Komprese zvuku je jev naprosto běžný, nicméně u milovníků kvalitního poslechu ne zrovna oblíbený. Ve světě streamované hudby je však nutným zlem. Ořezává část informací ve zvuku obsažených, na druhou stranu ale také snižuje datovou náročnost celého přenosu. A to je rozhodně něco, co se počítá. Jak ošálit ucho tak, aby byl poslech kvalitní, ale zároveň datově co nejméně náročný? Prozradíme v článku.
Lidské ucho je pozoruhodný orgán. Ve spojení s mozkem dokáže překvapivě přesně měřit časy vzniku zvuku, přitom má spoustu nedokonalostí. Předně – s věkem neustále degraduje a ztrácí schopnost slyšet vysoké frekvence. Dochází k tomu ale postupně, a to tak, že si to uvědomujeme jenom pomalu. Mladí posluchači dokážou vnímat i frekvence nad 20 kHz, kolem čtyřiceti hranice klesá ke 14 kHz, k šedesáti jen k 10 kHz. Pokud si ucho neničíte hlasitou hudbou, zůstává vjem stále solidně zachován. Teprve ke sklonku života klesá schopnost rozeznávání zvuku tak hluboko, že můžete mít problém i s porozuměním běžné řeči.
Hlasitá hudba snižuje schopnost vnímat výšky – a lidé, kteří mají rádi hlasitou hudbu, obvykle preferují basy, protože nesou nejvíce energie. Lidé, kteří se hudbou profesionálně zabývají, nejen často hluchnou rychleji, ale mají i preferenci k hlubokým frekvencím, která se projevuje na tom, jak si nastavují (ekvalizují) hudbu. Pokud si chcete zachovat sluch, je dobré nejen nepoužívat zvuk o vysoké hlasitosti a v rušném prostředí používat ideálně buď kvalitně izolovaná sluchátka, anebo ta, která podporují ANC, ale také se vyhýbat přílišnému zdůrazňování basů.
Jiné vlastnosti ucha se týkají jeho konstrukce a také zpracování zvuků, čímž se zabývá psychoakustika. V ní najdeme řadu zajímavých efektů, jako je například tak zvaný maskovací efekt – pokud současně zazní dva frekvenčně blízké tóny, z nichž jeden je silnější (maska), tak dokáže kompletně zastřít ten slabší (maskovaný). Pro tento jev vznikla celá řada psychoakustických křivek, které popisují kdy a za jakých okolností silnější tón maskuje ten slabší.
Existence těchto křivek vedla ke vzniku ztrátových kompresních algoritmů. Při digitálním záznamu může být finální audio zkomprimováno klasicky, bezeztrátově – asi tak, jak to dělá algoritmus ZIP. Bezeztrátová komprese dokáže proměnit původní záznam na komprimovaný a nazpět dokonale, přičemž dosáhneme kompresního poměru asi 2 : 1. Ztrátové algoritmy, jako je MP3 nebo AAC, ale používají psychoakustické křivky k tomu, aby identifikovaly ty části skladby, které budou vymaskovány – a ty eliminují úplně. Tím mohou dosáhnout mnohem agresivnější komprese, běžně 10 : 1, ale i 15 : 1 a vyšší.
Ztrátová komprese není mezi milovníky HiFi oblíbená, ale má svůj velký praktický smysl – ať už jde o streamovací služby, nebo třeba o videa na YouTube, všude se používá agresivně zkomprimované audio, protože šetří datové pásmo, a to je na internetu důležité. Zvláště Google experimentuje s kompresí audia dost zásadně – a i jejich „vysoká“ kvalita audia patří mezi ty nejzkomprimovanější, na které běžně narazíme.
Komprimované audio představuje jen malý problém při poslechu na cestách, kde se moderní sluchátka obvykle snaží potlačit hluk z okolí. Detaily tam zanikají a v praxi je na cestách důležitější zajistit, aby byl datový tok streamované hudby plynulý, než aby se udržela nejvyšší možná kvalita. Pro domácí poslech to ale problém může být, protože špičkové audiosystémy jsou poměrně nemilosrdné a nechají vyniknout všem nedokonalostem v nahrávce. Právě pro takové případy je lepší využít digitální hudbu v bezeztrátové kompresi, která ukládá veškerý detail v originálu.
Mezi nejvýznamnější streamovací služby, které nabízejí hudbu v bezeztrátové kvalitě, je Apple Music s kodekem ALAC (Apple Loseless Audio Codec), Tidal HiFi s kodeky MQA (Master Quality Authenticated) a Dolby Atmos Music. Dále pak Amazon Music HD s jejich Ultra HD nahrávkami ve formátu FLAC, Deezer Premium ve formátu FLAC v CD kvalitě, Qobuz a Spotify Hifi. Pokud si plánujete hudbu v Hi-Res rozlišení zakoupit, můžete to udělat na HDTracks, Qobuz, 7Digital, Native DSD, Highres Audio, Acoustic Sounds Super HiRez, ProStudio Masters nebo Native DSD Music.
Bez komprese audia se dnes prakticky nehneme. Otázka je, do jaké míry se tyto zásahy projeví na samotné zvukové kvalitě. V malých špuntech a na cestách se unese i výraznější ztrátová komprese, ale chcete-li skutečnou kvalitu a posloucháte na špičkové audiosestavě, řešením je pro vás komprese bezeztrátová.