Jakousi vstupní branou do světa high-endových grafických karet jsou dnes v případě společnosti NVIDIA grafické karty GeForce RTX 2070. Tyto grafické karty naleznete v nabídce téměř všech výrobců, ale my se zaměříme pouze na jediného, a to na společnost EVGA. Dnes jsme pro vás na Alza.cz totiž otestovali grafickou kartu EVGA RTX 2070 XC Gaming. A jak v našich testech dopadla? Inu, posuďte sami
Grafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU106 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a DLSS (Deep Learning SuperSampling), svým výkonem pak EVGA RTX 2070 XC Gaming spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde mezi nejnovějšími grafickými kartami Turing zaujímá ta nejnižší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 410/1 710 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 90 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2070.
Grafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming měří na délku 270mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará dvojice pasivů skládaných z hliníkových žeber, které jsou pro lepší odvod tepla propojeny celkem šesti tepelnými trubicemi (heatpipes). Grafické paměti jsou chlazeny společně s moduly napájecí kaskády za pomoci většího chladicího plátu (heatsink plate) a všechny důležité součásti grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 85mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami, které jsou pro tišší chod a delší životnost uloženy v hydrodynamických ložiskách. Grafická karta podporuje semi-pasivní chlazení, které v případě nízkých teplot oba ventilátory zastaví a sníží tak její hlučnost na minimum. Ventilátory jsou rozděleny do dvou samostatných zón a jejich otáčky jsou řízeny nezávisle (asynchronně). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming na skóre 98,2 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming se stará 10fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 185 W (max. 240 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink), určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming je také firemní nástroj společnosti EVGA s názvem Precision X1.
Nástroj EVGA Precision X1 slouží ke snadnému přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace využijí jak uživatelé méně zkušení, tak také „profesionálové“.
Pomocí EVGA Precision X1 můžete uživatelsky přizpůsobit různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji EVGA Precision X1 si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba). Mezi panely Precision X1 samozřejmě nechybí ani ten, s jehož pomocí lze změnit barvy a efekty RGB LED osvětlení na grafické kartě.
Pomocí vestavěné funkce OC Scanner si můžete grafickou kartu nechat také automaticky přetaktovat. V nástroji Precision X1 pak nechybí ani monitoring, díky němuž máte na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako jsou například teplota karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
EVGA RTX 2070 XC Gaming | TU106
TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz
1710 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
MSI RTX 2080 Ti DUKE 11G | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1830 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Inno3D RTX 2080 X2 OC | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1830 MHz |
PCIe 3.0 x16
225 W |
Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G | TU106
TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz
1815 MHz 1920 MHz |
PCIe 3.0 x16
275 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1557 MHz
1671 MHz 1893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20
Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2
13,230 million 7nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2
16.384 GB 4096b/2000 |
1400 MHz
1750 MHz 1766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
EVGA RTX 2070 XC Gaming | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 66 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 845 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 312 W | měřeno v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorů | 1 720 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 38,9 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming se na konci zátěžového testu držely na 66 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1 720 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 38,9 dBA. Co se hlučnosti týká, je tato grafická karta prostě takový průměr. Frekvence grafického čipu se na konci zátěžového testu držela na 1 845 MHz.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti EVGA RTX 2070 XC Gaming vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností EVGA RTX 2070 XC Gaming se všemi ostatními grafickými kartami GeForce RTX 2070, které jsme na Alza.cz a GPUreport testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Metro Exodus |
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming je dán zejména výkonem samotného grafického čipu TU106 (TU106-400A-A1), který se od jiných grafických karet GeForce RTX 2070 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách.
V případě grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru kolem 1 845 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 14 000 MHz.
Reálná frekvence EVGA RTX 2070 XC Gaming tak byla o 75 MHz (5-bin) nižší nežli u konkurenční grafické karty Gigabyte Aorus RTX 2070 XTREME 8G, a můžeme tedy očekávat, že i s herním výkonem na tom bude EVGA o něco hůře. Jak však můžete vidět z dnešních testů, hůře na tom EVGA sice je, ale ne nijak zásadně, v průměru kolem 1–2 %. S výkonem grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming jsem byl tedy spokojen.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (129 %) a Temp. Limit (88 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 121 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming podařilo získat v průměru ještě zhruba 6 % dalšího výkonu, což není nic moc, avšak v některých počítačových hrách by se to přeci jen hodit mohlo. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 36 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming v počítačové hře Crysis 3.
Podobně jako ostatní grafické karty GeForce RTX 2070, také EVGA RTX 2070 XC Gaming nabízí solidní herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her, kteří již vyrostli ze střevíčků slabších mainstreamových grafických karet, avšak ty nejdražší a nejvýkonnější high-endové grafické karty jsou pro ně zase zbytečným luxusem, který by jen těžko nějak rozumně využili.
Kromě podpory real-time ray tracingu a DLSS se může grafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming pochlubit poměrně solidním systémem chlazení, který se svými rozměry vešel pouze dvou slotů, a tak vám tato EVGA na základní desce zbytečně „nesežere“ tolik dalších rozšiřujících slotů. Elegantní je také RGB LED osvětlení grafické karty, jehož vzhled i efekty si můžete ke svému obrazu upravit za pomoci nástroje EVGA Precision X1. Mluvíme-li o kladech grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming, nesmíme pak zapomenout ani na podporu semi-pasivního chlazení, které při nízké zátěži ventilátory chladiče úplně zastaví a sníží tak hlučnost na minimum.
Co se týče hlučnosti grafické karty EVGA RTX 2070 XC Gaming, docela dobře si umím představit, že by v zátěži mohla být přeci jen o něco nižší. Tedy ne že by to byla nějaká tragédie, ale podíváme-li se na poměrně nízké teploty, kterých tato EVGA dosahuje v zátěži, nevyužité rezervy v řízení ventilátorů tam jistě jsou.
EVGA RTX 2070 XC Gaming
Grafické kartyGrafická karta EVGA RTX 2070 XC Gaming nabízí solidní herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Tato karta disponuje dobře technicky zpracovaným systémem chlazení, jenž nabízí dobré provozní vlastnosti, snad jen s výjimkou hlučnosti, která by mohla být o fous nižší.
Klady
Zápory