V poslední době jsem se častokrát setkal s tím, že jsem při pobytu v přírodě viděl nadšence s odolnými outdoorovými kamerami, připevněnými na kole, na hlavě, na selfie tyčce nebo na postroji psa, a tak jsem si řekl, že by mohlo být zajímavé, podívat se na nějakou takovou kameru pohledem fotografa, tedy člověka, pro kterého není video hlavní prioritou, ale kterému by se malá, odolná a pohotová kamerka mohla občas hodit. Současně je to v podstatě také pohled ve stylu „co čeká běžného člověka“, protože moje dosavadní zkušenost s podobnými přístroji je doslova nulová. Takový pohled je ale pro uživatele možná i zajímavější, protože lidé, kteří s takovými kamerkami pracují roky už možná berou některé věci jako samozřejmost a přitom jim ne zcela úplně dochází, že pokud někdo s outdoor kamerou teprve začíná, tak to pro něj zase taková samozřejmost není. Pojďme si představit akční kameru GoPro HERO6.
Pokud člověk nikdy žádnou podobnou kameru neviděl, tak první a poměrně velké překvapení přijde již v okamžiku, kdy ji poprvé vezme do ruky. Akční kamera GoPro HERO6 je totiž mnohem menší, než se zdá z produktových obrázků. Možná dokonce i menší než běžná krabička zápalek, snad jen o něco silnější. Přes mimořádně malé rozměry ale působí velmi solidním a odolným dojmem. Tělo je plastové, matované, s gumovými prvky a samo o sobě, bez jakéhokoli dalšího příslušenství je vodotěsné až do hloubky 10 metrů. Na těle jsou jen dvě tlačítka a obě jsou ukrytá pod měkkým gumovým překrytím.
Praktická červená LED dioda upozorňující na spuštěný záznam videa je jedna zepředu a druhá zezadu, což také hodnotím jako velmi praktické. Výše uvedené odolnosti odpovídá i robustní dvojice dvířek, jedny pro baterii a paměťovou kartu (kvůli úspoře místa je zde rovnou použita karta micro SD / SDHC / SDXC), druhá dvířka pak kryjí prostor s HDMI a moderním USB-C konektorem – tato dvířka jsou odnímatelná poměrně snadno, takže pokud to člověk nečeká, snadno upadnou a můžete je ztratit (jsou maličká), zejména v případě, pokud se vám to stane venku v terénu.
Mechanické provedení outdoorové kamery GoPro HERO6 bych jako celek (až na tu drobnost s dvířky) hodnotil jako přímo skvělé a příkladné. Design i provedení přesně odpovídají tomu, čemu je kamerka určená. Design je moderní, hezký, účelný a odolný. Navíc je kamerka opravdu malá a lehká, takže ideálně slouží nejen v ruce, ale především připevněná třeba na kolo, helmu atd. Zde také musím kladně hodnotit fakt, že součástí balení je nejen očekávaná nabíječka s USB-C kabelem, ale i rámeček, rychloupínací přezka a dvojice nalepovacích držáků. Již v základu tak máte všechno, co potřebujete na plnohodnotné využití.
Parametry | GoPro HERO6 |
---|---|
Video | 4K (3 840 × 2 160) / 60p |
Foto | 12 Mpx CMOS |
Časosběr | ✓ |
Světelnost objektivu | f/2,8 |
Stabilizace | ✓ |
LCD monitor | 2“, dotekový |
Bezdrátová konektivita | WiFi, Bluetooth |
Kabelová konektivita + nabíjení | HDMI, USB-C |
Odolnost | vodotěsný do 10 m |
Paměťové karty | micro SD / SDHC / SDXC |
Rozměry | 62 × 44 × 33 mm |
Hmotnost | 117 gramů |
Z hlediska ovládání už ale tak nadšen nejsem a skoro se mi chce říct, že jde spíše o celou sérii velkých zklamání. První nepříjemnost přichází po samotném zapnutí přístroje – hodnou chvíli jsem strávil tím, že jsem hledal, kde se menu přepne do češtiny, protože mě ani ve snu nenapadlo, že by čeština mohla chybět, neboť třeba u fotoaparátů je již roky zcela samozřejmá i u těch úplně nejlevnějších a nejobyčejnějších modelů. V případě kamerky s cenovkou přesahující 10 000 Kč považuji absenci češtiny za opravdu zásadní nedostatek, zejména pak pro méně zkušené uživatele.
Samotná logika ovládání mě také příliš nenadchla – miniaturní dotekový displej (rozměry neberu jako nevýhodu, je to prostě dáno celkovou velikostí kamery) má sice velmi dobrou odezvu, ale samotná logika a uspořádání menu mě chvílemi dohánělo až k vzteku. Řadu věcí navíc vůbec nepochopíte bez důkladného prostudování manuálu. V tomto ohledu mají opět tradiční fotoaparáty, nebo třeba mobilní telefony vesměs ovládání daleko logičtější a uživatelsky přívětivější. Výrobce se prostě zase jednou snažil být za každou cenu originální a na výsledku je to opravdu znát. Na druhou stranu se na to asi časem dá zvyknout, ale prostě pokud má člověk nějaké návyky z jiných současných elektronických zařízení, tak tady jsou mu v podstatě k ničemu.
To ale ještě zdaleka není všechno, u takové kamerky se většinou předpokládá, že je někde upevněná a že ji uživatel ovládá spíše na dálku přes aplikaci v mobilním telefonu. Stáhnul jsem si tedy do mobilu originální firemní aplikaci GoPro (formerly capture) a obratem přišla další nepříjemná zjištění. To, že je opět aplikace pouze v angličtině už mě ani nepřekvapilo, ale doslova mě vytočilo, že aplikace natvrdo vyžaduje povinnou registraci, bez které ji nelze vůbec použít. I když chcete aplikaci použít jen občas, třeba jen jako dálkovou spoušť, tak pokud se neregistrujete, tak máte prostě smůlu.
Na druhou stranu ale můžu říct, že samotná aplikace jako taková je docela povedená a nabízí krom dálkového ovládání také spoustu dalších funkcí. V neposlední řadě je tu kromě ručního a dálkového ovládání mobilem ještě třetí možnost, ovládání pomocí hlasových pokynů. Tato funkce funguje až překvapivě dobře a ocení ji například cyklisté, kteří mají kamerku na helmě a pro její aktivaci a zahájení nahrávání nemusí vůbec pouštět ruce z řídítek – nemluvě o tom, že je to i rychlejší.
GoPro HERO6 je především kamera, a tak jsou hlavním lákadlem především funkce pro natáčení videa. Asi největším lákadlem je možnost natáčení videa až ve 4K (3 840 × 2 160 px) rozlišení a to naprosto plynule rychlostí 60 snímků za vteřinu. Širokoúhlý objektiv je navíc poměrně světelný a také kvalitní, takže hlavní účel, pro který je kamera určená, funguje přímo skvěle.
Stejně skvěle funguje i stabilizace obrazu, která je opravdu velmi účinná. Výrobce sice přesné parametry neuvádí, ale dle mého posouzení je výrazně účinnější než stabilizace, na jaké jsme zvyklí u mobilních telefonů i fotoaparátů, a to včetně těch nejkvalitnějších. Pokud tedy natáčíte video ve stoje, pak výsledek zpravidla vypadá, jako profesionální film natáčený z pevného stativu. Když pak přistoupíte k tomu hlavnímu, tedy natáčení videa za pohybu, tak i při chůzi v poměrně náročném terénu se dá docílit až překvapivě plynulého a neroztřeseného videa, až to skoro na záznamu vypadá, jako by byl použit gimbal – viz ukázkové video z praktického testu.
Stejně dobře si akční kamera GoPro HERO6 poradí třeba i s protisvětlem, a to včetně slunce v přímém záběru, opět viz ukázkové testovací video. Stejně dobré je také barevné podání a další parametry videa. Pro náročnější pak nechybí ani další doplňkové funkce, jako třeba časosběrné snímání a podobně. Kvalita videa je přitom vynikající a v tomto ohledu nelze mít výraznějších výhrad.
Pokud ale použijete GoPro HERO6 na fotografování, tak už to zase taková sláva není. Rozlišení 12 Mpx je sice dostatečné, odolnost na protisvětlo, barevné podání a podobně jsou v podstatě stejně dobré jako u videa, ale pokud se na snímky podíváte detailněji, tak výsledek odpovídá spíše průměrnému, možná i lehce podprůměrnému kompaktnímu fotoaparátu. Prostě to, co se na videu ztratí, to na fotografiích už je vidět – tedy méně detailů kresby, nižší ostrost a případně vyšší šum (viz ukázky v plném rozlišení na konci tohoto článku). Na druhou stranu, pokud fotografie potřebujete pouze pro použití na webových stránkách, například pro váš blog, pak jsou většinou v pohodě dostatečné.
Při praktickém použití outdoorové kamery v terénu se mi nejvíce osvědčilo ovládání jediným tlačítkem. Tohle prostě není zařízení, kde by si člověk potřeboval detailně hrát s jemným nastavením u každého snímku či videa. Pokud k tomu připočtu dosti kostrbaté ovládání, pak je asi nejlepší si jen předem nastavit, zda jdete fotit nebo filmovat a pak spustit záznam jediným tlačítkem, či spuštění hlasovým pokynem, nic dále neřešit a veškerá další nastavení nechat na automatice, která funguje poměrně dobře a maximálně jen přehodit film na foto nebo zase naopak.
Z praxe snad dodám ještě toliko, že pokud plánujete akční kameru GoPro HERO6 používat na delších výletech a akcích, pak rozhodně doporučuji záložní baterii. Ne že by vydržela vysloveně málo, ale žádný zázrak to také není. V případě potřeby také můžete použít například power banku, protože baterie se nabíjí přímo v kameře přes moderní USB-C kabel.
Závěrečné hodnocení je tentokrát mnohem těžší a rozporuplnější než obvykle, protože v tomto případě hodně záleží na konkrétním úhlu pohledu, a proto i závěrečné hodnocení v procentech berte s velmi velkou rezervou. Pokud chcete outdoorovou kameru používat k tomu, k čemu je primárně určená, tedy na outdoor video, a to navíc stylem nic extra neřešit a nechat vše na automatice, případně používat jen základní ovládání jedním tlačítkem či hlasem, pak budete určitě spokojeni a těžko budete na trhu hledat něco lepšího. Na druhou stranu, pokud se chcete více šťourat v nastavení a jste přitom spíše technický antitalent s nedostatečnou angličtinou, pak vás spolehlivě naštve nepříliš uživatelsky přívětivé nastavování, naprostá absence češtiny v menu i mobilní aplikaci, stejně jako povinná registrace, i když chcete mobilní aplikaci používat jen okrajově.
Jeden uživatel by mohl říct, že stejně kvalitní video i fotografie lze dnes natočit či nafotit i nějakým tím lepším mobilním telefonem, zejména pak pokud nepotřebujete 4K ale vystačíte si i s Full HD videem, jakože většina lidí si s ním skutečně stále ještě v pohodě vystačí. Druhý uživatel by mohl namítnout, že je to sice pravda, ale že žádný mobil zase není tak malý, pohotový a už vůbec ne odolný a dokonale vodotěsný, jako tato kamerka. Nemluvě pak o možnosti akčního připevnění na kolo, helmu, člun či auto. Svůj kus pravdy by přitom měli oba a je jen na vás, zda jsou vám bližší potřeby toho prvního, nebo toho druhého. Faktem ale je, že přestože se původní prodejní cena GoPro HERO6 z okolo 15 000 Kč snížila na aktuálních (06/2018) zhruba 11 500 Kč, tak že je to pořád ještě poměrně dost.
Klady
Zápory
Michal Kupsa
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.