Operační paměť bývá dost často podceňovanou komponentou počítačové sestavy. Spousta lidí má ještě z dob DDR3 zažito, že na RAMkách nezáleží, a už vůbec ne na jejich pracovní frekvenci či časování. V dnešní recenzi paměťového kitu G.Skill TridentZ F4-3200C16-8GTZR si ukážeme reálné herní i pracovní testy. Má smysl si připlácet za paměť RAM s profilem, nebo pro 100% herní zážitek stačí obyčejné paměti s frekvencí 2133 MHz?
Model | F4-2400C15D-16GTZR | F4-3200C16D-16GTZR | F4-3200C14D-16GTZ | F4-3200C14D-32GTZ | F4-3200C15D-32GTZR | F4-3600C16D-16GTZ | F4-3600C16D-16GTZR | F4-4266C19D-16GTZR | F4-4266C19D-16GTZA |
Kapacita paměti | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 32 GB | 32 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Operační frekvence | 2400 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz | 4266 MHz | 4266 MHz |
Paměťový kit | 2× 8GB | 2× 8GB | 2× 8GB | 2× 8GB | 2× 16GB | 2× 8GB | 2× 8GB | 2× 8GB | 2× 8GB |
XMP profil 2.0 | 15-15-15-35 | 16-18-18-38 | 14-14-14-34 | 14-14-14-34 | 15-15-15-35 | 16-16-16-36 | 16-16-16-36 | 19-19-19-39 | 19-19-19-39 |
Napětí | 1.2 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V | 1.35 V |
Chlazení | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní | pasivní |
Kit vhodný pro overclocking | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
RGB | AURA Sync | AURA Sync | ![]() | AURA Sync | AURA Sync | ![]() | AURA Sync | AURA Sync | ![]() |
Cena | 4 312 Kč | 4 706 Kč | 5 688 Kč | 10 284 Kč | 10 774 Kč | 5 880 Kč | 6 467 Kč | 7 743 Kč | 7 156 Kč |
Nabídky paměťových modelů většiny výrobců jsou "na jedno brdo", a lidé se mne pak ptají, v čem je vlastně takový rozdíl, že jeden kit stojí tolik a druhý 2×-3× tolik. Je to jednoduché, moduly jsou osazeny paměťovými čipy, které se kromě kapacity liší druhem, typem a také tím, jak se povedly při výrobě. G.Skill zpravidla osazuje chipy od Samsungu, u kterých jsou známé především B-DIE. Typ (revize) chipů B-DIE je pak především oblíbený mezi overclockery, protože výborně snášejí vysoké hodnoty napětí a zároveň s nimi tzv. škálují. S žádnými jinými typy chipů nedosáhnete overclocku jako je např. 4133 MHz s časováním 12-11-11-28-1T 180 TRFC s dodatečně velmi utaženým sekundárním a terciárním timingem. Tyto moduly jsem označil v tabulce jako "Kit vhodný pro overclocking" a zpravidla jde o non-RGB kit. Pro uvedení na pravou míru je potřeba dodat, že i RGB kity mají B-DIE chipy, ale ze zkušeností mých i ostatních overclockerů vím, že lepší taktovací potenciál mají klasické TridentZ kity bez RGB. Další věcí je, že 32GB (2× 16GB) jsou tzv. dual-side, tzn. mají chipy z obou stran PCB, a proto jdou jen velmi zřídka taktovat, ovšem mají lepší jmenovitý výkon než single-side moduly, které mají právě chipy jen z jedné strany PCB a jdou taktovat velmi dobře.
Pro začátek upřesním, že vliv operačních pamětí na výkon ve hrách je znát hlavně tam, kde jde o tzv. CPU bound scénu. Je to moment, úsek, a někdy i celá hra, kde má více práce procesor než grafická karta a její vytížení není stoprocentní. Nejčastěji jde tedy o 1080p gaming, který je stále v oblibě a v kurzu, v kombinaci se silnou grafickou kartou. Právě ve chvíli, kdy procesor nestíhá zpracovávat snímky z grafické pipeline, které grafická karta vytvořila, velmi pomohou silné operační paměti. Nemusí to ale trvat dlouho a může se stát, že výkon grafických karet bude tak silný, že už ani v 2560 × 1440 nebudou procesory stíhat, byť jejich výkon neroste mezigeneračně tak rychle, jako je tomu právě u grafických karet NVIDIA. Pak bude záležet na preferenci hráče, zda zvolí vyšší rozlišení, kde má vždy grafická karta o dost víc práce a počítač si vystačí i se slabším procesorem.
Smyslem následujícího testování bylo změřit rozdíl mezi defaultem, tedy frekvencí, kterou si nastaví automaticky základní deska, a XMP profilem, jenž je v našem případě 3200 MHz. Default bývá obvykle 2133 MHz. Frekvencí 2133 MHz disponují taktéž nejlevnější a nejpomalejší paměťové kity. Vyplatí se tedy připlatit za dražší paměti RAM, případně hrát si s nastavením? Testy níže napoví.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Deus Ex: Mankind Divided |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
O síle CPU v celém tomto článku nejvíce vypovídá FullHD rozlišení, protože jak už víme, v menším rozlišení má procesor více práce než grafická karta. Hlavním úkolem procesoru je zpracovat v grafické pipeline všechny snímky, které GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvoří, a protože karta neví, kolik jich bude potřeba, vytvoří jich maximum a procesor má co dělat. Jak je vidět, G.Skill TridentZ 3200MHz CL16 RGB pomáhá celkem výrazně procesoru se zvládáním tohoto nelehkého úkolu.
Fallout 4 je pokračování legendární postapokalyptické RPG kultovky. Hra pochází z dílny Bethseda Game Studios a běží na Creation Engine, který je velmi dobře znám z The Elder Scrolls V: Skyrim. Ačkoliv jde o - mírně řečeno - předpotopní engine, hra je stále velmi oblíbená a často hraná po celém světě. Momentálně neexistuje moderní hra, u které by byl tak znát výkon CPU a DRAM jako právě u Falloutu 4. Hra je měřena Frapsem po dobu 80 vteřin v lokaci zvané Boston Commons, kterou jsem vybral právě pro testování procesorů. Jelikož není nepravděpodobné, že další díl Falloutu poběží na stejném enginu, necháme tento klenot v testovací metodice i nadále. Hra byla nastavena na Ultra preset.
Fallout 4 |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Fallout 4 je moje srdcovka. Jak z pohledu gamera, tak z pohledu srovnávání výkonu hardwaru. U této hry jsou nejvíce patrné operační paměti, jejich výkon a stejně tak výsledná frekvence na jádro procesoru. Asi u žádné jiné hry není výkon operačních pamětí znát tak dobře, jako právě u Falloutu 4.
The Witcher 3: Wild Hunt je pokračování kultovního žánru dle knižní předlohy od spisovatele Andrzeje Sapkowského. Hra pochází z dílny CD Projekt RED studia a běží na RED engine. Současně patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knihovnami GameWorks. Scény v této hře jsou různě náročné, a proto jsem pro testování CPU zvolil 80 vteřinový okruh ve městě zvaném Novigrad. Tento díl Zaklínače sice už skončil, resp. už nebudou další datadisky, ale přesto jej stále ponechávám v testovací metodice pro procesory, jelikož jde o velmi oblíbenou hru, které se zrovna nedávno "chytil" Netflix a chystá její seriálovou formu, takže je dost možné, že si ji budete chtít zahrát.
The Witcher 3 |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Zaklínač už začíná být celkem starou hrou, a jelikož už se nechystá ani žádné další DLC, dost možná ho brzy vyřadím ze své testovací metodiky. Prozatím nám ale Geralt dobře vypomáhá s měřením výkonu procesorů v herním prostředí a výsledky v 1080 px vidíte sami.
Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud někde v této hře bude procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.
Rise of the Tomb Raider |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Jak se zdá, ženská jako Lara ocení pořádnou pracovní sílu, a proto i procesory s více jádry a vlákny vycházejí nejlépe. I tak k "nakrmení" nejsilnější grafické karty jako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS velmi G.Skill TridentZ F4 3200C16-8GTZR pomůže.
Prey je jednou z posledních horkých novinek letošního roku. Hra pochází z dílny Arkane Studios a běží na velmi známém Cryengine. Prey vznikla při spolupráci s Bethesda Softworks a hlavním partnerem je AMD, tudíž patří i do programu Gaming Evolved. Jako měřicí scéna je zvolena oblast Hardware Labs, která trvá 64 vteřin. Celý průběh frametimes je zaznamenáván nástrojem Fraps, a jak můžete vidět, hře vyšší frekvence operačních pamětí v 1080p rozlišení opravdu svědčí.
Prey |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Při osamocené cestě temným vesmírem se vám budou G.Skill TridentZ 3200C16-8GTZR jistě hodit. Samozřejmě ne každý potřebuje 200 FPS pro hraní single-playeru, ale jelikož nám jde o zjištění výkonu mezi pamětmi na defaultu a XMP profilu dnes testovaného paměťového DDR4 kitu, má pro nás tato scéna dobrou vypovídající hodnotu.
Ashes of the Singularity: Escalation je oblíbená real-time strategie od studia Stardock běžící na Nitrous Engine. Zároveň jde o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Hra je součástí programu Gaming Evolved od AMD. Jedná se o jednu z nejnáročnějších her na procesor, a proto jsem ji do naší CPU testovací metodiky zařadil jako první. Měřím dvě rozlišení, a to 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde je stále možnost projevení CPU bottlenecku. Frametimes jsou měřeny zabudovaným benchmarkem po dobu 180 vteřin. Použité nastavení bylo na Extreme preset v obou rozlišeních.
Ashes of Singularity: Escalation |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Octane 2.0 se skládá ze 17 testů založených na JavaScriptu, a benchmark tak testuje výkon procesoru v moderním webovém prostředí. Jak uvidíte v dalších 2D testech, rozdíl ve výkonu mezi DDR4 na defaultu a na 3200 MHz je minimální, a to zejména kvůli volnému časování XMP profilu.
Druhý test JetStream opět zkoumá výkon ve webovém prostředí, a to v testech založených na JavaScriptu. Benchmark je kombinací mnoha menších testů, které simulují jak syntetický výkon, tak reálné prostředí, se kterým se běžně setkáte. Výsledné skóre je geometrickým průměrem všech subtestů. Rozdíl opět minimální.
A do třetice benchmark Kraken, opět založený na JavaScriptu, který zkoumá rychlost jednotlivých úkonů, výsledek je opět geometrickým průměrem. V tomto případě je v grafu méně milisekund lépe. Kuriozitou je zde lepší výkon na defaultu, který je zapříčiněn utaženějším časováním, které si deska dává při DDR4 na defaultu.
Klasika ve formě Cinebench R15 se zapojením všech pracovních vláken. Jedná se o test od společnosti MAXON, který simuluje pracovní výkon v Cinema 4D, kdy je pomocí procesoru renderována náročná grafická scéna. Rozdíl ve výkonu je samozřejmě s časováním XMP profilu minimální.
Druhý test je porovnáním tzv. singlethread výkonu aneb jde o výsledek situace, kdy do činnosti zapojíme pouze jedno pracovní vlákno. Situace je samozřejmě stejná jako u multivláknové varianty Cinebench R15.
GeekBench 3 opět testuje reálné scénáře, se kterými se máte možnost setkat při práci se svým počítačem. Varianta se zapojením všech pracovních vláken poukazuje na výkon při "zapřáhnutí" celého procesoru.
Jelikož jsou součástí testů GeekBench 3 i části senzitivní na efektivitu operačních pamětí, je zde znát rozdíl mezi defaultem a G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR se zapnutým XMP profilem.
WinRAR je na rozdíl od ostatních testů velmi senzitivní na paměti, výkon krásně škáluje s dual/quad channel zapojením, a proto je zde znát rozdíl mezi 2133 MHz a XMP profilu G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR, který operuje na 3200 MHz.
HWBOT H265 je benchmark českého původu z dílny overclockera Havliho. Test měří výkon enkódování videa s H265 kodekem, který se už pomalu začíná používat, jelikož videa pod H265 jsou daleko skladnější než ta pod H264, a s příchodem 4K videí, která jsou stále více a více v kurzu, je používání H265 nutnost. Rozdíl mezi G.Skill TridentZ a pamětí RAM nastavenou na frekvenci 2133 MHz je zde samozřejmě minimální.
Time Spy Physics je částí 3D benchmarku od Futuremark, který je specializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využívá pouze procesor pro výpočty fyziky, a jak už je zde zvykem, přetaktované paměti G.Skill TridentZ = lepší výkon a skóre. V extreme overclockingu se pak můžete setkat s obrovskými rozdíly ve skóre, kde i přes přetaktovanou grafickou kartu na dusíku a stejně tak procesorem hrají rozdíly ve světových rekordech právě frekvence operačních pamětí a jejich časování.
Na dnešních testech a recenzi G.Skill TridentZ jsem pracoval tak intenzivně i proto, abych vám ukázal nejen rozdíl v FPS, což řeší 99 % lidí, ale také další dva faktory a to GPU LOAD (vytížení vaší grafické karty) a Frametimes, které v pohodě můžeme nazvat jako kvalitu FPS. Mějte na paměti, že ač více FPS = lépe, stále platí, že kvalita > kvantita. Můžete hrát hru, která se bude na 60 FPS hrozně "sekat" a hru, která bude na 40 FPS krásně plynulá a rozdíl naleznete v plynulosti průběhu frametimes. Další věcí je faktor hodnoty vašich peněz, které za svou grafickou kartu zaplatíte. Pokud si svých peněz a hardwaru, který si za ně pořídíte, ceníte, pak je rozumné mít váš stroj vybalancovaný tak, aby se nikde nic zbytečně nebrzdilo a vše fungovalo na 100 %. A rychlé paměti s dobrým časováním jsou tím správným krokem.
G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR jako paměťový kit považuji osobně za naprosté minimum k moderní platformě s procesory Intel Kaby Lake a mimo to je tento kit s RGB i celkem zajímavým "modním doplňkem" vaší sestavy. Kit podporuje AURA Sync, takže je možné styl a barvy LED podsvícení synchronizovat se základní deskou, grafickou kartou, LED pásky a dalšími komponenty se stejnou podporou této RGB synchronizační "fičury".
Klady
Zápory
Za super paměťový kit, který nezklame svým výkonem a poslouží jako vhodné minimum pro moderní PC a zároveň se skvěle hodí do letošního RGB trendu, uděluji G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR stříbrného Alzáka jako naše druhé nejvyšší ocenění.