Při výběru pneumatik, ať už letních, nebo zimních, je nutné zvážit hned několik kritérií. Nejdůležitější jsou správné rozměry či typ samotné pneumatiky. Těch je pro osobní auta, dodávky i SUV hned několik. Krom toho se vyplatí si dopředu zajistit také prostor pro jejich skladování. Na co dalšího si dát při koupi pneumatik pozor? V dnešním článku se to dozvíte.
Při výběru pneumatik je nutné zohlednit spoustu faktorů. Zde je několik tipů, abyste na nic nezapomněli.
Zjistit, jaké pneumatiky potřebujete, lze hned několika způsoby. První možností je podívat se přímo na pneumatiky, které má vaše auto aktuálně obuté. Pozornost by měla směřovat k bočnici pneumatiky. Tam je totiž uvedený právě výše vyobrazený kód. Informace najdete také ve velkém technickém průkazu. Zde je uvedeno, jaké pneumatiky vaše vozidlo aktuálně využívá a které můžete použít jako alternativu.
Označení pneumatiky vám řekne řadu informací, které jsou pro výběr zásadní. V prvé řadě je nutno zmínit, že cena pneumatiky by neměla být na prvním místě. Ty nejlevnější pneumatiky jsou totiž často nekvalitní a mohou být i nebezpečné. Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou šířka, profil a průměr. V závěsu následuje rychlostní index a nosnostní index spolu s dalšími speciálními vlastnostmi jednotlivých pneumatik. Značení názorně vysvětluje následující obrázek.
Jak je z obrázku výše zřejmé, spoustu důležitých vlastností pneumatik lze přímo ze značení rychle vyčíst. Volte pneumatiky s takovými vlastnostmi, které jsou dle technického průkazu přípustné pro vaše vozidlo. Při prohlídce vašich aktuálních pneumatik raději zkontrolujte všechny čtyři. Není totiž výjimkou, že každá náprava jezdí na jiných pneumatikách.
Když mluvíme o rozměrech pneumatiky, myslíme tím tři základní hodnoty. Je to šířka, profil a průměr.
Nosnostní index udává, jakou zátěž zvládne jednotlivá pneumatika. Minimální hodnota je uvedena v technickém průkazu. Pokud zakoupíte pneu s nižším indexem, než je minimum, je to nebezpečné a nelegální. Zakoupit pneumatiku s vyšším indexem je možné. Pneumatika z příkladu má nosnostní index 98 – unese 750 kg.
Nosnostní index Ni | kg/1 pneu | Nosnostní index Ni | kg/1 pneu |
---|---|---|---|
75 | 387 kg | 100 | 800 kg |
76 | 400 kg | 101 | 825 kg |
77 | 412 kg | 102 | 850 kg |
78 | 425 kg | 103 | 875 kg |
79 | 437 kg | 104 | 900 kg |
80 | 450 kg | 105 | 925 kg |
81 | 462 kg | 106 | 950 kg |
82 | 475 kg | 107 | 975 kg |
83 | 487 kg | 108 | 1000 kg |
84 | 500 kg | 109 | 1030 kg |
85 | 515 kg | 110 | 1060 kg |
86 | 530 kg | 111 | 1090 kg |
87 | 545 kg | 112 | 1120 kg |
88 | 560 kg | 113 | 1150 kg |
89 | 580 kg | 114 | 1180 kg |
90 | 600 kg | 115 | 1215 kg |
91 | 615 kg | 116 | 1250 kg |
92 | 630 kg | 117 | 1285 kg |
93 | 650 kg | 118 | 1320 kg |
94 | 670 kg | 119 | 1360 kg |
95 | 690 kg | 120 | 1400 kg |
96 | 710 kg | 121 | 1450 kg |
97 | 730 kg | 122 | 1500 kg |
98 | 750 kg | 123 | 1550 kg |
99 | 775 kg | 124 | 1600 kg |
Rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna. Tuto rychlost byste za žádných okolnostní neměli překročit, jinak podstupujete nebezpečí selhání pneumatik. V tabulce níže můžete vidět nejobvyklejší značky. Pneumatika z příkladu má index V – maximální bezpečná rychlost je 240 km/h.
N | Q | R | S | T | H | V | ZR |
---|---|---|---|---|---|---|---|
140 km/h | 160 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 240+ km/h |
i
Rychlostní index pneumatik by měl být vždy stejný nebo vyšší, než je hodnota uvedená ve velkém technickém průkazu vozidla.
Pneumatiky obou těchto kategorií se řadí do tříd značených písmeny A až G. Rovněž v obou případech platí, že A označuje nejlepší hodnocení, zatímco G hodnocení nejhorší. Blíže jsou třídy přilnavosti na mokru i třídy úspory paliva vysvětleny v následujících bodech.
Tato třída určuje hodnotu vnějšího hluku, který daná pneumatika produkuje (66 až 75 dB). Pneumatiky dělíme z tohoto pohledu celkově do tří tříd, které se liší vždy o tři decibely – jednotlivé třídy jsou označeny pomocí štítku symbolizujícího zvukové vlny. Tři vlny označují nejhlučnější pneumatiky (3 dB nad maximální limit EU), jedna vlna pneumatiky s nejnižší mírou hluku. Měření vnější hlučnosti pneumatik začalo na popud EU s cílem redukovat emise hluku a jejich dopad na životní prostředí.
Mnoho pneumatik často mívá některé dodatečné vlastnosti vyjádřeny písmeny.
Vlastnosti | Značka vlastnosti | Celé označení v TP |
---|---|---|
Radiální pneu | R | 195/65 R 15 95H tl XL |
Vysokorychlostní pneu | ZR | 225/40 ZR 18 92 Y XL |
Pneu se zvýšenou nosností | XL/RF | 195/65 R 15 95H tl XL |
Bezdušové pneu | tl | 195/65 R 15 95H tl XL |
Dušové pneu (u motocyklů) | tt | 195/65 R 15 95H tt XL |
DOT kód značí, kdy byla daná pneumatika vyrobena. A jak to poznáme? Podle prvního dvojčíslí. To nám uvádí, který týden v daném roku je její datum výroby. Číslo 14 tedy znamená 14. týden – na první pozici je číslo od 1 do 53. Druhé dvojčíslí pak znamená rok výroby. Číslo 15 tedy znamená rok výroby 2015. Všechny kódy se vztahují na druhé tisíciletí, protože před rokem 2000 se používal jiný typ značení. Značení DOT můžete taktéž nalézt na bočnici pneumatiky. Poznáte ho tak, že uvidíte DOT a čtyřmístné číslo, například DOT 1415.
Vyplatí se pneumatiky vybírat podle stáří? Určitě ano, ale není nutné kupovat pneumatiku, která byla vyrobena zrovna letos. Za správného skladování, které lepší výrobci zpravidla dodržují, vám totiž pneumatika vydrží 3–5 let bez větší ztráty na výdrži nebo kvalitě. Dávejte si ovšem pozor, pokud jsou pneumatiky starší než 5 let. Vlastnosti směsi se totiž výrazně mění a používání takovýchto pneumatik může být velmi nebezpečné.
Po zakoupení pneumatik je nutná také péče. Kromě různého příslušenství a nástrojů je třeba pneu také správně skladovat, když je zrovna nepoužíváte. Prostor pro jejich skladování by měl být suchý, chladný, tmavý a bez průvanu. Pokud takové možnosti nemáte, zvažte uskladnění svých pneumatik za poplatek v servisu.
Ať se nám to líbí, nebo ne, dražší pneumatiky mají jednoznačně lepší vlastnosti. Zásadně nedoporučujeme kupovat ty nejlevnější pneumatiky. Často totiž bývají nebezpečné a ve finále se ani tolik finančně nevyplatí. Jejich brzdná dráha je často o dost delší, kola prokluzují na vlhkém povrchu a pneu vám navíc vydrží jen několik málo let.