Máte rádi zapomenuté civilizace, starověký Egypt, mumie, hrobky nebo rádi bojujete proti nadpřirozeným silám zla, ať již v kooperativním multiplayeru s ostatními hráči, či jen tak sám za sebe? Koncem léta vyšla počítačová hra Strange Brigade. A pokud jste ji dostali pod stromeček a ptáte se, s jakou grafickou kartou si tuto hru zahrajete nejlépe, pak vám poradíme. Takže pojďme na to, jde se testovat!
Ačkoliv jsou vývojáři ze studia Rebellion Developments známí především díky velmi populární sérii počítačových her Sniper Elite, my si dnes od války a všech těch zaměřovačů odpočineme. Podíváme se totiž na nejnovější přírůstek tohoto studia s názvem Strange Brigade, což je kooperativní počítačová hra z pohledu třetí osoby, která nás zavede do Egypta na začátku 20. století. Zde pak budeme bojovat proti různým nadpřirozeným silám, setkáme se se zapomenutými civilizacemi či odhalíme záhadné hrobky.
Recenzi hratelnosti počítačové hry Strange Brigade však dnes nečekejte, protože budeme testovat především grafické karty. A to jako proč? No přece abychom zjistili, se kterou grafickou kartou si pak tuto dobrodružnou počítačovou hru zahrajete nejlépe.
Jak již bylo řečeno, za počítačovou hrou Strange Brigade stojí vývojáři ze studia Rebellion a jejich 3D engine Asura, tedy stejný, či lehce upravený engine jako v případě počítačové hry Sniper Elite. Nutno také poznamenat, že ačkoliv ve hře samotné zmínku o programu Gaming Evolved nenajdete, vývojáři Rebellion museli se společností AMD úzce spolupracovat, a to minimálně při implementaci HDR (High Dynamic Range), FreeSync 2 či podpory asynchronních výpočtů do hry. Zajímavostí pak také je, že hra Strange Brigade dala vale postaršímu 3D rozhraní DirectX 11 a jako jedna z několika málo dalších her již využívá výhradně moderní API DirectX12 a Vulkan.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) |
Procesor | AMD Ryzen 3 2200G or Intel CPU Core i3-2100 | AMD Ryzen 5 1500X or Intel CPU Core i7-3770 |
Grafická karta | AMD Radeon HD 7870 (2GB) nebo NVIDIA GeForce 750 Ti (2GB) | AMD Radeon RX570 nebo NVIDIA GPU GeForce GTX 1070 |
3D API | DirectX 12 nebo Vulkan | DirectX 12 nebo Vulkan |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 35 GB | 35 GB |
Hlavním úkolem dnešního článku je porovnání výkonů grafických karet v počítačové hře Strange Brigade. Protože výkony grafických karet v počítačových hrách jsou ovlivněny nejen výkonem samotného grafického čipu, ale také mnoha dalšími faktory, zejména pak výkonem procesoru či kapacitou grafické paměti, pokusíme se ve hře odhalit i tyto závislosti.
Pro testování grafických karet v počítačové hře Strange Brigade využijeme vývojáři nabízený vestavěný benchmark, který by měl simulovat reálné požadavky na výkon grafické karty v této hře. Vestavěný benchmark trvá celkem 59 sekund a my v něm u grafických karet nebudeme měřit pouze průměrnou snímkovou frekvenci, ale u každé karty budeme zaznamenávat také jednotlivé časy snímků (Frame times), které velmi dobře popisují plynulost pohybu ve hře, dále pak také využití grafické paměti, využití GPU, CPU a další důležité veličiny.
Pro zaznamenávání dosažených časů snímků, z nichž se následně počítá také výsledná průměrná snímková frekvence, budeme využívat nástroj OCAT (populární FRAPS totiž bohužel v této hře nefunguje), pro ostatní monitoring chování grafických karet i celého testovacího systému pak nástroj MSI Afterburner.
Počítačová hra Strange Brigade využívá celkem 4 přednastavitelné grafické profily (Low, Medium, High a Ultra), které můžete využít v závislosti na výkonu vaší grafické karty. Vývojáři z Rebellions zapracovali na optimalizacích opravdu velmi dobře a díky tomu můžeme pro naše dnešní testy využít toho nejnáročnějšího nastavení Ultra nejen pro testy grafických karet ze segmentu vysokého výkonu, ale také pro ty slabší ze segmentu střední třídy.
Víme-li tedy jak a co budeme testovat, pojďme si na závěr této kapitoly ještě představit grafické karty, které se zúčastní dnešních testů.
Jak můžete vidět, do dnešních testů byly zařazeny grafické karty tak, aby v nich byl přítomen vždy jeden zástupce konkrétního grafického čipu od společnosti AMD i NVIDIA.
Tím nejdůležitějším ukazatelem výkonu grafických karet je pro nás průměrná snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhla, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší.
Následující grafy ukazují nejen to, jak si v testech počítačové hry Strange Brigade vedly jednotlivé grafické karty v různých rozlišeních, ale také v různých 3D API. V rozlišení 3 840 × 2 160p (4K UHD) však byly testovány pouze grafické karty ze segmentu vysokého výkonu. Méně výkonné grafické karty totiž nejsou na toto vysoké rozlišení svým výkonem ani stavěné.
Strange Brigade - FPS |
Počítačová hra Strange Brigade je vlastně akční střílečkou z pohledu třetí osoby, která ke kvalitnímu hraní vyžaduje poměrně vysokou snímkovou frekvenci. Budeme-li skromní, minimální snímková frekvence by se v této hře neměla dostat pod 45 FPS. Ideální snímková frekvence pro kvalitní hraní by však měla být samozřejmě vyšší, nebo tedy minimálně taková, aby alespoň nijak významněji nepadala pod hranici 60 FPS.
Strange Brigade využívá moderní 3D rozhraní DirectX 12 nebo Vulkán a jak můžete vidět, po stránce výkonu (režie API) jsou na tom obě rozhraní téměř shodně. Záleží tedy pouze na vás, zda si tuto hru spustíte pod Vulkanem nebo DirectX 12, na snímkové frekvenci vás neošidí ani jedno rozhraní. To je myslím dobrá zpráva a já již mohu jen poznamenat, že obě tato moderní rozhraní ve hře pracují bez jakýchkoliv problémů, kterým se nevyhnuly ani takové tituly jako například Battlefield 1 či třeba Rise of the Tomb Raider. Zde myslím vývojáři z Rebellion zaváleli.
V nejčastěji používaném rozlišení 1 920 × 1 080p (Full HD) splnily hranici snímkové frekvence 60 FPS v počítačové hře Strange Brigade všechny grafické karty ze segmentu vysokého výkonu a také ty silnější karty střední třídy, GeForce GTX 1060 3GB konče. U méně výkonných grafických karet, jako jsou GeForce GTX 1050 Ti, GTX 1050 a Radeon RX 560, se budete muset smířit s tím, že budete-li si chtít počítačovou hru Strange Brigade zahrát kvalitně, budete muset jít s nastavenými grafickými detaily dolů.
Rozlišení 2 560 × 1 440p (WQHD) je v případě Strange Brigade záležitostí spíše grafických karet vysokého výkonu, i když si umím představit, že s takovým Radeonem RX 580 si v tomto rozlišení také poměrně slušně zahrajete. Na to nejvyšší rozlišení 3 840 × 2 160p (4K UHD) si pak mohou troufnout pouze majitelé toho nejsilnějšího hardwaru, tedy GeForce GTX 1080 Ti, s přimhouřenýma očima pak i majitelé grafických karet Radeon RX Vega64.
Průměrná snímková frekvence grafických karet je sice spolehlivým ukazatelem jejich výkonu, nic nám ale nepoví o celkové plynulosti renderingu, který je rozhodujícím faktorem zdání plynulého pohybu na monitoru počítače. Velmi často se totiž stává, že jednotlivé snímky nejsou grafickou kartou na monitor vykreslovány v pravidelných intervalech a sem tam dojde k nějakému tomu zdržení. Toto občasné zdržení se pak ve hře projeví tak, že se při jinak plynulém pohybu obraz na monitoru na okamžik jakoby zasekne (stutter). Stuttering je tedy nepříjemnou vadou plynulosti pohybu ve hrách, která může být způsobena nejen enginem samotné počítačové hry, ale například také celým systémem nebo nevyladěnými ovladači grafických karet.
Jak tedy stuttering či jinou vadu plynulosti renderingu ve hrách odhalit? Jednou z možností jsou vypočtené hodnoty ukazatelů 99. percentile (1% Low FPS) a 99,9. percentile (0,1% Low FPS), které v případě velkých odstupů (rozdílů) od hodnoty průměrné snímkové frekvence naznačují problémy s plynulostí vykreslování snímků, a tedy i nebezpečí trhavého pohybu ve hře. Při posuzování míry stutteringu ve hře pomocí percentilu je však dobré mít na paměti, že tato metoda posouzení častokrát není spolehlivá, někdy nám totiž percentily „lžou“, a je proto dobré stuttering posuzovat i podle dalších ukazatelů.
Další a zcela bezpečnou možností, jak tento nepříjemný stuttering ve hře odhalit, je graf, do nějž jsou vyneseny časy potřebné na vykreslení všech snímků grafickou kartou. V těchto grafech pak odhalíte prakticky jakoukoliv časovou anomálii v renderingu. Takže se na to pojďme podívat.
Testy Strange Brigade - časy snímků |
Jak můžete vidět z grafů, na něž jsou vyneseny všechny časů snímků během testů, snímky jsou u všech grafických karet distribuovány v pravidelných intervalech, a pohyb na obrazovce monitoru by tak měl být plynulý, bez výraznějšího stutteringu. Sem tam se sice u různých grafických karet náhodně objevily i nějaké anomálie, ale nebylo to nic, co by vám dojem plynulého pohybu ve hře Strange Brigade nějak výrazněji pokazilo. Snad jedinou výjimkou byla grafická karta GeForce GTX 1050, u níž se během testu stuttering místy objevil. Důvodem byla s největší pravděpodobností příliš nízká kapacita její grafické paměti, ale k tomu se ostatně ještě dnes dostaneme.
Asi nejčastějším důvodem nižší snímkové frekvence ve hrách bývá nedostatečně výkonný procesor. Jak to ale poznat? Ačkoliv se to někomu z vás bude zdát podivné, nedostatečný výkon CPU poznáme podle ukazatele vytížení GPU. Hodnota tohoto ukazatele nám totiž během testů ukazuje, jestli a jak je počítačová hra závislá na výkonu procesoru. Aby grafická karta pracovala na plný výkon, musí ji procesor (CPU + RAM) stíhat „krmit“ potřebnými daty, která GPU nutně potřebuje pro vlastní rendering snímku. Pokud je procesor příliš slabý a potřebná data nedodá včas, grafická karta přeruší rendering a musí na ně počkat. Vytížení grafické karty tak klesá a stejně tak jde dolů i snímková frekvence ve hře. Tato situace velmi často nastává u výkonných grafických karet v nízkých rozlišeních 1 920 × 1 080p. Pojďme se tedy podívat, jaká situace panuje ve Strange Brigade. Do následujících grafů jsem zanesl pouze dvě nejvýkonnější grafické karty v testech. Pokud totiž budou dostatečně vytíženy právě tyto nejvýkonnější karty, ostatní slabší grafické karty budou automaticky dostatečně vytíženy také.
Vytížení GPU |
Vytížení GeForce GTX 1080 Ti i Radeonu RX Vega64 ukazuje, že obě tyto výkonné grafické karty byly po celou dobu testu vytíženy prakticky na maximum. Dobrou práci zde neodvedl pouze náš výkonný testovací procesor Intel CORE i7-8700K pracující na frekvenci 5 GHz, ale značný podíl na tom nesou také právě ona moderní 3D rozhraní DirectX 12 a Vulkan. Tato API totiž pracují s minimální režií, a prakticky veškerý výkon procesoru je tak nasměrován k vlastnímu renderingu nebo lépe řečeno k přípravě snímku pro grafickou kartu (setup). Mohu tedy konstatovat, že všechny dnes testované grafické karty jsou v počítačové hře Strange Brigade vytěžovány na maximum svých možností. A to je dobré.
Jednou z dalších věcí, která ovlivňuje výkon grafických karet v počítačových hrách, jsou požadavky na kapacitu grafické paměti.
Aby grafická karta vykreslovala snímky co nejvyšší rychlostí, je nutné, aby byla data nezbytně potřebná pro rendering (Working set) umístěna v rychlé grafické paměti (VRAM) přímo u grafického čipu. Pokud je kapacita VRAM příliš malá na to, aby se do ní Working set vešel, musejí být tato data dodatečně a průběžně přenášena z operační paměti (RAM) pomocí pomalé sběrnice PCI Express. Samozřejmě, pokud tato situace nastane a GPU musí na data čekat, snímková frekvence jde dolů. Je tedy velmi důležité, aby kapacita grafické paměti byla i s malou rezervou pro požadavky dané hry dostatečně veliká. A jak je na tom Strange Brigade?
Do následujících grafů jsem zařadil jednak GeForce GTX 1060 se 6GB VRAM, která disponuje více než dostatečnou kapacitou VRAM, tedy mnohem vyšší, nežli doporučují vývojáři hry. Dále pak grafickou kartu GeForce GTX 1060 se 3 GB grafické paměti a nakonec také kartu GTX 1050, jejíž kapacita VRAM je na samé hraně požadavků hry.
První graf „Využití VRAM“ nám ukazuje, kolik MB dat si grafické karty během testů obsadily ve svých VRAM. Druhý graf „Vytížení PCIE Express“ nám ukazuje intenzitu přenosů dat mezi GPU a RAM. Pokud je tato intenzita příliš vysoká, signalizuje to nízkou kapacitu VRAM a dodatečné dotahování dat z operační paměti.
Využití grafické paměti GPU |
Zatímco grafická karta GeForce GTX 1060 6GB si během testů obsadila cca 4 900 MB grafické paměti, u GTX 1060 se 3 GB VRAM to bylo jen 2 800 MB a u GTX 1050 s pouhými 2 GB VRAM už to mohlo být maximálně nějakých 1 950 MB.
Pokud se podíváme na graf vytížení sběrnice PCI Express, pak je celkem patrné, že obě grafické karty GeForce GTX 1060 se 6 GB i 3 GB VRAM vytěžovaly sběrnici PCIE prakticky nastejno, a 3GB VRAM by tedy neměla GeForce 1060 v této hře nijak významněji limitovat. GeForce GTX 1050 pak sběrnici PCIE vytěžovala znatelněji více, a můžeme tedy říci, že nízká kapacita grafické paměti GeForce GTX 1050 může být v této hře částečně limitujícím faktorem. Zdůrazňuji slůvko „může“, protože 12% vytížení PCIE u GeForce GTX 1050 zase není nějak extrémně vysoká hodnota.
Cílem těchto testů je zjistit, jak je engine počítačové hry Strange Brigade optimalizovaný pro využití více procesorových jader, tedy jestli a jak je schopen své úlohy provádět paralelně. V tomto testu jsem v BIOSu základní desky postupně vypínal vždy dvojici jader procesoru i HTT (Hyper-Threading Technology) na Intel CORE i7-8700K. S grafickou kartou GeForce GTX 1080 Ti jsem pak následně měřil výkon (snímkovou frekvenci) v rozlišení 1 920 × 1 080p, kde je, jak už víme, potřeba výkonu CPU nejvíce. Pokud bude v testech výkon škálovat společně s počtem aktivních procesorových jader, můžeme pak říci, že engine počítačové hry Strange Brigade je pro více jader optimalizován dobře, čehož pak samozřejmě mohou nejvíc využít vlastníci vícejádrových procesorů.
Škálování jader CPU |
Pokud se podíváte na graf, jistě již máte jasno. Počítačová hra Strange Brigade s více jádry ani s HTT nijak neškáluje. Tuto hru si prostě zahrajete stejně kvalitně na procesoru se dvěma, nebo třeba dvanácti jádry a na zapnutém či vypnutém HTT také moc nesejde. Pokud je vám divné to, že nejvyšší snímkové frekvence bylo v testech dosaženo na dvoujádrovém procesoru (ať už s HTT, nebo bez něj), je to tím, že díky vypnutým čtyřem jádrům v procesoru i7-8700K jeho teplota i spotřeba klesla a takto „vykleštěný“ procesor si mohl dovolit vyšší frekvenci, kterou pak využil také k vyššímu výkonu ve hře.
To, že počítačová hra Strange Brigade s procesorovými jádry ani HTT neškáluje, je na jednu stranu špatná zpráva pro všechny majitele vícejádrových procesorů (zbytečná investice), na druhou stranu si však tuto hru mohou naplno užít i majitelé levnějších dvoujader. Zajímavostí pak je také to, že 3D rozhraní Vulkan je přeci jen o nějaký ten pověstný chloupek výkonnější nežli jeho „Wokenní“ konkurent DirectX 12.
O co jde? Jednoduše řečeno, příkazy na vykreslení objektů (Draw calls) jsou počítačovou hrou (potažmo procesorem) zasílány jakýmsi potrubím (3D nebo Graphics Queue) ke grafické kartě, která podle jejich požadavků vykresluje 3D objekty. Kromě těchto požadavků na vykreslení objektů jsou na grafickou kartu zasílány také příkazy ryze výpočetní (Dispatch calls), které zase něco počítají a upravují. Pokud by hra chtěla zasílat příkazy obou druhů, tedy Draw calls i Dispatch calls tímto jediným sériovým potrubím, ke grafické kartě by se tyto příkazy dostávaly postupně (jeden za druhým) a grafická karta by je musela také jeden za druhým zpracovat.
V moderních 3D API, jako je DirectX 12 nebo Vulkan, byla vedle tohoto původního „3D potrubí“ zavedena ještě potrubí další (Compute Queues), po nichž mohou být výpočetní příkazy zasílány samostatně. Hry tak nově mohou příkazy na vykreslení a výpočty ke grafické kartě zasílat různými cestami (frontami) souběžně (paralelně), a pokud je k tomu grafická karta uzpůsobena, může také ona všechny tyto příkazy paralelně vykonávat. Výsledkem je tedy souběžné zpracování vykreslovacích a výpočetních příkazů grafickou kartou, kratší doba tvorby snímku (latence) a růst snímkové frekvence.
Zbývá ještě dodat, že ono souběžné zpracování příkazů je na grafické kartě prováděno formou podobnou SMT (Simultaneous multi-threading), kdy je více úloh prováděno na stejných výpočetních jednotkách tak, že jedna úloha využívá nevyužité prostředky úlohy druhé (která momentálně nic nedělá, protože například může zrovna čekat na doručení dat z paměti). Pokud však grafická karta takovouto formu SMT nepodporuje, výpočty nejsou spouštěny paralelně, ale jen sériově, a k žádnému navýšení výkonu nedochází (grafické karty generace Maxwell).
Počítačová hra Strange Brigade podporuje technologii s názvem Async Compute (asynchronní výpočty), z níž mohou těžit jak grafické karty GeForce, tak také Radeony. Nebo ještě lépe řečeno, grafické karty z asynchronních výpočtů těžit mohou, nebo také vůbec nemusí! Testy přínosu asynchronních výpočtů provedeme tak, že nejdříve změříme výkon grafických karet se zapnutou podporou Async Compute a posléze měření zopakujeme bez podpory Async Compute. Rozdíl těchto dvou naměřených výkonů pak představuje přínos asynchronních výpočtů ve hře. Měřit budeme pouze ty nejvýkonnější grafické karty, tedy GeForce GTX 1080 Ti A Radeon RX Vega64.
Async Compute |
Z grafů je patrné, že aktivace Async Compute v počítačové hře Strange Brigade nějaký přínos má, není to však přínos nějak zásadní. U Radeonu RX Vega64 nám po zapnutí Async Compute výkon narostl o nějaká 3 %, u grafické karty GeForce GTX 1080 Ti pak o nějaká 2 %. Je docela možné, že v jiných úsecích hry mohou mít asynchronní výpočty přínos vyšší, ale i tak to docela jistě v desítkách procent nebude. Na internetu tolik diskutované asynchronní výpočty tedy máme za sebou a již nám nezbývá nic jiného nežli rekapitulovat a hodnotit.
Počítačová hra Strange Brigade sice svým vizuálem nikoho neoslní, nicméně její grafické zpracování je myslím na velmi dobré úrovni a jen těžko může někoho urazit. Podstatné je však to, že si tuto počítačovou hru v pohodě zahrajete i na méně výkonném hardwaru. S čím si tedy Strange Brigade zahrajete nejlépe?
Samozřejmě, nejlépe si Strange Brigade zahrajete na grafické kartě GeForce GTX 1080 Ti a s tím ani tentokrát nic neudělaly vzorné optimalizace vývojářů pro grafické karty společnosti AMD. GeForce GTX 1080 Ti dnes prostě nemá konkurenci, o čemž se ostatně přesvědčila i druhá nejvýkonnější grafická karta v testech – Radeon RX Vega64, jíž se vedlo nadstandardně dobře. Co se týká Radeonů, tak ani Radeon RX Vega56 si nevedl špatně, a v rozlišení 4K UHD si dokonce došlápl i na GeForce GTX 1080, a to je tedy co říci. Mezi grafickými kartami ze segmentu vysokého výkonu pak na chvostu zůstaly GeForce GTX 1070 Ti a GeForce GTX 1070, i ty však disponovaly dostatečnou snímkovou frekvencí pro hraní Strange Brigade v rozlišení 2 560 × 1 440p.
U grafických karet středního výkonu je situace poněkud jiná. Tady jasně panovaly Radeony, které si odnesly vítězství dokonce dvojité. Nejdříve si Radeon RX 580 poměrně lehce poradil s GeForce GTX 1060 6GB a později se před tuto grafickou kartu konkurence svým výkonem prodral i Radeon RX 570. Na GeForce GTX 1060 6GB tedy dnes zbylo až třetí místo a pomyslnou bramborovou medaili si odnesla grafická karta GeForce GTX 1060 se 3 GB grafické paměti. Výkon ostatních grafických karet byl již pro nastavení hry na ULTRA příliš nízký, a tak všichni vlastníci grafických karet GeForce GTX 1050 Ti, GeForce GTX 1050 a Radeonů RX 560 budou muset počítat s tím, že pro kvalitnější hraní Strange Brigade je třeba sáhnout na nastavení hry a jít s detaily dolů.
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
Po technické stránce přináší počítačová hra Strange Brigade především (vzornou) podporu nových 3D rozhraní DirectX 12 a Vulkan, podporu FreeSync 2, HDR, asynchronních výpočtů a multi-GPU (které jsme však dnes netestovali). Výčet novinek je tedy poměrně dlouhý a vůbec bychom se nezlobili, kdyby s takovým obsáhlejším seznamem podporovaných technologií přicházely i další počítačové hry.
Suma sumárum, počítačová hra Strange Brigade je zábavná a dobře optimalizovaná hra, která vás nenechá na holičkách, i když zrovna nedisponujete tím úplně nejvýkonnějším hardwarem.