12. generace Intel procesorů s sebou přinesla nejen nejvýkonnější a nejefektivnější herní CPU na trhu, ale také novou generaci operačních pamětí DDR5. Jejich dostupnost se sice už zlepšila, ovšem oproti DDR4 jsou rychlé DDR5 stál drahé, o základních deskách s jejich podporou ani nemluvě. Je pořizovací cena za tuto novinku obhajitelná? Kolik výkonu přináší DDR5 paměti oproti DDR4? Otestovali jsme novou i starou generaci operačních pamětí s Intel i7-13700K a NVIDIA RTX 4090. Tak pojďme na to!
Zatímco DDR4 paměti dosáhly svého vrcholu a po letech praxe a výroby dosáhly i velmi rychlé paměťové kity příjemných cen, začátek DDR5 je, jak už to s novým hardwarem bývá, tak trochu jiný příběh. V následujících testech se podíváme na srovnání výkonu DDR4 od 3 200 MT/s do 4 000 MT/s a DDR5 od 4 800 MT/s do 7 600 MT/s.
Model | G.SKILL 32GB KIT DDR4 4000MHz CL16 Trident Z RGB | G.SKILL 32GB KIT DDR5 7600MHz CL36 Trident Z5 RGB Black |
---|---|---|
Kapacita
|
2× 16 GB | 2× 16 GB |
Rychlost | 4 000 MT/s | 7 600 MT/s |
Časování | CL16-19-19-39 | CL36-46-46-121 |
Počet kanálů | 2 | 4 |
Rank |
Dual Rank
|
Single Rank
|
Napětí |
1,4 V
|
1,4 V
|
Cena | 8 009 Kč | 13 490 Kč |
První věcí je cena. Za nejrychlejší DDR5 kit zaplatíme téměř o 70 % více než za nejrychlejší DDR4 kit v naší nabídce. Novinky něco stojí, chipů je málo a cenová parita s DDR4 se očekává až někdy v roce 2024. Pro DDR4 mluví navíc i dual-rankové provedení, které mívá nejčastěji v herních scénářích pozitivní přínos ve výkonu, a výrazně levnější základní desky.
DDR4 asi není potřeba nijak představovat. DDR5 oproti tomu přinášejí několik nových změn. Nová generace operačních pamětí operuje ve 2× 32bit režimu namísto 1× 64bit, jak bylo doposud u DDR4 zvykem. Na jednom modulu jsou tedy dva kanály a dva paměťové řadiče. To dělá z běžného paměťového kitu o dvou modulech efektivně quad-channel kit. Výhodou quad-channelu je vyšší propustnost a výkon v určitých scénářích, jako je například práce se soubory. Ve hrách se tento benefit nijak zvlášť neprojevuje.
Druhou změnou je přesun PMIC (power managementu) ze základní desky na paměťové moduly. U DDR4 byla za řízení napětí odpovědná základní deska neboli na ní umístěný regulátor, který měnil napětí z 12 V na hodnoty např. 1,35 V. U DDR5 pamětí základní deska dodává rovnou 12 V a PMIC regulátor mění napětí na nižší hodnoty. I to je jeden z hlavních důvodů prozatímní špatné dostupnosti a vysokých cen, jelikož PMIC chipů je zoufalý nedostatek. Přítomnost PMIC na modulech s sebou přináší jedno značné minus, kterým je nadbytečné odpadní teplo, a tedy i vyšší teploty.
Single-Rank vs. Dual-Rank
Většina paměťových modulů, se kterými se běžný uživatel setká, je buď single-rankového (1Rx8), nebo dual-rankového (2Rx8) provedení. 2Rx8 moduly bývají nejčastěji od 16 GB+ a 1Rx8 8 GB, existují ale i výjimky.
Hlavním přínosem 2Rx8 provedení je funkce zvaná Rank Interleaving, která umožňuje přípravu na použití (refresh) paměťového chipu (banku), zatímco je druhý zpřístupněný procesoru. Tato funkce mívá zpravidla pozitivní přínos především ve hrách.
Pakliže ze svých DDR5 pamětí budete chtít vytáhnout maximum, je téměř nezbytné moduly aktivně a dostatečně ofukovat. Teplotní limit DDR4 (dle typu chipů) je něco přes 60 °C, což je teplota, kdy začínají být paměťové chipy poměrně nestabilní. Dle mých zjištění jsou DDR5 citlivější, již kolem 50 °C se dostaví nestabilita, která opětovně zmizí při snížení teploty ofukováním.
V testech posloužily dva paměťové kity. Z DDR4 generace můj oblíbený dual-rankový kit od G.SKILL s označením F4-4000C16D-32GTZR. Ten je vybaven proslulými Samsung B-DIE chipy, o kterých je známo, že dobře škálují s napětím a jdou dobře ladit. Z nové generace DDR5 jsem otestoval rovněž kit od G.SKILL s označením F5-7600J3646G16GX2-TZ5RK. Jde o single-rankový kit vybavený Hynix A-DIE chipy. Oba dva kity jsem změřil v osmi intenzivních herních scénách v nízkém rozlišení při maximálních detailech s pomocí RTX 4090, jelikož v právě takovýchto případech se projeví rozdíly ve výkonu operačních pamětí nejvíce.
Oba dva paměťové kity jsem otestoval na XMP profilech a jim příslušícím časování. Nižší rychlosti, tedy u DDR4 méně než 4 000 MT/s a u DDR5 méně než 7 600 MT/s, jsem testoval s ručně upraveným časováním dle dostupných paměťových kitů od G.SKILLu.
Testované DDR5 G.SKILL moduly bez ofuku dosáhly v Karhu memtestu 50 °C během 10 minut na XMP nastavení, což už jsou teploty, kdy začínají být paměťové chipy poměrně nestabilní. Dle mých zkušeností je limit DDR4 ještě o cca 10–15 °C výše, ale záleží na výrobci, popř. dané revizi paměťových chipů. Každopádně čím nižší teploty, tím lépe, a budete-li mít možnost, doporučuji výkonné paměťové kity cíleně chladit, a to obzvlášť budete-li je chtít taktovat a ladit.
Starcraft II je opět jedna z nejhranějších RTS eSportovek. Měřena je velmi náročná custom scéna na nejnižší grafické rozlišení, která představuje počátek souboje 4v4. V prvních vteřinách zde klesá FPS na velmi nízké hodnoty a celá scéna má 30 vteřin. Tato legendární hra pochází z dílny Blizzard Entertainment a je hojně hraná jak mezi občasnými hráči, tak mezi nejtvrdšími profesionály.
Starcraft II je perfektním testem výkonu her, které využívají jedno pracovní vlákno. Výsledek prvního testu hovoří pro DDR4 platformu. V tomto případě nejen ušetříte pěkných pár tisíc, ale ještě na tom budete o chlup lépe, než kdybyste se vydali cestou DDR5. Zajímavé je i to, že DDR4 na pouhých 3 200 MT/s jsou o 11 % rychlejší než DDR5 na 4 800 MT/s, a abyste dosáhli výkonu DDR4, musíte koupit alespoň 7 200MT/s kit s cenovým rozdílem téměř 9 200 Kč ve prospěch DDR4.
Cyberpunk 2077 je akční RPG adventura z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě dystopické metropole Night City v Kalifornii, ve kterém musíte plnit své žoldácké úkoly. Hra byla postavena na herním engine RED Engine 4 vývojáři ze studia CD Project Red a vydána v prosinci 2020 společností CD Project. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno nástrojem FrameView v centru města rychlým průjezdem na motocyklu po dobu 20 sekund.
Cyberpunk 2077 už ale začíná vyprávět poněkud jiný příběh. A jelikož se jedná o správný příklad moderní hry i do budoucna, tedy takové, která je vybavená tunou raytracingu, jenž musí obsluhovat procesor, je právě tento test pro výběr mezi DDR4 a DDR5 nejpodstatnější. Nejrychlejší paměťový DDR5 kit o rychlosti 7 600 MT/s je o 13 % rychlejší než DDR4 kit, ale cenový rozdíl je bezmála 5 500 Kč. K dosažení stejných rychlostí, které poskytuje nejrychlejší paměťový DDR4 kit, stačí přitom 5 600MT/s kit, který už se však dá pořídit o několik tisíc levněji než DDR4 4000 MT/s kit. Osobně bych se ale touto cestou nevydával, a pokud už bych pořizoval DDR5 Intel platformu, šel bych alespoň do 7 200MT/s kitu.
Metro Exodus Enhanced Edition je čtvrtým pokračováním řady postapokalyptické FPS střílečky založené na knize ruského autora Dmitryho Glukhovskyho. Testujeme exkluzivní PC verzi Enhanced Edition s „vylepšeným renderem“ pro účely RayTracingu a DLSS. Hru vyvinulo herní studio 4A games na stejnojmenném enginu a publikovalo vydavatelství Deep Silver. Měříme dvacet vteřin dlouhou scénu běhu po kolejích po nehodě v lokaci Volha.
V Metru, jak můžete vidět, operační paměti zas tolik neškálují. Resp. výkon o 400 MT/s vychází víceméně nastejno, a je tedy fuk, jestli pořídíte 7 600MT/s, nebo 7 200MT/s kit. A stejně tak vás to výkonnostně vyjde, pořídíte-li si DDR4 kit o rychlosti 4 000 MT/s a ušetříte pěkných pár tisíc nejen za moduly, ale i za desku.
Far Cry 6 je akční počítačová RPG odehrávající se na fiktivním ostrově Yara, který byl inspirován Kubou. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Toronto a vydána v říjnu 2021 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo provedeno rychlým průjezdem vesnicí hry po dobu 20 sekund nástrojem NVIDIA Frameview. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Stejnou story najdeme i u Far Cry 6. Koupí DDR4 platformy se oproti DDR5 o nic neochudíte a ušetříte pěkný balík peněz, které můžete vrazit do grafické karty. Od 3 600 MT/s u DDR4 a od 6 400 MT/s u DDR5 budete celkem vzato v pohodě.
Kdo by neznal Spider-Mana, že? V tomto podání jde o remasterovanou verzi s tunou raytracingu a o první hru s DLSS 3, ač my měříme pouze s DLSS 2. Hra běží na Insomniac Enginu, developery jsou Insomniac Games a Nixxes Software a vydavatelem je Playstation PC. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu v oblasti centra města.
Nejnovější Spider-Man je stejně jako Cyberpunk 2077 tou správnou hrou, ve které lze testovat moderní hardware. Ve hře je plno raytracingu, díky kterému má procesor spoustu práce, a lze tak snadno najít rozdíly i mezi rychlostmi operačních pamětí. I zde se ukazuje, že k maximální spokojenosti procesoru stačí rychlé DDR4 za 8 000 Kč a o 5 000 Kč dražší DDR5 nepřinášejí nijak závratný výkon navíc.
Shadow of the Tomb Raider je akční adventura a přichází jako dvanáctý díl z legendární série s Larou Croft. Hra se odehrává převážně v peruánských džunglích, kde se za hlavní hrdinku snažíte zastavit apokalpysu, kterou jste tak trochu sami spustili. Hra byla vytvořena studiem Eidos Montreal ve spolupráci s Crystal Dynamics a publikována vydavatelem Square Enix. Testovací scéna se odehrává ve ztraceném městě zvaném Patiti a jde o 62vteřinové kolečko, které vede přes tamní trh skrz ulice, obydlí města a zpět na tržiště.
Další testovací scénou, kde DDR5 nejen co do rychlosti, ale i platformy ukázaly nad DDR4 náskok, je poslední díl Tomb Raidera. Paměťový kit o rychlosti 4 000 MT/s zde předvádí stejný výkon jako 5 600MT/s kit, který je i o poznání levnější. Největší skok ale představují paměťové kity od 7 200 MT/s výše, a pokud budete stavět DDR5 platformu, bral bych tuto rychlost jako minimum.
Kingdom Come: Deliverance je akční adventura zasazená do středověku na území nynějšího Česka. Testovací scéna má 30 vteřin a tvoří ji průběh tryskem na koni od východní k západní bráně napříč Ratajemi. Jde o velmi intenzivní scénu na procesor. Hru vyvinulo Warhorse Studio v čele s Danem Vávrou a běží na populárním CryEnginu.
Kingdom Come: Deliverance už dávno není příkladem moderní hry, ale po delší dobu zůstává v testovací metodice kvůli nárokům na procesor. Hra umí pořádně používat jen 4 jádra, zato je ale dokáže řádně vytížit. V GPU driverech, které vyšly s RTX 4000, došlo k výraznému snížení driver overheadu, což vedlo k navýšení FPS o cca 30 %. Co se týče DRAM, zde o 5 000 Kč levnější 4 000MT/s podávají stejný výkon jako 7 600MT/s moduly.
Star Wars: Jedi Fallen Order asi nemá smysl tematicky představovat. Jde o akční adventuru z pohledu třetí osoby. Hra běží na Unreal Enginu 4, developerem je Respawn Entertainment a vydavatelem Electronic Arts. Měříme 20 vteřin dlouhou scénu v oblasti imperiální rafinerie.
A na konci naší řady máme poslední díl Star Wars, kde dokonce 4 000MT/s DDR4 moduly předvádějí o chlup lepší výkon než o bezmála 5 000 Kč dražší DDR5 7 600 MT/s. Jít tedy do DDR4, či do DDR5? Pojďme se o tom na závěr v rychlosti pobavit.
Dnešní výsledky bych pojal tak, že DDR5 začínají konečně vystrkovat první růžky. Ty mají ale především smysl až na vyšších rychlostech, dejme tomu od 7 200 MT/s, a to především v nejnovějších, ale hlavně v moderních hrách, ve kterých má procesor více práce s řízením raytracingu, jako je např. Cyberpunk 2077. Stále je ale otázkou rozumná volba, která hovoří pro pořízení rychlých DDR4 od 3 600 MT/s nahoru.
12. i 13. generace Intel procesorů funguje skvěle jak s DDR4, tak s DDR5. I přes to, že se 13. generace dočkala vylepšení ze strany paměťového řadiče, nevidím pořizování DDR5 jako nějak zvlášť smysluplné. Pozor ale, nemluvím o hi-endu, ten není co do poměru cena/výkon smysluplný nikdy, a proto pokud jste nadšenci, neřešíte peníze a chcete to nejlepší, běžte do nejrychlejší DDR5, aktuálně tedy do G.SKILL 32GB KIT DDR5 7600MHz CL36 Trident Z5 RGB Black, a nezapomeňte na pořádnou základní desku se Z790 chipsetem, např. ze série ASUS ROG.
Tento článek je aktualizací prvních testů z jara tohoto roku a stále si stojím za tím, že ten pravý čas DDR5 teprve přijde. Jak z hlediska škálování výkonu, rychlejších paměťových kitů, tak i ceny očekávám vhodnou dobu pro pořízení DDR5 až koncem příštího či v průběhu přespříštího roku. 14. generace Intelů pod označením Meteor Lake by už měla mít pouze podporu DDR5 a při té příležitosti očekávám i srovnání pořizovacích cen DDR5 na aktuální úroveň DDR4.
U AMD platformy zatím není moc co řešit. AM5 má limit nízko a ideální rychlost paměťových kitů je kolem 6 000 MT/s. Vhodným adeptem pro Ryzeny 7000 je např. G.SKILL 32GB KIT DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 NEO AMD EXPO. Doufejme tedy, že s další generací desktopových Ryzen procesorů budou rychlejší DDR5 dávat smysl, což by s jejich cenou také mělo pomoci.
DDR5 paměti prozatím nabízejí malý výkonnostní přínos oproti předchozí generaci rychlých a levných DDR4. S kvalitními, levnými a rychlými DDR4 pamětmi lze vytáhnout z procesorů Intel 12. i 13. generace maximální výkon.