Next-gen konzole jsou tady a s nimi i jeden z nejlepších argumentů pro nákup nové televize. Dává to smysl – PlayStation 5 i Xbox Series slibují doslova mezigenerační skok v úrovni her, a to jak po stránce grafické, tak z hlediska plynulosti. Pravé 4K rozlišení a technologie ray-tracing se stanou standardem, hry budou moci být větší a fotorealističtější a také poběží při až 120 snímcích za sekundu. V tomto článku vám poradíme, jak vybrat takovou televizi, s níž tento potenciál nových konzolí plně využijete.
Z hlediska úhlopříčky to není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Větší totiž nemusí automaticky znamenat lepší a v případě, že máte štědrý rozpočet, může být někdy lepší raději investovat do menšího modelu s lepší zobrazovací technologií. Při výběru totiž hraje zásadní roli pozorovací vzdálenost. Před koupí byste tak měli vždy vzít do ruky metr a změřit vzdálenost mezi gaučem a místem, na něž bude nová televize instalována. Až se znalostí tohoto údaje přichází čas na výběr úhlopříčky. Proč by ale měla být optimální?
Je to jednoduché – na televizi, která je pro vaši pozorovací vzdálenost příliš malá, nic pořádně neuvidíte. U sledování filmů to možná i někdo přetrpí, při hraní jde však o vskutku nepříjemnou překážku. Ostatně na to, s čím interagujete, potřebujete pořádně vidět. Televize by ale neměla být ani příliš velká, musí se totiž pohodlně vejít do vašeho zorného pole tak, abyste nemuseli výrazněji přeostřovat. Hraní na moc velké televizi je nepříjemné už z toho důvodu, že nejste schopni vnímat obraz jako celek – a to nemluvě o tom, když ji máte tak blízko, až musíte při jejím sledování otáčet krkem.
Rozlišení a optimální pozorovací vzdálenost
Když přijde na pozorovací vzdálenost, má co říci také rozlišení televize, a to zejména v případě, že u ní sedíte příliš blízko. Pokud mají dvě televize stejné rozlišení, jedna je ale větší než druhá, je logické, že větší televize bude mít také větší pixely. A větší pixely lze snáze rozeznat. Optimální pozorovací vzdálenost je tedy vhodné dodržovat také proto, aby byl obraz vizuálně jednolitý – pokud byste seděli tak blízko, že byste byli schopni rozeznat jednotlivé pixely, celkový zážitek by byl značně degradován.
V dnešní době rozhodně doporučujeme koupit 4K televizi – základní modely jsou cenově velmi dostupné, a pokud plánujete pořízení konzole nové generace, s Full HD televizí byste plýtvali jejím potenciálem.
Tabulka optimální pozorovací vzdálenosti (4K rozlišení)
|
|||
---|---|---|---|
Úhlopříčka
|
Minimální*
|
Optimální
|
Maximální
|
40" (100 cm)
|
0,7 m
|
1,7 m
|
2,5 m
|
43" (108 cm)
|
0,8 m
|
1,9 m
|
2,7 m
|
50" (127 cm)
|
0,9 m
|
2,1 m
|
3,2 m
|
55" (139 cm)
|
1 m
|
2,3 m
|
3,5 m
|
60" (152 cm)
|
1,2 m
|
2,5 m
|
3,8 m
|
65" (164 cm)
|
1,3 m
|
2,7 m
|
4,1 m
|
70" (177 cm)
|
1,4 m
|
2,9 m
|
4,4 m
|
75" (189 cm)
|
1,5 m
|
3,1 m
|
4,7 m
|
80" (200 cm)
|
1,6 m
|
3,3 m
|
5 m
|
85" (215 cm)
|
1,7 m
|
3,5 m
|
5,3 m
|
*Dle viditelnosti pixelů, jde o přibližnou hodnotu.
Mezi tím, co nové konzole Xbox One a PlayStation 5 slibují, je také hraní až při 120 snímcích za sekundu (fps). Většina her by měla běžet ve 4K při 60 fps, některé však budou skutečně cílit spíše na zmíněnou 120snímkovou hranici. Půjde nejspíš o kompetitivní akční a závodní hry, takže pokud patříte mezi vyznavače multiplayeru, poohlédnout se po televizi, která dokáže zobrazit 120 fps, se vám rozhodně vyplatí.
Proměnlivá obnovovací frekvence
Next-gen konzole Xbox Series a PlayStation 5 podporují signál s proměnlivou (variabilní) obnovovací frekvencí neboli VRR (variable refresh rate). Ta zamezuje horizontálnímu trhání snímků a zároveň dělá hry výrazně plynulejšími i v případě, že nedosahují stanovené hranice snímků (60/120 fps).
Problémy s plynulostí obvykle nejsou způsobeny samotným množstvím snímků, nýbrž tím, že množství snímků generovaných konzolí či počítačem je jiné než obnovovací frekvence monitoru a dochází k nekonzistenci v tzv. frametime. Toho můžeme být svědky v pasážích, které jsou náročné a v nichž není grafický procesor schopen outputovat snímky požadovanou rychlostí.
Monitor nebo televize s VRR však dokáže svou obnovovací frekvenci přizpůsobit videosignálu konzole, a tím zachovat téměř nerozeznatelně plynulé i scény, v nichž dochází k poklesu generovaných snímků. To jistě oceníte zejména při hardwarově velmi náročném hraní ve 4K / 120 fps, správná herní televize pro next-gen konzole by tak VRR měla podporovat.
Takové porozhlédnutí ale není vždy jednoduché, protože z parametrů schopnost zobrazovat 4K / 120 Hz obvykle nevyčtete. Příkladem může být loňský OLED televizor LG B9, který je sice dle kanálu HDTVTest schopen zobrazit 4K / 120 Hz, produktové materiály to ale vůbec nenaznačují. Jediný dostupný parametr je 50 Hz. Jako jiný příklad poslouží Samsung Q80T, v jehož specifikacích najdeme jen 100 Hz, web výrobce však prozrazuje herní režim se 4K / 120 Hz. Je zřejmé, že 50 ani 100 Hz není 120 Hz nutných k zobrazení 120 fps. Jak tedy značení obnovovací frekvence televizorů funguje? (pokračování pod tabulkou)
Televize podporující 4K rozlišení při 120 Hz
|
||
---|---|---|
Značka a model
|
Zobrazovací technologie
|
Proměnlivá obnovovací frekvence (VRR)
|
Samsung
|
||
Samsung Q70T (všechny velikosti)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q80T (všechny velikosti kromě 49")
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q90T (všechny velikosti)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q95T (všechny velikosti)
|
QLED
|
✓
|
Samsung Q800T (všechny velikosti)
|
QLED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
Samsung Q950T (všechny velikosti)
|
QLED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
Sony | ||
Sony Bravia XH90* (všechny velikosti)
|
LED |
✓
|
Sony Bravia ZH8* (všechny velikosti)
|
LED (8K / 60 Hz)
|
✓
|
LG | ||
LG NANO86 (všechny velikosti)
|
NanoCell |
✓ |
LG NANO90 (všechny velikosti)
|
NanoCell
|
✓
|
LG NANO95 (všechny velikosti)
|
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
|
×
|
LG NANO99 (všechny velikosti)
|
NanoCell (8K / 60p, 4K / 120p)
|
×
|
LG GX (všechny velikosti)
|
OLED |
✓
|
LG BX (všechny velikosti)
|
OLED |
✓
|
LG GX (všechny velikosti)
|
OLED |
✓
|
LG WX (všechny velikosti)
|
OLED |
×
|
Televize pro rok 2020 ostatních výrobců 4K / 120 Hz nepodporují.
|
*Televizory Sony XH90 a ZH8 jsou označeny jako Ready for PlayStation 5 – Sony tímto dává najevo, že takto označené modely podporují všechny funkce PS5, což pochopitelně může zaručit, neboť je i výrobcem konzolí PlayStation.
Značení 50 Hz a 100 Hz vychází z formátů televizního vysílání, v jejichž rámci je obraz vysílán při 25 či 50 snímcích za sekundu. Výrobci televizorů tento typ značení používají, i přestože jsou panely jejich televizorů schopny zobrazovat více Hz, než kolik činí udávaná hodnota. 50Hz televize umí zobrazit 60 Hz (60 fps) a 100Hz televize zvládne obvykle zobrazit 120 Hz (120 fps).
Nejedná se ale o pravidlo, neboť u vyšších čísel (100 Hz+) nemusí udávaná hodnota představovat maximální frekvenci přijímaného signálu, nýbrž frekvenci zkreslenou použitím technologií pro zvýšení plynulosti obrazu (k tomu se používá vkládání falešných snímků). V parametrech v takovém případě můžete najít 100 Hz, i když je televizor schopen zobrazit jen 60Hz signál. Hledání dobré herní televize je tedy občas oříšek. Pro jistý výběr vám doporučujeme použít tabulku, kterou jsme pro vás vytvořili výše.
Input lag a herní režim (game mode)
Při hraní je velmi důležitý také input lag, jenž může být na televizích často příliš dlouhý. Input lag je zjednodušeně řečeno čas, který uběhne mezi stiskem tlačítka na ovladači a provedením úkonu na obrazovce. S nízkým input lagem působí hra responzivněji.
Jenže televize, jejichž prioritou jsou obvykle různá obrazová vylepšení, mají v základním režimu input lag někdy i více než 70 ms. Proto byste měli při hraní vždy používat herní režim (game mode), který filmová vylepšení obrazu deaktivuje, a tím input lag sníží i na méně než 10 ms. Bohužel nejnižší dosažitelný input lag se v parametrech televize dočtete málokdy, takže buď musíte věřit schopnostem herního režimu, nebo se poohlédnout po recenzích konkrétních modelů.
Všechny televize obsažené v tabulce výše, mají dle nezávislých recenzí výborný input lag (méně než 10 ms).
Pokud se chcete o herních režimech dozvědět více, můžete navštívit náš článek Co je herní televize a proč se vyplatí.
LED, QLED, NanoCell a OLED – to jsou čtyři hlavní zobrazovací technologie, s nimiž se můžeme u dnešních televizí setkat. LED, Nanocell a QLED jsou ve skutečnosti pozměněnou technologií LCD – mají LED podsvícení a vrstvu tekutých krystalů, které řízeným propouštěním světla vytvářejí obraz. Podsvícení může být u obou technologií lokální, tedy deaktivované v místech, kde je zobrazena černá. Ta však nedosahuje hloubky OLED televizí založených na organických diodách, které přímo svítí, a tedy žádné podsvícení nepotřebují – samy se stmívají a v černých částech jsou zcela vypnuté.
Pro co nejlepší zážitek potřebujete televizi, která zobrazuje co nejtemnější černou, co nejsvětlejší bílou a vedle toho i syté barvy. Obecně tyto vlastnosti nejlépe splňují OLED televize, což ovšem neznamená, že by byly LED, NanoCell a QLED modely výrazně pozadu – naopak, v případě kvalitního provedení mohou také podávat skvělé výkony. Záleží na konkrétním modelu a jeho ceně. Levná LED televize bude pochopitelně výrazně horší než dražší QLED či OLED, v případě dražších LED už ale kvalitativní rozdíl mezi jednotlivými technologiemi tak patrný není.
Se schopnostmi zobrazovacích technologií se pojí také HDR (High Dynamic Range) neboli vysoký dynamický rozsah. HDR musí být podporováno jak formátem zobrazovaného videa, tak samotným zobrazovačem. Správná HDR televize by měla být schopna zároveň zobrazit jak velmi jasnou bílou, tak velmi tmavou, ideálně absolutní černou. Díky tomuto rozsahu je výsledný HDR obraz hlubší a živější než s běžným SDR a také zachovává jemné detaily i v místech s relativně nízkým kontrastem (např. dříve rozeznáte siluetu vynořující se ze tmy).
Pořídit si schopnou HDR televizi k next-gen konzoli je rozhodně krok správným směrem. Jak Xbox Series, tak PlayStation 5 totiž budou hraní v HDR podporovat.
Chcete-li o HDR vědět více, máme pro vás článek Co je HDR a jak funguje?
Ne všechny HDR televize jsou si ale rovny. S vyšší cenou a lepší celkovou obrazovou kvalitou přichází také lepší HDR. Samotná podpora jednoho z formátů tedy dobré zobrazovací vlastnosti nijak nezaručuje, zajišťuje pouze to, že je televize schopna daný formát zobrazit. Jak kvalitně? To záleží na samotné televizi, a pokud máte o HDR skutečný zájem, vyplatí se připlatit.
Podpora 4K rozlišení při 120 Hz s HDR a proměnlivou obnovovací frekvencí (VRR) je u obou konzolových novinek jistá. Zda potřebujete HDMI 2.1, se tedy musíte rozhodnout na základě toho, jestli chcete všechny tyto funkce využít. Pokud ano, je mnohem důležitější sledovat parametry, které jsme popsali v kapitolách výše – nabízí-li televize 4K / 120 Hz, bude určitě vybavena i konektory HDMI 2.1, obráceně to ale nefunguje a samotná přítomnost HDMI 2.1 podporu 4K / 120 Hz nezaručuje.
Svět se ale určitě nehroutí ani s HDMI 2.0, tedy 4K rozlišením při 60 Hz. Přece jen se jedná o standard, který bude pro mnoho konzolistů brzy každodenní realitou i navzdory tomu, že ho dříve šlo jen těžko dosáhnout. S přihlédnutím k tomu, že 4K / 120 Hz nejspíš nabídne jen hrstka specifických her, je největším nedostatkem HDMI 2.0 chybějící podpora VRR. Ale opět – koupíte-li si televizi, která VRR podporuje, měla by mít také HDMI 2.1.
Spíše si dávejte pozor na množství konektorů. Pokud chcete mít k televizi připojenou konzoli, soundbar, notebook a ještě něco, ujistěte se, že je vybavena více než dvěma HDMI.
Výběr nové televize by se měl pochopitelně odvíjet od toho, co od ní čekáte. Při výběru úhlopříčky vezměte v potaz pozorovací vzdálenost. Dále je zcela zásadní vědět, zda budete chtít někdy využít 4K při 120 fps – hrajete-li multiplayerové hry, stojí to minimálně za zvážení. A nakonec je zde funkce VRR, kterou při hraní na konzolích ocení úplně každý.