Nejnovějším počinem grafické divize společnosti AMD jsou grafické karty Radeon RX 5700 XT. Tyto karty jsou postaveny na zbrusu novém grafickém čipu Navi 10, který se může pochlubit poměrně zásadními změnami v organizaci svých výpočetních jednotek. Cílem těchto změn v architektuře grafického čipu pak bylo technologicky dohnat konkurenční grafické karty Turing společnosti NVIDIA, a to nejen po stránce výkonu, ale také v efektivitě. Dnes si otestujeme grafickou kartu Sapphire RX 5700 XT 8G, a vy tak můžete sami posoudit, jak a jestli vůbec se to společnosti AMD povedlo.
Grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu Navi 10 (XT) společnosti AMD v plné konfiguraci, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak Sapphire RX 5700 XT 8G spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá střední příčky výkonnostního žebříčku.
Základní frekvence grafického čipu je 1 605 MHz, herní frekvence 1 755 MHz a boost frekvence pak 1 905 MHz. Jako maximální frekvenci grafického čipu ovladače Radeon Software Adrenalin Edition ukazují frekvenci 2 020 MHz. Frekvence grafických pamětí je 875 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje
efektivní frekvenci 14 000 MHz. Veškeré frekvence grafické karty jsou tedy nastaveny na referenční hodnoty Radeon RX 5700 XT.
Grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G měří na délku 272 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv složený z hliníkových žeber, jehož základnu tvoří výparníková komora (Vapor chamber). Grafické paměti i moduly napájecí kaskády jsou chlazeny pomocí grafitového chladicího plátu, který doléhá na základnu pasivu. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří jeden radiální ventilátor o průměru 70 mm, který vyhání ohřátý vzduch ven z počítačové skříně. Grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G bohužel nedisponuje funkcí semi-pasivního chlazení, takže se ventilátor otáčí rychlostí 700 ot/min i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G v režimu OC mode na skóre 99,0 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G se stará 7fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 225 W (max. 338 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Sapphire RX 5700 XT 8G |
Navi 10 Navi 10 XT RDNA |
251mm2 10,300 million 7nm FinFET |
2560 160 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1605 MHz 1755 MHz 1785 MHz |
PCIe 4.0 x16
225 W |
Gigabyte Aorus RTX 2080 Ti XTREME 11G | TU102 TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2 18,600 million 12nm FinFET |
4352 272 88 |
GDDR6 8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
NVIDIA RTX 2080 SUPER FE | TU104 TU104-450-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12nm FinFET |
3072 192 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/15500 |
1650 MHz 1815 MHz 1905 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Asus Dual RTX 2080 O8G | TU104 TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12nm FinFET |
2944 184 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz 1800 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
225 W |
NVIDIA RTX 2070 SUPER FE | TU104 TU104-410-A1 Turing |
545 mm2 13,600 million 12nm FinFET |
2560 160 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1605 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
MSI RTX 2070 VENTUS 8G | TU106 TU106-400A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2304
144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1410 MHz 1620 MHz 1785 MHz |
PCIe 3.0 x16
175 W |
Gainward GTX 1080 Ti Phoenix GS | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2 12,000 million 16nm FinFET |
3584 224 88 |
GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 |
1557 MHz 1671 MHz 1893 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Sapphire Radeon VII 16G HBM2 | Vega 20 Vega 20 XL GCN 5.1 GEN |
331mm2 13,230 million 7nm FinFET |
3840
240 64 |
HBM2 16.384 GB 4096b/2000 |
1400 MHz 1750 MHz 1766 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14nm FinFET |
4096 256 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz 1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2 12,500 million 14nm FinFET |
3584 224 64 |
HBM2 8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz 1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak
testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Sapphire RX 5700 XT 8G | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 80 °C | měřeno jako maximum v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 785 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 311 W | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Otáčky ventilátorů | 2 110 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 46,7 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G se na konci zátěžového testu držely na 80 °C při vysokých otáčkách ventilátorů kolem 2 100 ot/min, které při této rychlosti generovaly opravdu značnou hlučnost 46,7 dBA. Frekvence grafického čipu se na konci zátěžového testu pohybovala kolem hranice 1 785 MHz.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti Sapphire RX 5700 XT 8G vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Počítačová hra RAGE 2 je akční střílečka z pohledu první osoby, která se odehrává v post-apokalyptickém světě po pádu meteoritu. Hra byla postavena na herním engine Apex vývojáři ze studia Avalanche Studios a ID Software a vydána v květnu 2019 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo
prováděno v testovací scéně na mapě Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností Ubisoft. Hra
podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na
vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher &
Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě
The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno
na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení
grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní
rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a
frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je
uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Herní testy grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Výkon grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G, potažmo všech Radeonů RX 5700 XT, vypadá velmi dobře. Vezmeme-li v úvahu, že grafické karty generace Vega (Radeon RX Vega64 a Vega56) disponují mnohem větším počtem výpočetních jednotek (Stream processors) a nový Radeon RX 5700 XT je i tak svým výkonem nechal daleko za zády, je naprosto jasné, že změny v architektuře grafického čipu Navi 10 se společnosti AMD vyplatily měrou vrchovatou.
Grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G svým výkonem dokonce o nějaká 3 % předčila i konkurenční GeForce RTX 2070, na nejnovější GeForce RTX 2070 SUPER však ztrácí ještě nějakých 7–9 % (podle použitého rozlišení). To ale není výsledek nijak špatný, a protože se dají časem očekávat i výkonnější verze grafického čipu Navi, je celkem jasné, že bychom se tak po delším čase v segmentu high-endových grafických karet opět mohli dočkat zajímavých a napínavých soubojů mezi Radeony a GeForce. V každém případě, s výkonem grafické karty Sapphire RX 5700 XT jsem byl spokojen.
Přetaktování grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum (50 %) jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (Power Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách 1,200 V (víc ani oficiálně nastavit nejde).
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a grafických pamětí a následně pak testoval stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota 2 070 MHz pro grafický čip a 900 MHz pro grafické paměti (14 400 MHz efektivně).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou na 2 070 MHz a pamětí na efektivních 14 400 MHz jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Pomocí ručního přetaktování se mi z grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G podařilo získat v průměru ještě zhruba 4 % dalšího výkonu, což samozřejmě není nic moc, a jedná se tak o přetaktování spíše jen symbolické. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 celkem výraznými 50 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G v počítačové hře Crysis 3.
Grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G, potažmo všechny Radeony RX 5700 XT, nabízí zajímavý herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her, který se pohybuje kdesi na úrovni konkurenčních GeForce RTX 2070. Oproti konkurenci však nenabízí podporu akcelerace real-time ray tracingu, což však nevidím jako velký problém, protože her s podporou ray tracingu je v současnosti jako šafránu. Možná později, s přibývajícím počtem ray tracingových titulů, by to však problém být mohl, nicméně ona ani GeForce RTX 2070 toho výkonu při využití ray tracingu nemá až tak moc na rozdávání. Oproti konkurenční DLSS (Deep Learning Super Sampling) postavila AMD svou technologii s názvem Image Sharpening, která vypadá velmi dobře, a navíc je hardwarově plně transparentní, a nepotřebuje tedy podporu ze strany vývojářů přímo v počítačových hrách jako v případě DLSS. Zapomenout nesmíme ani na funkci Anti-Lag, která do her přináší nižší odezvy (Lag) uživatelských vstupů, což jistě ocení zejména všichni hráči rychlých akčních stříleček.
Samotná grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G pak nabízí tunelový systém chlazení s jednou turbínou (Blower), který vyhání ohřátý vzduch ven z vaší počítačové skříně. To je samozřejmě výhoda tohoto systému, nicméně je to výhoda také jediná a pak už následují jen samé nevýhody. Turbína zabírá místo pasivu, který by jinak mohl být mnohem větší, a díky tomu také účinněji chladit. Takto je chladicí výkon naháněn vyššími otáčkami turbíny a na problém s hlučností je zaděláno. Při otáčkách v zátěži nad 2 000 ot/min grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G věru tichá není, takže všichni vyznavači tichých počítačů by se měli Radeonům RX 5700 XT s tímto referenčním chladičem raději vyhnout, a to velkým obloukem. Navíc, i při takto vysokých otáčkách turbíny jsou teploty grafického čipu a grafických pamětí nepříjemně vysoké.
Suma sumárum, grafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G nabízí atraktivní herní výkon, kterým by jistě nepohrdl žádný náročnější hráč počítačových her, avšak ten dobrý dojem z výkonu vám záhy pokazí nepříliš výkonné, a navíc také hlučné referenční chlazení této grafické karty. Pokud tedy neplánujete grafickou kartu Sapphire RX 5700 XT 8G vybavit chladicím blokem a zapojit ji do svého okruhu vodního chlazení, raději si počkejte na nějaký nereferenční model Radeonu RX 5700 XT s lepším systémem chlazení. Myslím, že to pak bude docela jiný šálek kávy.
Sapphire RX 5700 XT 8G
Grafické kartyGrafická karta Sapphire RX 5700 XT 8G nabízí solidní herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Tato karta však bohužel disponuje nepříliš účinným a hlavně velmi hlučným systémem chlazení, který vám může požitek ze hry docela znepříjemnit.
Klady
Zápory