Obnovit stránku

Co je to DLSS?

Článek

Aktualizováno

DLSS je jedna z nejzajímavějších technologií, která se objevila s příchodem grafických karet NVIDIA GeForce RTX. Jak vlastně funguje a k čemu je dobrá?

Co je to DLSS? – OBSAH

  1. Co je to DLSS?
  2. Historie a verze NVIDIA DLSS
  3. Ray tracing s DLSS se starají o skvělou grafiku a vysoké FPS
  4. DLSS vs. AMD FidelityFX

Co je to DLSS?

DLSS (Deep Learning Super Sampling) je průlomovou technologií pro renderování prostřednictvím umělé inteligence, která zvyšuje citelně grafický výkon za využití dedikovaných jader Tensor. K tomu využívá speciální neuronovou síť se strojovým učením, která zvyšuje snímkovou frekvenci a současně vytváří krásný a ostrý herní obraz. Díky tomu poskytuje hráčům výkonnostní rezervu pro maximální nastavení ray-tracingu. Užijte si hraní v ještě vyšším rozlišení a nastavení herních detailů a vychutnejte si excelentní vizuální zážitek.

Seznam her s podporou DLSS

  1. Hitman 3
  2. Outriders
  3. DEATH STRANDING
  4. F1 2020
  5. Control
  6. MechWarrior 5: Mercenaries
  7. Deliver Us the Moon
  8. Wolfenstein: Youngblood
  9. Red Dead Redemption 2
  10. Back 4 Blood
  11. Baldur's Gate 3
  12. Battlefield 2042
  13. Amid Evil
  14. Alan Wake Remastered
  15. Anthem
  16. Anatomy Of Fear
  17. Apocalypse: 2.0 Edition
  18. Aron's Adventure
  19. Back 4 Blood
  20. Baldur's Gate 3
  21. Battlefield 2042
  22. Battlefield V
  23. Beyond Enemy Lines 2
  24. Blind Fate: Edo no Yami
  25. Bodies of Water VR
  26. Bright Memory
  27. Broken Pieces
  28. Call of Duty: Modern Warfare
  29. Call of Duty: Warzone
  30. Chivalry 2
  31. ChronoTecture: The Eprologue
  32. Cions of Vega
  33. Control
  34. Crossout: Supercharged
  35. Crysis Remastered and Crysis Remastered Trilogy
  36. Cyberpunk 2077
  37. Death Stranding
  38. Deliver Us The Moon
  39. Deep Rock Galactic
  40. Death Realm
  41. DeepStates [VR]
  42. DOOM Eternal
  43. Enlisted
  44. Everspace 2
  45. Exit From
  46. F1 2020
  47. F1 22
  48. Fall Balance Ball
  49. Final Fantasy XV
  50. F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
  51. Fortnite
  52. Frozenheim
  53. Ghostrunner
  54. Ghost
  55. Gotham Knights
  56. Grand Theft Auto: The Trilogy
  57. Helios
  58. Höll Space 5D6
  59. Hitman 3
  60. Hydroneer
  61. Icarus
  62. Into The Radius VR
  63. Iron Conflict
  64. Justice
  65. Kena: Bridge of Spirits
  66. Last Hope On Earth
  67. Lego Builders’ Journey
  68. LEAP
  69. Loverowind
  70. Loopmacner
  71. Marvel's Avengers
  72. Mechwarrior V: Mercenaries
  73. Metro Exodus
  74. Metro Exodus PC Enhanced Edition
  75. Minecraft
  76. Monster Hunter: World
  77. Mount & Blade II Bannerlord
  78. Mortal Shell
  79. Mortal Online 2
  80. My Time at Sandrock
  81. Naraka: Bladepoint
  82. Nioh 2: The Complete Edition
  83. No Man's Sky
  84. Outriders
  85. PC Building Simulator 2
  86. PGA TOUR 2K23
  87. Propnight
  88. Powerslide Legends
  89. Q.U.B.E.
  90. RAZE 2070
  91. Rainbow Six Siege
  92. Raji: An Encient Epic
  93. Recall
  94. REFICUL 666
  95. Red Dead Redemption 2
  96. Ready or Not
  97. Redout: Space Assult
  98. Rust
  99. Sackboy: A Big Adventure
  100. Scathe
  101. Severed Steel
  102. Scavengers
  103. SCP: Secret Files
  104. Shadow of the Tomb Raider
  105. Sniper Elite 5
  106. Soul Dossier
  107. Soda Crisis
  108. System Shock Demo
  109. Swords of Legends Online
  110. The Chant
  111. The Last Oricru
  112. The Medium
  113. The Fabled Woods
  114. To Hell With It
  115. Turbo Sloths
  116. Twin Stones: The Journey of Bukka
  117. Uncrashed: FPV Drone Simulator
  118. Unknown Woods
  119. Vampire: The Masquerade - Swansong
  120. Wakamarina Valley, New Zealand
  121. Yag
  122. War Thunder
  123. Warstride Challenges
  124. Watch Dogs Legion
  125. WRC Generation
  126. Wolfenstein Youngblood
  127. Wrench

Historie a verze NVIDIA DLSS

Společnost NVIDIA představila DLSS jako klíčovou funkci už v září 2018 při uvedení nové generace grafických karet GeForce RTX 20 (Turing). V době uvedení však bylo DLSS omezené jen na několik málo videoher (konkrétně Battlefield V a Metro Exodus), protože výpočetní algoritmus musel být detailně trénován na každé hře zvlášť. Nicméně díky úzké spolupráci s herními vývojáři se poměrně rychle podařilo DLSS prosadit do všech klíčových herních enginů a postupně každá AAA hra podporovala DLSS prakticky ihned od vydání.

V dubnu 2020 však došlo k velkým změnám a NVIDIA uvedla vylepšenou verzi DLSS s názvem DLSS 2.0. Druhá generace začala používat speciální Tensor jádra, která umožnila vytrénovat jednu obecnou síť umělé inteligence, která následně funguje v prakticky každé hře. To v praxi znamenalo ještě rychlejší rozšíření podporovaných her. DLSS 2.0 také přinesla 3 režimy kvality obrazu (Kvalita, Rovnováha, Výkon), které řídí rozlišení renderování, přičemž režim Výkon umožňuje až 4× vyšší rozlišení. To znamená více uživatelských voleb a ještě větší navýšení výkonu dle potřeb uživatele.

A konečně od září 2022 máme k dispozici technologicky mimořádně zajímavou generaci DLSS 3.0. Ta je k dispozici výhradně pro grafické karty GeForce RTX 40 Ada Lovelace. Velkou novinkou je totiž možnost generovat zcela nové snímky. U DLSS 1.0 a 2.0 šlo vždy „pouze“ o upscaling (generování v nižším rozlišení a následný převod do vysokého rozlišení), tak v případě DLSS 3.0 dochází ke zvýšení snímkové frekvence dopočítáváním a vkládáním nových snímků. Navíc vše probíhá nezávisle na herním enginu, což je dobré směrem k rozšiřování počtu podporovaných her.

Přehled verzí DLSS

  • DLSS 1.0 – představena v září 2018 – funguje v každé hře odděleně, náročné a pomalé rozšiřování počtu podporovaných her.
  • DLSS 2.0 – představena v dubnu 2020 – jedna neurální síť pro všechny hry, zapojení Tensor jader a masivní rozšíření do stovek her. Podporu mají grafiky GeForce RTX 20 a RTX 30.
  • DLSS 3.0 – představena v září 2022 – masivní nárůst výkonu díky dopočítávání vlastních snímků, postupné rozšiřování do desítek her. Funguje pouze s grafickými kartami GeForce RTX 40 Ada Lovelace.

Ray tracing s DLSS: způsob, jak dosáhnout skvělé grafiky s vysokými FPS

Technologický náskok grafických karet GeForce RTX symbolizují dvě důležité technologie – ray tracing a právě DLSS. Ray tracing se díky fyzikálně přesnému chování světla v reálném čase postará o dechberoucí vizuální kvalitu i v těch nejnáročnějších hrách. A v kombinaci s technologií DLSS, kterou pohání umělá inteligence, si zahrajete ty největší herní pecky současnosti jako nikdy předtím. Obě tyto důležité technologie podporuje stále více a více her. U typické nové AAA hry si už ani nedovedeme představit, že by ray tracing nepodporovala. Díky prodejní síle a úzkému napojení na herní vývojáře se stal ray tracing společně s DLSS od NVIDIA standardem v oblasti herní grafiky.

Při detailnějším pohledu na DLSS (Deep Learning Super Sampling) zjišťujeme, že vzniklo především jako prostředek k navýšení snímkové frekvence ve hrách pomocí výkonných tensor jader, která jsou součástí grafik řady GeForce RTX. Funguje na principu toho, že grafická karta vykresluje scénu jen s polovinou potřebných pixelů. Druhá půlka je dopočítána pomocí vylepšené neuronové sítě se strojovým učením. Výsledek je přesto ve fantastické kvalitě plného rozlišení monitoru a jen velmi těžko poznáte rozdíly.

NVIDIA;DLSS,GeForce RTX;
Kompletní seznam podporovaných her najdete na stránkách společnosti NVIDIA.

DLSS vs. AMD FidelityFX

Protože byla NVIDIA prakticky od počátku s DLSS úspěšná, tak musela konkurenční AMD také nějakým způsobem reagovat. S odstupem několika let tak došlo na technologii FidelityFX Super Resolution (FSR). Zajímavostí je, že FidelityFX Super Resolution není vázaná na konkrétní hardware a nijak nepracuje s umělou technologií. V zásadě jde o open source podporující i API DirectX 12/11 a Vulkan. Poběží tedy i na starších GPU (Radeon RX5000, RX500, Vega), využít ji bude možné i na APU Ryzen s integrovaným GPU Radeon. Také však funguje na grafikách NVIDIA nebo Intel.

To je dobrá zpráva pro všechny herní vývojáře, kteří tak mohou snadno a sami implementovat technologii do svých her. První verze FidelityFX Super Resolution byla oznámena 31. května 2021. Jejím základem se stal algoritmus zaměřený na detekci hran ze souboru pixelů zdrojového snímku a jejich znovuvytvoření ve zvýšeném rozlišení.

Druhá generace FidelityFX Super Resolution se dostala k vývojářům v průběhu května 2022. K výrazným novinkám patří lepší přizpůsobení pohyblivému obrazu a celkově mnohem lepší grafické detaily. Stejně jako u původní verze FSR, tak i u druhé generace záleží na vývojářích her, zda budou technologii podporovat. Nicméně jsou k dispozici rozšíření například pro herní enginy Unity nebo Unreal Engine, což celou věc velmi usnadňuje. A rozhodně nesmíme zapomenout, že FidelityFX Super Resolution lze využít i na herních konzolích, které jedou kompletně na hardware od AMD.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Prostřednictvím NVIDIA DLSS došlo v posledních letech k ohromným skokům v kvalitě obrazu a výkonu. A současně je vše připraveno pro snadnější integraci do nových, ale i starších her. A díky výkonu umělé inteligence bude síť DLSS nadále růst a zlepšovat se!

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB02