Obnovit stránku

Proč výrobci vzdorují právu na opravu?

Aktualizováno • Autor: Michal Rybka

Problém omezené opravitelnosti elektroniky je stále palčivější a vyvolává otázku: „Proč se mnozí výrobci elektroniky stále vzpírají právu na opravu?“ V dnešní době, kdy jsme obklopeni spotřební elektronikou by možnost opravit a prodloužit životnost těchto zařízení měla být zcela samozřejmá. Přestože existují zákony a iniciativy, které se snaží prosadit právo na opravu, mnoho výrobců se brání a preferuje strategie, které omezují přístup k náhradním dílům, dokumentaci a nástrojům potřebným pro opravu. V tomto článku se podíváme na některé důvody, kterými si výrobci kontrolují servisní monopol.

Oprava elektroniky

Proč výrobci vzdorují právu na opravu – OBSAH

  1. Tahá za kratší provaz výrobce, nebo zákazník?
  2. Po spolehlivém fungování výrobky začínají selhávat
  3. Kontrola nad servisy, kontrola nad technickámi problémy

Tahá za kratší provaz výrobce, nebo zákazník?

Zatímco se veřejnost a nezávislí opraváři staví vždy na stranu práva na opravu – je to ostatně jejich právo – zahraju si tu na ďáblova advokáta a pokusím se vysvětlit důvody, které vedou výrobce ke snaze komplikovat neautorizované opravy.

Prvním důvodem jsou právní důvody, které se týkají záruk za funkčnost výrobku a případně škod, které jeho nesprávná funkce může způsobit. Výrobci typicky nabízejí časově omezenou záruku na funkčnost výrobku s tím, že jsou povinni opravit skryté vady, ale přitom nabízejí pouze tak zvanou omezenou zodpovědnost. Znamená to, že v případě selhání výrobku nahradí výrobek samotný, ale už neručí za škody, které výrobek svým selháním způsobí. To je významné například v případě, že by například nabíjená elektrokoloběžka způsobila při svém zahoření požár.

vypaleny pixel, displej
Mrtvý pixel na obrazovkách televizí nebo mobilů patří mezi časté skryté vady.

Skryté vady jsou přítomné v jistém procentu výrobků vždy. Selhávání produktů se řídí tak zvanou U-křivkou, tedy nejvíce výrobků selhává krátce po svém zprovoznění. Tam jde typicky právě o skryté vady, vady způsobené například nevhodným skladováním anebo během přepravy, kdy zboží například promrzne nebo je vystavené působení korozivní mořské vody. Kvalitní logistické řetězce dokážou odhadnout procento takto selhávajících výrobků a mají připravené rezervy pro jejich výměnu.

Po spolehlivém fungování výrobky začínají selhávat

Výrobek, který projde bez problémů první zhruba tři měsíce svého používání, vstupuje do fáze, kdy by měl fungovat spolehlivě. S postupem času, zhruba po dvou letech, podíl selhávajících výrobků opět narůstá, což je důsledek opotřebování nebo stárnutí komponent. Klasická záruka pokrývá rané selhávání a většinu funkčního optima, po konci záruky počet selhávajících komponent narůstá – a pak přichází na řadu otázka, zda zařízení opravit.

Tato charakteristika selhávání se může radikálně změnit například konstrukční chybou série, která postihla například Samsug Galaxy Note 7 (2016), který musel být úplně stažen za cenu nemalých nákladů (odhadují se až na 17 miliard USD). Konstrukce telefonu totiž vedla k deformaci interní baterie, která mohla způsobit explozivní zahoření. Samsung se pokusil problém nejprve opravit, ale když se problém opakoval, došlo ke kompletnímu stažení celé série.

Samsung Galaxy Note 7, baterie
Nesprávně navržený prostor pro baterii u modelu Samsung Galaxy Note 7 způsoboval požáry při nabíjení.

Kontrola nad servisy, kontrola nad technickámi problémy

Velmi častým problémem je také používání necertifikovaných komponent a neschválených zásahů do zařízení, které mohou způsobit katastrofické selhání – a proto výrobci obvykle zkoumají každý jeden případ a snaží se necertifikovaným zásahům předejít, hlavně těm těžko zjistitelným. Lidé totiž rádi používají levná příslušenství a necertifikované opravy, ale zároveň často při reklamačním procesu lžou o tom, jak přesně se závada stala, což je problém. Výrobce prostě musí vědět, jestli za selhání může zákazník sám – a nebo jde o indikaci konstrukčního problému, což by mohlo vést k nutnosti stáhnout zpět všechna zařízení.

Aby se podařilo zjistit, kde je přesně problém a předešlo se nákladnému stažení celé série, výrobci se snaží zkomplikovat přístup dovnitř zařízení, hlavně nedetekovatelným způsobem. Proto se používají systémy se zvláštními bezpečnostními šrouby, pečeťmi, které je třeba odstranit, senzory pro detekci vniknutí vody a další techniky, které komplikují průnik do zařízení a dovolují určit, že do zařízení byl proveden neautorizovaný zásah.

identifikator tekutiny, baterie
V naprosté většině zařízení jsou přítomny indikátory kapaliny, které po kontaktu s kapalinou zčervenají.

Velmi často se to děje u kompaktních zařízení s vysokokapacitními bateriemi, u mobilů a nebo u powerpacků, kde je vysoká šance, že se do nich někdo pokusí zasáhnout a například vyměnit opotřebované články za nové. Takové opravy, samozřejmě, snižují výnosnost za autorizované opravy, ale také zvyšují šanci, že dojde k neodbornému zásahu, který způsobí velké škody a zničí renomé výrobce. Bohužel je docela obvyklé, že značkoví výrobci sahají po špičkových komponentách, zatímco při opravách se používají jejich méně kvalitní analogy, jako jsou předčasně stárnoucí a nebo se nafukující lithium polymerové baterie. Značkové servisy používají díly dražší, ale obvykle kvalitnější – a to je věc, na kterou byste při opravách měli také myslet. Značkový servis je dražší, některé typy oprav vůbec neprovádí, ale zase podléhá certifikaci výrobcem, což by mělo garantovat i vyšší kvalitu oprav.

Samozřejmě někdy výrobci používají i poměrně těžko obhajitelné techniky, jako je například párování komponent, kdy systém odmítne akceptovat vyměněný díl, protože stroj byl sestaven tak, aby akceptoval jen zcela konkrétní sériová čísla komponent. Výrobci se obvykle obhajují tím, že jde o ochranu proti hackingu na hardwarové úrovni – zabezpečená platforma vždy kontroluje svoji integritu a odmítne použít díly, které „nezná“.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Vcelku tak můžeme říci, že i když je právo na opravu velkou výhodou pro zákazníka, musíme mít na paměti i to, že výrobce sám se musí chránit před důsledky neautorizovaných oprav – jak právními, tak i důsledky pro svoji vlastní pověst.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB09