Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Jak se vyznat v názvosloví objektivů Sony a Zeiss

Vybíráte objektiv pro váš fotoaparát značky Sony, a nevíte, který si pořídit? V dnešním článku si shrneme základní pojmy, se kterými se můžete u objektivů Sony a Zeiss setkat, a podle kterých byste měli následně objektiv vybírat. V první řadě se zaměříme na obecné pojmy, jež jsou pro všechny objektivy stejné – těmto parametrům byste měli věnovat pozornost jako první. Následně si představíme důležité zkratky, které využívají výrobci objektivů Sony a Zeiss.

Zkratky objektivů Sony - OBSAH ČLÁNKU

  1. Základní parametry objektivů
  2. Zkratky označující modelové určení objektivů Sony
  3. Zkratky označující typy objektivů Sony
  4. Zkratky tříd a technologií objektivů Sony
  5. Zkratky označující speciální úpravu objektivů Sony
objektivy Sony a Zeiss

Základní parametry objektivů

Modelové určení

Kompatibilitu objektivu s tělem fotoaparátu je před pořízením vždy nutné zkontrolovat. Ne všechny objektivy totiž pasují na všechny typy přístrojů. Modelové určení objektivu je upřesněno velikostí snímače fotoaparátu.
 

Fotoaparát se snímačem Full Frame

Pro těla fotoaparátu s plnoformátovým snímačem vybíráme objektiv, který je kompatibilní s Full Frame přístroji. Takové objektivy lze zároveň použít i s fotoaparáty s menším snímačem APS-C.
 

Fotoaparát se snímačem APS-C 

Pro těla fotoaparátu s APS-C snímačem vybíráme objektiv kompatibilní s APS-C přístroji. Takové objektivy jsou ale přizpůsobeny menšímu snímači, a nelze je používat na fotoaparátech s Full Frame.

Bajonet

Objektivy jsou zakončené bajonetem, který slouží pro uchycení k tělu fotoaparátu. Nezajišťuje jen mechanické uchycení, je důležitý také pro správnou komunikaci a funkčnost těla fotoaparátu s objektivem. Každý výrobce fotoaparátu má ale vlastní systém bajonetového uchycení objektivu. A aby to bylo ještě pestřejší, v drtivé většině mají výrobci hned několik typů.
 

Vzájemná kompatibilita

Systémy odlišných značek nejsou vzájemně kompatibilní, a proto nelze nasadit objektiv jedné značky na tělo fotoaparátu jiné značky (například objektiv Nikkor na těle Canon). Že se s tím ale ve skutečnosti setkáváte? Ano, existují totiž adaptéry a redukce, které umožňují propojení jinak nekompatibilního těla s objektivem.
 

Použití adaptéru či redukce s sebou nese i určité nevýhody. Při nasazení můžeme přijít o některé funkce, jako je automatické zaostřování nebo přenos důležitých informací o cloně, expozici apod. Stává se to spíše tehdy, máme-li novější objektiv a starší tělo fotoaparátu – odlišná elektronika spolu nemusí dobře fungovat což má za následek zmíněné nežádoucí vlivy.

i Existují také firmy, které se specializují pouze na výrobu objektivů. Mezi ty nejznámější výrobce patří Sigma, Tamron a Tokina. Jejich objektivy jsou vybaveny bajonety pro uchycení k fotoaparátům různých výrobců. Rozlišují se jen podle toho, pro jakou velikost snímače jsou určeny.

Ohnisková vzdálenost

Ohnisková vzdálenost vyjadřuje vzdálenost mezi optickým středem objektivu a rovinou, na které dokáže zaostřit snímaný objekt. Tj. tam, kde se protínají všechny paprsky světla procházející objektivem (ohnisko).

Zjednodušeně lze objektivy podle ohniskové vzdálenosti rozdělit do dvou základních skupin:

Objektivy můžeme dělit také podle úhlu záběru, který zabírají, a to do těchto skupin:

  • Rybí oko (6-16 mm)
  • Širokoúhlé objektivy (24 - 35 mm)
  • Portrétní objektivy (± 50 mm)
  • Základní zoom objektivy (18 - 100 mm)
  • Teleobjektivy (100 - 300 mm)
  • Super-teleobjektivy (> 300 mm)

Každé ohnisko má jiný úhel záběru, od toho se pak odvíjí použití jednotlivých objektivů. Obecně platí, že čím menší je ohnisková vzdálenost, tím větší je úhel záběru objektivu. Širokoúhlé objektivy mají tedy široký úhel záběru, teleobjektivy pak velice malý.

 Ohnisková vzdálenost objektivu
Obrázek znázorňuje zmenšující se úhel záběru při rostoucí ohniskové vzdálenosti.
Ohnisková vzdálenost objektivu
Na obrázku vidíme pokrytí obrazu při použití rozdílných ohnisek objektivu.

Ohniskové vzdálenosti objektivu jsou udávány pro nasazení na plnoformátový Full Frame snímač. Jestliže ale objektiv nasadíme na menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), dojde k přepočtu ohniskové vzdálenosti. Více o přepočtu se dozvíte níže, v kapitole crop factor.

Crop factor

Crop faktor představuje koeficient, kterým se přepočítává skutečná ohnisková vzdálenost objektivu při nasazení na menší, než plnoformátový Full Frame snímač. Udává nám tedy, kolikrát je plocha snímače fotoaparátu menší, než je plocha plnoformátového Full Frame snímače.

Ohnisková vzdálenost, a tedy i úhel záběru se odvíjí od velikosti snímače fotoaparátu. Při nasazení objektivu na velikostně menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), než je plnoformátový Full Frame, musíme ohniskovou vzdálenost přepočítat na ekvivalentní. Dochází totiž ke cropu neboli výřezu obrazu, protože se na menší snímač dostane pouze jeho část.

Ohnisková vzdálenost * crop faktor = ekvivalentní ohnisková vzdálenost

Typ senzoruVelikost snímačeCrop faktor
Full Frame (35 mm film)36 × 24 mm1
APS-C (Nikon DX, Pentax, Sony)23,6 × 15,6 mm1,5
APS-C (Canon)22,2 × 14,8 mm1,6
4/3″18 × 13,5 mm2
1" (Nikon CX)12,8 × 9,6 mm2,7

Při přepočtu ohniskové vzdálenosti musíme brát v potaz i výrobce. Jednotlivé velikosti snímačů různých výrobců se totiž od sebe mohou drobně lišit.

Objektiv a crop factorObjektiv a crop factor

Porovnání velikostí obrazu při použití fotoaparátů s různými snímači.

Názorná ukázka

Objektiv Sony 50 mm

  • Při nasazení na fotoaparát Sony s APS-C snímačem bude ekvivalentní ohnisková vzdálenost objektivu činit 75 mm (50*1,5 = 75).
  • Nasadíme-li objektiv na fotoaparát s Full Frame snímačem, zůstane efektivní ohnisková vzdálenost stejná, tedy rovna 50 mm.

Objektiv Nikkor 24-85 mm

  • Při nasazení na fotoaparát Nikon s APS-C snímačem bude ekvivalentní ohnisková vzdálenost objektivu činit 36-128 mm
  • Při nasazení na fotoaparát s Full Frame snímačem zůstane efektivní ohnisková vzdálenost stejná, tedy 24-85 mm.

Světelnost

Světelnost se udává clonovým číslem a vyjadřuje, kolik světla je objektiv při fotografování schopen propustit ke snímači. Zjednodušeně platí, že čím větší maximální světelnost (tedy čím menší je clonové číslo), tím kratší může být čas závěrky (menší riziko rozmazání), nebo hodnota citlivosti ISO (tím méně šumu na fotografii). Díky vyšší světelnosti tak pořídíte lepší snímky ve zhoršených světelných podmínkách, tedy v šeru či ve tmě.

Světelnost objektivu Světelnost objektivuSvětelnost objektivu
Clonové číslo udává, jak velký má být otvor clony objektivu. Malé clonové číslo označuje velký clonový otvor a nízkou hloubku ostrosti, kdežto velké clonové číslo malý clonový otvor a velkou hloubku ostrosti.

V rámci objektivů je vždy udávána nejvyšší možná hodnota, tedy maximální propustnost. U modelů s pevným ohniskem (bez zoomu) je hodnota konstantní, u zoom objektivů jsou uvedeny dvě krajní hodnoty – vždy nejvyšší možná světelnost pro minimální a maximální přiblížení. Za výborné hodnoty světelnosti u objektivů lze považovat:

i Pamatujte, že vyšší světelnost objektivu se značí nižším clonovým číslem a naopak. Tedy objektiv se světelností f/3,6 je méně světelný, než objektiv se světelností f/1,2.

Způsoby ostření objektivů

U objektivů rozlišujeme dva základní typy ostření.

Ostření pohybem celé optické soustavy 

Tento typ ostření je charakteristický tím, že dochází k pohybu celé optické soustavy vysunutím a zasunutím celého objektivu. Toto technologické řešení bývá zpravidla pomalejší v rychlosti ostření – setkáte se s ním zejména u levnějších objektivů.

Vnitřní nebo zadní ostření

Zde nedochází k otáčení celého objektivu, ale pouze k pohybu několika vnitřních čoček. Výhodou je rychlost ostření a to, že nedochází ke změně těžiště vysunutím a zasunutím objektivu jako u první varianty – změna těžiště je znát především u teleobjektivů. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena.

Stabilizace obrazu

Optická stabilizace v objektivu

Optická stabilizace bývá umístěna v objektivu a zamezuje rozmazání snímku při focení bez použití stativu. Soustava čoček umístěná uvnitř směřuje paprsky procházející objektivem do jednoho bodu na snímači. Posuvem optického členu se eliminují otřesy a obraz se stabilizuje. Zda-li objektiv obsahuje systém optické stabilizace poznáte podle příslušené zkratky.

Díky stabilizaci lze i z ruky dosáhnout dlouhých expozičních časů, kterých byste jinak bez stabilizace či stativu nedocílili. Opticky stabilizovaný obraz lze navíc vidět přímo v hledáčku. Drobnou nevýhodou je, že objektivy s optickým stabilizátorem bývají ve srovnání s modely bez stabilizátoru zpravidla o něco těžší.

Stabilizace obrazu

Vlevo vidíte fotografii bez stabilizace obrazu. Vpravo je snímek zachycený objektivem s optickou stabilizací.

Mechanická stabilizace v těle fotoaparátu

Stabilizován může být i samotný snímač v těle fotoaparátu. V takovém případě se jedná o stabilizaci mechanickou. Funguje na principu posuvu snímače, který koriguje naklánění a otřesy fotoaparátu. Takto stabilizovaný obraz v hledáčku neuvidíme.

Fotoaparát s mechanickou stabilizací rázem stabilizuje každý objektiv, který na něj nasadíme. V případě, že máme stabilizovaný i objektiv a tělo fotoaparátu není vybaveno hybridní stabilizací, musíme se rozhodnout pouze pro jednu z nich.

Asférické čočky, ED skla

V dnešní době patří k tomu nejlepšímu, co si můžete v souvislosti se skly a čočkami v objektivu pořídit, asférické čočky a ED skla.

Asférické čočky

Objektivy s asférickými čočkami jsou menší a lehčí než ty, které využívají sférických (kulových) čoček. Zároveň mají lepší optické vlastnosti. Čočka je na okrajích více zploštělá, což má za následek dopadání světelných paprsků přímo do jejího ohniska. Nejvíce užitečné jsou tyto čočky při korekci zkreslení u širokoúhlých objektivů.

Asférické čočky objketivů

U běžné čočky (vlevo) paprsky světla dopadají až za ohnisko a tím vzniká neostrý obraz. Asférická čočka (vpravo) dopadající paprsky tolik nelomí, dopadají přímo do ohniska a tím vzniká krásně ostrý obraz.

ED skla

Skla s malým rozptylem světla, neboli ED skla, ovlivňují ostrost obrazu a korekci barevných vad, jako je např. chromatická aberace. Tyto čočky se hojně využívají u teleobjektivů, postupně se však rozšiřují i do dalších skupin.

Zkratky objektivů Sony a Zeiss

Společnost Sony používá v současné době pro své objektivy několik označení, které v sobě skrývají určité vlastnosti a funkce. Abyste si mohli vybrat objektiv přesně podle vaší potřeby, je důležité se v nich vyznat. Pojďme si přiblížit nejpoužívanější označení, se kterými se můžete u objektivů Sony a Zeiss setkat.

Objektiv Sony FE 100mm f/2,8 STF GM OSS
Japonská společnost Sony se vyznačuje prdukty vysoké kvality za dostupné ceny. Mnoho modelů fotoaparátů a objektivů je osazena špičkovou optikou Carl Zeiss.

Zkratky označující modelové určení objektivů Canon

  • Bajonet Sony A, Sony E

U objektivů Sony rozlišujeme dva typy bajonetového uchycení k tělu fotoaparátu, jsou jimi bajonet Sony A a bajonet Sony E.

  • DT (Digital Technology)

Objektivy s bajonetovým uchycením Sony A označené zkratkou DT byly zkonstruovány pouze pro digitální zrcadlovky se snímačem o velikosti APS-C. Takové objektivy nepokryjí 35mm senzor, stejně jako například Nikon DX nebo Canon EF-S.

  • Sony A Full Frame

Objektivy s bajonetovým uchycením Sony A, které nenesou označení DT, jsou uzpůsobeny k nasazení na digitální zrcadlovku se snímačem Full Frame a zvládnou vykreslit obraz o velikosti 35mm políčka kinofilmu. Se změnou zorného pole jsou pak objektivy kompatibilní i s APS-C těly.

  • E

Objektivy označené písmenem E jsou navrženy pro digitální fotoaparáty Sony s APS-C snímačem. Nejsou kompatibilní s Full Frame těly.

  • FE

Objektivy označené zkratkou FE jsou určeny pro digitální fotoaparáty Sony s Full Frame snímačem. Se změnou zorného pole jsou kompatibilní s APS-C těly.

Objektiv Sony

Sony 16mm f/2,8 SEL – s pevným ohniskem, širokoúhlý, s tichým automatickým ostřením (SEL), zkonstruován pro bajonet Sony E

Zkratky označující typy objektivů Sony

  • Fisheye

Klasické rybí oko. Takové objektivy poskytují extrémně široký úhel záběru. Od ostatních objektivů se vyznačují typickým kruhovým zkreslením perspektivy.

  • Macro

Jak už většina jistě tuší, Macro objektivy jsou navrženy pro fotografii z blízka a extrémní zvětšení, poskytnou tak detailní záběry objektu. Objektivy Sony s označením Makro dosáhnou zvětšení 1:1.

  • STF (Smooth Transition Focus)

Objektivy STF poskytují extrémně hladké rozostření světel a vytvářejí kulatý bokeh efekt.

  • Pancake

Objektivy Sony s tímto označením mají kompaktní rozměry a nízkou hmotnost.

Zkratky tříd a technologií objektivů Sony

  • G (Gold)

Zlatá řada objektivů Sony. Pod označením G se skrývají ty nejlepší, nejkvalitnější a taky nejdražší objektivy Sony. Vyznačují se naprosto špičkovou optikou.

Objektiv Sony

Sony FE 70-300mm f/4,5-5,6 G OSS – teleobjektiv, s proměnlivým ohniskem, zkonstruován pro Full Frame (FE), zlatá řada (G), s optickou stabilizací obrazu (OSS)

  • GM

Přímý potomek vrcholné řady objektivů G. Označení GM slibuje ještě kvalitnější a rychlejší ostření a odolnost proti povětrnostním vlivům a prachu. Každý jednotlivý objektiv GM je zvlášť kalibrován, pro dosažení té nejvyšší kvality obrazu. Takto označené objektivy jsou vybaveny špičkovými optickými členy XA.

  • SAL

Označení SAL najdeme v produktovém čísle samotného objektivu. Akronym SAL označuje všechny objektivy s automatickým ostřením, které jsou zkonstruovány pro bajonet Sony A.

  • SEL

Podobně jako i předchozí akronym, je označení SEL skryto v produktovém čísle objektivu. SEL označuje všechny objektivy s automatickým ostřením, které jsou zkonstruovány pro bajonet Sony E.

  • IF (Internal Focusing)

Pod značením IF se skrývá integrované zaostřování, které umožňuje zaostření objektu bez změny fyzické velikosti objektivu. IF objektiv zaostřuje pomocí přesunu jednotlivých optických členů a celý pohyb se tak odehrává pouze uvnitř. Tato technologie velmi usnadňuje zaostřování u velkých objemných teleobjektivů.

  • SSM (SuperSonic Motor)

Objektivy SSM využívají ultrazvukový kruhový motorek, který slibuje extrémně tiché, rychlé a přesné zaostřování. Plně podporuje schopnosti záznamu vysokého rozlišení.

Objektiv Sony

SONY FE 85mm f/1,4 GM – s pevným ohniskem, zkonstruován pro Full Frame (FE), vrcholná řada objektivů (GM), špičkové optické členy pro krásný bokeh efekt (XA), tři členy z ED skla (ED)

  • DDSSM (Direct Drive SuperSonic Motor)

DDSSM je taktéž označení pro zaostřovací motor. Tento byl však navržen pro rychlý přesun těžké skupiny zaostřovacích členů ve výkonných objektivech.

  • SAM (Smooth Autofocus motor)

SAM je označení pro motorek používaný v objektivech s levnější konstrukcí. Zaostření s motorkem SAM je uspokojivě tiché a rychlé, nedosahuje však kvality SSM.

  • OSS

OSS neboli Optical SteadyShot značí optickou stabilizaci v objektivu Sony. Objevuje se na objektivech s bajonetem Sony E. Objektivy s bajonetem Sony A optickou stabilizaci nevyužívají, protože těla s bajonetem Sony A mají stabilizovaný senzor.

  • PZ (Power Zoom)

Objektivy s označením PZ mají vestavěné motorky, které usnadňují provoz optického zoomu. Jsou velmi užitečné především při natáčení videa, u kterého zajišťují naprosto plynulé přibližování. Objektivy s takto dokonalým zoomem jsou nyní k dispozici pouze pro těla s bajonetem Sony E.

Zkratky označující speciální úpravu objektivů Sony

  • AR

AR označuje technologii antireflexního krytí čoček objektivu, které napomá potlačování odrazů. Všechny objektivy Sony G a GM jsou vybaveny touto antireflexní vrstvou, zkratka AR však nebývá vyznačena na samotném těle fotoaparátu.

  • ED (ExtraLow Dispersion)

Stejně jako u jiných výrobců tato zkratka označuje, že objektiv používá tzv. ED skla zajišťující nízký rozptyl světla. Tato technologie slouží k minimalizování nežádoucí chromatické aberace.

  • XA (Extreme Aspherical)

Členy objektivu XA disponují výjimečně přesným povrchem, který eliminuje optické nedokonalosti a zajišťuje snad nejkrásnější bokeh efekt. Těmito prvky bývají vybaveny objektivy s označením GM.

  • ZA (Zeiss Alpha)

Objektivy ZA sice používají špičkovou technologii společnosti Zeiss, ve skutečnosti je ale vyrábí společnost Sony. Jsou extrémně kvalitní, vybavené asférickými čočkami, a co do výkonu se mohou rovnat objektivům s označením G.

Objektiv Sony

Sony 55mm f/1,8 ZA Sonnar T* – portrétní objektiv, s pevným ohniskem, vybaven asférickými čočkami (ZA) s antireflexní úpravou (T*), jednoduché uspořádání optických členů - obraz s vysokým kontrastem (Sonnar)

  • T*

T* se nachází pouze na objektivech Sony ZA (Zeiss) a označují technologii krytí Carl Zeiss T*. Jedná se o antireflexní vrstvu, která výrazně snižuje množství odrazů mezi jednotlivými optickými prvky v objektivu (nežádoucí odrazy snižují výkon objektivu).

  • Sony Zeiss Planar

Jsou to objektivy vyráběné společností Sony, využívající technologii Zeiss Planar. Planární čočky jsou charakteristické symetrickým uspořádáním, které vytváří velkou hloubku ostrosti a eliminují chromatickou aberaci.

  • Sony Zeiss Sonnar

Opět se jedná o objektivy vyráběné společností Sony, využívající technologii Zeiss Sonnar. Tyto objektivy jsou typické jednoduchým uspořádáním optických prvků, které vytvářejí velice kvalitní obraz s vynikajícím kontrastem.

i Projděte si také:
P-DC1-WEB14