Není to až tak často, kdy jsme v nějaké recenzi svědky boje o ta úplně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku. Tentokrát však ano, v dnešní recenzi si totiž představíme a také otestujeme grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX 580 8GDB Limited Edition, které společnost Sapphire dala do vínku opravdu nadstandardně vysoké frekvence, čímž ji pasovala do role „svalnatého“ bojovníka o ty úplně nejvyšší příčky. Jak se vedlo této pozoruhodné grafické kartě v testech na Alza.cz?
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je postavena na herním grafickém čipu AMD Polaris 20 společnosti AMD, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra pomyslného výkonnostního žebříčku.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition disponuje dvojicí BIOSů, mezi nimiž se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, který je umístěn na hřbetu karty. Ve výchozím stavu byla grafická karta pomocí přepínače BIOSu nastavena do OC režimu (BIOS1). Maximální frekvence grafické karty je v tomto nastavení 1430 MHz, což oproti referenčním hodnotám RX 580 znamená navýšení o 90 MHz. Grafická paměť GDDR5 je taktována na 2100 MHz (8400 MHz efektivně), tedy o 400 MHz efektivně nad referenčními takty. Limit spotřeby byl u tohoto OC BIOSu nastaven na 183 W.
Druhý BIOS pak grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition nastaví na striktně referenční frekvence, tedy 1340 MHz pro grafický čip a 8000 MHz (efektivně) pro grafické paměti. Limit spotřeby grafické karty je u tohoto referenčního BIOSu nastaven na 160 W.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition měří na délku 260 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber. Tento chladič je vybaven celkem čtyřmi tepelnými trubicemi (heatpipe) 2× 8 mm a 2× 6 mm, které odvádějí odpadní teplo z grafického čipu do jeho žebrování. Díky rozšířené dosedací základně jsou společně s grafickým čipem chlazeny i moduly grafických pamětí.
Do hlavního pasivu je odváděno teplo také z modulů napájecí kaskády, které jsou v přímém kontaktu s jeho žebrováním. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení je tvořena dvěma 95mm ventilátory Dual-X, které jsou uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách a uchyceny pomocí technologie NITRO Quick Connect. Tato technologie zajišťuje oběma ventilátorům velmi snadnou výměnu při poruše nebo odmontování při údržbě. Ventilátory chladiče podporují technologii Intelligent Fan Control III, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty oba ventilátory chladiče zcela vypne, a minimalizuje tak hlučnost grafické karty. Ventilátory jsou podsvětlené pomocí LED (přes nástroj TriXX toto osvětlení nelze ovládat ani vypnout!). Podsvětlené ventilátory různých barev se však dají dokoupit a díky technologii Quck Connect také lehce vyměnit. Kryt chladiče je vyveden v povedené barvě Metal Blue.
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Fire Strike Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition na skóre 99,3 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s rezervou prošla (minimální hranice je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition se stará zdvojená 3 (+1)fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin a jednoho 6pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 183 W (BIOS2 pak 160 W). Ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual Link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Dvojici konektorů HDMI pak jistě ocení všichni příznivci virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je také firemní nástroj společnosti Sapphire s názvem TriXX.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu, frekvenci pamětí, limit spotřeby, napětí čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Nástroj Sapphire TriXX disponuje také funkcí Fan Health Check, která umožňuje rychlou kontrolu stavu ventilátorů. V případě problémů je možné okamžitě kontaktovat zákaznickou podporu pro zaslání nového ventilátoru, který pak lze velmi snadno vyměnit díky technologii Sapphire Quick Connect.
Pomocí tlačítka Nitro Glow můžete ovládat také podsvícení a chování RGB LED světel grafické karty. Barvy RGB LED můžete jednoduše měnit nebo k nim přidat různé efekty postupného zhasínání a rozsvícení. Jednou z možností je také RGB LED osvětlení zcela vypnout.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj TriXX také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako je například teplota karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | MSI GTX 1060 3GT OC |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus RX 560 O4G EVO | ||
![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1905 MHz | PCIe 3.0 x16 140 W |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1557 MHz 1772 MHz 1888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1342 MHz 1455 MHz 1680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1430 MHz 1544 MHz 1798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1340 MHz 1340 MHz 1340 MHz | PCIe 3.0 x16 160 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /6000 | 1187 MHz 1187 MHz 1187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkan. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD a grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Limited Edition si zde vede famózně.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky. Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Limited Edition se zde jen tak tak drží GeForce GTX 1060.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykreslování pomocí OpenGL nebo Vulkan. Zde platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohoto důvodu také testujeme tuto hru pouze pod tímto novým a moderním rozhraním. Grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Limited Edition zde opět předvádí famózní výkon.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj nijak významněji netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačové hře Zaklínač: Divoký Hon je velmi častým jevem stuttering, tedy jakési chvilkové „zaseknutí“ obrazu. Hodnoty ukazatele „0,1% Low“ ukazují, že na tento nepříjemný stuttering ve hře trpí Radeony poněkud více nežli grafické karty společnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými modely v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je dán zejména výkonem samotného grafického čipu Polaris 20, který se od jiných grafických karet vybavených stejným čipem může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu, nastavenou frekvencí grafických pamětí či výše nastaveným limitem spotřeby, který pak tolik neomezuje frekvence grafické karty. K udržení vyšší frekvence, a tím i výkonu, pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který drží grafický čip na co nejnižších teplotách.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition má vysoké takty nastaveny již z výroby a navíc disponuje velmi kvalitním a výkonným systémem chlazení, který je schopen tyto vysoké takty také udržet. V testovaných hrách se frekvence grafického čipu držely na vysokých 1430 MHz při efektivní frekvenci pamětí 8400 MHz. Není proto žádným divem, že se grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition umístila v našich testech na příčce úplně nejvyšší.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition špatné rozhodně nejsou, tedy nepočítáme-li vyšší spotřebu. Teploty grafického čipu se při dlouhodobé zátěži pohybovaly kolem hranice 75 °C při poměrně nízkých otáčkách ventilátorů, které generovaly hlučnost těsně pod hranicí 37 dBA, což je dobré. Horší je to ale se spotřebou, která si v případě celé testovací sestavy se Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition na palubě říkala okolo 300 W. Tedy o nějakých 70 W více nežli konkurenční grafické karty ze stáje společnosti NVIDIA GeForce GTX 1060.
Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače, a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.
Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace. Benchmark Blue Room zde proto testován není.
VRMark |
Jak můžete vidět, grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition prošla oběma testy virtuální reality bez ztráty kytičky. V testu Orange Room se držela nad cílovou snímkovou frekvencí 109 FPS dostatečně vysoko. V testu Cyan Room pod DirectX12 pak grafická karta Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition sice již tak velkou rezervu neměla, nicméně i zde se po celou dobu držela nad hraniční snímkovou frekvencí 88,9 FPS. Budete-li tedy chtít tuto grafickou kartu využít na virtuální realitu, nic vám v tom bránit nebude.
Přetaktování grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+50 % Power Limit) a teploty (86 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota 1475 MHz pro čip a 2200 MHz pro paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu držela na nastavených 1475 MHz, u grafických pamětí pak 8800 MHz (efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou na 1475 MHz, pamětí na efektivních 8800 MHz a posunutým limitem spotřeby o 50 % jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Bez zvedání napětí se mi z grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition podařilo získat v průměru pouze něco nad 3 % dalšího výkonu. Myslím, že kvůli tak nízkým výkonnostním ziskům se tuto grafickou kartu taktovat asi moc nevyplatí.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition v počítačové hře Crysis 3.
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je dobře technicky zpracovanou grafickou kartou, kterou výrobce obdařil opravdu vysokými takty, a to nejen samotného grafického čipu, ale také grafických pamětí. Nadstandardně vysoké frekvence však s sebou nepřinášejí pouze vyšší výkon, ale kladou též mnohem vyšší nároky na systém chlazení a rozhodujícím způsobem pak také zvyšují spotřebu (příkon) grafické karty. Výrobce s tím evidentně počítal a grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition vybavil opravdu povedeným systémem chlazení Nitro+, který disponuje dostatečně vysokým chladicím výkonem, aby se s tímto faktem vypořádal. Samozřejmě kromě vyšší spotřeby, která je záležitostí spíše samotného grafického čipu.
Snaha o vytvoření jedinečného produktu se, myslím, společnosti Sapphire vyplatila, protože Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je v mainstreamových vodách rozhodně nepřehlédnutelnou grafickou kartou, která se svým výkonem bude v této generaci grafických karet držet vždy na špici výkonnostního žebříčku.
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition
Grafické kartySapphire Nitro+ RX 580 8GD5 Special Edition je technicky skvěle zpracovanou grafickou kartou, která díky vysokým frekvencím nabízí také vysoký výkon. Cestu k dokonalosti ji ale překazila vyšší spotřeba.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.