Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Vaření a pečení v páře – výhody a recepty

Aktualizováno

Vaření v páře je beze sporu nejzdravějším způsobem vaření. A to zejména z toho důvodu, že většina vitamínů obsažených v potravinách se v případě klasického vaření vyvaří do vody. K tomu při vaření v páře nedochází. Na trhu jsou k dostání různé typy parních hrnců, které samozřejmě přípravu pokrmů značně usnadní a urychlí. Výhodou vaření v páře může být však i to, že tímto způsobem lze vařit i bez parních hrnců. Zajímá vás, jak vařit v páře a jestli se dá v páře i péct? Na vše vám odpovíme v našem článku. Navíc jsme si připravili i několik receptů na vaření v páře. 

Příprava pokrmů pomocí parního vaření

Vaření v páře – OBSAH

  1. Výhody vaření v páře
  2. Jak na vaření v páře?
  3. Vaření v páře pro kojence
  4. Vaření na páře – recepty
  5. Jak vybrat parní hrnec 
  6. Tipy, jak vařit v páře
  7. Pečení v páře

Výhody vaření v páře

Vaření v páře se v posledních letech stalo velmi populárním způsobem přípravy jídla. Není divu, tento způsob vaření totiž s sebou přináší řadu benefitů:

  • Je zdraví prospěšné – vaření v páře je velmi zdravé. Pára totiž na rozdíl od klasického vaření neničí vitamíny ani živiny, naopak jich je schopná zachovat mnohem více než jiné způsoby vaření. 
  • Pokrmy jsou chutné – bojíte se, že jídlo připravené v páře bude bez chuti? Žádný strach. Vaření v páře zachovává strukturu i přirozenou chuť potravin, takže si na nich naopak pochutnáte mnohem více. 
  • Je snadné a šetří váš čas – pokud jídlo budete připravovat v parním hrnci, hodiny u plotny se stanou minulostí. Stačí jen potraviny omýt, vložit do hrnce, podlít vodou a hlídat čas. 
  • Uvaříte tak skoro vše – myslíte si, že v páře se dělají leda tak knedlíky? Kdepak. V páře si můžete připravit zeleninu, maso, luštěniny, rýži, brambory a další potraviny. 
  • Usnadňuje úklid po vaření – na zápach po vaření, mastný sporák či připálenou pánev můžete zapomenout. Po vaření v páře budete mít kuchyň uklizenou raz dva. 

Jak vařit v páře?

Pokud vás benefity vaření v páře přesvědčily, určitě vás bude zajímat, jak vlastně v páře vařit. Máte v podstatě dvě možnosti: parní hrnec nebo klasický pařáček. 

Parní hrnec

V případě parního hrnce je velkou výhodou možnost vaření několika druhů jídel najednou, aniž by se jednotlivé vůně promísily. A to například i slaný a sladký pokrm. Dalším plusem je, že do něj vložíte větší množství potravin – můžete si tak snadno připravit oběd pro celou rodinu včetně masa a přílohy. Nevýhodou naopak může být o něco delší příprava.

Pařáček

Jestliže se ale domníváte, že parní hrnec nevyužijete a parním způsobem vaření budete pokrmy připravovat pouze občas, postačí vám i obyčejný pařáček. Příprava jídla v pařáčku je také rychlá a jednoduchá, budete ale limitováni množstvím potravin – parní hrnec s několika nádobami jich přece jen pojme více. A jak na vaření v pařáčku? Do většího hrnce nalijte tolik vody, aby její hladina dosahovala těsně pod dno pařáčku. Do pařáčku vložte potraviny, které chce uvařit, přiklopte jej policí a zapněte vařič. Během varu kontrolujte vodu v hrnci, aby se všechna neodpařila. 

Doba vaření jednotlivých potravin v pařáčku: 

Doba vaření Potravina
5 – 10 minut Hrášek, špenát, rajčata, houby
10 – 15 minut Ryby, kuřecí maso, brokolice, květák, paprika, chřest, pórek, kostičky mražené zeleniny
20 – 30 minut Brambory, mrkev, růžičková kapusta, celer, fazole

Vaření v páře pro kojence

Máte-li doma miminko, vaření v páře je ideální způsob přípravy příkrmů. Nemusíte se bát, že připravované pokrmy přijdou o tolik potřebné vitamíny a ani nemusíte mít špatné svědomí z toho, že by byly snad nezdravě připravené. Dítě navíc zjistí, jak má konkrétní potravina opravdu chutnat, o což při přípravě například pomocí klasického vaření ve vodě, přece jen částečně přijdeme. Zelenina na páře tak bude vašemu miminku zaručeně chutnat mnohem více než ta vařená. Více o dětských příkrmech a možnostech jejich přípravy najdete v našem článku Kdy začít s příkrmy a jak na to.  

Zelenina vařená v páře
Zelenina vařená v páře neztrácí, kromě vitamínů, ani svou přirozenou barvu, vůni a chuť.

Vaření na páře – recepty

Při vaření v páře se fantazii meze nekladou. Chcete-li svůj pokrm ozvláštnit přílohou v podobě zeleniny na páře, jednoduše si v páře uvařte všechny druhy zeleniny, které máte rádi. Oblíbenou kombinací je mrkev s brokolicí a bramborem, sáhnout však můžete i po květáku, hrášku, petrželi, paprice, rajčatech a dalších druzích. Pokrmy vařené v páře je třeba dochutit až po jejich uvaření, když ale k zelenině přidáte do parního hrnce či pařáčku bylinky, nic nezkazíte. Níže najdete tradiční i originální recepty na pokrmy vařené v páře. 

Brokolice v páře

Postup: Na pařáček nebo do parního hrnce naskládáme růžičky brokolice, přikryjeme poklicí a vaříme 10 – 15 minut do změknutí. Solí se až po uvaření. Uvařenou brokolici můžeme podávat na různé způsoby, například obalovanou v trojobalu, zapečenou se sýrem nebo ji můžeme po uvaření ihned zchladit ledovou vodou, aby neztratila svou zelenou barvu, a přimíchat do oblíbeného zeleninového salátu.

Kynuté ovocné knedlíky vařené v páře

Těsto: 1 lžička cukru krupice, 550 g polohrubé mouky, 1 žloutek, ½ kostky čerstvého droždí, špetka soli, 500 ml mléka

Náplň: 400 g borůvek

Na dochucení: máslo, cukr, tvaroh, skořice, strouhanka

Postup: Mouku prosejeme do mísy a do středu uděláme důlek. Přidáme lžičku cukru, přilijeme trochu vlažného mléka a nakonec rozdrobíme droždí. Kvásek necháme 10 – 15 minut vzejít. K mouce a kvásku přilijeme zbytek vlažného mléka a přidáme žloutek a špetku soli. Důkladným hnětením vařečkou vypracujeme hladké a pružné těsto, které se nelepí na stěny mísy. Těsto v míse přikryjeme utěrkou a na teplém místě necháme zhruba hodinu kynout. Zdvojnásobí až ztrojnásobí svůj objem.

Vykynuté těsto přemístíme na vál a vyválíme na 5 – 7 mm vysoký plát, který rozkrájíme na přibližně stejně velké čtverce. Každý čtvereček pomocí prstů opatrně roztáhneme a do středu dáme lžíci omytých a okapaných borůvek. Rohy čtverečků pečlivě spojíme a pevně zabalíme do tvaru kulatého knedlíku.

Borůvkové knedlíky otočíme spojem dolů a necháme na desce ještě 10 minut kynout. Připravíme si hrnec s napařovacím sítem. Do hrnce nalijeme trochu vody a přivedeme k varu. Potom stáhneme plamen, do síta dáme 4 – 5 knedlíků a přikryjeme pokličkou. Na mírném ohni (jen za probublávání) vaříme knedlíky na páře asi 8 minut. Pokličku nezvedáme, aby knedlíky neklesly. Ihned po uvaření knedlíky propícháme vidličkou nebo špejlí, aby z nich pára vyprchala.

Plněné kynuté borůvkové knedlíky na páře podáváme posypané prosátým moučkovým cukrem s nastrouhaným tvrdým tvarohem, orestovanou strouhankou nebo mletou skořicí a přelité rozpuštěným máslem.

Brambory v páře

Suroviny: 1 kg brambor, 1 lžička kmínu, 1 snítka libečku, sůl

Postup: Oloupané brambory nakrájíme na kousky. Do hrnce nalijeme 2 – 3 cm vody a vsypeme lžičku kmínu. Vložíme pařák na knedlíky a narovnáme brambory, osolíme, poklademe snítkou libečku a zaklopíme pokličkou. Vodu v hrnci přivedeme k varu, ztlumíme na polovinu a zvolna vaříme podle velikosti brambor ještě dalších 8 – 10 minut.

Losos v parním hrnci 

Suroviny: 4 přibližně 150g plátky lososa, 3 lžičky fenyklových semínek, 100 g másla, šťáva z jednoho citronu, sůl, pepř

Postup: Plátky lososa ochuťte a posypte fenyklovými semínky. Poté je vložte na rošt nádoby s odnímatelnou rukojetí a 10 až 12 minut vařte v páře. Rozpusťte máslo a přidejte do něj citronovou šťávu. Z lososa odstraňte kůži a maso položte na předehřátou servírovací mísu či talíř. Plátky přelijte citronovo-máslovou omáčkou. Zdroj: tefal.cz

Žloutkový krém vařený v páře

Suroviny: 2 vejce, 200 g másla, 200 g cukru krupice, příchuť dle chuti

Postup: Vejce s cukrem šleháme asi 30 minut ve vodní lázni do zhoustnutí. Při šlehání hlídáme teplotu, aby se vejce nesrazila. Po vychladnutí přidáme na kousky nakrájené máslo a opět vyšleháme. Vaječná hmota i máslo by měly mít stejnou teplotu. Na závěr můžeme přidat příchuť.

Jablka na páře se skořicí

Suroviny: 1 kg jablek, špetka mleté skořice, 100 g cukru

Postup: Jablka oloupejte, zbavte jadřinců a nakrájejte na čtvrtiny. Vložte je do parního hrnce či pařáčku společně se skořicí. Vařte přibližně dvacet minut, poté jablka vyjměte, oslaďte a rozmixujte na pyré. Zdroj: tefal.cz

Pečení v parní troubě
Vaření na páře je snadné, rychlé a především zdravé.

Tipy, jak vařit v páře

Abyste byli s výsledkem vaření v páře vždy maximálně spokojeni, připravili jsme si pro vás několik praktických tipů: 

  • Zeleninu krájejte spíše na menší kousky, bude rychleji hotová. 
  • Suroviny vkládejte do pařáčku či parního hrnce od nejtvrdších po měkké. Do spodní části tedy umisťujte mrkev, brambory či maso, kukuřici, květák a ryby připravujte v horní části. 
  • Pokud vaříte v parním hrnci suroviny, jejichž doba přípravy se liší, ty, co se vaří nejdéle vložte do spodních přihrádek a postupně přidávejte suroviny, které potřebují času méně. 
  • Připravujete-li si zeleninu na páře, na talíři ji pokapejte trochou olivového oleje. Vitamíny A, D, E, K jsou totiž rozpustné pouze v tucích.
  • V parním hrnci můžete pokrmy i ohřívat.
  • Dávejte pozor při vyjímání jídla z hrnce − okolo uniká velmi horká pára a mohli byste se spálit.
  • Po uvaření nenechávejte pokrm v parním hrnci. Ještě dlouhou dobu po dovaření v něm totiž vzniká pára, která může pokrm rozvařit či jinak znehodnotit.
Pečení v parní troubě
Vařit v páře nemusíte jen zeleninu, ale i maso, rýži, vejce a další pokrmy.

Jak vybrat parní hrnec

Rozhodli jste se pro pořízení parního hrnce? Pokud jej správně vyberete, určitě nebudete litovat. Všechny parní hrnce sice fungují na podobném principu, jejich funkce, provedení i cena se dost liší. Jak tedy vybrat parní hrnec tak, aby vyhovoval vašim potřebám?

Při nákupu parního hrnce se zaměřte na tyto parametry: 

  • Výkon – určuje, za jak dlouho se parní hrnec zahřeje a jaký je objem páry
  • Velikost – kromě rozměrů parního hrnce rozlišujeme také počet nádobek a jejich objem. Budete-li si na páře připravovat pouze zeleninu, zvolte menší hrnec. Pokud plánujte v parním hrnci vařit celé chody, investujete do většího modelu. 
  • Spotřeba energie – u levnějších typů parních hrnců může být spotřeba energie vyšší.
  • Materiál nádob – bílý plast se lehce zabarví od jídla a hůře jde smýt. U levnějších typů parních hrnců dokonce hrozí popraskání plastových nádob. Nádoby by měly být ideálně průhledné, abyste o stavu pokrmu měli dokonalý přehled. 
  • Délka kabelu – při nedostatečném počtu zásuvek v kuchyni raději zkontrolujte i délku kabelu.
  • Funkce – parní hrnce nabízí spoustu funkcí, které vám vaření v páře usnadní. Mezi ně patří časovač, automatické vypnutí či odložený start. 
  • Nástavce – parní hrnec může být vybaven speciálními nástavci pro vaření různých typů jídel (vajec, těstovin atd.)
Pečení v parní troubě
Vaření v páře šetří váš čas.

Pečení v páře

Stejně jako vaření na páře, i pečení pomocí páry skrývá výhody jako zachování barvy, tvaru a přirozené chuti pokrmů a umožní také zachovat až o polovinu více vitamínů, minerálů a stopových prvků. Není tak potřeba je nějak výrazněji dochucovat. Parní trouby totiž fungují na principu beztlaké páry, jejíž teplota nepřesáhne 100°C.

Pečení v parních troubách je navíc i podstatně jednodušší a rychlejší. Maso se v nich nevysuší, ani nepřipálí a není ho přitom potřeba neustále kontrolovat a podlévat. I údržba parní trouby je velice rychlá. Na zaschlé zbytky jídla uvnitř trouby stačí na chvíli zapnout parní funkci a vše už jde pak snad setřít pouhým hadříkem.

Parní trouby umožňují díky svým programům multifunkční použití. Od rozmrazování, přes grilování v páře, až po zavařování. Parní trouby však fungují v kombinaci s klasickými horkovzdušnými troubami. Není v nich tedy problém ani upéct váš oblíbený koláč. V parních troubách můžete připravovat pokrmy, jak jste zvyklí. Rozdíl je, že výsledné jídlo je šťavnatější a není tak vysušené. Pro dopečení křupavé kůrčičky vám stačí pouze na chvíli vypnout parní funkci a dopéct pokrm pouze za pomocí funkce horkého vzduchu, kterou většina parních trub disponuje.

i Mohlo by vás zajímat

Vaření v páře je zdravé, jednoduché a rychlé. Je jen na vás, zda se rozhodnete pro parní hrnec, nebo si vystačíte s pařáčkem za pár korun. Věříme, že s našimi recepty a tipy přijdete parnímu vaření rychle na chuť. 

P-DC1-WEB24