Refresh the page

Omlouváme se, nákup na Třetinku není z důvodu plánované údržby momentálně možný.

Výměna brzdové kapaliny – raději hned než-li pozdě

Aktualizováno

Význam brzdové kapaliny – že se stará o přenos sil napříč brzdovou soustavou automobilu a tím zajišťuje její funkčnost – snad ani nemá smysl zmiňovat. Má ale smysl zdůraznit, že je nutné brzdovou kapalinu pravidelně měnit. Řidiči na to totiž často zapomínají, pokud o tom tedy vůbec vědí. Auto se starou brzdovou kapalinou nejen špatně brzdí, ale může přestat brzdit úplně. Význam pravidelného servisu je proto v tomto případě obrovský. Čím je stárnutí brzdové kapitoly způsobeno? Jak probíhá její výměna? A jak se v brzdových kapalinách zorientovat? Vše vysvětlíme.

Výměna brzdové kapaliny

Výměna brzdové kapaliny – OBSAH

  1. Proč je výměna brzdové kapaliny tak důležitá?
  2. Výměna brzdové kapaliny – cena, jak často a zvládnete ji svépomocí?
  3. Brzdová kapalina – výměna svépomocí (POSTUP)
  4. Jakou brzdovou kapalinu vybrat?

Proč je výměna brzdové kapaliny tak důležitá?

Brzdové systémy jsou v dnešních autech zpravidla hydraulické. To znamená, že pro přenos tlaku z pedálu k brzdám využívají uzavřený okruh naplněný kapalinou. Když sešlápnete brzdový pedál, vtlačíte kapalinu do brzdového pístu, který pohne brzdovými destičkami a přitiskne je na brzdový kotouč. Tím dochází k brzdění. Vše spolehlivě funguje díky tomu, že je kapalina v okruhu takřka nestlačitelná. Kolik jí vytlačíte z jednoho pístu, tolik jí přibude v druhém pístu. Tedy alespoň v ideálním případě.

Výměna brzdové kapaliny
Brzdová kapalina má na starosti přenos síly z pedálu na brzdy.

Brzdová kapalina totiž stárne, a při tom pohlcuje vlhkost ze vzduchu, takže „vodnatí“. To výrazně ovlivňuje její vlastnosti – především bod varu, který se snižuje. Právě zvýšený bod varu, respektive odolnost proti vysokým teplotám, je jednou z nejdůležitějších vlastností brzdové kapaliny. Při brzdění se totiž brzdy zahřívají a ohřívají také brzdovou kapalinu. Ta si musí pro zachování ideálních vlastností udržet kapalnou podobu, jenže při varu se kapalné skupenství mění na plynné.

Když se teplota brzdové kapaliny přibližuje k bodu varu, začínají v ní vznikat plynové bubliny, které mají jiné vlastnosti než kapalina. Pokud v takové situaci sešlápnete brzdový pedál, brzdy budou reagovat výrazně hůře než za standardních podmínek. Brzdový systém je totiž vedle nestlačitelné kapaliny naplněn také stlačitelným plynem. Síla z pedálu se tedy nepřenáší rovnou do brzdového pístu, nýbrž je její menší či větší část využita ke stlačení plynu. Pedál „změkne“ a auto brzdí méně nebo téměř vůbec. K obnově vlastností dojde až po ochlazení kapaliny.

Stará „zvodnatělá“ brzdová kapalina obsahuje vodu, která snižuje její bod varu. K odpařování tedy dochází výrazně dříve než v případě „čisté“ kapaliny. Takže zatímco s novou kapalinou budou brzdy dobře fungovat i při dlouhém sjezdu alpskými serpentinami, se starou začnou ztrácet účinnost i na Šumavě.

i

Jak předcházet vaření brzdové kapaliny?

Pokud nechcete, aby brzdy ztrácely účinnost, je důležité je nepřehřívat. Díky tomu zůstane i brzdová kapalina pod bodem varu. Ne za všech okolností je to možné (například při jízdě na okruhu), ale v běžném provozu a s pravidelně měněnou kapalinou byste se s žádným problémem setkat neměli.

K výraznému zahřívání brzd dochází nejčastěji při sjíždění dlouhých kopců. V takových situacích je důležité brzdit správně, a to nejen brzdami, ale také motorem. Motor při správně zvoleném převodovém stupni (zařazené rychlosti) zajistí, že se auto příliš nerozjede. Pokud se tedy zrovna neblíží zatáčka, často se brzdy ani nemusíte dotýkat.

Určitě nepřibrzďujte. Pokud přibrzďujete jen zlehka, a to tak, že máte nohu na pedálu neustále, tření mezi destičkami a kotoučem sice není velké, ale svou dlouhodobostí vygeneruje obrovské množství tepla, které uvaří brzdovou kapalinu. Ta navíc nemá čas na ochlazení. Brzděte proto krátce, silně a pedál vždy po chvíli zcela uvolněte, aby se brzdy zchladily.

Výměna brzdové kapaliny – cena, jak často a zvládnete ji svépomocí?

Tak jako je nutné v autě pravidelně měnit olej, filtry nebo chladicí kapalinu, je nutné měnit i brzdovou kapalinu. Negativní vlastnosti zvodnatělé brzdové kapaliny jsme popsali už výše, je tedy zřejmé, že pro správnou funkčnost brzdového systému je její dobrý stav zásadní. Jak často měnit brzdovou kapalinu? Doporučený interval se bude lišit podle vašeho konkrétního auta, typicky jde o dva roky bez ohledu na množství najetých kilometrů.

Výměna brzdové kapaliny
Výměnu brzdové kapaliny je většinou lepší nechat na autoservisu.

Šetřivé kutily může lákat výměna brzdové kapaliny svépomocí. Na rozdíl od výměny motorového oleje nebo kabinového filtru jde ale o náročnější úkon, který vyžaduje určité know-how a vybavení. Samotný postup sice není zase tak složitý, může při něm ale dojít například k poškození výpustných ventilů. V takovém případě byste se už bez mechanika a jeho materiálu nejspíš neobešli. Navíc jde o brzdy, nejdůležitější bezpečnostní prvek auta. Takový systém je vhodné přenechat rukám odborníka.

i

Doplnění brzdové kapaliny

A co dolití brzdové kapaliny? To svépomocí provést lze? Samozřejmě. Platí ale to samé co v případě výměny – lepší to přenechat odborníkům. Hladina brzdové kapaliny v nádržce se sice s opotřebením brzdových destiček snižuje, k náhlému poklesu by ale dojít nemělo. Pokud hladina chladicí kapaliny klesne pod spodní rysku značící minimální množství, pravděpodobně se vám rozsvítí červená kontrolka s vykřičníkem na palubní desce.

V ten moment je důležité zastavit a hladinu kapaliny zkontrolovat. Pokud je jí málo, můžete ji dolít až po rysku „max“, musíte ale použít správný typ. Dávejte si pozor, abyste ji nevylili vedle – je velmi agresivní a může poškodit jak oblečení, tak plasty v motoru. Zbylé množství je potřeba vyhodit ve sběrném dvoře do nebezpečného odpadu. Chladicí kapalina je totiž hygroskopická, pohlcuje vzdušnou vlhkost a po otevření se znehodnocuje.

I pokud kontrolka po dolití zhasne, měli byste co nejdříve kontaktovat servis, aby celý systém zkontroloval. Může být například zavzdušněný, což v krajním případě snižuje účinnost brzd podobně jako stará přehřátá kapalina.

Cena výměny brzdové kapaliny v servisu

Že nemá velký smysl měnit brzdovou kapalinu svépomocí, pokud tomu moc nerozumíte, dokazují i příznivé ceny tohoto úkonu v servisu. Za výměnu typicky zaplatíte něco mezi 700 a 1 000 Kč, a to včetně materiálu, tedy samotné brzdové kapaliny. Jen ta vás vyjde na 250 – 400 Kč, takže nakonec necháte mechanikovi za práci cca 500 Kč. To za jistotu a pocit bezpečí určitě stojí. Samozřejmě pokud chcete brzdovou kapalinu dolít nebo vyměnit sami, můžete si vybrat tu správnou i u nás na Alze.

Brzdová kapalina – výměna svépomocí (POSTUP)

Ačkoliv výměnu brzdové kapaliny svépomocí nedoporučujeme, určitě nám nic nebrání v tom, abychom vám stručně přiblížili, jak taková výměna probíhá. Typicky začíná tak, že auto zvedneme heverem, podepřeme a sundáme jedno kolo. Potom by mělo nastoupit specializované vybavení – sada pro odvzdušnění brzd. Nestojí mnoho, může být ale i podomácku vyrobená. Jde o lahev s malým množstvím brzdové kapaliny. Do ní je ponořen jeden konec elastické hadičky. Druhý konec je třeba připevnit na odvzdušňovací ventil, a to ideálně tak, aby bylo spojení vzduchotěsné. S nasazenou hadičkou ventil povolíme – stačí otočení klíčem o 180°.

Výměna brzdové kapaliny
Než budete odvzdušňovací ventil povolovat, bývá vhodné ho očistit. Stačí hrubým kartáčem.

Potom odšroubujeme víčko nádržky a zkontrolujeme množství kapaliny. Pokud je pod ryskou „max“, doplníme ji. Následně si sedneme do auta a začneme šlapat na brzdový pedál. Doporučuje se nejdříve zprutka, potom pomaleji a až na zem. Celkem zhruba 10–15×. Když je stará kapalina z brzdového potrubí pryč, ventil utáhneme a hadičku sundáme. Stejný postup zopakujeme pro všechna čtyři kola. Po každé brzdě je potřeba zkontrolovat a případně doplnit kapalinu v nádržce. Odtud totiž potrubí novou kapalinu nasává, takže ta pochopitelně ubývá.

Nakonec ještě doplníme brzdovou kapalinu do nádržky tak, aby byla těsně pod ryskou „max“. Zašroubujeme víčko, a tím je hotovo. Než vyrazíte na cestu, nezapomeňte zkontrolovat, že auto brzdí a brzdová kapalina neuniká kolem odvzdušňovacích ventilů.

Brzdová kapalina – barva

Podle barvy jsme schopni odhadnout stáří brzdové kapaliny. Pokud měníte kapalinu svépomocí, barva vám prozradí, že už je potrubí naplněno novou kapalinou – stačí sledovat kapalinu v hadičce vyvedené z odvzdušňovacího ventilu. Nová kapalina na bázi glykolu je průzračná a typicky nažloutlá, ale stále světlá. Čím je kapalina starší, tím je tmavší a méně průhledná.

Jakou brzdovou kapalinu vybrat?

Výběr brzdové kapaliny je velmi přímočarý. Ačkoliv existuje více specifikačních norem, pro nás je směrodatná jen jedna – DOT. Byla sice vytvořena americkým Ministerstvem dopravy (Department of Transportation), používá se ale po celém světě. V nabídce kapalin pro brzdové systémy osobních automobilů najdete zpravidla kapaliny DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1.

Výměna brzdové kapaliny
Na výrobci brzdové kapaliny příliš nezáleží. Sledujte hlavně specifikaci DOT. A také objem. Na výměnu brzdové kapaliny vám bude u většiny aut stačit 1litrové balení.

Druhy brzdových kapalin se liší hlavně bází, viskozitou a bodem varu, který je dvojí. Suchý bod informuje o teplotě varu nové kapaliny, mokrý pak o teplotě varu kapaliny s vysokým obsahem vody. Taková kapalina je na konci své životnosti a je vhodné ji vyměnit. Všechny zmíněné brzdové kapaliny jsou založeny na bázi glykolu, můžete se ale setkat také s kapalinami na bázi silikonu. Ty nejsou hygroskopické, nepohlcují tedy vzdušnou vlhkost, lze je ale použít výrazně ve vozidlech, které je vysloveně požadují. Viskozita udává vnitřní tření kapaliny – jednoduše řečeno to, jak je kapalina tekutá.

Parametry vás ale při výběru brzdové kapaliny nemusí zajímat, budete se totiž orientovat výhradně podle normy DOT. Zda vybrat kapalinu DOT 4, DOT 5.1 nebo jinou, vám prozradí manuál auta. Stejnou informaci byste měli najít také na víčku nádržky. Kapaliny od různých výrobců jsou bez problému mísitelné, pokud splňují stejnou specifikaci DOT. Někdy najdete na víčku informaci, že můžete použít kapalinu DOT 3 i DOT 4. Je samozřejmě lepší použít kapalinu vyšší specifikace, protože vyšší je také její bod varu.

Specifikace Báze Suchý bod varu Mokrý bod varu
DOT 3 Glykol > 205 °C > 140 °C
DOT 4 Glykol > 230 °C > 155 °C
DOT 5 Silikon > 260 °C > 180 °C
DOT 5.1 Glykol > 260 °C > 180 °C
i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Výměna brzdové kapaliny není náročná, brzdový systém je ale tak důležitý, že si nedokonalosti při jeho servisu nelze dovolit. I proto je lepší svěřit celý úkon mechanikům v servisu. Nejde o drahou záležitost.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB04