Antireflexní displej je displej s povrchovou úpravou, která má zabránit odrazům okolního světla. Jak se ale liší od matného displeje, už nemusí být tak zřejmé. V tomto článku vám to vysvětlíme.
Stínění kabelu slouží jako „filtr“ nežádoucího šumu. Šum se může projevovat zhoršenou kvalitou obrazového, zvukového nebo datového výstupu. Proti rušení je vybavena i celá řada napájecích kabelů (zpravidla ferritový váleček u konektoru), u kterých jde však spíše o určitou pojistku. Většina koncových zařízení, například notebooků, obsahuje ještě přímo ve svém těle kondenzátory, jež mají na starost právě filtraci napětí.
Kromě toho, že DVI rozhraní může být přizpůsobeno pro přenos čistě digitálního signálu DVI-D nebo kombinaci analogového a digitálního DVI-I, existují ještě dvě různé verze, jež se liší datovou propustností. Původní verze se jmenuje single-link a vystačíte si s ní u veškerých Full HD monitorů při standardní obnovovací frekvenci 60 Hz. Verze dual-link navyšuje šířku datového pásma na dvojnásobek a je použitelná například pro rozlišení 2560 × 1440 při 60 Hz.
Víte, co je analogový výstup, k čemu slouží a jaké jsou hlavní rozdíly mezi analogovým a digitálním výstupem? Máme pro vás článek, který i naprostému počítačovému laikovi přehledně vysvětlí, jak analogový výstup funguje. Začněme jednoduchou zkušební otázkou. Co znamená zkratka VGA? VGA je standard pro zobrazování grafiky na počítačovém monitoru. Poprvé ho použila společnost IBM už v roce 1987.
HDMI (High Definition Multimedia Interface) je dnes nejpoužívanější digitální standard pro přenos videa, audia i internetu. Velmi často se využívá pro připojení televizí, monitorů nebo projektorů k multimediálnímu zařízení. Díky jeho rozšířenosti a všestrannosti existují různé verze a tvary konektoru. Více v článku.
Rozhraní DVI (Digital Visual Interface) slouží k propojení monitoru s počítačem a zvládne přenášet analogový i digitální signál. Konektor, včetně redukcí pro zpětnou kompatibilitu, existuje v různých variantách. Rozhraní DVI je stále rozšířené, byť se jedná o starší technologii, která již pomalu ustupuje. Co je DVI? Jaká je budoucnost DVI? A jaký je rozdíl mezi DVI-A, DVI-D a DVI-I? Odpovědi najdete v dnešním článku.
Ghosting je efekt pozorovatelný na některých monitorech při rychlých změnách v obraze. Dochází k němu zejména u obrazovek s delší odezvou, kdy se za pohybujícím objektem táhne jakási koróna nebo poloprůsvitný stín. Nemusí se projevovat na všech barvách pozadí.
Input lag lze do češtiny přeložit jako prodleva mezi vstupem a výstupem. Projevuje se hlavně v rychlých scénách, kdy dochází k posunu mezi obrazem, který vychází z grafické karty (nebo počítače obecně) a reálným obrazem na výstupu.
Představte si situaci, kdy k jednomu počítači budou připojené dva monitory, které mají zobrazovat to samé. Na PC spustíte stopky a monitory budete natáčet ve slow-motion režimu. Pokud si budete video pouštět, zjistíte, že monitory lišící se input lagem na stopkách budou ukazovat jiný čas.
Overdrive je funkce sloužící ke zkrácení odezvy monitoru a tedy rychlejší obnovy obrazu. Monitory k tomu používají změnu napětí na jednotlivých pixelech – čím větší změna v napětí proběhne, tím rychleji se změní barvy. Záleží však na přesnosti, se kterou se napětí změní.
Overdrive popisuje jev, kdy výrobce navýší napětí, aby zkrátil odezvu, ale do pixelu na obrazovce kvůli tomu dorazí vyšší energie, než je třeba ke správnému zobrazení barev. Dochází tak k drobnému posunu barev.
Backlight bleeding je jev patrný u LCD monitorů, kdy se zejména u tmavých scén při minimálním okolním osvětlení místnosti projevuje nestejnoměrné prosvítání podsvícení. Dochází k němu hlavně u IPS panelů v oblasti rohů nebo hran – i proto se někdy tomuto nedostatku říká IPS glow, případně light bleeding.
Barevný model je barevný prostor, který používá základní barvy a jejich mísení do výsledné barvy.
TV tuner (nebo také televizní tuner) je součástka, která přijímá a dekóduje televizní vysílání. To díky tuneru naladíte na televizi, monitoru nebo jiných zařízeních jednotlivé televizní programy. TV tunery se dělí podle typu přijímaného televizního signálu na:
1) DVB-T/T2 – tuner pro příjem digitálního pozemní (anténního) televizního vysílání,
2) DVB-S/S2 – tuner pro příjem satelitního televizního vysílání,
3) DVB-C – tuner pro příjem kabelového televizního vysílání.
Pozorovací úhel je maximální úhel, ze kterého je ještě možné sledovat obraz na monitoru, aniž by došlo ke změně barev nebo kontrastu. Čím větší pozorovací úhly, tím lépe. Velikost pozorovacích úhlů je spojená s typem panelu monitoru. Zatímco monitory s panely IPS a S-IPS mají pozorovací úhly největší (až 178 stupňů), PVA a MVA obrazovky jsou na tom o něco hůře. TN monitory mají pozorovací úhly nejmenší.
Některé herní monitory jsou vybavené technologií G-Sync nebo FreeSync. Obě slouží k synchronizaci obnovovací frekvence monitoru podle grafické karty, čímž zvyšují plynulost obrazu při hraní her.
Označuje vzdálenost mezi protilehlým horním a spodním rohem monitoru. Udává se v palcích. Jeden palec je 2,54 cm.