Pokud jste méně náročným či spíše jen občasným hráčem počítačových her, který za novou grafickou kartu nechce utrácet horentní sumu a ve hrách se smíří výhradně se základním rozlišením 1 920 × 1 080, pak by vás mohly oslovit nejnovější grafické karty ze stáje společnosti AMD, které nesou označení Radeon RX 6500 XT. Právě tyto grafické karty jsou totiž zacíleny na takovéto nenáročné hráče a jejich cenovka je, vzhledem k dnešním poměrům na trhu grafických karet, docela příznivá. Jestli se vám ale pořízení grafické karty Radeon RX 6500 XT opravdu vyplatí, o tom se můžete přesvědčit sami právě v této recenzi, v níž jsme pro vás otestovali grafickou kartu Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC 4G.
Grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NAVI 24 (NAVI 24 XT) společnosti AMD v plné konfiguraci, na který jsou pomocí 64bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 4 GB. Jedná se o grafickou kartu s plnou podporou nejnovějšího grafického rozhraní DirectX 12 Ultimate (Ray-tracing, VRS, Mesh Shader a Sampler Feedback) a svým výkonem je pak Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G zacílena do segmentu grafických karet středního výkonu, kde zaujímá úplně ta nejnižší patra výkonnostního žebříčku.
Základní frekvence grafického čipu je 2 420 MHz, herní frekvence 2 685 MHz a boost frekvence 2 825 MHz. Frekvence grafických pamětí pak je 2 248 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 18 000 MHz. Limit spotřeby grafického čipu je nastaven na 90 W. Oproti referenčním hodnotám je tak základní frekvence navýšena o 110 MHz a boost frekvence o 10 MHz. Grafické paměti jsou taktovány plně v referenčních hodnotách Radeon RX 6500 XT.
Grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G měří na délku jen 282 mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv složený z hliníkových žeber, který je pro lepší odvod tepla vybaven dvěma měděnými tepelnými trubicemi (heat pipe) s přímým kontaktem na grafický čip. Grafické paměti jsou chlazeny společně s grafickým čipem přes větší dosedací základnu, odpadní teplo z modulů napájecí kaskády je odváděno do žebrování pasivu. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří tři protiběžné 80mm ventilátory WINDFORCE 3X s jedenácti 3D aerodynamicky tvarovanými lopatkami, které jsou uloženy v grafenových ložiskách. Grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G podporuje funkci 3D ACTIVE FAN, která v případě nízkých teplot zastaví všechny ventilátory chlazení, a zamezí tak zbytečné hlučnosti. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
< 35 dBA | velmi nízká hlučnost | 40–42 dBA | vyšší hlučnost |
35–38 dBA | nízká hlučnost | 42–45 dBA | vysoká hlučnost |
38–40 dBA | nižší hlučnost | > 45 dBA | velmi vysoká hlučnost |
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G na skóre 99,7 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G se stará zřejmě 5 + 2fázová napájecí kaskáda (neměl jsem možnost demontovat chladič), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6pinového konektoru. Limit spotřeby grafického čipu byl výrobcem nastaven na 90 W a navýšit lze o 15 %. TBP (Total Board Power) celé grafické karty by se tak měl pohybovat kolem 120 W a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 400 W.
Spotřeba grafických karet
Velmi důležitou věcí u grafických karet je jejich spotřeba. A nejde jen o to, kolik elektrické energie propálíte při hraní počítačových her, s vyšší spotřebou totiž rostou především nároky na výkon vašeho zdroje napájení (PSU) a samozřejmě také nároky na kvalitní odvětrávání počítačové skříně. Neméně důležitou věcí při měření příkonu grafické karty je pak kontrola plnění požadavků specifikací PCI-SIG, která mimo jiné nastavuje pravidla pro napájení komponent přes sběrnici PCI Express. Jedná se zejména o to, aby přes „silovou“ 12V větev (PEG 12 V) této sběrnice neprotékal proud trvale vyšší nežli 5,5 A (s limitním příkonem 66 W), který by pak mohl poškodit celou základní desku. V tom lepším případě by případný pokles napětí mohl způsobovat problémy s jinými komponenty napojenými na PCI Express, jako jsou například disky SSD PCIe. PCI-SIG pak také nastavuje specifikace pro konektory pomocného napájení grafických karet. V případě 8pin konektoru by maximální příkon neměl trvale překročit hodnotu 150 W a 12,5 A, v případě 6pin konektorů pak 75 W a 6,25 A.
Běžná a špičková spotřeba
Pro měření špičkových odběrů grafických karet využívám nástroj MSI Kombustor, který grafické karty zatěžuje spojitou a trvalou zátěží. Grafickou kartu nejdříve nechám zahřát na její běžnou provozní teplotu, pak teprve měřím příkony na všech odběrných místech nástrojem PowerTracker. V prvním měření je limit spotřeby (Power limit) u grafické karty nastaven na výchozí hodnotu (PL 100 %), druhé měření pak probíhá s nastaveným limitem spotřeby na maximum (pokud u grafické karty navýšit lze). Jak tedy grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G v těchto měřeních dopadla?
Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G |
||||
---|---|---|---|---|
Místo odběru | Popis | Spotřeba (PL 100 %) |
Spotřeba (PL 115 %) |
|
1 | Slot PCI Express (PEG 3,3 V) |
větev 3,3 V | 2,3 W | 2,3 W |
2 | Slot PCI Express (PEG 12 V) |
větev 12 V | 46 W | 52 W |
3 | PCIe Cable (6pin) |
větev 12 V | 72 W | 88 W |
Spotřeba VGA | 120 W | 142 W |
||
Proud PEG 12V | 3,9 A | 4,4 A |
Jak můžete vidět, v případě grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G se spotřeba na jednotlivých větvích drží v limitech. Napájecí větev PEG 12 V nepřekračuje limitní příkon (66 W) a proud (5,5 A) ani s navýšeným limitem spotřeby na maximum. Jediné, co bylo překročeno, je příkon přes 6pinový konektor napájení PCIe v případě navýšení limitu spotřeby grafické karty na 115 %. Za této situace přes tento konektor protéká příkon o nějakých 13 W vyšší, nežli by se podle PCI-SIG slušelo (75 W). Pokud by vás pak při měření spotřeby této grafické karty zajímaly také maximální (peak) hodnoty spotřeby a proudu, můžete nahlédnout do následujících grafů.
Spotřeba v nečinnosti (Idle) a se dvěma monitory
Měření spotřeby grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G v nečinnosti a se dvěma monitory bylo prováděno na ploše Windows 10. Nejdřív jsem změřil spotřebu samotné grafické karty při zapojeném jediném monitoru s rozlišením 3 840 × 2 160/60 Hz přes DisplayPort, následně jsem přes HDMI zapojil další monitor s rozlišením 1 920 × 1 080/144 Hz a opět zaznamenal příkon grafické karty. Výsledky můžete vidět v následující tabulce:
Měření | Monitor 1 | Monitor 2 | VGA | Systém |
---|---|---|---|---|
1 | 3 840 × 2 160/60 Hz | 11 W | 70 W | |
2 | 3 840 × 2 160/60 Hz |
1 920 × 1 080/144 Hz | 14 W | 76 W |
Rozdíl | 3 W | 6 W |
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G řešeny pomocí jediného konektor DP 1.4a (DisplayPort) a jediného konektoru HDMI 2.1. Oba typy konektorů nabízí přenos videosignálu až v 8K / 60 Hz.
Součástí vybavení grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Gigabyte AORUS Engine, který si můžete stáhnout sami přímo ze stránek výrobce.
Nástroj Gigabyte AORUS Engine slouží ke snadnému přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. V nástroji Gigabyte AORUS Engine máte k dispozici panel s pokročilým nastavením.
Pomocí tohoto panelu máte přístup k základnímu nastavení grafické karty, jako jsou frekvence čipu či grafických pamětí. Můžete si tak nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Nástroj Gigabyte AORUS Engine nabízí také panel pro nastavení uživatelské křivky otáček ventilátorů v závislosti na teplotě grafického čipu a nechybí zde ani panel pro monitoring, díky němuž můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
Pokud by vám nástroj Gigabyte AORUS Engine nevyhovoval, vždy máte možnost ke svým OC hrátkám využít služeb mocnějšího nástroje, jakým jsou přímo ovladače RSAE (Radeon Software Adrenalin Edition).
Testy grafických karet se na Alza.cz skládají jednak z testů jejich herního výkonu, ale protože samotný výkon není pro mnoho uživatelů tím jediným a všeobjímajícím parametrem výběru, u grafických karet důkladně testujeme také jejich provozní vlastnosti, jako jsou teploty, hlučnost či spotřeba. Vždyť kdo by chtěl mít ve svém počítači výkonnou, leč nepříjemně hlučnou grafickou kartu?
V testech herního výkonu se snažíme grafické karty testovat v těch nejnovějších herních titulech tak, abyste měli přehled, které grafické karty podávají nejlepší výkon na nejmodernějších herních enginech, a tedy jestli vaše případná investice do konkrétní grafické karty bude i do budoucna opravdu výhodná.
Naše recenze jsou vždy aktuální
Protože se snažíme, aby každá recenze grafické karty byla trvale aktuální, nejsou výsledky testů u jednotlivých her přiřazovány ke konkrétní grafické kartě, ale jen k typu grafické karty, tedy grafickému čipu. Právě to nám totiž zajistí, že v případě výskytu nějakých podstatných změn, které ovlivňují konečné výsledky testů (vydání nových a výkonnějších ovladačů, přidání nové hry do testovací metodiky atd.), můžeme rychle vše přetestovat, a nové výsledky se tak okamžitě promítnou také do recenzí staršího data.
Na rozdíl od herních testů, ve kterých jsou výsledky přiřazovány k jednotlivým typům grafických karet, testy provozních vlastností jsou prováděny bez rozdílu u každé grafické karty. V těchto testech se pak snažíme jít do těch úplně nejmenších detailů a u grafických karet měřit co nejvíce provozních parametrů, jako jsou kromě teploty a hlučnosti také napětí, spotřeba či reálné frekvence grafického čipu.
V testech provozních vlastností pak samozřejmě nechybí ani jejich podrobné srovnání s ostatními grafickými kartami tak, abyste měli přehled o tom, která grafická karta je právě pro vás tou nejvhodnější.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy, a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Jak tedy grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G | Hodnota | Poznámka k měření |
Teplota GPU | 55 °C | měřeno na konci testu |
Teplota GPU (Hotspot) | 80 °C | měřeno na konci testu |
Teplota VRAM | 62 °C | měřeno na konci testu |
Reálná frekvence GPU | 2 843 MHz |
měřeno jako průměr z posledních tří průchodů
|
Napětí GPU | 1,188 V | měřeno jako průměr v testu |
Spotřeba GPU (podle ovladačů) | 87 W | měřeno jako průměr v testu |
Spotřeba VGA (skutečná) | 118 W | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba celého systému | 212 W | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Otáčky ventilátorů | 2 150 ot/min |
měřeno na konci testu |
Hlučnost | 40,9 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G na konci zátěžového testu dosahovaly na velmi nízkých 55 °C při poměrně vysokých otáčkách ventilátorů kolem 2 150 ot/min, které při této rychlosti generovaly lehce vyšší hlučnost 40,9 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala v průměru na opravdu vysokých 2 843 MHz při spotřebě (příkonu) grafické karty 118 W.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G se všemi ostatními grafickými kartami Radeon RX 6500 XT, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz doposud testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Měření herního výkonu grafických karet je prováděno v předem zvolených scénách speciálně vybraných počítačových her. Počítačové hry jsou do testovací metodiky vybírány tak, aby co možná nejvíce reprezentovaly současné nároky moderních herních enginů. V samotných testech je pak u každého typu grafické karty měřena snímková frekvence (FPS), která je pro nás také ukazatelem jejího výkonu.
Vzhledem ke značným výkonnostním rozdílům mezi grafickými kartami ze segmentu vysokého výkonu (high-end) a výkonu středního (mainstream) nemohou být grafické karty porovnávány v úplně všech počítačových hrách při stejném nastavení grafických detailů. Z tohoto důvodu jsou konečné výsledky rozděleny do dvou grafů. V prvním grafu jsou sumarizovány výsledky z úplně všech herních testů pouze pro grafické karty ze segmentu high-end/mainstream, v druhém grafu pak můžete vidět relativní výkon úplně všech grafických karet. Výsledky ve druhém grafu jsou však počítány pouze z těch herních titulů, které při testech využívají shodné nastavení grafických detailů pro úplně všechny grafické karty, tedy napříč kategoriemi high-end/mainstream.
Relativní výkon grafických karet uvedený v grafu byl vypočítán jako průměrný výkon ze všech testů níže uvedených počítačových her označených symbolem zaškrtávátka a převeden na procenta. Recenzovaná grafická karta v grafu dosahuje hodnoty 100 %, ostatní grafické karty jsou pak podle svého dosaženého výkonu řazeny relativně výše či níže.
Jakým výkonem disponují grafické karty v jednotlivých hrách naší testovací metodiky, či jak byly hry v testech nastaveny a jak bylo měřeno, to si můžete nechat zobrazit kliknutím na obrázek konkrétní počítačové hry.
Relativní výkon grafických karet uvedený v grafu byl vypočítán jako průměrný výkon ze všech testů níže uvedených počítačových her označených symbolem zaškrtávátka a převeden na procenta. Recenzovaná grafická karta v grafu dosahuje hodnoty 100 %, ostatní grafické karty jsou pak podle svého dosaženého výkonu řazeny relativně výše či níže.
Jakým výkonem disponují grafické karty v jednotlivých hrách naší testovací metodiky, či jak byly hry v testech nastaveny a jak bylo měřeno, to si můžete nechat zobrazit kliknutím na obrázek konkrétní počítačové hry.
Výkon grafických karet při využití ray-tracingu byl testován pomocí nástroje 3DMark Port Royal. Jedná se o specializovaný, a hlavně na výrobci grafických karet zcela nezávislý, real-time ray-tracingový benchmark, který využívá podpory rozhraní Microsoft DirectX Raytracing (DXR).
Výkon grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G je dán zejména výkonem samotného grafického čipu NAVI 24 (NAVI 24 XT), který se od jiných grafických karet Radeon RX 6500 XT může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či nastaveným vyšším limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvenci grafické karty. K udržení vyšší frekvence grafické karty, a tím i jejího výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách. V každém případě vždy platí, že čím vyšších frekvencí grafického čipu karta dosahuje, tím vyšší je také její herní výkon. Musíte však počítat s tím, že rozdíly ve frekvencích, a tedy i rozdíly ve výkonu mezi grafickými kartami Radeon RX 6500 XT různých výrobců a značek, nemohou být moc extrémní.
V případě grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v průměru na 2 843 MHz, a vy si tak z výše uvedeného grafu můžete udělat obrázek o tom, jakým výkonem tato grafická karta disponuje oproti ostatním kartám Radeon RX 6500 XT, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz doposud testovali.
Přetaktování grafického čipu
Grafickou kartu Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G jsem taktoval přímo pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition (RSAE). Protože napětí grafického čipu již navýšit nešlo (1,2 V), na maximum (+15 %) jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (Power Limit). Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně pak testoval stabilitu grafické karty v počítačových hrách. Jako maximální stabilní frekvence pro grafický čip se nakonec ukázala hodnota 2 975 MHz, tedy maximum možného.
Přetaktování grafických pamětí
V případě grafických pamětí jsem postupně zvyšoval hodnoty frekvence o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota 2 400 MHz (opět maximum možného), což u grafických pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci VRAM 19 200 MHz.
S posunutou maximální frekvencí grafického čipu na 2 975 MHz, grafických pamětí na 2 400 MHz a s položkou Power Limit na maximum jsem pak chtěl otestovat některé hry z testovací metodiky. Bohužel, ačkoliv byla grafická karta ve všech benchmarcích naprosto stabilní, její výsledky po OC byly naprosto nekonzistentní. Stalo se například, že jsem v počítačové hře The Division 2 jednou dosáhl výsledku 65 FPS, což byl pěkný 7 % nárůst výkonu, v následných testech jsem se ale s grafickou kartou nedostal přes 60 FPS, což byl naopak úbytek výkonu o nějaká 3 %. Prostě jsem se s každým testem dostával k naprosto rozdílným výsledkům. A protože se tato situace opakovala i při testování dalších her, nakonec jsem musel výkonnostní testy grafické karty Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC 4G po jejím přetaktování bez výsledků ukončit.
Jsme u hodnocení grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G, a tak se nejprve pojďme podívat na její výkon pod drobnohledem. Do následující tabulky jsem dosadil výkon grafické karty Radeon RX 6500 XT, jejího předchůdce z předchozí generace Radeon RX 5500 XT a také grafické karty GeForce RTX 3050, tedy jejího nejbližšího konkurenta ze stáje společnosti NVIDIA. Podotýkám, že se jedná o průměrný výkon ze všech počítačových her z naší testovací metodiky, tedy i těch her, které běžně do výsledků nezapočítáváme (novější hry). Výkon je přepočítán na procenta relativně ke grafické kartě Radeon RX 6500 XT, která tak vždy ukazuje 100 %.
Rozlišení/Výkon | Radeon RX 6500 XT | Radeon RX 5500 XT | GeForce RTX 3050 |
---|---|---|---|
1 920 × 1 080 (Full HD) | 100 % | 111 % | 131 % |
2 560 × 1 440 (WQHD) | 100 % | 120 % | 143 % |
Pokud se podíváme na dosažené výsledky grafické karty Radeon RX 6500 XT z herních testů, pak vás jistě hned napadne, že tu není něco v pořádku. Nová grafická karta Radeon RX 6500 XT totiž svým výkonem výrazně ztrácí nejen na svého konkurenta ze stáje zelených, tedy grafickou kartu GeForce RTX 3050, ale překvapivě nemálo také na Radeon RX 5500 XT, tedy (dle značení) na svého generačního (několik let starého) předchůdce. K tomu se dá říci prakticky jen jediné, Radeon RX 6500 XT prostě není žádným důstojným nástupcem grafické karty Radeon RX 5500 XT. Jedná se spíše o marketing ze strany společnosti AMD, který bez ohledu na výkon přidělil těmto zbrusu novým a méně výkonným grafickým kartám značení RX 6500 XT, jež si naprosto nezaslouží.
Důvodů takto chabých výkonů Radeon RX 6500 XT je hnedle několik. Většinou se však jedná především o nesmyslně malou kapacitu grafických pamětí, kdy pouhé 4 GB VRAM jsou v dnešní době moderních počítačových her opravdu zoufale málo a v některých hrách to nestačí ani na základní rozlišení 1 920 × 1 080 (Full HD). Ale to není vše. Naprosto proti logice věci zde pak společnost AMD omezila také rozhraní PCI Express na pouhopouhé 4 aktivní linky. Co pak může nastat? Pokud grafické kartě dojde VRAM, musí se data narychlo přenášet z operační paměti RAM právě přes sběrnici PCI Express. Jenže ta je, kvůli pouze 4 aktivním linkám, omezena na jednu čtvrtinu své přenosové kapacity, a výkon tak jde zákonitě dolů. Ta úplně nejhorší situace pak může nastat u majitelů základních desek s podporou pouze rozhraní PCIe 3.0, které (oproti PCIe 4.0) navíc využívá jen poloviční rychlosti přenosových linek.
Co se týká případného upgradu, grafické karty Radeon RX 6500 XT opravdu žádným generačním nástupcem grafických karet Radeon RX 5500 XT nejsou, a jste-li vlastníky těchto starších Radeonů, pak se vám rozhodně přechod na Radeon RX 5500 XT v žádném případě vyplatit nemůže. Naopak, spíše byste o nějaký ten výkon přišli.
Pro koho je tato grafická karta určena?
Podobně jako další grafické karty Radeon RX 6500 XT ostatních výrobců, také Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G nabízí výkon především těm nejméně náročným hráčům počítačových her, kteří ve hrách využívají výhradně základní rozlišení 1 920 × 1 080 (Full HD). Kvůli grafickým pamětem o kapacitě jen 4 GB na vyšší rozlišení prakticky zapomeňte, budete totiž rádi, pokud vám taková kapacita VRAM vystačí alespoň na rozlišení Full HD. Ačkoliv se podle značení společnosti AMD tyto grafické karty tváří jako generační nástupci grafických karet Radeon RX 5500 XT, rozhodně tomu tak není. Svým výkonem jsou na tom totiž překvapivě hůře a případný upgrade by se vám tak rozhodně nevyplatil.
Grafické karty Radeon RX 6500 XT nabízejí také podporu těch nejnovějších technologií, tedy včetně plné podpory DirectX 12 Ultimate (Ray-tracing, VRS, Mesh Shading, Sampler Feedback). Kvůli jejich slabému výkonu je však tato podpora spíše jen papírová a s těmito grafickými kartami tak rozhodně žádným ray-tracingovým orgiím nepropadnete.
Grafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G disponuje nijak zvlášť technicky složitým, pro účely uchlazení energeticky nenáročného grafického čipu NAVI 24 XT společnosti AMD však více než dostatečně výkonným systémem chlazení WINDFORCE 3X. Ten pak drží teploty grafického čipu nezvykle a možná až zbytečně nízko, ovšem na úkor vyšších otáček ventilátorů, a tedy i lehce vyšší hlučnosti.
Výbava grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G je vzhledem k jejímu určení pochopitelně skromná, při hraní počítačových her by vám však nic podstatného chybět rozhodně nemělo. Grafická karta sice nedisponuje žádným LED osvětlením, na podporu funkce 3D ACTIVE FAN, která v případě nízkých teplot grafického čipu zastaví všechny ventilátory chlazení a zamezí tak zbytečné hlučnosti, však výrobce nezapomněl.
Co se týká nedostatků grafické karty, tady je to trochu složitější. Rozdělil bych je do dvou skupin. Tou první jsou nedostatky přímo grafické karty Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G, tou druhou pak nedostatky samotného grafického čipu NAVI 24 XT, jež následně generálně dědí také všechny grafické karty, které jsou kolem tohoto čipu postavené.
Grafické kartě Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G lze vytknout prakticky jen jediné, a to možná až zbytečně agresivně nastavenou křivku závislosti otáček ventilátorů na teplotě. Ventilátory se totiž otáčejí zbytečně vysokou rychlostí i při nízkých teplotách grafického čipu, což ve svém důsledku zvyšuje také hlučnost grafické karty. Všechny ostatní nedostatky grafické karty jdou pak na vrub grafickému čipu NAVI 24 XT, a tedy společnosti AMD.
Grafický čip NAVI 24 XT byl společností AMD původně projektován jako dedikovaný grafický čip pro APU procesory do AMD laptopů. Zřejmě vzhledem k velkému nedostatku grafických karet na trhu se společnost AMD rozhodla využít tohoto grafického čipu také pro samostatné grafické karty, ovšem jeho „notebookovou“ DNA zapřít nejde, a tak různými omezeními trpí automaticky i kolem nich postavené samostatné grafické karty. Jedná se zejména o nízkou kapacitu grafické paměti, kdy 4 GB VRAM jsou pro dnešní počítačové hry opravdu málo (dokonce někdy i pro základní rozlišení 1 920 × 1 080). Další věcí je pak využití pouze 4 linek rozhraní PCI Express, které je právě v kombinaci s malou kapacitou VRAM v některých hrách naprosto smrtící kombinací. Obzvláště pak, pokud disponujete starší základní deskou s podporou pouze PCIe 3.0, která využívá poloviční přenosové rychlosti na linku. Zmínit je pak třeba také absenci hardwarového H.265/264 kodéru či AV1 dekodéru nebo pouze dvojici obrazových výstupů.
Ať už je to, jak chce, rozhodně to společnost AMD nezbavuje odpovědnosti za to, že této grafické kartě dala do vínku označení Radeon RX 6500 XT, což mnoho lidí může vést k tomu, že se jedná o generačního nástupce grafických karet Radeon RX 5500 XT. Tak tomu ale není, takže si na to dejte dobrý pozor!
Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC 4G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte RX 6500 XT Gaming OC 4G nabízí výkon, který může uspokojit pouze ty nejméně náročné hráče počítačových her, kteří při hře využívají výhradně rozlišení 1 920 × 1 080. Grafická karta disponuje osvědčeným firemním systémem chlazení WINDFORCE 3X, který jí propůjčuje slušné provozní vlastnosti.
Aktuální pořizovací cena:
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.