Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Světový den spánku: víte, jak předejít infarktu a zvýšit produktivitu?

Aktualizováno

Přestože spánkem strávíme přibližně třetinu svého života, ne vždy si uvědomujeme, jak důležitý pro naše tělo je. Často to pochopíme až při prvním zdravotním problému. A kdy jindy se nad naším přístupem ke spánku zamyslet než právě 13. března. Připravili jsme pro vás proto článek, kde se zaměříme na základy zdravého spaní i na zajímavé knížky, které o spaní prozradí víc.

i Letos proběhne již 13. celosvětový den spánku, který pořádá Světová asociace spánkové medicíny. Tento den připadá vždy na pátek před březnovou rovnodenností, což je v tomto roce 13. března.
Světový den spánku

Světový den spánku – OBSAH

  1. Co všechno ovlivní (ne)kvalitní spánek
  2. Pravidla spánkové hygieny
  3. Jak se dozvědět o spánku víc? (tipy na knihy)

Co všechno ovlivní (ne)kvalitní spánek

Nejvhodnější doba, po kterou byste měli každou noc spát, je 7 až 9 hodin. Za takovou dobu se stihne váš mozek očistit, odpočine si řada psychických funkcí, jako je myšlení nebo zrak, a zároveň také dojde k posílení tělesných systémů (například imunita). Z toho vyplývá, že spánek je nezbytný pro správný chod organismu, především pak pro mozek. Kvalitní spánek může být vaší cestou ke zvýšení produktivity, zlepšení paměti i předcházení nemocem, protože odpočinuté tělo je mnohem obranyschopnější.

Světový den spánku
Před spaním není dobré koukat do displejů mobilních ani jiných zařízení. Jejich modré světlo může znesnadnit usínání i samotný spánek. Když už zařízení používáte, využijte alespoň filtrů modrého světla či nočních režimů, které zbarví obrazovku do oranžova.

Jestliže většinou spíte méně než 7 hodin, hrozí vám spánková deprivace a z toho plynoucí zdravotní problémy, které mohou vést i k infarktu. Při dlouhodobé spánkové deprivaci začne být váš mozek přetížen, nedokážete jasně přemýšlet a vaše tělo bude oslabené. Zvýšený stres spánku neprospěje, stejně jako vám nekvalitní či krátký spánek nepomůže při řešení stresových situací.

Pravidla spánkové hygieny

Někomu možná mohou připadat pravidla spánkové hygieny nad slunce jasná, je to ale právě jejich porušování, jež nejčastěji vede ke spánkovým poruchám, jako je například nespavost, kterou v současné době trpí asi 15 % populace. Při správné spánkové hygieně je potřeba, aby byla vaše ložnice používána jen pro spaní a nesloužila například také jako pracovna. Dále je nutné udržovat v místnosti správnou teplotu na spaní, což je 16 až 20 °C. V pokoji by měl být omezen hluk a co možná nejvíce utlumena všechna světla.

Světový den spánku
Při správném spaní se vám bude vstávat mnohem lépe.

Před spaním byste neměli kouřit, jíst těžká jídla a samozřejmě je žádoucí vyhnout se kofeinovým nápojům (káva, čaj, kola). Dobrému spánku pomáhá fyzická aktivita ráno i během dne, před spaním byste naopak měli zůstat alespoň tři hodiny v klidu. Pro tělo je také lepší, když chodíte spát a vstáváte každý den přibližně ve stejnou dobu. Tělo díky tomu získá návyk a vám se bude večer lépe usínat i ráno snáze probouzet.

Jak se dozvědět o spánku víc? (tipy na knihy)

Zažili jste někdy spánkovou paralýzu, zdají se vám podivné sny a nevíte, co s nimi, nebo zkrátka nemůžete večer usnout a chtěli byste tento problém vyřešit? Máte chuť si o podobných věcech přečíst, ale na internetu je tolik různých informací a názorů, že netušíte, čemu věřit? Na Alze pro vás máme řadu uznávaných titulů o spánku, z nichž si stačí jen vybrat.

Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění

Kniha britského vědce a předního experta na výzkum spánku Matthewa Walkera předkládá nejnovější poznatky z výzkumu spánku a odpovídá na otázky jako proč vůbec spíme a jak můžeme díky spánku hubnout. Vedle dalšího také Walker v knize popisuje vliv spánku na organismus a vliv spánkové deprivace nejen na rozhodování jedince, ale celé společnosti.

Světový den spánku
Proč spíme je jednou z nejlepších knih o spánku.

Kniha poradí, jak se zbavit špatných návyků při usínání a co dalšího vám může bránit v kvalitním spánku. Walker také popisuje vliv snů na zmírnění traumat a rozvoj kreativity. Všechny údaje v knize jsou podloženy fakty a vědeckými experimenty.

Spánek je umění: 21 klíčových strategií, jak zlepšit kvalitu spánku a života

Autor Shawn Stevenson v této knize přichází se čtrnáctidenním programem, díky němuž upravíte svou spánkovou hygienu a uvedete do praxe jednotlivé poznatky o kvalitě spánku.

Proč sníme?: O síle našich nočních výprav

Novinářka Alice Robbová shrnuje ve své knize poznatky z lucidního snění, kterému se naučila v Peru. Během lucidního snění si svůj stav uvědomujete, a dokážete si své sny dokonce přizpůsobovat. Robbová zároveň popisuje význam snů pro tělesné i duševní zdraví.

Spánek: 50 cvičení vědomé pozornosti a relaxace pro klidnou noc

Ilustrovaná příručka obsahuje 50 cvičení, která vám pomohou docílit klidného spánku, a navíc přináší i tipy pro zlepšení spánkové hygieny.

Spánek: Proč je dobré spát a co dělat, když to nejde

Kniha Chrise Wintera je plná rad pro lidi se spánkovými poruchami trpícími chrápáním či syndromem neklidných nohou a zároveň vysvětluje celý spánkový proces.

Spánek

Nick Littlehales je považován za spánkového guru a pomáhá se zdravým odpočinkem i fotbalové hvězdě Christianu Ronaldovi. Ve své knize předává poznatky a vědomosti ohledně spánku, spánkové hygieny a samozřejmě také tipy na předcházení či překonání spánkové deprivace.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Světový den spánku je každoroční událost a skvělá příležitost k přehodnocení toho, jak spíme. Kvalitní kniha může být dobrým odrazovým můstkem, ale i kompletním průvodcem změnou spánkového režimu.

P-DC1-WEB18