPG pro moderní verzi konzolí se povedla studiu Iron Lore s odřenýma ušima. Tvůrci zachovali původní oblíbený nehektický přístup, v němž si můžete promyslet využití jednotlivých útoků v kombinaci se svými dovednostmi. Zároveň však doplnili svůj titul o řadu moderních prvků, jež umožnily hrát Titan Quest také na gamepadu.
Veškeré snahy o kvalitní dílo v našich očích sráží hloupá umělá inteligence a technické problémy především grafického rázu, které sráží hru jen mezi mírně nadprůměrné kousky. Současnou verzi Titan Questu můžeme doporučit především fandům pro konzole netypickému žánru, pro ostatní se bude jednat o zajímavou volbu až po opravení zásadních nedodělků pomocí řady patchů. Titan Quest vychází na PS4 a Xbox One 20. března 2018.
Práce grafiků s historickými reáliemi zprostředkuje pohled na dávno zaniklé památky v jejich pravděpodobné původní podobě. .
Klady
Zápory
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows XP 32-bit | Windows Vista 32-bit |
Procesor | Intel Pentium 4 / AMD Athlon XP 2500+ | Intel Core 2 Duo E6850 / AMD Athlon II X3 450 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 6800 XT / AMD Radeon HD 4350 | NVIDIA GeForce 8600 GTS / AMD Radeon X1950 XTX |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operační paměť | 1 GB RAM | 1 GB RAM |
HDD | 5 GB | 5 GB |
Titan Quest vychází 20. března 2018 na PlayStation 4 a Xbox One.