Refresh the page

Valve Index je nový high-end VR headset pro PC

Aktualizováno

Již v lednu jsme se dozvěděli o novém VR headsetu HTC Vive Cosmos, a tak se dalo očekávat, že se bude chtít předvést i konkurence. Mnozí by možná čekali nový Oculus Rift S, který byl oznámen v březnu, avšak ten již nebude jediným hráčem na trhu. Společnost Valve, která se mimo jiné podílela na vývoji HTC Vive, se totiž rozhodla vzít virtuální realitu do vlastních rukou a my se tak můžeme těšit na duchovního nástupce HTC Vive pod názvem Valve Index. Co všechno nejnovější high-end VR headset nabízí?

Headset Valve Index nabídne moderní a pohodlný design

Oznámení Oculus Rift S, HTC Vive Cosmos a teď i Valve Index naznačuje, že rok 2019 by mohl být pro virtuální realitu opravdu slibný. Jelikož ale zatím neznáme specifikace Vive Cosmos, se srovnáváním celé trojice si musíme ještě chvíli počkat. Index má ovšem velmi dobře našlápnuto. Základem VR balíčku je samozřejmě headset, který se chlubí moderním až futuristickým designem, a navíc by měl být zvlášť pohodlný díky ergonomickým úpravám.

Za zmínku bezpochyby stojí sluchátka mírně odsazená od hlavy. To zní netradičně, ale jde o velmi důmyslnou vychytávku. Zvuk ze sluchátek se totiž díky odrazům o strukturu uší šíří přirozeněji a vy tak máte pocit, že zvuk opravdu odněkud pochází a nejde jen o „hlasy ve vaší hlavě“. Toto odsazení je také mnohem pohodlnější pro dlouhodobé hraní.

Displeje Valve Index prošly obrazovou revolucí

Další vysokou kartou Valve Index je obraz. Kdo již má nějaké zkušenosti s brýlemi pro virtuální realitu, jistě ví, že obraz u nich místy působí nepřirozeně. Jedním z hlavních důvodů byl nedostatek subpixelů v displeji, který se projevoval hlavně rozmlžením obrazu. Tento problém se nese s technologií OLED, která byla ve starších headsetech primárně využívána. Všichni věděli, že technologie nevydrží dlouho, a tak není divu, že se společnost Valve rozhodla uplatnit panely RGB LCD, které slibují až o 50 % více subpixelů při standardním rozlišení 1 440 × 1 600 bodů.

Další nepochybnou výhodou displeje je vyšší obnovovací frekvence, a to 120 Hz. Frekvenci lze nastavit i na běžných 90 Hz, nebo na druhou stranu zvýšit na experimentálních 144 Hz. Zvláště v případě virtuální reality ale platí, že každý snímek se počítá, tudíž více je lépe než méně.

Doposud nevídané jsou i čočky. Díky pečlivým úpravám se zorné pole headsetu vytáhlo až na 130°, což je o 20° více než u HTC Vive Pro. Jejich obraz by navíc měl působit celistvěji a být celkově více stabilní. Nemělo by tedy docházet ke zkreslení u hran displeje (když se budete rozhlížet očima).

V porovnání s headsety minulé generace se Valve Index jeví opravdu revolučně, ale nenechte se ukolébat. Zní to sice mnohem lákavěji než to, co najdete u Oculus Rift S, ovšem rozdíl poznáte i na ceně. HTC Vive Cosmos pak své specifikace ještě neoznámil a dá se předpokládat, že v mnoha ohledech přinese podobné novinky jako Index.

i

Valve Index prozatím nepodporuje technologii TPCast nebo jí podobnou. Nadále tak zůstává HTC Vive jediným headsetem, který s počítačem můžete propojit i bezdrátově. Více se o této technologii dočtete ve článku Virtuální realita HTC Vive nyní bezdrátově s HTC TPCast.

VR headset nabídne také prostor modifikacím

Firma Valve, známá mj. svojí obrovskou internetovou herní platformou Steam, je proslulá svým nadšením pro modifikace. V případě her k tomu vyhradili samostatný prostor Steam Workshop a stejnou volnost chtěli poskytnout i v případě svého VR headsetu. Prvním prostorem k úpravám budou vnější RGB kamery. V základu se s nimi můžete prostě dívat ven, ovšem Valve chce spolu s VR balíčkem zveřejnit také zdrojový kód, který umožní zkušeným kodérům vývoj např. AR (augmented reality, rozšířené reality) aplikací. Hardwarové nadšence naopak nadchne dodatečná přihrádka s portem USB-A na přední straně headsetu. Sem by mělo být možné přidat v podstatě cokoliv vás napadne.

Inovativní ovladače Valve Index přenáší VR na zcela novou úroveň

Zatímco ovladače u předchozí generace VR připomínaly spíše gamepady než ovladače, které vás mají vtáhnout do virtuální reality, inženýři ve Valve si dali složitý úkol. Chtěli, abyste měli úplnou kontrolu nad vším, co vaše postava ve hře udělá. A dopadlo to skvěle. S novými ovladači totiž můžete řídit doslova každý kloub své virtuální ruky. Na každém ovladači je umístěno celkem 87 senzorů, přičemž každý má svůj speciální úkol. Některé sledují pozici vašich prstů v prostoru, další jejich rychlost, jiné zase sílu úchopu.

i

O dalším VR headsetu HTC Vive Cosmos jsme již psali. Chcete vědět, jak je na tom konkurence? Přečtěte si článek HTC Vive Cosmos: Konečně virtuální realita pro mainstream?

Všechny tyto faktory se pak projevují např. při házení. Díky silovým senzorům můžou navíc hry rozlišovat, jestli předmět prostě jen držíte, nebo se jej snažíte například rozdrtit. Kvůli kompatibilitě s již existujícími hrami najdete na ovladači také běžná tlačítka a trackpad. Nemusíte se tak bát, že byste přechodem na novou generaci o něco přišli. Všechny možnosti ovladačů ukazuje následující video IGN.com.

Laserové základní stanice 2.0 zachytí každý pohyb

Zásadního vylepšení se dočkaly také základní stanice Valve Index. Fungují na systému SteamVR Tracking 2.0, který ze starších headsetů využívá pouze HTC Vive Pro. To zároveň umožňuje zpětnou kompatibilitu s tímto headsetem. Pokud tedy máte základní stanice HTC Vive Pro, stačí vám dokoupit jen Valve Index headset, případně ovladače. Stejně tak si můžete pro svou HTC Vive Pro sestavu dokoupit stanice Valve Index. Samotné základní stanice pak nabízí mnohem důmyslnější hardwarovou výbavu, která zajišťuje zvětšený herní prostor až na 10 × 10 metrů při využití tří stanic.

Základní stanice dále využívají laserové technologie pro sledování vašeho pohybu. V praxi to funguje tak, že lasery vysílané stanicí asi 100× za sekundu proskenují místnost a zjistí aktuální polohu jak headsetu, tak ovladačů. Výsledkem je na milimetry přesný a plynulý pohyb ve hře, což logicky zajišťuje lepší herní požitek.

i

Díky tomu, že Valve Index i HTC Vive využívají stejné technologie sledování, funguje u Indexu zpětná kompatibilita. Využít tak můžete i HTC Base Station 1.0.

Jak si prvotina Valve povede proti zavedeným značkám?

Na závěr jsme si pro vás připravili srovnání hardwarové výbavy některých VR headsetů. V následující tabulce jsou přímo srovnány VR sety Valve Index, Oculus Rift S a duchovního předchůdce Indexu – HTC Vive Pro. Nejnovější Vive Cosmos totiž, jak jsme již zmínili, nemá veřejné specifikace.

Parametry Valve Index Oculus Rift S HTC Vive Pro
Displeje 2× RGB LCD 1 440 × 1 600 px 2× LCD 1 280 × 1 440 px 2× AMOLED 1 080 × 1 200 px
Snímková frekvence displejů 80/90/120/144 Hz 80 Hz 90 Hz
Zorné pole ± 130° ± 115° 110°
Připojení 5–6m kabel USB 3.0, DisplayPort 1.2, 12V napájení 5m kabel USB 3.0, DisplayPort 1.2 5–6m kabel USB 2.0, HDMI
Sledování SteamVR 2.0 se zpětnou kompatibilitou Oculus Insight SteamVR 2.0
Zvuk integrovaná nepřímá sluchátka sluchátka integrovaná v rámu integrovaná sluchátka přes uši
Kamery 2× RGB 960 × 960 px 5× využívající systém Insight 2× 612 × 460 px
Výdrž baterie ovladačů 7 a více hodin neznámá 6–9 hodin
Dosah základních stanic 7 metrů sledování na bázi kamer v headsetu až 6 metrů
Rozšiřitelnost základních stanic max. 4 stanice na plochu 10 × 10 metrů max. 2 stanice SteamVR 1.0, max. 4 stanice SteamVR 2.0
Cena (celý set) asi 27 000 Kč asi 10 000 Kč 22 290 Kč

*Ceny Valve Index a Oculus Rift S jsou pouze předběžný odhad založený na zahraničních cenách
**Ceny jsou aktuální k 23. 5. 2019

i Mohlo by vás zajímat

Celkově nejnovější VR headset vypadá velmi slibně, pokud hledáte realistický herní požitek s maximálním výkonem a nejlepším zobrazením. Tyto superlativy se ale odráží na ceně, která je zatím nejvyšší z předních VR headsetů. Oculus Rift S na druhou stranu svojí nižší cenou míří na běžnější hráče. Kartami také pravděpodobně zamíchá HTC Vive Cosmos, od něhož čekáme velmi podobné specifikace, a tak bude hodně záležet právě na ceně.

We care about your privacy

Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.

More information
I understand Detailed settings Reject everything
P-DC1-WEB13