Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je zajímavým výsledkem spolupráce dvou světově známých společností. Na vývoji se totiž podílela nejen společnost MSI, ale také slovinský výrobce EK Water Blocks, jenž dodal vodní blok systému chlazení. Jak dopadl výsledek jejich kooperace? To se dozvíte právě v dnešní recenzi MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X, kde si tuto grafickou kartu pěkně otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je postavena na herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP104, na který jsou pomocí 256-bit sběrnice připojeny moduly paměti typu GDDR5X o kapacitě 8 GB. MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X není samostatně funkčním celkem. O chlazení karty se totiž tentokrát stará vodní blok z dílny společnosti EK, který je nutno připojit k vlastnímu systému vodního chlazení ve vašem počítači.
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je ve výchozím stavu nastavena do režimu Gaming Mode. V tomto režimu jsou frekvence grafického čipu 1683/1823 MHz a frekvence grafických pamětí 1251 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 10008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 76 MHz v základu a o 90 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1080.
Chlazení grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X má na starosti vodní blok od společnosti EK, který je překryt velmi pěkným 8mm plexisklem. Samotný vodní blok je pro lepší odvod tepla vyroben z mědi a následně kvůli odolnosti proti korozi také poniklován. Tento vodní blok je koncipován jako full-cover, a teplo je tedy přes něj odváděno nejen ze samotného grafického čipu, ale také z modulů grafických pamětí i napájecí kaskády karty. Připojení vodního chlazení je realizováno pomocí standardního terminálového bloku s dvojicí G ¼" přípojek (připojovací závity nejsou součástí balení).
Na vrchní straně plexiskla jsou umístěna loga společností EK i MSI včetně nezbytného znaku MSI dráčka. RGB LED byste na této grafické kartě však hledali marně, i když využití krycího čirého plexiskla by k tomu mohlo svádět
Grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin a jednoho 6pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 240 W (max. 291 W). Ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X jsou také firemní nástroje společnosti MSI s názvem Gaming APP a MSI Afterburner.
Gaming APP je velice jednoduchým nástrojem, který dovoluje nastavit frekvence grafické karty do tří výkonnostních režimů:
Nástroj Gaming APP je možné ovládat také na dálku pomocí speciální aplikace v mobilním telefonu.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pro svou přílišnou jednoduchost nevyhovoval, může využít nástroj MSI Afterburner, který je mnohem lépe uzpůsoben pro detailnější nastavení grafické karty a overclocking.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1683 MHz
1823 MHz 1980 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1620 MHz
1734 MHz 2025 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1750 MHz 1586 MHz |
PCIe 3.0 x16
345 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1886 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí pak úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Chlazení grafických karet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1920 × 1080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1920 × 1080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je výborný. Díky nízké teplotě, kterou zajišťuje systém vodního okruhu chlazení, se frekvence grafického čipu pohybuje v průměru jen těsně pod hranicí 2000 MHz (v některých hrách samozřejmě i nad touto hranicí), což se samozřejmě pozitivně projeví také na vyšším výkonu. Při takto vysokých frekvencích pak není pro grafickou kartu MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X žádným problémem porazit i svého největšího rivala v podání konkurenční grafické karty Radeon Vega64 ze stáje společnosti AMD.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X jsou dány především použitým systémem vodního chlazení. V dnešních testech se o chlazení postarala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, tedy AIO sada stejného výrobce, který také kooperoval na vývoji samotného vodního bloku grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X.
Teploty grafické karty se s tímto systémem chlazení pohybovaly těsně nad hranicí 40 °C, při nízké hlučnosti 35,5 dBA, kterou generovaly dva 115mm ventilátory na radiátoru společně s vodním čerpadlem. Spotřeba celé testovací sestavy s grafickou kartou MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X atakovala hranici 300 W, což je, myslím, vzhledem k vysokým frekvencím grafické karty výsledek vynikající. Ostatně na to jsme u grafických karet z rodiny Pascal společnosti NVIDIA celkem zvyklí.
Přetaktování grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (121 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +160 MHz pro grafický čip a +450 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala na vysokých 2126 MHz, u grafických pamětí pak 10900 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v počítačové hře Crysis 3.
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je skvělou a hlavně výkonnou grafickou kartou, která jistě uspokojí i náročnějšího hráče počítačových her. Máte-li ve svém PC vlastní okruh vodního chlazení, nebo jej teprve plánujete a přemýšlíte o nějaké výkonné grafické kartě, kterou byste do tohoto okruhu bez větších potíží zapojili, grafická karta MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X by pro vás mohla být tím správným řešením. Nabízí totiž dostatek výkonu a skvělé provozní vlastnosti k tomu.
Komu by takový výkon přeci jen nestačil, přetaktováním je pak možné z grafické karty MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X získat v průměru ještě zhruba dalších 8 %, a to vše bez toho, že byste grafickému čipu museli zvedat napětí.
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X
Grafické kartyMSI GTX 1080 Sea Hawk EK X je skvělou a hlavně výkonnou grafickou kartou, která jistě uspokojí náročnějšího hráče počítačových her. Tato grafická karta však není samostatně funkčním celkem a k jejímu provozu budete potřebovat také vlastní okruh vodního chlazení.
Klady
Zápory