Obnovit stránku

Walkmany a války o hlasitost

Aktualizováno • Autor: Michal Rybka

Mechanický záznam audia dokázal rozšířit reprodukovanou hudbu mezi běžné lidi, ale zdemokratizoval ji až magnetický záznam. Ten začal ve dvacátých letech dvacátého století magnetofony využívajícími záznam na ocelové dráty, ale už ve 30. letech vznikla v Německu technologie magnetické pásky. Páska byla podstatně lehčí než svazek drátů, ale hlavně byla plochá, takže dovolovala zaznamenávat vedle sebe více stop. Nabízela rovněž vyšší kvalitu záznamu, čehož si všimli spojenci během druhé světové – reprízy německého rozhlasu byly prakticky stejně kvalitní jako živé vysílání.

domaci-audio-pocatky

Walkmany a války o hlasitost – OBSAH

  1. Kazetové magnetofony nabídly nárůst kvality
  2. Kazety nabídly snadné kopírování
  3. Na scénu přichází walkman

Kazetové magnetofony nabídly nárůst kvality

Už v padesátých letech se objevují kotoučové magnetofony, které dovolovaly čtyřstopý záznam, tedy buď dvě stereo stopy, nebo čtyři mono stopy. Pásku nebylo nutné otáčet, kotoučové magnetofony běžně dovolovaly provoz jedním nebo druhým směrem. Pásky byly různě široké, přičemž profesionální půlpalcové až dvoupalcové modely dovolovaly používat až dvacet čtyři stopy, a tedy nahrávat každý nástroj v kapele jeho vlastním mikrofonem.

Pásky nabízely radikálně vyšší kapacity – a vznikla celá řada systémů, které na pásku dokázaly uložit až nečekané objemy dat. Spirálový (helikální) záznam se používal pro záznam videa, s mnohastopým záznamem se setkáme i u moderních vysokokapacitních páskových mechanik LTO (Linear Tape-Open), stále používaných v datacentrech.

Fonograf
Kazety byly oproti velkým LP deskám velmi skladné, přenosné, a navíc umožnily snadné kopírování.

S tím, jak se zvyšovala kvalita pásek, se otevíral prostor i pro kompaktnější záznamová zařízení. V roce 1963 Philips uvedl kompaktní kazetu (MC, Music Casette), která dovolovala snadnější manipulaci s páskou. Prodávaly se pásky nahrané i prázdné, na které si lidé mohli nahrávat svou vlastní hudbu – a poměrně rychle se mimo obyčejných magnetofonů objevily i dvojité – dvojčata, která dovolovala snadné kopírování z kazety na kazetu.

Kazety nabídly snadné kopírování

Zatímco dříve bylo kopírování hudby poměrně komplikované, najednou to šlo snadno – a díky rostoucí kvalitě zařízení se v osmdesátých letech objevily i přehrávače schopné kopírovat dvojitou rychlostí (high speed dubbing). Zatímco gramofonové desky byly fenoménem audiofilů, z pásek se stalo médium pro každého. Zbývalo dobýt poslední metu – udělat kompaktní přenosný přehrávač.

Na scénu přichází walkman

V roce 1979 přináší Sony kompaktní přehrávač audiokazet, který nabídl provoz na dvě tužkové baterie – Sony Walkman TPS-L2. Inovativní stroj dovolil připojení dvou sluchátek, čímž otevřel překvapivý problém – v té době nebylo mnoho dobře akusticky izolovaných nízkoimpendačních sluchátek vhodných pro použití s bateriovými přístroji. A špatná izolace při použití v hlučném prostředí vedla k tomu, že začal závod o hlasitou reprodukci, kterou známe jako loudness wars.

Fonograf
S walkmanem si šlo vzít hudbu všude s sebou.

Loudness wars

Důvod, proč řada audiofilů miluje desky ze 60. a 70. let, spočívá v tom, že byly masterovány pro velké systémy s výkonnými zesilovači – byly masterovány na dynamický rozsah. S tím, jak se rozšiřovaly kazetové přehrávače, ale začali vydavatelé zvyšovat úroveň hlasitosti nahrávek s tím, že opravdu hlasité pasáže se ořezávaly, aby celková hlasitost nahrávky byla vyšší. Tím došlo ke snížení dynamického rozsahu nahrávky, což se nepěkně podepsalo na kvalitě nahrávek.

V osmdesátých letech tak začal vznikat koncept „akusticky přijatelného audia“, které nebylo ideální pro domácí poslech, ale pro poslech na ulici bohatě stačilo – a právě zde se začala prosazovat psychoakustika, která nabídla ztrátovou kompresi, razantní zásah do kvality audia, které ale vyžadovalo mnohem méně úložného prostoru a které nám přineslo první generace digitálních přehrávačů MP3 a také mobilních telefonů, do kterých se vešly celé audioknihovny a dovolily streamování hudby přes mobilní připojení.

i Mohlo by vás zajímat

Války o hlasitost tak vlastně neskočily vítězstvím ani jedné strany, ale tím, že se nám audio rozdělilo na audio vysoké kvality a na „takové to dostačující hraní“ optimalizované pro mobilní datové přenosy. S příchodem sluchátek s aktivním potlačením hluku (ANC, active noise cancellation) se hlasitost nahrávky stala irelevantní – a dnes můžeme přehrávat kvalitní hudbu i z mobilních telefonů v hlučném prostředí.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB01