Lešticí a brusné pasty na auto pomohou odstranit drobné škrábance a jiná poškození autolaku, skla či krytů světel. Dělíme je na jednoduché jednokrokové, na ruční použití a profesionální vícekrokové, jež se nanáší strojovou leštičkou. S výběrem té nejlepší lešticí pasty vám rádi pomůžeme.
Brusná a lešticí pasta na autolaky – jaké by měla mít vlastnosti?
Dobrá brusná a lešticí pasta na autolaky by si měla hravě poradit se všemi středně hlubokými škrábanci, hologramy a sluníčky od myčky, zoxidovanými laky a plastovými kryty světel, vzhledem pomerančové kůry a podteklinami na laku. Jak se pozná taková leštěnka?
Nepráší.
Nezatvrdne.
Lehce se stírá.
Lak vyleští tak, že se v něm uvidíte.
Lešticí pasty podle materiálu nebo účelu použití
Lešticí a brusné pasty primárně rozlišujeme podle materiálu, na který jsou určené, případně přímo podle konkrétního účelu použití. Můžeme je také do jisté míry rozdělit na „profesionální” a „amatérské” podle toho, jak zruční a zkušení musíte při jejich užívání být. Některé typy, třeba brusná pasta na ventily, se kterou se vyhlazuje výfukové potrubí nebo sací ventil motoru, jsou přímo určené pro automechaniky.
Brusné a lešticí pasty na lak auta vrátí karoserii původní lesk a oživí její barvu. Můžete si vybrat univerzální, bezbarvou nebo barevnou, podle odstínu vašeho vozu.
Lešticí pasty na kov se budou hodit, pokud potřebujete zbrousit špinavý nebo rezavějící výfuk.
Lešticí pasty na plasty mají za úkol odstranit menší škrábance z exteriérových plastů vašeho vozu.
Lešticí pasty na světlomety vyčistí zažloutlé, zmatnělé a poškrábané kryty světlometů, vyhladí ale i poškrábaný plexi štít na motorku nebo hledí na helmu.
Lešticí pasty na škrábance jsou určeny na boj se škrábanci a vrypy na laku. Aplikujete je ručně i strojně.
i
Leštěnka na sklo bývá vhodná i na plexisklo, pasta na kov vyčistí i zamodrané pochromované výfuky a ta na autolaky mnohdy dobře funguje i jako lešticí pasta na světla.
Lešticí a brusné pasty na auto podle hrubosti a způsobu nanášení
Síla brusné pasty je daná množstvím abraziv (pevných částic): finišovací lešticí pasta jich má nejméně (a může být i zcela bez abraziv), hrubá brusná pasta nejvíce. Málo abrazivní pastu lze nanášet ručně, na hrubé brusné pasty budete potřebovat leštičku a lešticí kotouče.
Lešticí pasty pro ruční nanášení na drobná poškození
Lešticí pasty pro ruční nanášení vám postačí na drobnější poškození na malé ploše. Prodávají se v tubách o menším objemu. Vzít ale můžete jakoukoli jemnou (max. středně hrubou) lešticí pastu. Její použití je jednoduché, ale samozřejmě ne tak účinné jako při leštění leštičkou.
Postižené místo důkladně omyjte měkkou houbou s autošamponem, opláchněte vodou a vysušte.
Pastu naneste na čistý hadřík (nejlepší je mikrovlákno či flanel) a jemnými krouživými pohyby ji roztírejte.
Nechte ji tak půl minuty zaschnout a pak ji novým, čistým hadříkem znovu krouživými pohyby rozetřete.
Strojová lešticí a brusná pasta na autolak, který potřebuje více péče
Na silně poškozený lak a na větší plochy se spíše hodí strojová lešticí a brusná pasta. Na její nanášení už ale budete potřebovat i elektrickou leštičku. Strojové pasty dělíme na jednokrokové a vícekrokové.
Jednokrokové lešticí pasty – vhodná pro začátečníky
Jednokrokové lešticí pasty s voskem lak vyleští, dodají mu původní barvu, a navíc ho i ochrání. Zvládne s ní pracovat i amatér a profesionálům ušetří čas. Odstraní jemné škrábance z myčky, od větviček nebo nehtů kolem klik a laku vrátí sytou barvu. Její účinnost oproti vícekrokové je cca 70 %.
Vícekroková brusná a lešticí pasta na auto pro pokročilé
Nejdokonalejší výsledky přinese vícekroková brusná a lešticí pasta. Hrubá si poradí s hlubšími vrypy, ty jemnější pak autolak zbaví obroušených zbytků a doleští jej. Kroky (pasty v balení) jsou většinou 3. Některé mají ještě 4. krok: ochranný vosk, nebo polituru. Práce s vícekrokovou pastou už ale vyžaduje trochu zkušeností.
Lešticí pasta na světla s ochranným voskem a kotouči
i
K různě hrubým pastám existují také různě hrubé kotouče. Většinou jsou přehledně barevně rozlišené podle hrubosti. Barvy se ale u jednotlivých výrobců mohou lišit.
Pár dobrých rad k vašemu prvnímu leštění leštičkou
Leštění leštičkou je jemná práce, vyžadující cvik. Proto ji většina majitelů aut nechává na specializovaných servisech. Jestli si na ni troufnete sami, řiďte se těmito radami. Hluboké rýhy i tak raději nechte profesionálům.
Před leštěním samozřejmě nezapomeňte auto pořádně umýt.
Je také dobré vědět, jak tvrdý lak vaše auto má. Laky se totiž liší podle výrobce. Třeba japonská auta mívají o něco měkčí lak. Tloušťku laku vám změří každý lakýrník.
Dobré je si pasty vyzkoušet na nějakém méně viditelném malém poškozeném místě.
Naneste vedle sebe různě hrubé pasty, ať poznáte, která bude na vaše škrábance stačit.
Neleštěte velké plochy najednou. Rozdělte si kapotu na menší díly.
O 100% dokonalost se ani nesnažte. To se vám doma nepovede a horlivým drhnutím lak akorát víc poškodíte.
Kotouč od zbytků leštěnky pravidelně oprašujte kartáčkem a když už je moc zanesený, tak jej raději vyměňte. Na leštění běžně spotřebujete i 5 kotoučů.
Lak si můžete zkontrolovat tak, že na něj z různých úhlů posvítíte baterkou.
Po práci kotouč důkladně oprašte a opláchněte teplou vodou a nechte vyschnout.
i
Pokud budete potřebovat pomoc leštičky na auto, prohlédněte si naši nabídku.
Jak se zbavit cizího laku?
Pokud žijete ve městě, tak se tomu určitě nevyhnete. Stačí, když si o vás někdo na parkovišti u supermarketu opře dveře. Zbytky cizího laku lze ale lehce odstranit. Stačí na škrábanec nastříkat univerzální mazivo a pak houbičkou namočenou v horké vodě barvu z laku opatrně vydrhnout.
Jak se pozná dobrá brusná pasta na lak? Recenze zákazníků vám o účinnosti jednotlivých produktů hodně napoví.
Jak na renovaci světometů?
Sada na renovaci světlometů vrátí předním světlům zašlý lesk a celkově je rozjasní. Jejich oxidace je způsobena přirozeným stárnutím materiálu, ale i nevhodnou kapalinou do ostřikovačů nebo špatným mytím. Brusná pasta je zpravidla vícekroková a postup práce přibližně následující:
Otevřete kapotu, kvůli lepšímu přístupu k celému krytu světel.
Světlomety důkladně omyjte čistou vodou a jejich rámeček oblepte páskou.
Brusným kotoučem z navlhčeného povrchu postupně odstraňte zoxidovanou vrstvu.
Lešticím kotoučem opatrně bez nátlaku vyhlaďte drobné škrábance.
Naneste korekční pastu a krouživými pohyby světlomet vyleštěte.
i
S renovací světlometů vám pomůže i leckterá leštěnka či brusná pasta na sklo.
Důležitá je hlavně prevence
Jestli je pro vás auto součástí rodiny, tak určitě nechcete, aby vašemu čtyřkolému miláčkovi naskakovaly zbytečné vrásky. Poškození autolaku se dá do jisté míry předcházet. Jak?
Agresivní ptačí trus, hmyz nebo smůlu ze stromů nenechávejte na kapotě dlouho ležet, nebo lak naleptají.
Pokud parkujete své auto dlouhodobě na ostrém slunci, bylo by dobré popřemýšlet o plachtě na auto.
Ruční mytí je nejšetrnější. Pokud ale spěcháte a chcete raději zamířit do automyčky, vyberte takovou, která nemá staré, opotřebované kartáče, nebo využijte myčku bezkontaktní (laserovou) s vodními tryskami.
Na lak také nezapomínejte pravidelně nanášet konzervační vosk na auto.
My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.