Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Budoucnost hraní podle Microsoftu – vyzkoušeli jsme streamovací službu xCloud (DOJMY Z HRANÍ)

• Autor: Filip Němec

Zatímco ve světě hráči mohou již nějaký ten pátek používat GeForce Now, Stadii, PS Now či právě xCloud, my v České republice a na Slovensku jsme tuto možnost dostali až 15. září. Tehdy Microsoft přidal k předplatnému Xbox Game Pass Ultimate svou do té doby samostatnou streamovací službu xCloud, která je od téhož dne dostupná také u nás. Službu jsme vyzkoušeli na domácím Wi-Fi připojení i mobilních datech a jak si v našem testu vedla, zjistíte v tomto článku.

Microsoft xCloud; wallpaper: ovladače, hry
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství sledujte také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Microsoft xCloud (DOJMY Z HRANÍ) – Obsah článku

  1. Je streamování her stále jen vzdálená budoucnost?
  2. Jak a na čem jsme xCloud testovali
  3. Streamování v obýváku s průměrným připojením funguje dobře
  4. Mobilní 4G internet jako tajná zbraň streamingu
  5. Je nový způsob hraní blíže, než si myslíme?
  6. Budoucnost xCloudu může být zářivá

Je streamování her stále jen vzdálená budoucnost?

Na počátku bylo slovo. Tedy, byla to dvě slova: OnLive a Gaikai. Tyto služby založené v roce 2003 (OnLive) a 2008 (Gaikai) položily základy streamování her, ovšem na způsob hraní, který v podstatě vynalezly, ještě nebyl svět připraven. Dnes se už o streamování her píše a hovoří v médiích vcelku běžně, ale stále jako o něčem vzdáleném, co technologické firmy zatím pouze zkoušejí.

Mezi tyto společnosti patří především Amazon, Google, Nvidia, Sony a Microsoft. Prvně zmíněná firma už není jen e-shopem s knihami, ale technologickým gigantem, který nedávno oznámil svou vlastní herní streamovací službu Amazon Luna čekající na spuštění na území USA. To Google již vyrazil do boje se vší parádou, Google Stadia už je v některých regionech v ostrém provozu (v ČR bohužel ne), avšak díky technickým problémům a nesympatické cenové politice je zatím spíše terčem posměchu.

xCloud; screenshot: Game Pass, Android
Streamování skrze Game Pass je aktuálně dostupné pouze na zařízeních s Androidem. V budoucnu by však služba měla podporovat také iOS a později bychom si na cloudu měli zahrát také prostřednictvím PC.

Nvidia a její GeForce Now šlo trochu jinou cestou (umožňuje streamovat hry, které již vlastníte na platformách jako je Steam, Uplay nebo Epic Store) a Sony se svým PlayStation Now je až podivně potichu – služba sice funguje a dle našich zkušeností nečekaně dobře, ale jen ve vybraných zemích (i v tomto případě chybí podpora v ČR). Loni uzavřené partnerství s Microsoftem právě kvůli streamování obsahu a zatím nenaplněný potenciál služby však mohou naznačovat, že PS Now, technologie mimo jiné postavená na základech zmiňovaných OnLive a Gaikai, by mohla ještě do probíhajícího souboje výrazněji promluvit.

Je to tedy právě xCloud od Microsoftu, který aktuálně působí jako hlavní adept na vítěze prvního kola herně-streamovacího souboje. Oproti konkurenci vyhrává nejen počtem her, ale také velmi sympatickým obchodním modelem. Od 15. září je totiž xCloud součástí předplatného Xbox Game Pass Ultimate. Za 339 Kč měsíčně tak můžete neomezeně streamovat více než 150 her. Jak ale ono hraní probíhá? Může streamování her skutečně nahradit herní PC a konzole?

xCloud; gameplay: Mutant Year Zero: Road to Eden xCloud; gameplay: Halo 5 xCloud; gameplay: Middle Earth: Shadow of Mordor
S kvalitním internetovým připojením si na vizuální kvalitu nelze příliš stěžovat.

Jak a na čem jsme xCloud testovali

Než si na tyto otázky odpovíme, v rychlosti si shrňme, jak a na čem jsme hráli. Téměř vše probíhalo pomocí mobilního telefonu Samsung Galaxy S20+, což je letošní vlajková loď Samsungu jako stvořená pro hraní – 6,7 palce široký AMOLED displej s rozlišením 1440x3200px a obnovovací frekvencí 120 Hz. Aktuálně xCloud funguje pouze na Android zařízeních s OS Android 6.0 a vyšším.

xCloud; gameplay: testování v přírodě
Službu jsme otestovali jak z pohodlí domova, tak i venku.

Streamování probíhalo ve většině případů skrze dva druhy připojení: 1. domácí Wi-Fi síť s 2,4 GHz i 5 GHz (to xCloud preferuje) pásmem a naměřenou rychlostí 28 Mb/s (stahování) a 22 Mb/s (nahrávání), 2. mobilní 4G internet od O2, který by při dobrém pokrytí signálu měl nabídnout rychlost až 300Mb/s. Microsoft na oficiálních stránkách služby pro hraní na Wi-Fi nezmiňuje žádnou konkrétní doporučenou rychlost internetu, pouze 5GHz Wi-Fi síť. Při použití mobilního internetu uvádí minimální rychlost stahování 10 Mb/s. Dle naší zkušenosti jde skutečně o minimální rychlost, která jak v případě Wi-Fi, tak i mobilního internetu nebude na plynulé hraní rozhodně stačit. Podle našeho testování lze za minimální doporučenou rychlost považovat zhruba výše zmíněných 28 Mb/s pro stahování a 22Mb/s pro nahrávání.

Ke hraní pak dále potřebujete mít herní ovladač a staženou mobilní aplikaci Xbox Game Pass. Aplikace podporuje celou plejádu gamepadů, včetně toho originálního pro konzole Xbox One, ale třeba také DualShock 4 určený pro PS4. Telefon stačí s ovladačem spárovat jako každé jiné bluetooth zařízení. Kompletní seznam podporovaných her najdete zde.

Všechna videa a screenshoty, které najdete v tomto článku, jsou pořízeny přímo z mobilního telefonu Galaxy S20+.

xCloud; gameplay: Minecraft Dungeons xCloud; gameplay: Journey to the Savage Planet xCloud; gameplay: Ori and the Will of the Wisps
Streamovat lze momentálně 172 z téměř 250 her, které byly v době psaní tohoto článku na službě Xbox Game Pass k dispozici.

Streamování v obýváku s průměrným připojením funguje dobře

Jakkoli působí streamování her jako něco, co slouží zejména pro hraní mimo domov, tedy například na dovolených, na návštěvě u přátel nebo na lavičce v parku, provozovatelé těchto služeb vidí budoucnost právě v našich obývacích pokojích, kde streamovací služby nahradí tradiční herní konzole a výkonná herní PC, tedy nutnost přímého vlastnictví herního stroje s dostatečným výpočetním výkonem. Stačit by měl rychlý internet a zobrazovací zařízení.

V takových podmínkách v našem testu fungoval xCloud velmi dobře. Použili jsme průměrné internetové připojení v malé vesničce, kam se velkým internetovým poskytovatelům příliš nechce. Přesto nebyl výsledek vůbec špatný, u většiny her sice byla menší prodleva v tom, co uděláte na ovladači a tím, co se následně stane ve hře (tj. lag), většina her však byla hratelná. To znamená, že je třeba udělat určité ústupky, ale rozhodně nemáte chuť hodit ovladačem proti zdi. Věřím, že běžný hráč by si například při hraní Halo 5 na problémy s ovládáním nestěžoval, právě tento titul se nám totiž hrál vcelku komfortně, podobně jako Gears 5. Řeč je ale samozřejmě o singleplayer kampani, v případě online hry u obou titulů už byla znát delší prodleva ovládání, která nebyla nijak výrazná, ale kdokoli, kdo jednou okusil „klasické“ hraní, by se něčemu takovému nejspíše vyhnul.

Halo 5 - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay I Alza Magazín

Při sledování záběrů z hraní Halo 5 možná ohrnete nos, na malém AMOLED displeji s rozlišením 1440x3200px a obnovovací frekvencí 120 Hz však hra vypadá velmi dobře.

Nejhůře jsou na tom logicky tituly s velmi rychlou hratelností, jako jsou například závody nebo bojovky. Zde byla prodleva v ovládání znát nejvíce. Zatímco v akční střílečce totiž pouze minete nepřítele, v závodech mírně zpožděné zatočení znamená minutí checkpointu či rovnou havárii. Forza Horizon 4 pak odhalila také další Achillovu patu streamování her, nejde totiž jen o lag, ale také rychlost načítání textur při rychlém pohybu prostředím. Místy docházelo k rozpadávání obrazu, často pak xCloud vyřešil pomalý tok dat jednoduše tím, že obraz „restartoval“, což vypadalo tak, že přes displej telefonu přejel shora dolů pruh a najednou jste byli v závodu o pár metrů dál.

Dalším problémem je bohužel nestabilita připojení. V poledne většina lidí není doma, takže třeba právě zmíněné Halo 5 se hrálo opravdu komfortně a pro mě jakožto náročného hráče šlo o přijatelný kompromis. Ve večerních hodinách ale zatížení sítě rostlo a spolu s tím i prodleva v ovládání. Přibyly také problémy s rozpadáváním obrazu, avšak největší potíže působilo právě zpožděné ovládání, kvůli kterému byly rychlejší tituly opravdu nehratelné.

xCloud; gameplay: Halo 5 - špatné připojení
Pokud je připojení opravdu špatné, obraz se čas od času doslova rozsype.

Měli jsme nicméně možnost vyzkoušet i nadstandardně rychlý internet (optický kabel). V tomto případě už lze hovořit o zcela komfortním hraní, kde nějaké zpoždění zaregistrují jen ti největší pařani vybavení jestřábím okem, schopným rozeznat rozdíl mezi 60 fps a 120 fps. Kolega Jakub Němec, odborník na bojovky, nicméně dodává, že by se ale přeci jen vyhnul titulům typu Mortal Kombat (xCloud nabízí Mortal Kombat X z roku 2015), kde skutečně záleží na každém políčku a jednotlivých milisekundách.

Mobilní 4G internet jako tajná zbraň streamingu

Také v případě mobilního internetu platí, že záleží na aktuální rychlosti a dle slov operátora také na vytížení sítě a signálu. Pokud se nacházíte ve městě a dostává se vám plného 4G signálu, pravděpodobně nebudete mít stejně jako my při streamování žádné výrazné potíže. Hraní akčních stříleček jako je Halo 5 či Gears 5 probíhalo naprosto bez problémů a zejména v případě Halo 5 šlo o takřka plnohodnotný herní zážitek, xCloud tak v tomto směru velmi příjemně překvapil. 

Nepatrně horší zážitek byl už u hraní Forzy Horizon 4. Zde bylo drobné zpoždění ovládání znát nejvíce, nicméně skvěle zafungovala plasticita lidského mozku, takže na videu níže můžete sami vidět, že zatímco úvod závodu je hodně nejistý a často budete vinou zpoždění driftovat od jedné strany svodidel ke druhé, druhá část závodu už vypadá vcelku sebevědomě a není problém dojet na prvním místě. V případě stabilního 4G připojení jsme ale nezaznamenali žádnou fragmentaci obrazu či problémy se snímkováním. Zde xCloud skutečně exceluje a jasně dává najevo, že je se streamováním her třeba počítat.

Forza Horizon 4 - Microsoft xCloud streaming on Galaxy S20+ gameplay I Alza Magazín

Na prodlevu ovládání si lze u závodních her velmi rychle zvyknout.

Jakmile jsme se však přesunuli na zmíněnou vesnici a od vysílače jsme nebyli vzdáleni ne stovky metrů ale jednotky kilometrů, opět se vrátila dlouhá prodleva v ovládání, jež některé tituly činila prakticky nehratelné. Budování 5G sítě je u nás zatím v začátcích, ale budoucí potenciální rychlosti 1Gb/s může do rozkvětu streamování her výrazně promluvit.

Je nový způsob hraní blíže, než si myslíme?

Z předchozích řádků to může působit, že nová etapa hraní je už za rohem (máte-li rychlý internet). I v tomto případě má ale vše své pro a proti. Nezapomínejme na to, že zatím je xCloud dostupný pouze na Android zařízeních, takže budete hrát buďto na displeji malého mobilního telefonu nebo o něco většího tabletu (Android televize aplikaci Xbox Game Pass prozatím nepodporují). Android samozřejmě umožňuje vysílat obraz do počítače nebo televize, ale sami jsme si vyzkoušeli, že výsledná kvalita je velmi špatná a aktuálně rozhodně nejde o uspokojivé řešení.

Halo 5 - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay with lag I Alza Magazín

I mírné zhoršení kvality připojení se projeví zejména na zpožděné odezvě ovládání, díky čemuž i ostřílení konzolový hráči budou mířit téměř jako v den, kdy herní ovladač vzali do rukou poprvé.

Na malém displeji navíc mnohdy nejdou vidět drobné ale žádané detaily, o které hry vlivem streamování přišly. Na první pohled se vizuální kvalita zdá velmi dobrá, ostatně na poměry mobilních her je skutečně excelentní, stále se však jedná o jakýsi kompromis, protože Halo 5 na velké 4K obrazovce s HDR zkrátka působí jinak, než na displeji mobilního telefonu. Streamování her tak zatím není pro hardcore hráče, všem ostatním však xCloud nabízí velmi jednoduchou a uživatelsky příjemnou cestu, jak si jednoduše a levně zahrát řadu vynikajících her.

Budoucnost xCloudu může být zářivá

Zároveň jde o skvělou alternativu, jak si například na dovolené zahrát svou oblíbenou hru v obstojné kvalitě. Některé tituly jako Untitled Goose Game či Bard's Tale jsou navíc hratelné i při pomalejším připojení. Microsoft také nezapomněl na svůj slib zpřístupnit ovládání vybraných her rovnou z displeje zařízení, tak jak to známe z klasických mobilních her. První vlaštovkou jsou Minecraft Dungeons. Toto akční RPG lze skutečně komfortně hrát bez klasického ovladače a řada dalších her si o podobný upgrade vyloženě říká, xCloud tak zdařile fušuje i do segmentu klasických mobilních her.

Minecraft Dungeons - Microsoft xCloud streaming on Galasy S20+ gameplay I Alza Magazín

Akční RPG Minecraft Dungeons lze prozatím jako jedinou hru ovládat přímo na displeji telefonu nebo tabletu.

S Game Passem má Microsoft velké plány, a tak lze očekávat, že spolu s rozvojem knihovny her, které si lze digitálně vypůjčit, se bude postupně rozrůstat také nabídka titulů, jež půjde streamovat. Pokud totiž xCloud s přehledem zvládne náročné AAA hry jako je Halo 5, lze jen stěží odhadovat, kam s rozvojem streamovací technologie a sítí Azure serverů může Microsoft tento způsob hraní dotáhnout.

Zatěžkávacím testem budou jistě nové next-gen hry, jež budou opět větší, detailnější a na výkon náročnější. V tuto chvíli je však xCloud velmi zajímavým příslibem do budoucna a zároveň jedinou aktuálně v České republice dostupnou streamovací službu, která za 339 Kč měsíčně umožní hrát nejnovější hry bez nutnosti mít herní konzoli či PC. Aktuálně si navíc můžete měsíční předplatné Xbox Game Pass Ultimate koupit za 25,90 Kč.

xCloud; gameplay: ovladač
Streamování skrze aplikaci Xbox Game Pass podporuje nejen ovladače pro konzole Xbox, ale také třeba konkurenční PlayStation 4.

• Zdroje: Vlastní

Filip Němec

Filip Němec

Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu mám na starosti herní konzole všeho druhu a z her pak zejména závody, v osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race.

i Mohlo by vás zajímat
P-DC1-WEB18