Systém chlazení Twin Frozr VI se společnosti MSI opravdu velmi povedl a grafické karty vybavené tímto chladičem patřily vždy k těm kartám, které se mohly pyšnit výborným výkonem a skvělými provozními vlastnostmi. Společnost MSI však na vavřínech rozhodně neusnula a na nejnovější grafické kartě z její dílny MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO představila nový koncept s názvem TRI-FROZR. Jak se tento koncept povedl a jak si nakonec grafická karta vedla v našich testech jako celek, to si ukážeme právě v dnešní recenzi.
Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP102, na který jsou pomocí 352bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá absolutní špičku pomyslného výkonnostního žebříčku. Tato karta je tedy určena především pro všechny herní nadšence a profesionály.
Pro dnešní testy byla grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO nastavena do režimu Gaming mode. V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1544/1658 MHz a frekvence grafických pamětí 1376 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 64 MHz v základu a o 74 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí je pak přesně na referenčních hodnotách GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO měří na délku úctyhodných 325 mm a na základní desce vám zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará masivní pasiv chladiče, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven 6 tepelnými trubicemi (heat pipes).
Hlavní pasiv chladiče dosedá také na kaskádu napěťových regulátorů, a protože i moduly grafických pamětí jsou chlazeny speciálním plátem (Close Quarters Cooling), všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří celkem tři ventilátory TRI-FROZR – dva krajní ventilátory mají průměr 95 mm a jeden středový 85 mm. Ventilátory typu TORX se mohou pyšnit aerodynamicky upravenými lopatkami, které vytvářejí až o 22 % vyšší tlak chladicího vzduchu. Ventilátory jsou pak vybaveny dvojitými kuličkovými ložisky pro dosažení nižší hlučnosti a delší životnosti ventilátorů. Samozřejmostí je podpora technologie ZeroFrozr, která v případě nízkých teplot grafické karty všechny ventilátory zcela vypne a zamezí zbytečné hlučnosti grafické karty. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty se starají dva 8pin konektory, které jsou vyvedeny na hřbetu grafické karty. Příkon grafické karty je nastaven na 250 W (max. 330 W) a k jejímu provozu je výrobcem doporučen zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO řešeny pomocí dvou konektorů HDMI 2.0, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru DVI-D (Dual-link). Přítomnost dvou konektorů HDMI je výhodná pro propojení grafické karty s brýlemi pro virtuální realitu.
Součástí balení grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO jsou také firemní nástroje společnosti MSI s názvem Gaming APP, Mystic Light a MSI Afterburner.
Gaming APP je velice jednoduchým nástrojem, který dovoluje nastavit frekvence grafické karty do tří výkonnostních režimů:
Pomocí nástroje MSI Mystic Light je pak možné provádět nastavení chování RGB LED na grafické kartě. Můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte doma ještě nějaké další komponenty podporující technologii Mystic Light, jako jsou například základní desky, počítačové skříně, klávesnice, myši apod., můžete si pomocí aplikace Mystic Light Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty ve všech těchto periferiích.
Nástroj Gaming APP i Mystic Light je možné ovládat také na dálku pomocí speciální aplikace v mobilním telefonu.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pro svou přílišnou jednoduchost nevyhovoval, může využít nástroj MSI Aftrerburner, který je mnohem lépe uzpůsoben pro detailnější nastavení grafické karty a overclocking.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11232 | 1544 MHz 1658 MHz 1911 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1546 MHz 1485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1471 MHz 1400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Co se týče výkonu, pak zde můžeme grafické kartě MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO vytknout opravdu jen máloco. Pro nikoho snad nebude ani žádným překvapením, že výkon MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je prakticky stejný nebo podobný jako u všech ostatních grafických karet GeForce GTX 1080 Ti. Pokud jsou totiž všechny tyto grafické karty založeny na stejném grafickém čipu GP102 společnosti NVIDIA, vlastně tomu ani jinak být nemůže. Naměřené drobné výkonnostní rozdíly jdou pak na vrub lehce odlišným frekvencím, rozdílným ovladačům či chybě měření.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Zatímco u výkonu se nějaké podstatné rozdíly mezi grafickými kartami stejného čipsetu jen těžko hledají, s provozními vlastnostmi je to jiné. Tady záleží především na tom, jak dobře či špatně má každý výrobce navržen systém chlazení a musím říci, že se tento nový koncept chladiče TRI-FROZR společnosti MSI opravdu povedl. Teploty pod 70 °C, solidní spotřeba a minimální hlučnost kolem 35 dBA, to jsou parametry, které snad ani není třeba komentovat.
Dnešní hodnocení grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO bude velmi jednoduché a hlavně pozitivní. Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO totiž nabízí ultimátní herní výkon, který je navíc díky novému konceptu chlazení TRI-FROZR umocněn vynikajícími provozními vlastnostmi. Zejména pak hodnoty (ne)hlučnosti jsou ukázkové. Jestli tedy sháníte výkonnou a zároveň velmi tichou grafickou kartu řady GeForce GTX 1080 Ti, grafickou kartu MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO byste rozhodně neměli přehlédnout.
A pokud se nakonec pro tuto grafickou kartu rozhodnete, nejdříve si dobře změřte místo ve vaší počítačové skříni, protože grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je na délku opravdu velmi dlouhá.
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO
Grafické kartyGrafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO nabízí špičkový herní výkon při výjimečně dobrých provozních vlastnostech. A to je také přesně důvod, proč si z dnešní recenze odnáší ocenění “zlatého Alzáka”.
Klady
Zápory