Obnovit stránku

Během svátků 5.7. a 6.7. mají všechny naše pobočky otevřeno.

Získejte doručení ZDARMA na rok pouze za 25 Kč měsíčně! Více informací

Game Access 22 – Pět nejlepších nezávislých her z Brna (REPORTÁŽ)

• Autor: Filip Němec

V Brně se už popáté, tentokrát po dvouleté covidové pauze, uskutečnila herní konference Game Access určená především vývojářům nezávislých her, ale i jejich zkušenějším kolegům, kteří kromě zviditelnění svých studií a her na akci hledají zejména nové talenty. To vše je zabaleno do zábavného programu plného herní hudby, cosplayů či přednášek od veteránů herního průmyslu a my jsme i letos byli u toho. V tomto článku najdete reportáž z konference a také pět nejlepších her, které jsme si na Game Access 22 zahráli.

zdroj: vlastní

Game Access 22 – Obsah článku

  1. Brno opět přivítalo vývojáře z Česka i zahraničí
  2. Dvoudenní šňůra zajímavých přednášek
  3. Matcho – Vycházející hvězda české nezávislé scény
  4. Die by the Blade – Slovensko-japonská řežba
  5. Juro Jánošík – Slovenský národní hrdina má svou videohru
  6. Artificial – český Portal
  7. Lost Twins 2 – Roztomilá skákačka z Pákistánu

Brno opět přivítalo vývojáře z Česka i zahraničí


Brněnské veletržní výstaviště hostilo od 27. do 28. května 2022 už pátý ročník herní konference Game Access, která je určena zejména herním vývojářům a odborné veřejnosti, díky volnému prodeji vstupenek se ale na akci mohl podívat úplně kdokoli. Nejde však o klasickou herní výstavu, i letošní ročník byl určen zejména českým a slovenským nezávislým vývojářům, ale nechyběli ani tvůrci z Polska, Maďarska či dalších nejenom evropských zemí. 

Game Access 22; screenshot: výstaviště

zdroj: vlastní

Game Access 22 sice není klasickou herní výstavou pro širokou veřejnost, i tak ale pokaždé přitáhne velké množství návštěvníků.

Autoři kromě možnosti prezentovat své připravované nebo již vydané hry mohli také nasbírat nové kontakty z řad vydavatelů či distributorů a díky přítomnosti také velkých studií získat neocenitelnou zpětnou vazbu. Že nejde jen o prázdná slova, jsem se sám přesvědčil, když Lindsay Thompson, senior animátorka her jako Ratchet and Clank: Rift Apart nebo Marvel's Spider-Man, dohrála celou singleplayer ukázku hry Matcho od českého FiolaSoft studia a posléze s celým týmem diskutovala nad různými prvky hry a jak s nimi naložit.

Většinu plochy výstaviště zabrali právě indie vývojáři, ale ty největší stánky si pochopitelně pronajala ta nejvýznamnější česká herní studia jako Madfinger Games, Beat Games nebo Warhorse. Ti sice žádné připravované hry neprezentovali, namísto toho ale bylo možné zahrát si jejich nejikoničtější tituly, občerstvit se a popovídat si. Pro tato velká studia měl totiž Game Access 22 význam zejména co se týče náboru nových vývojářů.

Game Access 22; screenshot: Horizon hudba

zdroj: vlastní

Hudební úvod musel nadchnout všechny fanoušky herní hudby.

Dvoudenní šňůra zajímavých přednášek


Konferenci zahájila živá hudba ze série Horizon, po které následovala i skladba ze hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, jejíž autoři se kvůli válce na Ukrajině přestěhovali právě do České republiky. Není tak divu, že na pozadí celého úvodního koncertu zářily ukrajinské národní barvy, zatímco na stánku Ashborne Games jste si mohli koupit točené pivo, přičemž výtěžek šel právě na pomoc Ukrajině.

Po úvodním přivítání na hlavním pódiu začala dvoudenní šňůra přednášek, které současně probíhaly ještě v dalších dvou menších sálech, a zatímco na hlavním place výstaviště byli převážně indie vývojáři, v přednáškových sálech se střídaly ikony herního průmyslu, které se přišly podělit o své zkušenosti. Mikrofon vzal do ruky například Kacper Niepokólczycki (designér prostředí CD Projekt RED), Joris De Man (soundtrack Horizon: Zero Dawn) nebo castingový režisér a dabér Mark Estdale (Horizon: Zero Dawn, The Medium, Desperados 3).

Kromě velmi praktických rad, tipů a postupů při vývoji her se diváci mohli dozvědět i naprosté perličky, například jak moc skladatel Joris De Man nesnáší „všechny ty *vulgární slovo* flétny“ nebo jak probíhalo vytváření města Lost Heaven pro remake první Mafie. Z původní hry už totiž řada podkladů není dostupná nebo ještě hůře je uzamčena v souborech, k nimž si už nikdo z původních autorů nepamatuje heslo. My jsme však Game Access navštívili zejména proto, abychom si prezentované indie hry mohli vyzkoušet a zde jsou dojmy z hraní těch nejzajímavějších.

Game Access 22; gameplay: přednáška Game Access 22; gameplay: cosplay

zdroj: vlastní

Obrázek 1: O přednášky byl tradičně velký zájem. Obrázek 2: Nechyběly pochopitelně ani cosplaye.

Matcho – Vycházející hvězda české nezávislé scény


České FiolaSoft Studio se v roce 2015 blýsklo plošinovkou Blackhole a nyní se pokouší uspět s akční střílečkou Matcho postavenou na mechanice „spoj tři” známé například z her jako Bejeweled a dalších. Hlavní hrdina Max díky své unikátní schopnosti dokáže vystřelováním energie ze svých rukou ničit robotické brouky, ovšem pouze tak, že zasáhne tři brouky stejné barvy po sobě. Jakkoli to na papíře může znít jednoduše, až téměř obyčejně, v kombinaci s akční hratelností střílečky z první osoby jde ve výsledku u poměrně inovativní herní zážitek kombinující zažité herní mechaniky v něco docela nového.

Vyzkoušet jsem si mohl endless režim, kde jde o řetězení komb, neustálý pohyb a rychlé reflexy, takže má tento herní mód takřka esportový feeling a věřím, že bude vodou na mlýn všemožným youtuberským hrátkám (autoři dokonce plánují přidat do hry možnost ovlivňovat například složení nepřátel pomocí hlasování diváků v chatu). Mně osobně ale nejvíce zaujala ukázka z příběhové kampaně, která dává jasně najevo, že FiolaSoft není jen partička nadšenců, ale vývojáři, kteří vědí, co dělají. 

MATCHO: První kontakt - Gameplay Trailer

zdroj: FiolaSoft Studio

Vyzkoušet jsem si mohl jednu z úvodních misí, ve které Max musí absolvovat výpravu do chrámu v džungli, kde na něj kromě akčních sekvencí čekají i prostorové puzzly. Přestože samotný úvod mise jasně ukázal prozatímní nedostatky hry ve formě animací postav, po zbytek ukázky jsem se dobře bavil nejenom nápaditým level designem hádanek a dobře vyladěným ovládáním, ale také naprosto skvělou hudbou a dabingem. FiolaSoft studio má našlápnuto k dobrému výsledku a jasně to dokazoval zdaleka největší zájem návštěvníků, kteří kolem stánku studia prakticky neustále tvořili hradbu rukou dychtící po možnosti Matcho si vyzkoušet.

Die by the Blade – Slovensko-japonská řežba


Naopak další klenot výstavy už vyžadoval trochu hledání, bojovka Die by the Blade se schovávala u stolečku s jednou obrazovkou, před kterou se vešli maximálně dva hráči, což ale na tuhle hru naprosto stačí. Die by the Blade se na první pohled může zdát jako jeden z klonů bojovek jako Tekken nebo Mortal Kombat, ve skutečnosti ale jde o moderní adaptaci Bushido Blade z roku 1997, tedy ve své době nesmírně populární a vlastně dodnes nepřekonané bojovky vyznačující se mimo jiné tím, že můžete zemřít jediným dobře mířeným zásahem.

To i další původní mechaniky ctí Die by the Blade stejně sveřepě, jako japonská kultura své zvyky, ostatně právě do země vycházejícího slunce je hra zasazena, nicméně ne do toho současného, ale do cyberpunkového Japonska budoucnosti. Die by the Blade mě kromě skvělé stylizace překvapilo dobře zvládnutým ovládáním i animacemi.

Die by the Blade - Announcement Trailer | PS5, PS4

zdroj: PlayStation

V rámci bojovek je příjemným nadstandardem fakt, že všechny postavy ovládají všechny dostupné zbraně (kromě tradičních katan nechybí ani nodachi nebo chokuto, ale neptejte se mě, co to je za zbraně). A to nejlepší nakonec – za hrou stojí slovenští vývojáři z Košic Triple Hill, kteří Die by the Blade vyvíjí společně s japonským studiem Toko Midori. A zatím tato spolupráce vypadá opravdu dobře. Hra by měla vyjít v průběhu tohoto roku na PC a konzole.

Juro Jánošík – Slovenský národní hrdina má svou videohru


A na Slovensku ještě zůstaneme. Byť adventura pojmenovaná podle jedné z reálných postav slovenských dějin už vyšla, v našich končinách je neprávem opomíjena. Juro Jánošík je ve své hře pochopitelně zobrazen jako slovenský Robin Hood, takže se vkrádá do známých hradů a vísek, kde shromažďuje peníze pro chudé. Mladší ročníky neznalé dějin našich slovenských bratrů si ho ale mohou představit jako takového lidového Spider-Mana. Dokáže problémy řešit jak potichu a nenápadně, tak i přímým akčním přístupem, nikdy ale nezabíjí a je to docela sympaťák.

Řešení akčních pasáží střídají prostorové puzzly a hádanky a mě osobně potěšila i jednoduchá, o to ale roztomilejší grafika, která slabší detaily vynahrazuje hravostí a ve spojení s povedenými zvuky a hudbou zkrátka musí slovenským hráčům navodit pocit hrdosti. Jurajovo dobrodružství byste si neměli nechat ujít, i když hra není dokonalá a ovládání postavy někdy zazlobí.

Juro Janosik Trailer

zdroj: Peter Jurkovsky

Artificial – český Portal


Naopak od ryze českého tvůrce Ondřeje Angeloviče je logická adventura Artificial odehrávající se hluboko pod povrchem asteroidu 2031 XT, kde vás může zabít skoro všechno… a také můžete skoro všechno vzít do ruky. Artificial do jisté míry staví na úspěchu Portalu, takže se připravte na nesčetné rébusy vyžadující logické uvažování a porozumění fyzikálním zákonům.

Upřít se hře nedá ani solidní atmosféra připomínající zejména druhý Half-Life, takže pokud patříte mezi fanoušky těchto dvou her od Valve a nevadí vám trochu potrápit mozkové závity, těšte se na září letošního roku, kdy Artificial vychází na PC. Už teď si ale můžete hru vyzkoušet díky dostupné demoverzi.

ARTIFICIAL - A Portal Inspired Dark Sci-Fi Adventure in a Creepy Devastated Asteroid Mining Colony!

zdroj: Alpha Beta Gamer

Lost Twins 2 – Roztomilá skákačka z Pákistánu


Game Access ale není jen pro české a slovenské vývojáře. Svůj stůl si rezervovali i pákistánští autoři ze studia Playdew, kteří vyvíjí neuvěřitelně roztomilou skákačku Lost Twins 2, ve které musíte společně s Abi a Benem absolvovat náročnou cestu končící jejich vytouženým shledáním. Zatímco většina puzzlů a úrovní nabízí vcelku klasickou hratelnost, Lost Twins 2 vyniká zejména osobitou stylizací. Každá úroveň je ručně nakreslená, přičemž díky fixní kameře si mohli vývojáři pohrát se všemi možnými detaily.

Svou roli hraje také povedená hudba, která mě (nebýt plné haly lidí) spolu s dojemným příběhem téměř dohnala k slzám. Lost Twins 2 má ještě letos vyjít na PC a že půjde o zajímavý kousek světové indie scény, dokládá i řada ocenění z jiných herních výstav.

Lost Twins 2 Announcement Trailer

zdroj: Playdew

Letošní Game Access je tedy za námi a nebojím se říct, že byl jednoznačně lepší a větší než předchozí ročník a vzhledem k ohlasům většiny návštěvníků můžeme vcelku jistě počítat s tím, že se konference vrátí i v roce 2023. Pokud vás zajímá, jak to na Game Access 22 vypadalo, v úvodu článku se můžete podívat na video.

• Zdroje: game-access.com, vlastní

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu.

YouTube | Facebook | Instagram

Co jsme dříve napsali o Game Access 22

Game Access 22 – Obsah článku

  1. Pro koho je Game Access a jak se na akci dostat
  2. Kdy a kde se koná Game Access 22
  3. Program Game Access 22

Pro koho je Game Access a jak se na akci dostat


Na rozdíl od jiných herních výstav a konferencí není Game Access akcí určenou vyloženě pro hráčskou veřejnost, ale spíše herní vývojáře, popřípadě ty, kteří by se jimi chtěli stát. Game Access nabízí českým i zahraničním tvůrcům možnost nejen zviditelnit se v rámci střední Evropy, ale také prezentovat své hry a nasbírat nové kontakty či zkušenosti na přednáškách od těch, kteří mají v herním průmyslu už něco za sebou. 

Navzdory tomu však nejde o uzavřenou akci, na kterou by se nemohl dostat kdokoli z široké veřejnosti a užít si všeho zmíněného. Na konferenci lze prostřednictvím oficiálních stránek zakoupit vstupenky, přičemž ta nejlevnější stojí 2 600 Kč. Dražší varianty nabízí možnost zúčastnit se třech večírků, vstup do byznys salonku a další výhody. Studenti mohou využít slevu na vstupné.

i Game Access 19 (REPORTÁŽ)

Kvůli covidové pauze se poslední ročník Game Access konal v roce 2019 a my jsme samozřejmě byli u toho. Jak to na akci vypadalo, kdo se jí zúčastnil a jaké hry jsme si mohli vyzkoušet, zjistíte v naší reportáži.

Kdy a kde se koná Game Access 22


Letošní ročník se již tradičně koná na brněnském veletržním výstavišti v pavilonu P, a to od 27. do 28. května 2022. Majitelé standard a premium vstupenek se pak mohou zúčastnit i uvítací párty konající se 26. května.

Program Game Access 22


V Pavilonu P si bude možné nejen zahrát 90 her od vývojářů z České nebo Slovenské republiky a okolních států, ale také si díky komornější atmosféře pohovořit s jejich autory. Seznam her a jejich autorů najdete zde.

Na třech podiích pak budou nepřetržitě probíhat panelové diskuse a přednášky od profesionálů z herního průmyslu. Mezi hosty patří například Kacper Niepokólczycki (designér prostředí CD Projekt RED), Joris De Man (soundtrack Horizon: Zero Dawn) nebo castingový režisér a dabér Mark Estdale (Horizon: Zero Dawn, The Medium, Desperados 3). Své zástupce budou mít pochopitelně i česká studia jako Beat Games, Bohemia Interactive nebo Warhorse Studio.

Game Access 22; screenshot: hosté

zdroj: Game Access

Stejně jako v minulých letech čeká na návštěvníky celá řada zajímavých přednášek od světových hostů.

Mimo přednášek bude Pavilon P hostit galerii 2D a 3D umění s možností navázat spolupráci s jednotlivými autory, zahajovací ceremoniál s živou herní hudbou, vyhlášení nejlepších her výstavy, relax zóny rovněž s živou herní hudbou a pochopitelně nesmí chybět ani cosplaye. Na neděli je pak naplánován velký koncert brněnské filharmonie, která zahraje ikonické skladby z Mafia trilogie. Na koncert se však vstupenky prodávají samostatně. Kompletní program letošního ročníku najdete zde.

Na dva dny a jeden velký pavilon veletržního výstaviště v Brně je toho tedy hodně, a proto ani na letošním ročníku nemůžeme chybět. Těšit se tak od nás můžete na reportáž přímo z místa činu.

• Zdroje: game-access.com

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB19