Obnovit stránku

Monitory

American Wire Gauge (AWG)

Jednotka American Wire Gauge (AWG) vznikla již v devatenáctém století a je jistou obdobou palcových měr. V Evropě ji neznáme, ale za oceánem se stále hojně používá.

Stínění kabelu (INFORMACE)

Stínění kabelu slouží jako „filtr“ nežádoucího šumu. Šum se může projevovat zhoršenou kvalitou obrazového, zvukového nebo datového výstupu. Proti rušení je vybavena i celá řada napájecích kabelů (zpravidla ferritový váleček u konektoru), u kterých jde však spíše o určitou pojistku. Většina koncových zařízení, například notebooků, obsahuje ještě přímo ve svém těle kondenzátory, jež mají na starost právě filtraci napětí.

Co je analogový výstup?

Víte, co je analogový výstup, k čemu slouží a jaké jsou hlavní rozdíly mezi analogovým a digitálním výstupem? Máme pro vás článek, který i naprostému počítačovému laikovi přehledně vysvětlí, jak analogový výstup funguje. Začněme jednoduchou zkušební otázkou. Co znamená zkratka VGA? VGA je standard pro zobrazování grafiky na počítačovém monitoru. Poprvé ho použila společnost IBM už v roce 1987.

Co je HDMI?

HDMI (High Definition Multimedia Interface) je dnes nejpoužívanější digitální standard pro přenos videa, audia i internetu. Velmi často se využívá pro připojení televizí, monitorů nebo projektorů k multimediálnímu zařízení. Díky jeho rozšířenosti a všestrannosti existují různé verze a tvary konektoru. Více v článku.

Co je DVI?

Rozhraní DVI (Digital Visual Interface) slouží k propojení monitoru s počítačem a zvládne přenášet analogový i digitální signál. Konektor, včetně redukcí pro zpětnou kompatibilitu, existuje v různých variantách. Rozhraní DVI je stále rozšířené, byť se jedná o starší technologii, která již pomalu ustupuje. Co je DVI? Jaká je budoucnost DVI? A jaký je rozdíl mezi DVI-A, DVI-D a DVI-I? Odpovědi najdete v dnešním článku.

Ghosting

Ghosting je efekt pozorovatelný na některých monitorech při rychlých změnách v obraze. Dochází k němu zejména u obrazovek s delší odezvou, kdy se za pohybujícím objektem táhne jakási koróna nebo poloprůsvitný stín. Nemusí se projevovat na všech barvách pozadí.

Input lag

Input lag lze do češtiny přeložit jako prodleva mezi vstupem a výstupem. Projevuje se hlavně v rychlých scénách, kdy dochází k posunu mezi obrazem, který vychází z grafické karty (nebo počítače obecně) a reálným obrazem na výstupu.

Představte si situaci, kdy k jednomu počítači budou připojené dva monitory, které mají zobrazovat to samé. Na PC spustíte stopky a monitory budete natáčet ve slow-motion režimu. Pokud si budete video pouštět, zjistíte, že monitory lišící se input lagem na stopkách budou ukazovat jiný čas.

Overdrive

Overdrive je funkce sloužící ke zkrácení odezvy monitoru a tedy rychlejší obnovy obrazu. Monitory k tomu používají změnu napětí na jednotlivých pixelech – čím větší změna v napětí proběhne, tím rychleji se změní barvy. Záleží však na přesnosti, se kterou se napětí změní.

Overdrive popisuje jev, kdy výrobce navýší napětí, aby zkrátil odezvu, ale do pixelu na obrazovce kvůli tomu dorazí vyšší energie, než je třeba ke správnému zobrazení barev. Dochází tak k drobnému posunu barev.

Backlight bleeding

Backlight bleeding je jev patrný u LCD monitorů, kdy se zejména u tmavých scén při minimálním okolním osvětlení místnosti projevuje nestejnoměrné prosvítání podsvícení. Dochází k němu hlavně u IPS panelů v oblasti rohů nebo hran – i proto se někdy tomuto nedostatku říká IPS glow, případně light bleeding.

Barevný model

Barevný model je barevný prostor, který používá základní barvy a jejich mísení do výsledné barvy.

TV tuner

TV tuner (nebo také televizní tuner) je součástka, která přijímá a dekóduje televizní vysílání. To díky tuneru naladíte na televizi, monitoru nebo jiných zařízeních jednotlivé televizní programy. TV tunery se dělí podle typu přijímaného televizního signálu na:
 

1) DVB-T/T2 – tuner pro příjem digitálního pozemní (anténního) televizního vysílání,
2) DVB-S/S2 – tuner pro příjem satelitního televizního vysílání,
3) DVB-C – tuner pro příjem kabelového televizního vysílání.

Pozorovací úhly

Pozorovací úhel je maximální úhel, ze kterého je ještě možné sledovat obraz na monitoru, aniž by došlo ke změně barev nebo kontrastu. Čím větší pozorovací úhly, tím lépe. Velikost pozorovacích úhlů je spojená s typem panelu monitoru. Zatímco monitory s panely IPS a S-IPS mají pozorovací úhly největší (až 178 stupňů), PVA a MVA obrazovky jsou na tom o něco hůře. TN monitory mají pozorovací úhly nejmenší.

G-Sync a FreeSync

Některé herní monitory jsou vybavené technologií G-Sync nebo FreeSync. Obě slouží k synchronizaci obnovovací frekvence monitoru podle grafické karty, čímž zvyšují plynulost obrazu při hraní her.

Úhlopříčka monitoru

Označuje vzdálenost mezi protilehlým horním a spodním rohem monitoru. Udává se v palcích. Jeden palec je 2,54 cm.

Maximální rozlišení monitoru

Udává počet pixelů (obrazových bodů), které monitor dokáže v horizontálním a vertikálním směru vykreslit. Obecně platí, že čím vyšší maximální rozlišení monitor má, tím detailnější obraz a větší pracovní, respektive herní plochu dokáže poskytnout. V souvislosti s monitory je dnes běžným standardem Full HD rozlišení (1 920 × 1 080 obrazových bodů).

Obnovovací frekvence

Jedná se o schopnost monitoru vykreslit určitý počet snímků během jedné sekundy. Udává se v Hz. Obecně platí, že čím vyšší obnovovací frekvenci monitor má, tím plynulejší obraz poskytuje. Monitory s vyšší obnovovací frekvencí také méně unavují oči. Nejčastěji se setkáte s obnovovací frekvencí 60-75 Hz, u herních monitorů pak dosahují hodnoty až 200 Hz.

Pivot

Pivot je funkce umožňující otočit monitor do polohy orientované na výšku. Toto řešení je vhodné pro některé kancelářské práce a čtení delších textů.

Low Blue Light

Low Blue Light nebo také BlueLightFilter je technologie, která redukuje modré světelné spektrum vyzařující z monitoru. Tím snižuje namáhání očí při sledování monitoru.

Flicker-free

Technologie Flicker-free nebo také Flicker Less eliminuje blikání LCD monitorů s LED podsvícením, které při delším sledování namáhá a unavuje vaše oči.

Gamut

Barevný gamut se velmi často zaměňuje s barevnou hloubkou. Zatímco od barevné hloubky se odvíjí, kolik barev monitor zvládne zobrazit, na barevném gamutu závisí sytost barev. Čím širší barevný gamut monitor má, tím reálněji dokáže zobrazit barvy.

20 dalších...
WEB3