Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

Baldur's Gate 3; screenshot: BG3 logo, final key art

Baldur's Gate 3: Vše, co víme

Speciál: • Autor: Dominik Fait

Baldur’s Gate 3, návrat legendární herní značky a také, podle našeho velmi zaujatého názoru, pokračování jedné z nejlepších RPG sérií vůbec. Úkolu přivést na svět vytoužený třetí díl se nakonec s velkou slávou zhostilo belgické studio Larian, které tak, doufejme, naváže na fenomenální úspěch svého předešlého počinu, Divinity: Original Sin 2. Co vše o Baldur’s Gate 3 víme (a co zatím nevíme, ale vědět bychom chtěli), se dozvíte z následujících řádků.

Alza Magazín

Nejnovější updaty

(1. 10. 2020) Vývojáři upřesnili posunuté datum vydání, zároveň jsme se více dozvěděli o vztazích mezi společníky


(4. 9. 2020) Doplněný nové informace o předběžném přístupu, příběhu a hardwarových požadavcích.

(25. 6. 2020) Článek vytvořen, obsahuje základní informace a podrobnosti ohledně platforem a data vydání. Nastiňuje gameplay a příběh Baldur's Gate 3 a naleznete zde i dosud publikované oficiální videa a screenshoty.

Baldur's Gate 3: Vše, co víme – OBSAH

Baldur's Gate 3: Základní informace

Alza Magazín

Baldur's Gate 3 (hra) | Baldur's Gate (IP)

RPG Baldur's Gate 3 je třetí díl herní série Baldur's Gate. Hru vyvíjí a vydává studio Larian. Titul by měl v předběžném přístupu vyjít 6. 10. 2020 na PC. Plánuje se také vydání na Stadii, bez oficiálního českého překladu (pracuje se na komunitním). Hra obsahuje multiplayer. | Homepage


Články: Dojmy z hraní | Tipy | Speciál: Vše, co víme | Téma: Co jsou zač Mozkožrouti z Baldur's Gate 3?

Baldur’s Gate 3 by mělo být RPG ze staré školy, jehož příběh nepřímo naváže na dvacet let starý druhý díl Baldur's Gate 2: Shadows of Amn a odehrávat se tak bude ve stejném fiktivním světě, Forgotten Realms. Půjde o třetí díl této série, jež pro mnohé fanoušky her na hrdiny znamená nezapomenutelnou srdcovou záležitost (nás nevyjímaje). Baldur’s Gate 3 vyvíjí a vydává zkušené belgické studio Larian, tvůrci neméně populární značky Divinity, jejíž poslední zástupce Divinity: Original Sin 2 získal několik titulů RPG roku 2017 a celkově patří k tomu nejlepšímu, co tento žánr v rámci videoherní zábavy nabízí.

Stejně jako „jednička“ a „dvojka“, i Baldur’s Gate 3 vychází z pravidel stolní hry Dungeons & Dragons. Gameplay se však bude od hratelnosti předchozích dílů z konce milénia v mnohém lišit, hru bude například možné absolvovat v plnohodnotném kooperativním multiplayeru. Baldur’s Gate 3 dosud nemá oficiálně stanovené datum vydání, vyšlo však nejdříve v předběžném přístupu v říjnu 2020. Co se platforem týče, oficiálně potvrzené jsou PC a Google Stadia. V plánu je také fanouškovská česká lokalizace.

Zajímavosti z vývoje Baldur's Gate 3

Značka „Baldur's Gate“ je ve vlastnictví americké společnosti Wizards of the Coast a o vývoj třetího dílu této série se za poslední roky ucházelo několik velkých jmen, včetně Briana Farga (zakladatel inXile Entertainment) a Fearguse Urquharta (zakladatel Obsidian Entertainment). Úspěšný byl však až Swen Vincke a jeho studio Larian, které získalo uznání za RPG hity Divinity: Original Sin (2014) a hlavně Divinity: Original Sin 2 (2017). Firma Wizards of the Coast belgickým vývojářům poskytla práva na vývoj třetího dílu a práce na Baldur's Gate 3 začaly ještě před vydáním Divinity: Original Sin 2, tedy před září 2017.

Baldur's Gate 3 – Community Update 01

Na podrobnosti o tom, jak se Larianům podařilo ukořistit práva na vývoj třetího dílu milované série, se můžete podívat v prvním komunitním updatu z června 2019.

Podle slov tvůrců má jít o jejich zatím největší herní projekt, kvůli jehož náročnosti nabrali nové zaměstnance (v roce 2020 pracovalo na hře 250–350 lidí, ať už přímo ve studiu Larian, anebo externě).

Baldur's Gate 3; screenshot: Baldurova brána
Tento návrat na místo činu po více než 20 letech si rozhodně necháme líbit.

Baldur's Gate 3: Recenze, preview, dojmy z hraní, tipy


Od 6. října mají všichni fanoušci Baldur’s Gate 3 možnost zakoupit si předběžný přístup zahrnující první akt výsledného titulu. Celkově můžete vyzkoušet slušný počet kombinací osmi základních ras a šestice povolání, s nimiž podstoupíte nejméně dvacetihodinový výlet nebezpečnou divočinou, v rozvalinách rozpadlých chrámů či tajemným Underdarkem. Vše lze navíc absolvovat v multiplayeru s kamarády.

Podrobnější informace najdete v našich dojmech z hraní. A pokud se sami chystáte Baldur's Gate 3 zkusit, možná vám přijdou vhod naše tipy.

Baldur's Gate 3: Datum vydání, platformy, edice


Baldur's Gate 3 nejprve zamíří do předběžného přístupu, a to 6. října 2020. Hra by se měla vyjít na PC, a to konkrétně na Steamu a GOGu, obchod společnosti Epic Games se zřejmě také dočká, ovšem není jisté, zda ve stejný den jako konkurence. Baldur's Gate 3 se rovněž podívá na Stadii. Pro tuto platformu byla hra představena již v červnu roku 2019 během úvodní akce Googlu, kde se prezentovala skvělým, temně laděným trailerem.

Baldur's Gate 3; screenshot: feast


Co se vydání na konzole týče, vypadá to, že na současnou generaci Baldur's Gate 3 nedoputuje, a to z důvodu své technické náročnosti. Nicméně z vyjádření autorů a také na základě zkušeností s Original Sin 2, který vyšel na konzolích rok po svém debutu na PC, by se dalo usuzovat, že se BG3 dočkáme na next-genu, tedy PS5 a Xbox Series X. Jedná se však pouze o naši spekulaci.

V jakých edicích Baldur's Gate 3 vyjde, není známo, určitě bychom však nebyli jediní, kdo by uvítali i nějakou tu sběratelku. Potvrzeno však není zatím nic.

Baldur's Gate 3; screenshot: party, nature, bridge
Baldur's Gate 3 sice nemá ambice přinést fotorealistickou grafiku jako některé projekty plánované pro hardware příští generace, nicméně i se svým aktuálních vizuálem se rozhodně nemá za co stydět.

Baldur's Gate 3: Předběžný přístup (Early Access)


Baldur's Gate 3, podobně jako předchozí projekty studia Larian, vychází nejprve v early accessu, a to 6. 10. 2020. Za nákup hry v předběžném přístupu zaplatíme plnou cenu, což rozhodně nebývá zvykem, na druhou stranu je nutné uznat, že nás v early accessu čeká takové množství obsahu, které by se mnohé tituly nebály prodávat coby plnou hru – ve srovnání s tím, co nám Lariani naservírovali v Original Sin 2, bude předběžný přístup Baldur's Gate 3 podle hrubých čísel dvoj až trojnásobný (25–30 hodin).

Záležet bude na tom, jak moc budete experimentovat a zda si zahrajete vícekrát – stejná hra to totiž opravdu nikdy nebude (tedy, pokud si nevytvoříte vždy stejnou postavu, nebudete všechny úkoly plnit stejným způsobem atd. Ale i v takovém případě bude často záležet na štěstí (mnoho akcí je přímo závislých na výsledku hodu virtuální kostkou – viz kapitola gameplay). Na základě zpětné vazby od hráčů chtějí vývojáři následně upravit, doplnit a vypilovat, co bude možné – očekávat máme nová povolání, oblasti, změny i kompletní překopání v uživatelském rozhraní atp.

Early Access Baldur's Gate 3 nabídne první akt, které zahájíme v samotném pekle (konkrétně v 1. z devíti pekelných kruhů, Avernu) a naverbovat budete moci celkem 5 společníků. Další podrobnosti o obsahu předběžného přístupu, v němž by si BG3 mělo pobýt minimálně rok, si přečtěte zde

Baldur's Gate 3; gameplay: goblin shaman
V BG3 early accessu se narazíme na velmi různorodá NPC. Oproti předběžnému přístupu Original Sin 2 bude v nejnovějším projektu studia Larian až 4x tolik charakterů (ačkoli samozřejmě ne se všemi bude možné mluvit).

Baldur's Gate 3: Čeština, česká lokalizace


Oficiální čeština se nejspíše neplánuje, nicméně nelehké a časově velmi náročné úlohy přeložit toto rozsáhlé RPG do naší mateřštiny se se souhlasem vývojářů ujme komunitní tým překladatelů. Tzv. COTT tým ze serveru prekladyher.eu má na svědomí i solidní překlady pro Divinity Original Sin I a II. Jejich postup a novinky ohledně lokalizace můžete sledovat zde.

Baldur's Gate 3: Příběh


Stejně jako v případě předchozích dílů, i příběh Baldur's Gate 3 se odehrává ve fiktivním fantasy světě Forgotten Realms, a to zhruba 100 let po událostech datadisku Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal. Na ten však nebude děj „trojky“ navazovat přímo, měl by vyprávět příběh nový, ačkoli vývojáři potvrdili, že se s některými starými známými setkáme a ti že rozhodně nebudou hrát jen druhé housle.

Baldur's Gate 3 - Official Announcement Trailer

Jen málokteré video v nás (tedy minimálně v jisté části naší redakce) vyvolalo tak silné emoce, jako tento krátký trailer ohlašující návrat srdcové záležitosti mnoha fanoušků klasických RPG.

Do města samotného (tedy do Baldurovy Brány) se samozřejmě podíváme, i když přístupné budou jen některé jeho části a tuto metropoli Mečového pobřeží nenavštívíme hned ze startu. Na začátku se podle všeho budeme muset nejprve dostat ze samotného pekla, respektive z prvního z devíti pekelných kruhů zvaného Avernus, v němž probíhá nikdy nekončící konflikt mezi ďábly a démony zvaný Blood War. Tam se naši hrdinové ocitnou po událostech známých z CGI filmečku, na který se můžete podívat níže.

Naší hlavní starostí v celé hře budou tzv. mind flayeři (česky „mozkožrouti“, sami si říkají Illithidé), vysoce inteligentní potvory s chapadlovitými hlavami schopnými ovládat mysl nepřátel. Těmto bytostem obývajícím podzemní říši Underdark („Podtemno“) se povedlo sestrojit létající lodě (tzv. nautiloidy), pomocí nichž cestují mezi světy a podle svého (ne)dobrého zvyku zotročují či jinak terorizují místní obyvatelstvo. Zabránit by jim v tom zřejmě měl náš hlavní protagonista a ostatní primární postavy, které se k nám budou moci přidat.

Pomoc to však zřejmě nebude čistě nezištná – všichni totiž byli infikováni parazitem, jenž své hostitele postupně mění na další mozkožrouty. Je tak jasné, že jedním z klíčových úkolů naší partičky bude zjistit, jak se těchto mršek zbavit. Další podrobnosti nejen ohledně příběhu čtěte zde.

Illithidé, mozkožrouti, mind flayeři – poznej svého nepřítele

Naším primárním nepřítelem a zřejmě také hlavním hybatelem celého příběhu bude starobylá rasa Illithidů, běžněji známá jako „mind flayeři“ (česky „mozkožrouti“). Pokud byste zabrousili do rozsáhlého lore Dungeons and Dragons, zjistili byste, že jde o „od přírody zlá“ a sadistická humanoidní monstra z podzemní říše zvané Underdark („Podtemno“). Obávají se jich téměř všechny inteligentní rasy všech světů (i sfér existence), a to kvůli jejich tyranské povaze a extrémně silným psionickým dovednostem. Kromě toho, že mozky s gustem skutečně požírají, jsou schopni své kořisti téměř dokonale ovládnout mysl. Tato praktika jim (právem) vynesla pověst obávaných otrokářů.

Baldur's Gate 3; screenshot: official Illithid
Illithidé provázejí stolní hru Dungeons and Dragons od jejích počátků v 70. let 20. století. Chapadlovitá vizáž nezapře svou inspiraci mýtem Cthulhu.

Problém pro všechny svobodu a svůj mozek milující rasy nastal ve chvíli, kdy nenechavá chapadélka těchto hrůzostrašných potvor odhalila tajemství užívání tzv. nautiloidů, obřích, škeble připomínajících létajících lodí, jež umožňují cestování mezi světy a sférami. Pomocí této „technologie“ mozkožrouti kdysi vládli v Astrální sféře (tj. jiná sféra existence, nikoli „normální svět“, kterému se zde říká „Základní materiální sféra“), nicméně o ni přišli a byli nuceni uprchnout před svými úhlavními nepřáteli, rasou Githyanki, právě do již zmiňovaného Podtemna. Jak jsme však viděli v úvodních trailerech, doba poníženého skrývání je zřejmě u konce, Illithidé jsou opět při chuti a ve svých létajících plavidlech zřejmě plánují nezvaně navštívit nejen Baldurovu Bránu.

Podrobnější informace o Mozkožroutech naleznete v našem tematickém článku.

Baldur's Gate 3; screenshot: nautiloid
Obří nautiloid slouží mozkožroutům pro rychlé přesuny během jejich otrokářských nájezdů.

Společníci a parťáci

V Baldur's Gate 3 si podobně jako v předešlých dílech budeme moci do party zvát různé postavy. Bude jich pravděpodobně sice méně, ale všechny budou podstatně propracovanější a budou ovlivňovat příběh více, než tomu bylo u této série v minulosti zvykem (nepočítáme-li dvě stěžejní postavy BG1 a 2, tedy Imoen a Sarevoka). Již v předběžném přístupu se představí pět hrdinů, které si budeme moci přibrat do naší kompanie. Půjde o elfího upíra Astariona, lidského kouzelníka Galea, válečnici rasy githyanki Lae'zel, půlelfí kleričku Shadowheart a lidského warlocka Wylla.

Stejně jako v předešlých dílech, i v BG3 budou mít vaši parťáci „svou hlavu“ – a každý jinou (a to nikoli pouze povrchově). Pokud se jim nebude líbit, co vy nebo ostatní členové družiny děláte, dají to náležitě najevo. Pokud vás zajímá, jak to bude se vztahy se společníky... tedy, zkraťme to, zda můžete mít v Baldur's Gate 3 sex, odpověď zní ANO. Pochopitelně, nikoli pouze tělesnými intimnostmi je moderní RPG živo, počítat tak můžeme s plnohodnotnou formou romance, která si podle všeho v ničem nezadá se šampiony na poli virtuální herní lásky, např. série Mass Effect či Dragon Age.

Podobně jako ve zmíněných hitech studia BioWare, i zde se bude většina námluv probíhat v táboře... a to, zda budou úspěšné, bude záležet, podobně jako ve skutečném životě, na faktorech ovlivnitelných (tj. dobře si rozmyslete, co kdy a jakým tónem řeknete) i těch daných (někdo má holt rád holky, jiný drowky a někdo prostě nedá dopustit fousaté trpaslíky). Podrobněji se tomuto tématu věnuje 7. komunitní update.

Baldur's Gate 3; gameplay: Shadowheart Baldur's Gate 3; gameplay: Gale Baldur's Gate 3; gameplay: Lae'zel
Zleva: klerička Shadowheart, kouzelník Gale a válečnice Lae'zel.

Stručná odpověď zní: ano, ale nikoli přímo. Nepůjde tedy o stejnou návaznost jako v případě prvního dílu a Baldur's Gate II: Shadows of Amn, kdy jste měli možnost pokračovat se stejnou postavou, kterou jste si vytvořili a vypiplali v jedničce. Děj Baldur's Gate 3 se odehrává zhruba 100 let po událostech datadisku Throne of Bhaal, uložené pozice spolu s oblíbenými hrdiny si tak nepřenesete.

Nicméně návaznost zde jednoznačně bude: „Nenazývali bychom to Baldur's Gate 3, kdyby tady nebylo nějaké spojení [s předchozími díly, pozn. red.]. Dovolte mi pouze říct, že se příběhu BG 1 a 2 dotýkáme podstatným způsobem, budou zde postavy z předchozích dílů a to, co se odehrálo v BG 1 a 2, má za následek děj BG3. Možná to neuvidíte hned na začátku příběhu, ale jakmile se dostanete dál, rychle to pochopíte," vyvrátil obavy fanoušků šéf studia Larian, Swen Vincke. 

Baldur's Gate; gameplay: Nashkel Baldur's Gate; logo: BG1 a BG2 logos Baldur's Gate 2; screenshot: John Irenicus

Pokud jste se těšili, že s Baldur's Gate 3 navážete na konec datadisku k BG 2, Throne of Bhaal, musíme vás zklamat. Ale netřeba hned házet svazek dvaceti obyčejných šípů zpátky do koboldí mrtvoly, třetí díl není žádný remaster či reboot, v příběhu se pokračuje. Jen zhruba o sto let později.

Nejprve k otázce, kterou možná měl celý náš speciál začít, a to: Vrátí se Minsc, prostoduchý hraničář se srdcem (a obouručním mečem) na pravém místě, a to i se svým nerozlučným společníkem, miniaturním vesmírným hlodavcem, udatným křečkem řečeným Boo? Podle toho, co naznačil Swen Vincke v rozhovoru pro magazín VG247 je to možné, a to i přes skutečnost, že od posledního „nakopávání zadnic ve jménu dobra“ uběhlo už cirka 100 let.

S jistotou také víme, že se objeví některé slavné osobnosti Dungeons and Dragons, například legendární cestovatel, učenec a vypravěč Volo. O možnostech návratu dalších postav píšeme (a spekulujeme) v tomto článku.

Baldur's Gate 3; screenshot: character sheet
Zatím nemáme potvrzeno, které postavy z předešlých dílů se vrátí a zda si někdo střihne už svoji třetí roli. Největší naděje vkládáme do jistého křečka a jeho hraničáře.

Baldur's Gate 3 - Official Cinematic Trailer

Baldur's Gate 3: Gameplay


Baldur's Gate 3 je klasické RPG, v němž ovládáte partu až 4 hrdinů (hrát však můžete i za jedinou, hlavní postavu). Stejně jako předchozí dva, také hratelnost třetího dílu je založena na pravidlech stolní hry Dungeons & Dragons, avšak zatímco jednička a dvojka vycházely z druhé edice pokročilých pravidel, Baldur's Gate 3 používá aktuální pátou edici. Souboje probíhají na tahy podobně jako v Divinity: Original Sin, tedy nikoli v reálném čase s možností pauzování, jako tomu bylo u starších dílů série.

FULL Baldur's Gate 3 Live Gameplay Presentation

Na celý záznam prezentace Baldur's Gate 3 během akce IGN Summer of Gaming se můžete podívat v přiloženém videu. To nejzajímavější jsme shrnuli v článku.

Hrajeme za jednu z předdefinovaných postav, anebo vlastnoručně vytvořenou. Na výběr máme okolo 15 ras a sub-ras a 12 povolání, která nabízí 5. edice pravidel. Volba rasy, povolání a příběhového pozadí by měla mít znatelný dopad na průběh hry. Maximální dosažitelná úroveň postav je 10. Další podrobnosti jsme shrnuli v samostatném článku.

Dlouhou, živě streamovanou ukázku hratelnosti jsme viděli 18. června 2020 v rámci akce IGN Summer of Gaming (viz výše). Během ní šéf studia Larian, Swen Vincke, demonstroval několik nových prvků, například přepracovaný systém iniciativy soubojů či mechanismus tzv. inspirace, která hráči umožní opakovaný hod dvacetistěnnou kostkou v případě nepříznivého výsledku nějaké akce (pokus o úplatek, zastrašování apod.). Na starší ukázku gameplaye se můžete podívat níže.

Dungeons and Dragons: kterou edici vývojáři použijí a proč

Jak bylo již řečeno, Baldur's Gate 3 bude vycházet z 5. edice Dungeons and Dragons pravidel (vyšla v roce 2014). Ta je oproti svým předchůdcům podstatně přístupnější a je také přeci jen vhodnější pro videohru modernějšího střihu. I přesto však bylo podle vývojářů nutné přistoupit k některým úpravám, které zajistí větší přístupnost hry zejména zmírněním dopadů faktoru náhody – jinými slovy, kostky budou ve váš prospěch padat častěji než by tomu bylo ve skutečném světě). Studio Larian soudí, že takový přístup je nezbytný pro to, abyste si hru mohli více užít.

Soubojový systém a la Divinity... ale lepší

K nelibosti části fanoušků starších dílů Baldur's Gate se tvůrci rozhodli pro tahový systém soubojů. Budou se tedy v mnohém podobat tomu, co známe z předchozích titulů studia Larian: jednotliví účastníci šarvátky pojedou v pořadí, které jim přiřadí iniciační hod kostkou. Navíc členové vaší party, kteří na časové ose skončí vedle sebe (tj. hodili si na iniciativu stejné nebo podobné číslo), potáhnou současně – můžete tak mezi nimi volně přepínat (do vyčerpání jejich akcí) a vytvářet působivá a hlavně smrtící komba. A pokud hrajete v kooperačním multiplayeru s přáteli, můžete v případě shodného/podobného hodu na iniciativu táhnout současně.

Snad ještě větší míra interaktivity prostředí než v Divinity nám pak umožní využívat méně tradiční způsoby boje: nemáte-li nože, můžete vzít zavděk vlastními botami. Jak? Inu mrštíte je coby improvizovanou vrhací zbraň po nepříteli, za něhož se na římsu ještě před začátkem souboje proplížil váš zloděj s úmyslem shodit na svou oběť dřevěnou bednu. A protože jste mezitím zničili přístupový žebřík, po němž váš zabiják vyšplhal, nemusíte se strachovat, že byste za tuto nebezpečnou akci zaplatili životem v obklíčení se ocitnuvšího zloděje. Celkově to vypadá, že bude v Baldur's Gate 3 kladen poměrně velký důraz na vertikalitu soubojů.

Provádění podobných kulišáren vám usnadní také možnost aktivovat tahový režim i mimo souboje podobně jako třeba ve starých Falloutech. Vhod vám tato funkce přijde i v situacích, kdy musíte například správně načasovat svůj pohyb po místnosti poseté smrtícími pastmi. 

Baldur's Gate 3; gameplay: battle Baldur's Gate 3; gameplay: battle

Někteří fanoušci příklon k tahovým soubojům opláčou, ve finále však dostaneme přehlednější a pro co-op určitě vhodnější systém.

Výběr a tvorba postavy, origin charaktery

Stejně jako v případě Original Sin 2, i tentokrát si budete moci vybrat z předdefinovaných postav („origin characters“) s již vytvořeným příběhovým pozadím, anebo si navrhnout vlastního hrdinu. Nicméně na rozdíl od předchozího RPG od studia Larian by mělo Baldur's Gate 3 nabídnout více možností při tvorbě vlastní postavy, a to právě i v souvislosti s příběhovým pozadím. „Hráči vytvořené postavy mají mnohem silnější spojení se světem a hlavní dějovou linkou... Jsme si jistí, že se nebudete cítit o nic ochuzeni, co se hloubky příběhu týče, pokud se rozhodnete hrát za vlastní postavu,slibují vývojáři.

Baldur's Gate 3; screenshot: origin character
Oproti Divinity: Original Sin 2 budou mít origin postavy předdefinované i povolání.

Rasy a povolání

Na rozdíl od série Divinity, kde měla „classa“ funkci spíše coby startující sada schopností a dovedností (nakonec se všichni mohli naučit téměř všechno), pro pravidla Dungeons and Dragons je povolání zásadním prvkem dlouhodobě definujícím schopnosti a herní styl dané postavy. Podle vyjádření vývojářů budeme moci hrát za všech 12 povolání (a sub-povolání) 5. edice pravidel, v rámci předběžného přístupu to však zatím jsou pouze klerik, bojovník, hraničář, zloděj, warlock a mág, přičemž každé povolání si může vybrat ještě ze dvou či více sub-povolání.

Významnou roli bude hrát i volba rasy. V early accessu můžeme vybírat z 8 základních: lidé, githyanki, elfové, drowové, půlelfové, trpaslíci, půlčíci a tieflingové. Započítáme-li i sub-rasy, pohybuje se jejich celkový počet kolem 15. Počet ras a povolání se však zřejmě ještě bude navyšovat a jejich výběr by měl mít výrazný vliv nejen na bojové a jiné statistiky postav, ale také na příběh. Podrobněji se o rasách, povoláních a tvorbě postavy rozepisují vývojáři v 8. komunitním updatu.

Baldur's Gate 3; gameplay: tiefling

Jednou z nejsilnějších zbraní kvalitních RPG je pestrá škála voleb, z nichž lze při tvorbě svého avatara vybírat a díky nimž můžete hru dohrát opakovaně a vždy jinak. Baldur's Gate 3 čerpá z jedné z nejkomplexnějších deskových her na hrdiny, které kdy vznikly. Počítejte s bohatou nabídkou ras a povolání.

Vliv vašich rozhodnutí a dialogových voleb

Větší či menší vliv vašich příběhových rozhodnutí či dialogových voleb slibují v podstatě všechna RPG, nejinak tomu je u Baldur's Gate 3. V případě belgického studia Larian se však odvážíme tvrdit, že nejde jen o prázdné marketingové fráze. K tomuto tématu se vývojáři vyjádřili také na síti reddit: „Když říkáme, že zde jsou závažné dopady vašich rozhodnutí, myslíme to opravdu vážně. Během hry objevíte questové linie a příběhy, které přímo souvisí s charakterem, který hrajete [jeho rasou, povoláním apod. pozn. redakce] a s věcmi, které jste udělali.

Baldur's Gate 3; screenshot: Baldurova brána
Odpovědi, které v dialozích zvolíte, by měly mít hmatatelný dopad nejen na průběh jednotlivých úkolů, ale i na celý příběh.

Baldur's Gate 3: Worldwide Reveal

Jak se Baldur's Gate 3 hraje a reálně vypadá, jsme se dozvěděli 27. února 2020 během herního veletrhu PAX East. Po působivém intru (10:53) následovala více než hodinová ukázka gameplaye. To nejzajímavější najdete v tomto článku.

Baldur's Gate 3: Herní svět, rozsah a délka hry


Podle slov vývojářů by měl být herní svět Baldur's Gate 3 obrovský, avšak nemáme očekávat open-world, ani velké množství menších lokací jako v tomu bylo u prvního a druhého dílu této série. Mapy budou velké a podobné tomu, co známe z Original Sin I a II, budou však komplexnější a měly by mít i připojené části. Zatím nevíme s jistotou, která místa v herním univerzu Forgotten Realms navštívíme, s jistotou můžeme říci pouze, že se podíváme na Mečové pobřeží (kde se odehrával i první díl), tedy západní část kontinentu Faerûn. Pochopitelně se vydáme i do titulního města Baldurovy Brány. Na základě záběrů z červnového streamu lze s jistotou říci, že zavítáme i do Podtemna.

Co se délky hry týče, zatím neznáme konkrétní číslo, očekáváme však podobnou (nebo o něco větší) hodinovou dotaci jako v případě Original Sin I a II, která se pohybovala mezi 60 a 100 hodinami čistého gameplaye.

Baldur's Gate 3; gameplay: stone, waterfall Baldur's Gate 3; gameplay: shrine Baldur's Gate 3; gameplay: infernal land

Kam všude se v Baldur's Gate 3 podíváme? Reálie univerza Forgotten Realms jsou díky své více než 30leté historii opravdu bohaté a různorodé.

Baldur's Gate 3: Multiplayer


Bude Baldur's Gate 3 obsahovat multiplayer? Krátká odpověď: ano, bude. I předchozí díly série bylo možné hrát v co-op režimu, a ačkoli nešlo o po všech stránkách vyladěný zážitek, mnoho z nás na něj s láskou vzpomíná (zejména tedy na chaotické souboje, v nichž jsme si vzájemně dávali přednost, kdo kdy hru zapauzuje). BG3 půjde ve šlépějích jedné z nejlepších co-op her posledních let, tedy Divinity: Original Sin 2. Kooperativní multiplayer si tak budeme moci užít online až se třemi přáteli (tedy dohromady 4 hráči), anebo ve dvou hráčích lokálně s režimem split-screen.

Pokud vás zajímá otázka možného cross-platform multiplayeru (cross-play), zatím vám nedokážeme poskytnout jasnou odpověď. Baldur's Gate 3 je momentálně plánován jen na PC a streamovací platformu Google Stadia, u nichž je možnost cross-playe poměrně pravděpodobná, jelikož je Baldur's Gate 3 na Steamu zalistována coby hra podporující právě „Multiplatformní režim“. Je však pravděpodobné, že studio Larian bude variantu hry pro více hráčů napříč platformami prosazovat – například u Divinity: Original Sin 2 se povedl vyjednat tzv. cross-save mezi PC a Nintendem Switch, tedy možnost volně přenášet uložené pozice mezi těmito herními zařízeními.

Baldur's Gate 3; screenshot: parta
I přes své nepopiratelné kvality není Divinity: Original Sin 2 dokonalou hrou. Pokud však existoval prvek, který chválili v podstatě všichni kritici i hráči bez rozdílů, byl to právě co-op multiplayer. Doufejme, že si podobně vysokou úroveň zachová i v Baldur's Gate 3.

Baldur's Gate 3: Engine, grafika a zvuk


Jak už jste možná vypozorovali ze screenshotů a zveřejněného gameplaye, Baldur's Gate 3 svou stylizovanou, líbivou grafikou velmi připomíná Divinity: Original Sin 2. A není to náhoda, běží na stejném, avšak výrazně upraveném enginu Original Sin 4.0, kterému vývojáři přezdívají (nepřekvapivě) Baldur's Gate 3 engine. Ze svého předchůdce použitého v Original Sin 2 si bere prý zhruba 20–30 %, vše ostatní bylo přepsáno a přidáno.

V případě hudebního doprovodu lze předpokládat, že se vrátí bulharský skladatel Borislav Slavov, jehož práce na předchozím larianovském RPG nás okouzlila natolik, že si vysloužila místo v našem přehledu nejpovedenějších herních soundtracků.

Všechny postavy by měly být plně nadabované, s výjimkou hlavní postavy, kterou si můžete vybrat z předem nadefinovaných charakterů, anebo vytvořit vlastní.

Baldur's Gate 3; screenshot: nautiloid
Baldur's Gate 3; gameplay: campfire skulls Baldur's Gate 3; gameplay: grove cave Baldur's Gate 3; gameplay: sign in forest

Baldur's Gate 3: DLC a updaty


Studio Larian dosud nezveřejnilo své plány v souvislosti s možnými DLC. Lze však odhadovat, že stejně jako v případě Divinity: Original Sin I a II dostane i Baldur's Gate 3 svou definitivní edici s množstvím vylepšení a novým obsahem. Nicméně je třeba zdůraznit, že oficiálně vývojáři zatím na toto téma nic neprozradili, resp. nebyla řeč o placených DLC. Na druhou stranu dodatečné obsahové updaty (zdarma) po vydání hry jsou téměř jistotou, pokud se studio výrazně neodkloní od své dosavadní politiky.

Baldur's Gate 3: Videa, trailery, screenshoty


V této kapitole najdete ta nejzajímavější oficiální videa (zejména tedy trailery) a obrazové materiály (především screenshoty), které byly k Baldur's Gate 3 vydány.

Oficiální screenshoty a obrázky, galerie

Baldur's Gate 3; screenshot: fire wolf
Baldur's Gate 3; gameplay: battle shield Baldur's Gate 3; gameplay: cavern Baldur's Gate 3; underdark
Baldur's Gate 3; gameplay: giant tentacle Baldur's Gate 3; gameplay: vampire Baldur's Gate 3; gameplay: volo
Baldur's Gate 3; gameplay: ambush battle Baldur's Gate 3; gameplay: attack from behind
Baldur's Gate 3; gameplay: attack from above Baldur's Gate 3; gameplay: spell usage Baldur's Gate 3; gameplay: wind spell
Baldur's Gate 3; gameplay: battle 2 Baldur's Gate 3; gameplay: field of view Baldur's Gate 3; gameplay: field of view 2
Baldur's Gate 3; gameplay: fire traps Baldur's Gate 3; gameplay: ledge sneaking Baldur's Gate 3; gameplay: magic missiles
Baldur's Gate 3; gameplay: nautiloid tentacles Baldur's Gate 3; gameplay: tiefling dialogue

(27. 2. 2020): Worldwide Gameplay Reveal

Baldur's Gate 3: Worldwide Reveal

Gameplay reveal Baldur's Gate 3 měl své kouzlo i díky svérázné prezentaci šéfa studia Larian, Swen Vinckeho. Gameplay začíná ve 12:45.

(27. 2. 2020): Baldur's Gate 3 Opening Cinematic

Baldur's Gate 3 Opening Cinematic

(6. 6. 2019): Official Announcement Trailer

Baldur's Gate 3 - Official Announcement Trailer

Baldur's Gate 3: Hardwarové nároky pro PC


Zhruba měsíc před spuštěním předběžného přístupu oznámilo studio Larian hardwarové specifikace, které byste si měli pohlídat, pokud chcete Baldur's Gate 3 bez potíží rozjet. To platí i pro doporučené požadavky, které splníte, pakliže vaše herní železo ve svých útrobách ukrývá alespoň Nvidia GTX 1060, tedy stále jednu z nejrozšířenějších grafických karet, a adekvátně výkonný procesor.

Kolem a kolem nejde o žádné šílené cifry, přičemž tyto nároky se mohou v průběhu předběžného přístupu ještě snižovat s tím, jak se vývojářům bude dařit hru lépe optimalizovat (alespoň to tvrdí na v sekci systémové požadavky na Steamu, odkud také jsme také čerpali při vyplňování následující tabulky).


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel i5-4690 / AMD FX 4350 Intel i7 4770k / AMD Ryzen 5 1500X
Grafická karta Nvidia GTX 780 / AMD Radeon R9 280X Nvidia GTX 1060 6GB / AMD RX580
Operační paměť 8 GB RAM 16 GB RAM
Pevný disk 150 GB volného místa (cca 80 pro předběžný přístup) 150 GB volného místa (cca 80 pro předběžný přístup)

• Zdroj: Steam (6. 10. 2020)

Novinky a články o Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3 – Svoboda ve vyprávění dostala nový rozměr


• Novinka: 12. 10. 2020 • Autor: Jakub Němec

Lariani nás s předběžným přístupem napínali už od srpna, počkat jsme si však museli až na začátek října. Přesně podle slibu šéfa belgického studia Swena Vinckeho se ponoříte do prvního aktu Baldur's Gate 3, v němž prozkoumáte mozkoužroutské plavidlo Nautiloid, zúčastníte se bitvy v samotném pekle a budete hledat léčitele, který vám pomůže od červíčka hovícího si ve vašich mozkových závitech. Výlet to bude v mnoha směrech unikátní, protože si jej každý užijete podle svého. Co na vás čeká? ... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: keyart

Předběžný přístup Baldur's Gate 3 odstartuje příští měsíc


• Novinka: 19. 8. 2020 • Autor: Jakub Němec

Po srpnovém zklamání z odložení předběžného přístupu Baldur's Gate 3 jsme se sotva oklepali a už můžeme upínat naše naděje k novému datu. Šéf studia Larian, Swen Vincke, během oficiálního streamu moderovaného Geoffem Keighleym slavnostně oznámil, že se hráči návštěvy ikonického univerza dočkají 30. září 2020. Mimo jiné nám také představil základní rysy early accessu a monumentálnost svého nového RPG... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: githianki

Co jsou zač Mozkožrouti z Baldur's Gate 3?


• Téma: 27. 6. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

V momentu, kdy vývojáři z Larian Studios oznámili, že pracují na Baldur's Gate 3, srdce většiny fanoušků kvalitních RPG zaplesala. Po excelentním Divinity: Original Sin 2 si totiž jen málokdo dokázal představit lepší kandidáty na pozici tvůrců dalšího dílu Baldur's Gate než právě Swena Vinckeho a jeho tým. Skrze náš dnešní tematický článek vám detailněji představíme hlavní antagonisty dosud prezentovaných trailerů, kteří se nám doslova dostali do hlavy... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: Illithid

Gameplay Baldur’s Gate 3 ukázal nové herní mechaniky


• Novinka: 18. 6. 2020 • Autor: Jakub Němec

Baldur’s Gate je pro fanoušky klasických izometrických RPG modla, na níž dodnes vzpomínají. Vlna nadšení, jež se zvedla po ohlášení třetího dílu, resp. po prvním streamu v rámci PAX East, proto svázala tvůrce z Larian Studios velkou zodpovědností. Během dnešní ukázky v rámci Summer of Gaming jsme se ovšem přesvědčili, že značka Baldur's Gate je ve správných rukou, protože autoři naslouchali připomínkám komunity a ukázali hru v ještě lepší formě... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: parta

Larian Studios odpovídají na otázky uživatelů Reddit


• Novinka: 13. 3. 2020 • Autor: Jiří Fait

Během včerejška proběhl na sociální síti Reddit takzvaný AMA (Ask Me Anything), ve kterém fanoušci zpovídali vývojáře z Larian Studios ohledně všeho, co se týká očekávaného RPG Baldur's Gate 3. Jelikož rozhovor probíhal na tomto fóru a zeptat se mohl v podstatě každý, je informací skutečně mnoho. Na to nejzajímavější se podíváme v dnešním článku... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: githianki

Setkání s legendami po dvaceti letech


• Novinka: 9. 3. 2020 • Autor: Jiřina Formánková

Po herní akci PAX East, která proběhla před více než týdnem, se naštěstí informační vody týkající se Baldur's Gate 3 nezavřely a dál dostáváme nové podrobnosti, které doplňují obrázek ambiciózního projektu z dílny Larian Studios. Co zajímavého jsme se dozvěděli, si můžete přečíst v této novince... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: illithid

Baldur's Gate III naznačil svůj obrovský potenciál


• Novinka: 28. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

PAX East začal pro fanoušky rozsáhlých RPG, jak nejlépe mohl, protože se konečně ukázaly první gameplay záběry očekávaného titulu Baldur's Gate III. V přátelské atmosféře předváděčky se Swen Vincke, zakladatel studia Larian, několik desítek minut pohyboval v jedné z počátečních lokací a ukázal slibně vypadající mechanismy podporující naše nadšení. Co vše jsme se dozvěděli z prezentace, se dočtete v naší novince... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: illithid

Uniklé obrázky z Baldur's Gate III ukazují, že bude mít v určitých ohledech blízko k Divinity: Original Sin II


• Novinka: 27. 2. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

Do představení prvních záběrů z připravovaného RPG Baldur's Gate III, na němž nepracuje nikdo jiný než vývojáři z Larian Studios, (autoři Divinity: Original Sin II) zbývají už pouhé hodiny. Pokud si chcete ukrátit čas při čekání, máme tu pro vás uniklé obrázky z hraní, jež pravděpodobně pocházejí přímo z prezentace připravované na PAX East. Co na nich lze vidět, probereme v dnešní novince... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: krajina

Starší články o Baldur's Gate 3


(24. 2. 2020) Baldur's Gate 3 v early accessu již tento rok


• Novinka: 24. 2. 2020 • Autor: Alexandra Vaníková

Zástupci společnosti Hasbro během akce New York Toy Fair oznámili, že fantasy RPG s číslovkou „3“ v názvu, které si tentokrát po studiích BioWare a Black Isle vzali do parády v Larian Studios (Divinity série), se v předběžném přístupu dostane na Steam ještě letos. Více informací o early accessu pro Baldur's Gate 3 naleznete v našem článku... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: logo

(6. 6. 2019) Tvůrci série Divinity splní fanouškům RPG letitý sen


• Oznámení: 6. 6. 2019 • Autor: Dominik Fait

Larian Studios s pýchou oznamuje, že vyvíjí a publikuje Baldur’s Gate 3 na PC a Google Stadia. Na tvorbě Baldur’s Gate 3 úzce spolupracuje se společností Wizards of the Coast a jejím Dungeons & Dragons týmem. Hra je založena na aktuálních D&D mechanikách a kouzlech a jde o novou oficiální kapitolu v legendární sérii… tolik tisková zpráva. Potřebujete vědět více? ... celý článek

Baldur's Gate 3; screenshot: logo
i

To jsou tedy veškeré podstatné informace, které v současné chvíli o Baldur's Gate 3 máme. Tento speciál budeme pravidelně aktualizovat s tím, jak se budou objevovat nové detaily nejen z oficiálních zdrojů.

• Zdroje: baldursgate3.game, gamespot.com, pcgamer.comlarian.com, vlastní


P-DC1-WEB29