Obnovit stránku

Značení pneumatik – jak snadno poznat rozměry, rok výroby nebo zimní pneu?

Aktualizováno

Za označení pneumatik můžeme považovat prakticky vše, co najdete na jejich bočnici. Může jít o název modelové řady, informace o rozměrech a vlastnostech pneumatiky, nebo o jejím původu. Z bočnice toho zjistíte opravdu hodně. A mnohé z těchto informací se hodí znát, zejména pokud vybíráte nové pneumatiky. Které údaje jsou ale důležité? Co znamenají? A co by vás mělo na pneumatikách nejvíce zajímat?

Značení pneumatik

Označení pneumatik – co všechno z pneumatiky vyčteme?

  1. Označení výrobce a modelu pneumatiky
  2. Rozměry pneumatiky, hmotnostní a rychlostní index
  3. Další vlastnosti pneumatik – zimní pneumatiky apod.
  4. DOT kód – informace o původu pneumatiky
  5. Informace pro montáž – směr otáčení, maximální přípustný tlak, maximální zatížení

Označení výrobce a modelu pneumatiky

Zde budou mezi pneumatikami velké rozdíly, protože každý výrobce využívá pro svůj název jinou grafickou úpravu. Značka a model pneumatiky ale budou zpravidla největší texty, navíc napsané stylizovaným fontem. Tyto údaje jsou důležité především pro ty, kdo vědí, jakou pneumatiku si chtějí koupit. Například podle odborného srovnávacího testu, nebo pokud kupují stejné pneumatiky, jako už na autě mají.

Jestliže se ale ve výrobcích pneumatik nevyznáte, může být těžké určit, co je značka výrobce a co model pneumatiky. V takovém případě se můžete podívat do následující tabulky, v níž najdete seznam nejznámějších výrobců pneumatik i s jejich modelovými řadami:

Zobrazit tabulku se značkami pneumatik

Výrobce pneumatik Modelové řady pro osobní automobily
Barum Bravuris
Brillantis
Polaris
Quartaris
SnoVanis
Vanis
Bridgestone Alenza
Blizzak
DriveGuard
Dueler
Ecopia
Potenza
Turanza
WeatherPeak
Continental 4x4Contact
AllSeasonContact
ContiPremiumContact
ContiProContact
ContiSportContact
ContiWinterContact
ControlContact
CrossContact
EcoContact
ExtremeContact
PremiumContact
ProContact
PureContact
SportContact
SureContact
TerrainContact
TrueContact
UltraContact
VanContact
VikingContact
Dunlop SP Sport
SP Sport FastResponse
SP SportMaxx
SP WinterResponse
SP WinterSport
Sport BluResponse
Sport Maxx
StreetResponse
Winter Response
Winter Sport
Falken Azenis
Espia
EuroAllSeason
EuroWinter
Landair
Pro
Sincera
WildPeak
WinterPeak
Ziex
Goodyear DuraGrip
Eagle F1
EfficientGrip
Excellence
Vector 4Seasons
Wrangler
Hankook Dynapro
Kinergy
Vantra
Ventus
Winter i*cept
Michelin Agilis
Alpin
CrossClimate
Energy
Latitude
Pilot
Primacy
Nexen N'blue
N'fera
Roadian
WinGuard
Nokian Hakkapeiitta
ILine
Outpost
Powerpoof
Seasonproof
Snowproof
WR
Weatherproof
Wetproof
cLine
Pirelli Carrier
Cinturato
Ice
P Zero
Scorpion
SottoZero

Rozměry pneumatiky, hmotnostní a rychlostní index

Pokud vybíráte nové pneumatiky, ze všeho nejvíce vás musí zajímat jejich rozměr a dva indexy –⁠ hmotnostní a rychlostní. Nejenže podle těchto hodnot poznáte, zda jsou pneumatiky kompatibilní s vašimi disky, ale především zda se vůbec na vašem autě smí používat. Přípustné rozměry kol totiž udává technický průkaz. Údaj o rozměrech pneumatik vypadá následovně:

Značení pneumatik – rozměry
Co znamenají čísla na pneumatikách? Tato udávají rozměry a další vlastnosti pneumatik.

Podle technického průkazu se musíte řídit i při výběru rychlostního a hmotnostního (nosnostního) indexu pneumatik. Oba musí být stejné nebo vyšší, než udává TP. Určitě ne nižší. Je ovšem pravda, že v případě rychlostního indexu existuje jedna výjimka, a to pro zimní pneumatiky.

i

Pokud se chcete o rozměrech a indexech pneumatik dozvědět více, určitě si přečtěte naše články, které vše přehledně přehledně popisují a vysvětlují:

Další vlastnosti pneumatik – zimní pneumatiky apod.

V poslední části výše zobrazeného značení (za rychlostním indexem) najdete ještě další značky –⁠ v tomto případě TL (tubeless – bezdušové provedení) a XL (extra load – zesílená konstrukce). Tak ale vypadá spíše značení v e-shopu nebo na energetickém štítku. Na samotné pneumatice už často za rychlostním indexem nic nenajdete. Tato další označení jsou zpravidla na jiných místech, a nemusí být nutně uvedena zkratkou. Pri orientaci v jednotlivých označeních i jejich zkratkách vám pomůže následující tabulka

i

Označení zimních pneumatik

Zimní pneumatiky bezpečně poznáme podle značky 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), které se často přezdívá „alpský symbol“. Alternativně mohou být označeny jako M+S (Mud + Snow / Bláto + Sníh). Tato druhá značka je ale zastaralá, a ačkoliv vyhovuje zákonným požadavkům na zimní pneu, není zárukou dobrých jízdních vlastností za náročnějších zimních podmínek. Naopak aby mohl výrobce použít alpský symbol, musí pneumatika úspěšně projít poměrně náročnými zimními testy.

Jak poznat celoroční pneumatiky?

Označení celoročních pneumatik je téměř stejné jako v případě zimních pneumatik. Aby mohla být pneumatika celoroční, musí na ní být symbol 3PMSF nebo M+S. Odlišení zimních a celoročních pneumatik zajišťují názvem produktu, který je doplněn o velmi návodnou značku, například 4Season, All Season, All Weather nebo CrossClimate (Michelin). Na Alze je u každé pneumatiky viditelně uvedeno, o jaký typ pneumatiky se jedná.

Značení pneumatik – zimní pneumatiky
Symbol 3PMSF (vlevo) by měla mít každá kvalitní zimní pneumatika. Symbol přilnavosti na ledu (vpravo) pak najdeme jen na těch pneumatikách, které jsou stavěné i na nejnáročnější severské podmínky.
Zkratka Původní význam Český význam
M+S Mud + Snow Bláto + Sníh
3PMSF Three Peak Moutain Snow Flake Alpský symbol
Acoustic, NST, PNCS, CSi, SCT, SA Noise Shield Technology, Pirelli Noise Cancelling System, ContiSilent apod. Technologie pro snížení hluku
FR, FP, RFP, MFS Felgen Ripen, Fringe Protector, Rim Fringe Protector, Maximum Flange Shield Ochrana ráfku proti poškození (např. při najetí na obrubník)
LI Load Index Nosnostní (hmotnostní) index
SI Speed Index Rychlostní index
RF, RFT, ROF, RSC, ZP, ZPS Run Flat, RunOnFlat, Run-flat System Component, Zero Pressure apod. Dojezdové pneumatiky se samonosnou stěnou (omezeně fungují i při poškození)
TL Tubeless Bezdušová konstrukce
TT Tube-Type Konstrukce s duší
SI, SLT, SS, ST, SG, PS, CS Seal Inside, SelfSeal, SealTech, ContiSeal apod. Samozacelující technologie (odolnost vůči propíchnutí)
EL, HL, XL, RF Extra Load, High Load, Reinforced Zesílená pneumatika s vyšší odolností
LRR, ULRR Low Rolling Resistance, Ultra LLR Snížený valivý odpor (úspora paliva)

Orientaci v různých technologiích a jejich značení vůbec nepomáhá skutečnost, že výrobci často používají pro podobné technologie velmi odlišné názvy. Také se může stát, že stejná zkratka naopak označuje jiné technologie. Díky výše uvedené tabulce byste ale měli mít lepší přehled o tom, co si pod určitými typy značení představit.

DOT kód – informace o původu pneumatiky

Prakticky na celém světě je součástí každé pneumatiky značení DOT, někdy známé také jako TIN. Podle něj jsme schopni určit místo i orientační datum výroby pneumatiky. Oba tyto údaje totiž DOT kód obsahuje. Nejčastěji je složen z 12 znaků, může být ale delší i kratší. V praxi se využívá především k ověření stáří (nových) pneumatik při jejich koupi.

Značení pneumatik – DOT kód
Z DOT kódu vyčtete soustu informací.

Příliš staré pneumatiky totiž ztrácejí své typické vlastnosti, i když se nepoužívají. DOT kód si zpravidla můžete ověřit až po zakoupení pneumatik, ale například zde na Alze je prakticky u všech pneumatik garantováno stáří dle DOT maximálně 2 roky, přičemž s 95% pravděpodobností jsou pneumatiky vyrobeny maximálně před 1 rokem. Jestli se chcete o DOT kódu dozvědět více, přečtěte si náš článek Co je DOT? Stáří pneumatik není tak důležité, jak si možná myslíte.

i

Co jsou FR pneumatiky?

Na některých pneumatikách můžete najít označení FR, případně FP, RFP nebo MFS. Všechny označují prakticky to samé – ochranu ráfku proti poškození. FR pneumatika má přídavný lem, často vyztužený, který vystupuje ven z pneumatiky. Tím poskytuje určitou ochranu proti poškrábání, pokud při jízdě nebo parkování trefíte obrubník. Sám může být poškozen, aniž by byla narušena funkčnost pneumatiky. Samozřejmě se vyplatí především u dražších a větších litých disků.

Informace pro montáž – směr otáčení, maximální přípustný tlak, maximální zatížení

Mezi informace, které běžně najdeme na pneumatikách, patří také označení pro montáž. Nejdůležitější je směr rotace, který je třeba dodržet. Na pneumatice najdeme většinou slovo „rotation“ doplněné o šipku udávající správný směr otáčení při jízdě dopředu. Někdy však může slovo „rotation“ úplně chybět a na bočnici najdeme jen šipky, případně ani ne šipky, nýbrž jen obrazce, které šipky připomínají. Právě těmi je potřeba se při montáži řídit.

Značení pneumatik – montáž
Pneumatiky je třeba přepevnit na auto i na disky správným způsobem. I k tomu slouží některé značky na pneumatikách.

Mezi další údaje na pneumatikách patří značky Inside a Outside. Podle nich poznáme, která strana pneumatiky má mířit směrem dovnitř automobilu (Inside), a která ven (Outside). Tyto informace jsou však důležité hlavně pro mechanika, který vám bude pneu připevňovat na disky.

Nakonec najdeme na pneumatikách maximální přípustný tlak (Max. Press.) a maximální zatížení (Max. Load). Maximální zatížení odpovídá hodnotě dle nosnostního indexu. V případě tlaku jde skutečně o maximální hodnotu, nikoliv o doporučenou. Doporučený tlak v pneu najdete většinou na víčku nádrže nebo na prahu dveří. Většinou se bude pohybovat kolem 2,3 baru.

i V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

K tomu, abyste si vybrali vyhovující pneumatiku, vám stačí znát správné rozměry a určení (zimní, letní, celoroční). Pokud však chcete vybrat opravdu dobře, je vhodné si všímat i dalšího značení. Alespoň výrobce a modelu.

Na vašem soukromí nám záleží

My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.

Více informací
Rozumím Podrobné nastavení Odmítnout vše
P-DC1-WEB08