Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Alza.cz a Liftago testují sdílený rozvoz zásilek

Aktualizováno

Zajímá vás, jak by mohl vypadat svět, v němž by se přeprava osob, zásilek a jídla propojila? Na realizaci společného projektu nyní spolupracuje Alza.cz s moderní taxislužbou Liftago. Za cíl si obě společnosti kladou optimalizaci cest kurýrů, uvolnění městského provozu a pomoc životnímu prostředí. Že sdílení taxi mezi osoby a zásilky skrývá velký potenciál, potvrzuje analýza společných dat ukazující na velké průniky tras obou přepravních systémů. A jak to pocítí řidiči a zákazníci?

Spolupráce Alza.cz a Liftago

Alza.cz a Liftago testují sdílený rozvoz zásilek – OBSAH

  1. Nemá smysl jezdit dvakrát
  2. Sdílená data indikují proveditelnost
  3. Velký přínos pro zákazníky i taxikáře

Nemá smysl jezdit dvakrát

Alza.cz uvažuje o využití principu sdílené ekonomiky v dopravě zásilek už několik let a nyní má partnera, s nímž může svou vizi uskutečnit – Liftago. Společně analyzují data a optimalizují činnost kurýrů tak, aby mohly stejné vozy přepravovat osoby i zásilky, a to samostatně i najednou. Řidič taxislužby by měl tedy možnost využít chvíle čekání na zákazníky k přepravě balíčků, nebo dokonce obsloužit zákazníka a dopravit zásilku jedinou jízdou.

Liftago a Alza.cz - beseda
I o přínosu sdílené přepravy zásilek besedovali zástupci Alza.cz, Liftago a Prahy.

V současné době fungují osobní přepravní služby a zásilkoví dopravci zcela odděleně, což může zejména v pražské dopravě znamenat, že jedním směrem jede dodávka se zásilkami, přičemž paralelně s ní se pohybuje i vůz taxislužby. Kdyby došlo ke sloučení, jelo by daným směrem jen jedno auto, což by mohlo výrazně pomoci dopravní situaci ve velkých městech, a tedy i životnímu prostředí.

Sdílená data indikují proveditelnost

A nyní přichází spolupráce společnosti Alza.cz s platformou Liftago, která prošla a neustále prochází analýzou společných dat. Ta jsou anonymizovaná, tedy Liftago poskytuje informace o kapacitách, trasách a možnostech své logistické sítě, zatímco Alza.cz vydává počty, fyzické vlastnosti a logistické potřeby doručovaného zboží, stejně jako informace o objednávkách a pohybu vlastních kurýrů. Následně jsou obě skupiny dat porovnávány.

i „Alza.cz vždy hledá způsoby, jak doručit zboží svým zákazníkům lépe, rychleji a levněji. Jednou z cest, která podtrhává jak kvalitativní, tak i ekologický aspekt problematiky doručování zboží, je právě zvýšení efektivity stávajících doručovacích platforem díky lepšímu sdílení dat,“ okomentoval téma Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz na besedě „Sdílení dat jako cesta: Jak si poradit s nárůstem počtu aut?“. Úplný záznam besedy naleznete ve videu níže. Krom Tomáše Havryluka se diskuze zúčastnil také Ondřej Krátký, ředitel Liftaga a Zdeněk Hřib, primátor Prahy.

Dosavadní analýza ukazuje, že v některých částech Prahy se kurýrní služby s těmi pro osobní přepravu překrývají až v 85 % tras. Pokud by místo speciálně vyslaného vozidla převezl zásilku taxikář, bylo by možné snížit počet automobilů v ulicích, což by mohlo mít celou řadu pozitivních dopadů z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska.

Spolupráce Alza.cz a Liftago

Velký přínos pro zákazníky i taxikáře

Taxikáři budou moci být nově nejen osobními přepravci, ale také kurýry, což sníží jejich čekací čas, jenž vyplní právě doručováním zásilek. Zároveň pro ně bude možné přepravením zásilky zvýšit hodnotu jedné jízdy. Nejlépe tuto vizi vystihuje Ondřej Krátký, spoluzakladatel a ředitel Liftaga.

i „Čtyři kurýry či taxikáře může nahradit jeden přepravce, který během dopoledne na své trase rozveze deset e-commerce zásilek, pět pasažérů, tři obědy a jde po pár hodinách domů, protože má vyděláno. Poptávku, která není vhodná pro auto, předáme kurýrům na kolech a tak dále. De facto z taxislužby děláme přepravce všeho a prvního investora do budoucnosti autonomních aut,“ popisuje systém Krátký.
Reklama taxislužby Liftago.

Zákazník by samozřejmě mohl nový systém přepravy pocítit jako zlevnění a zrychlení expresní rozvážky. I když nyní nelze konkrétní podobu finální služby s přesností popsat, využití taxikáře, který má stejně „cestu kolem“ otevírá řadu možností.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Ze společného snažení Alza.cz a Liftaga budou těžit nejen zákazníci a pracovníci obou společností, jedná se totiž o projekt investice do budoucnosti. Zefektivnění dopravy má potenciál uvolnit ucpaná města a pomoci životnímu prostředí.

P-DC1-WEB17