Obnovit stránku

Co je to právo na opravu?

Aktualizováno • Autor: Michal Rybka

Dříve bylo možné baterii v mobilu vyměnit jednoduše po odstranění krytu, dnes se z toho stala poměrně složitá záležitost, ke které vám nebude stačit ani šroubovák. V reakci na servisní náročnost zařízení a spotřebičů vznikají hnutí, např. právo na opravu, která mají za cíl zvýšit opravitelnost a prodloužit životnost spotřebičů. V následujícím článku se dozvíte, co vše se pod pojmem práva na opravu skrývá, jaké to má výhody pro běžné spotřebitele a jak to ovlivní servisní opravy spotřební elektroniky.

Rozbitý mobilní telefon

Co je to právo na opravu? – OBSAH

  1. Právo na opravu – co si pod tím můžeme představit?
  2. Autorizované servisy vs. uživatelé

Právo na opravu – co si pod tím můžeme představit?

Právo na opravu je věc, o které slyšíme stále více a více. Týká se snahy prodloužit provozní život zařízení, zmenšit objem elektroodpadu a dát kontrolu nad používáním vlastního zařízení do rukou spotřebitelů. Ta věc má celou řadu aspektů – a snaha bránit se právu na opravu má, z hlediska výrobců, i překvapivě racionální argumenty, které si v našem miniseriálu probereme. Nejdříve si ale musíme vysvětlit, o co v případě práva na opravu jde.

i

Zeptali jsme se GPT-4, co je to právo na opravu:

„Právo na opravu, známe také jako Right to Repair, je hnutí a legislativní snaha, která usiluje o to, aby spotřebitelé a nezávislé opravny měly snadnější přístup k náhradním dílům, nástrojům, dokumentaci a softwarovým aktualizacím potřebným k opravě elektroniky a dalšího zboží. Cílem tohoto hnutí je snížit odpad, podporovat udržitelnost a zvýšit možnosti spotřebitelů pro opravy a údržbu jejich zařízení.

Zastánci práva na opravu argumentují, že mnoho výrobců ztěžuje opravy svých produktů úmyslně, aby tak podporovali nákup nových výrobků a získávali větší zisky. Tyto praktiky zahrnují například:

1. Omezený přístup k náhradním dílům a servisní dokumentaci.

2. Výrobky navržené tak, aby bylo obtížné je opravit, například pomocí speciálních šroubů, lepidla místo šroubů nebo nedostupnosti dílů.

3. Zneplatnění záruky, pokud byl produkt opraven neautorizovaným opravářem nebo pokud byly použity neoriginální díly.

Právo na opravu se snaží omezit tyto praktiky prostřednictvím zákonů a nařízení, která by výrobce donutila poskytnout náhradní díly, nástroje, dokumentaci a podporu potřebnou k opravě jejich produktů. Toto hnutí je stále silnější a v některých zemích, jako jsou Spojené státy a členské státy Evropské unie, byla zavedena legislativa na podporu práva na opravu.“

Právo na opravu vypadá zcela logicky a nenapadnutelně – a v mnoha případech je skutečně výrobci zaváděn systém nucené obsolescence, plánovaného zastarávání, které předpokládá, že si po určité době pořídíte nový produkt. Pro mnohé výrobce to je skutečně technika, která jim pomáhá zvyšovat výnosy, ale z čistě technického hlediska má plánovaná obsolescence zcela racionální smysl – například z hlediska podpory produktů, kde u telefonů s Androidem bývá pro každý model telefonu naplánována podpora zhruba v délce dvou let. Výrobci předpokládají, že po zastarání telefonu bude jednodušší sáhnout po novějším a výkonnějším modelu, který bude mít opět podporu, než abyste se pokoušeli udržovat funkční stroj, který je nepodporovaný a zastaralý.

i

A co když jste nemehlo?

Právo na opravu je fajn, ale co když si nic opravit neumíte? Ačkoliv Michal Rybka patří k těm, kteří již v postýlce dokázali zprovoznit svůj fúzní reaktor, autor tohoto boxu takové vlohy bohužel nezdědil.

„Právo si něco opravit je fajn, ale... není to pro mě, víte?“ nechal se svého času slyšet na přepážce Alza.cz. A tam krom soucitného pohledu dostal i radu, že právě pro takové nabízí Prodlouženou záruku, Pojištění proti rozbití a krádeži, dokonce i Instalaci TV na zeď! Pokud vás nabídka chytla za srdce, mrkněte na seznam našich služeb.

Právo na opravu

Autorizované servisy vs. uživatelé

Velkou otázkou je, na koho se vlastně právo na opravu vztahuje. Řada firem se ho snaží interpretovat jako „právo na opravu samotným zákazníkem“, tedy že toto právo je dáno jemu a ne nějaké třetí straně, která za něj opravu provádí. V tomto případě jde hlavně o snahu omezovat nezávislé opraváře, kteří provádějí opravy levněji než autorizované servisy, případě používají techniky, které autorizované servisy provádět nesmějí, jako je kanibalizace (využití komponent pro opravu, které pocházejí z jiných nefunkčních kusů výrobku) nebo používání analogů, tedy komponent, které funkčně nahrazují originální díly, ale nejsou schválené výrobcem.

Právo na opravu

Velkým tahounem ve prospěch práva na opravu je dnes hlavně ekologie, která v prodlužování životnosti zařízení vidí cestu, jak snížit objem těžko recyklovatelného elektroodpadu. Výrobci na tuto kritiku často reagují tak, že nabízejí výměnné programy, kdy za odevzdání staršího přístroje nabízejí slevu na nový – a také si budují svůj vlastní cyklus recyklace, kdy se snaží znovu využívat suroviny, pokud je to možné.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Jestli jste se zavedením práva na opravu radovali, že se vrátí uživatelská možnost výměny některých komponent mobilních zařízení (baterie, paměti...), budeme vás muset zklamat. Ve skutečnosti bude dost záležet na výrobci, jak si daný zákon vyloží a jak k němu bude přistupovat.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB11