Obnovit stránku

Naše pobočky jsou otevřeny pro výdej zboží. Při jejich návštěvě dbejte pokynů obsluhy.

Vyzkoušejte bezpečné doručení zboží do jednoho z našich 451 AlzaBoxů.

Služby reklamace a vrácení zboží fungují beze změny.

T-FORCE XTREEM 4000C18 (RECENZE A TESTY)

Aktualizováno

Operační paměť bývá dost často podceňovanou komponentou počítačové sestavy. Spousta lidí má ještě z dob DDR3 zažito, že na RAMkách nezáleží, a už vůbec ne na jejich pracovní frekvenci či časování. V dnešní recenzi paměťového kitu T-FORCE XTREEM 4000C18 od Team Group se podíváme na to, jaký přínos má XMP profil ve hrách a aplikacích oproti běžnému 2133 MHz kitu.

Operační paměti T-FORCE XTREEM od Team Group

Operační paměti T-FORCE Xtreem v testech – obsah

  1. Testujeme paměti DDR4 v herním prostředí
  2. Paměť RAM v herních testech – rozdíl default vs XMP
  3. Testy - rozdíl mezi 4000 MHz a 2133 MHz
  4. Závěr aneb potřebuji skutečně rychlejší paměti?

Testujeme paměti DDR4 v herním prostředí

Pro začátek upřesním, že vliv operačních pamětí na výkon ve hrách je znát hlavně tam, kde jde o tzv. CPU bound scénu. Je to moment, úsek, a někdy i celá hra, kde má více práce procesor než grafická karta a její vytížení není stoprocentní. Nejčastěji jde tedy o 1080p gaming, který je stále v oblibě a v kurzu, v kombinaci se silnou grafickou kartou. Právě ve chvíli, kdy procesor nestíhá zpracovávat snímky z grafické pipeline, které grafická karta vytvořila, velmi pomohou silné operační paměti. Nemusí to ale trvat dlouho a může se stát, že výkon grafických karet bude tak silný, že už ani v 2560 × 1440 nebudou procesory stíhat, byť jejich výkon neroste mezigeneračně tak rychle, jako je tomu právě u grafických karet NVIDIA. Pak bude záležet na preferenci hráče, zda zvolí vyšší rozlišení, kde má vždy grafická karta o dost víc práce a počítač si vystačí i se slabším procesorem.

Paměť RAM v herních testech – rozdíl default vs XMP 

Smyslem následujícího testování bylo změřit rozdíl mezi defaultem, tedy frekvencí, kterou si nastaví automaticky základní deska, a XMP profilem, jenž je v našem případě 4000 MHz. Default bývá obvykle 2133 MHz. Frekvencí 2133 MHz disponují taktéž nejlevnější a nejpomalejší paměťové kity. Vyplatí se tedy připlatit za dražší paměti RAM, případně hrát si s nastavením? Testy níže napoví.

Jaké hry jsme testovali?

  • Deus Ex: Mankind Divided
  • Fallout 4 (DX11)
  • Witcher 3 (DX11)
  • Rise of the Tomb Raider (DX12)
  • Prey (DX11)

Testovací sestava

  • CPU: Intel Core i7 7700K
  • MB: ASUS MAXIM Z270 IX APEX
  • RAM: G.Skill TridentZ 3200C16-GTZR
  • GPU: ASUS ROG GTX 1080 Ti Poseidon
  • Chlazení: NZXT Kraken X62, PSU + Thermal Grizzly Kryonaut
  • Zdroj: Seasonic Prime 1200W Platinum
  • Case: Streacom BC-1 OpenBenchtable

Testovací metodika aneb jak měříme výkon ve hrách

V rámci zachování objektivity a přesných výsledků je nutné dodržet velmi specifické postupy při měření. Při srovnávání výkonu více procesorů ve hrách musíme nastavit podmínky a prostředí pro každou platformu tak, aby to prostě bylo fér. Takže ať už měříme Intel nebo AMD platformu, nejsilnější desetijádro i9 7900X nebo nejslabší i5 7640X či Ryzen 5 1600X a nebo v budoucnu X399 platformu, musíme mít kromě procesoru a základní desky po hardwarové stránce nastavené stejné podmínky. Tedy stejnou grafickou kartu, stejný SSD disk, stejný zdroj, pokud možno stejné paměti. Po softwarové stránce je důležité mít stejný operační systém včetně aktualizací, nejlépe mít čistě nainstalovaný OS po formátu disku, stejnou verzi ovladačů grafické karty a krom několika dalších věcí je především důležité měření ve hře.

Hry měříme pomocí nástroje Fraps a logujeme tzv. frametimes, ve kterých je zaznamenáváno, jak dlouho trvalo grafické kartě vykreslit jeden snímek za druhým. Pomocí nástroje MSI Afterburner zaznamenáváme několik dalších hodnot, jako je vytížení grafické karty, vytížení procesoru, teploty, frekvence a další. Logy z obou programů se ve finále synchronizují a jsou připraveny ke snímkové analýze. Nejdůležitější částí celého procesu je identický způsob měření přímo ve hře. Je důležité zvolit správnou scénu, která bude konzistentní a u které opakovaně naměříme totožný výsledek. Pokud bychom měřili scény s velkou variabilitou, k ničemu bychom se nikdy nedopracovali. Z tohoto důvodu např. nepřichází v úvahu měřit v multiplayeru. Když máme scénu, kterou budeme měřit, vybranou, musíme zjistit, jak dlouho přesně scéna trvá, abychom vždy dodrželi stejný časový úsek. Ve většině her je potřeba scény opakovat, protože při prvním průběhu scény se kompilují shadery, načítají se textury apod. Z těchto důvodů měříme povětšinou až druhý či třetí průběh.

Nacházíme se v trochu paradoxní době, a to na přelomu, kdy výkon grafických karet začíná být tak velký, že i ty nejlepší procesory pomalu přestávají stíhat silné grafické karty ve Full HD rozlišení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hraní s plnými detaily není dostačující. Platí, že čím větší rozlišení, tím jsou menší nároky na procesor. Stručně řečeno, v nedaleké budoucnosti si se silnou grafickou kartou ve 4K rozlišení vystačíme i s levným a méně výkonným procesorem. A jelikož při měření výkonu procesorů v herním prostředí v 3840 × 2160 už rozdíly nejsou, nebo jsou úplně minimální, budeme porovnávat pouze 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde se ještě síla procesorů zvládne projevit.

Deus Ex a T-FORCE XTREEM

Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.

Nastavení hry pro test

Deus Ex: Mankind Divided nastavení testu 1Deus Ex: Mankind Divided nastavení 2

Deus Ex: Mankind Divided

Výkon T-FORCE XTREEM 4000C18

Vytížení grafické karty

Využití grafické karty s T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Frametimes s T-FORCE XTREEM 4000C18

O síle CPU v celém tomto článku nejvíce vypovídá FullHD rozlišení, protože jak už víme, v menším rozlišení má procesor více práce než grafická karta. Hlavním úkolem procesoru je zpracovat v grafické pipeline všechny snímky, které GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvoří, a protože karta neví, kolik jich bude potřeba, vytvoří jich maximum a procesor má co dělat. Jak je vidět, T-FORCE XTREEM pomáhá celkem výrazně procesoru se zvládáním tohoto nelehkého úkolu.

Fallout 4 a T-FORCE XTREEM

Fallout 4 hraFallout 4 je pokračování legendární postapokalyptické RPG kultovky. Hra pochází z dílny Bethesda Game Studios a běží na Creation Engine, který je velmi dobře znám z The Elder Scrolls V: Skyrim. Ačkoliv jde o - mírně řečeno - předpotopní engine, hra je stále velmi oblíbená a často hraná po celém světě. Momentálně neexistuje moderní hra, u které by byl tak znát výkon CPU a DRAM jako právě u Falloutu 4. Hra je měřena Frapsem po dobu 80 vteřin v lokaci zvané Boston Commons, kterou jsem vybral právě pro testování procesorů. Jelikož není nepravděpodobné, že další díl Falloutu poběží na stejném enginu, necháme tento klenot v testovací metodice i nadále. Hra byla nastavena na Ultra preset.

Nastavení hry Fallout 4 pro testy

Fallout 4 nastavení testu

Fallout 4

Výkon T-FORCE XTREEM 4000C18

Vytížení grafické karty

Využití GPU T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Průběh frametimes s T-FORCE XTREEM 4000C18

Fallout 4 je moje srdcovka. Jak z pohledu gamera, tak z pohledu srovnávání výkonu hardwaru. U této hry jsou nejvíce patrné operační paměti, jejich výkon a stejně tak výsledná frekvence na jádro procesoru. Asi u žádné jiné hry není výkon operačních pamětí znát tak dobře, jako právě u Falloutu 4.

The Witcher 3 a T-FORCE XTREEM

Hra Zaklínač 3: Divoký Hon The Witcher 3: Wild Hunt je pokračování kultovního žánru dle knižní předlohy od spisovatele Andrzeje Sapkowského. Hra pochází z dílny CD Projekt RED studia a běží na RED engine. Současně patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knihovnami GameWorks. Scény v této hře jsou různě náročné, a proto jsem pro testování CPU zvolil 80 vteřinový okruh ve městě zvaném Novigrad. Tento díl Zaklínače sice už skončil, resp. už nebudou další datadisky, ale přesto jej stále ponechávám v testovací metodice pro procesory, jelikož jde o velmi oblíbenou hru, které se zrovna nedávno "chytil" Netflix a chystá její seriálovou formu, takže je dost možné, že si ji budete chtít zahrát.

Nastavení hry The Witcher 3 pro testy

The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 3

The Witcher 3

Výkon s T-FORCE XTREEM 4000C18

Vytížení grafické karty

Využití GTX 1080 Ti s T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Kvalita FPS s T-FORCE XTREEM 4000C18

Zaklínač už začíná být celkem starou hrou, a jelikož už se nechystá ani žádné další DLC, dost možná ho brzy vyřadím ze své testovací metodiky. Prozatím nám ale Geralt dobře vypomáhá s měřením výkonu procesorů v herním prostředí a výsledky v 1080 px vidíte sami. 

Rise of the Tomb Raider a T-FORCE XTREEM

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud někde v této hře bude procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.

Nastavení hry Rise of the Tomb Raider pro testy

Rise of the Tomb Raider nastavení videaRise of the Tomb Raider nastavení grafiky

Rise of the Tomb Raider

Výkon T-FORCE XTREEM 4000C18 ve hře Rise of the Tomb Raider

Vytížení grafické karty

Vytížení grafické karty GTX 1080 Ti s T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Hladkost hry s T-FORCE XTREEM 4000C18

Jak se zdá, ženská jako Lara ocení pořádnou pracovní sílu, a proto i procesory s více jádry a vlákny vycházejí nejlépe. I tak k „nakrmení“ nejsilnější grafické karty jako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS velmi T-FORCE XTREEM 4000C18 pomůže.

Prey a T-FORCE XTREEM

Rise of the Tomb Raider

Prey je jednou z posledních horkých novinek letošního roku. Hra pochází z dílny Arkane Studios a běží na velmi známém Cryengine. Prey vznikla při spolupráci s Bethesda Softworks a hlavním partnerem je AMD, tudíž patří i do programu Gaming Evolved. Jako měřicí scéna je zvolena oblast Hardware Labs, která trvá 64 vteřin. Celý průběh frametimes je zaznamenáván nástrojem Fraps, a jak můžete vidět, hře vyšší frekvence operačních pamětí v 1080p rozlišení opravdu svědčí.

Nastavení hry Prey pro testy

Rise of the Tomb Raider nastavení videa

Prey

Výkon s T-FORCE XTREEM 4000C18

Vytížení grafické karty

Vytížení GPU s T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Průběh frametimes s TFORCE XTREEM 4000C18

Při osamocené cestě temným vesmírem se vám budou T-FORCE XTREEM 4000C18 jistě hodit. Samozřejmě ne každý potřebuje 200 FPS pro hraní single-playeru, ale jelikož nám jde o zjištění výkonu mezi pamětmi na defaultu a XMP profilu dnes testovaného paměťového DDR4 kitu, má pro nás tato scéna hodnotu.

Ashes of the Singularity: Escalation a T-FORCE XTREEM

Ashes of the Singularity: Escalation je oblíbená real-time strategie od studia Stardock běžící na Nitrous Engine. Zároveň jde o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Hra je součástí programu Gaming Evolved od AMD. Jedná se o jednu z nejnáročnějších her na procesor, a proto jsem ji do naší CPU testovací metodiky zařadil jako první. Měřím dvě rozlišení, a to 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde je stále možnost projevení CPU bottlenecku. Frametimes jsou měřeny zabudovaným benchmarkem po dobu 180 vteřin. Použité nastavení bylo na Extreme preset v obou rozlišeních.

Nastavení hry Ashes of Singularity: Escalation pro testy

Ashes of Singularity: Escalation nastavenéí testu

Ashes of Singularity: Escalation

Výkon s T-FORCE XTREEM 4000C18

Vytížení grafické karty

GPU LOAD s T-FORCE XTREEM 4000C18

Průběh frametimes

Frametime alias kvalita FPS s T-FORCE XTREEM 4000C18

V jakých aplikacích rozdíl mezi 4000 MHz a 2133 MHz u DDR4 testujeme?

  • Octane 2.0
  • JetStream
  • Kraken
  • Cinebench R15
  • GeekBench 3
  • WinRAR 5.31
  • HWBOT H265
  • Time Spy Physics

Testy – rozdíl mezi 4000 MHz a 2133 MHz

T-FORCE XTREEME 4000C18 testu Octane 2.0

benchmark Octane; T-FORCE XTREEM 4000C18

Octane 2.0 se skládá ze 17 testů založených na JavaScriptu, a benchmark tak testuje výkon procesoru v moderním webovém prostředí. Jak uvidíte v dalších 2D testech, rozdíl ve výkonu mezi DDR4 na defaultu a na 4000 MHz je minimální, a to zejména kvůli volnému časování XMP profilu.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu JetStream

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark JetStream

Druhý test JetStream opět zkoumá výkon ve webovém prostředí, a to v testech založených na JavaScriptu. Benchmark je kombinací mnoha menších testů, které simulují jak syntetický výkon, tak reálné prostředí, se kterým se běžně setkáte. Výsledné skóre je geometrickým průměrem všech subtestů. Rozdíl opět minimální.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu Kraken

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Kraken

A do třetice benchmark Kraken, opět založený na JavaScriptu, který zkoumá rychlost jednotlivých úkonů, výsledek je opět geometrickým průměrem. V tomto případě je v grafu méně milisekund lépe. Kuriozitou je zde lepší výkon na defaultu, který je zapříčiněn utaženějším časováním, které si deska dává při DDR4 na defaultu.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu Cinebench R15

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Cinebench R15

Klasika ve formě Cinebench R15 se zapojením všech pracovních vláken. Jedná se o test od společnosti MAXON, který simuluje pracovní výkon v Cinema 4D, kdy je pomocí procesoru renderována náročná grafická scéna. Rozdíl ve výkonu je samozřejmě s časováním XMP profilu minimální.

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark Cinebench R15 singlethread

Druhý test je porovnáním tzv. singlethread výkonu aneb jde o výsledek situace, kdy do činnosti zapojíme pouze jedno pracovní vlákno. Situace je samozřejmě stejná jako u multivláknové varianty Cinebench R15.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu GeekBench 3

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark GeekBench 3

GeekBench 3 opět testuje reálné scénáře, se kterými se máte možnost setkat při práci se svým počítačem. Varianta se zapojením všech pracovních vláken poukazuje na výkon při „zapřáhnutí“ celého procesoru.

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark GeekBench 3

Jelikož jsou součástí testů GeekBench 3 i části senzitivní na efektivitu operačních pamětí, je zde znát rozdíl mezi defaultem a T-FORCE XTREEM 4000C18 se zapnutým XMP profilem.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu WinRAR

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark WinRAR

WinRAR je na rozdíl od ostatních testů velmi senzitivní na paměti, výkon krásně škáluje s dual/quad channel zapojením, a proto je zde znát rozdíl mezi 2133 MHz a XMP profilu T-FORCE XTREEM od TeamGroup, který operuje na 4000 MHz.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu HWBOT H265

T-FORCE XTREEM 4000C18; benchmark HWBOT H265

HWBOT H265 je benchmark českého původu z dílny overclockera Havliho. Test měří výkon enkódování videa s H265 kodekem, který se už pomalu začíná používat, jelikož videa pod H265 jsou daleko skladnější než ta pod H264, a s příchodem 4K videí, která jsou stále více a více v kurzu, je používání H265 nutnost. Rozdíl mezi T-FORCE XTREEM 4000C18 a pamětí RAM nastavenou na frekvenci 2133 MHz je zde samozřejmě minimální.

T-FORCE XTREEME 4000C18 v testu Time Spy Physics

T-FORCE XTREEM ; benchmark Time Spy Physics

Time Spy Physics je částí 3D benchmarku od Futuremark, který je specializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využívá pouze procesor pro výpočty fyziky, a jak už je zde zvykem, přetaktované paměti T-FORCE XTREEM = lepší výkon a skóre. V extreme overclockingu se pak můžete setkat s obrovskými rozdíly ve skóre, kde i přes přetaktovanou grafickou kartu na dusíku a stejně tak procesorem hrají rozdíly ve světových rekordech právě frekvence operačních pamětí a jejich časování.

Závěr aneb potřebuji skutečně rychlejší paměti?

Na dnešních testech a recenzi T-FORCE XTREEM 4000C18 můžete vidět nejen průměrné FPS, ale i vytížení grafické karty (GPU LOAD) a kvalitu FPS (FRAMETIMES). Mějte na paměti, že ač více FPS = lépe, stále platí, že kvalita > kvantita. Můžete hrát hru, která se bude na 60 FPS hrozně „sekat“ a hru, která bude na 40 FPS krásně plynulá a rozdíl naleznete v plynulosti průběhu frametimes. Další věcí je faktor hodnoty vašich peněz, které za svou grafickou kartu zaplatíte. Pokud si svých peněz a hardwaru, který si za ně pořídíte, ceníte, pak je rozumné mít váš stroj vybalancovaný tak, aby se nikde nic zbytečně nebrzdilo a vše fungovalo na 100 %. A rychlé paměti s dobrým časováním jsou tím správným krokem.

i Testování Intel Skylake-X a Kabylake-X
V našem testu Intel Skylake-X a Kabylake-X jsme odhalili pracovní 2D/3D výkon a detailně jsme se zaměřili na herní výkon, kde nová platforma Intel Basin Falls x299 opravdu zazářila. To už se ale nedá říct o provozních vlastnostech nových procesorů.

T-FORCE EXTREEM jako paměťový kit považuji osobně za vhodný pro našlapené herní PC, ze kterého chcete vymáčknout maximum. Moderní platformě s procesory Intel Kaby Lake bude paměťový kit, který byl použit v dnešním testu, skvělou podporou. Kromě toho je tento kit i celkem zajímavým „modním doplňkem“, který mimo jiné získal i ocenění od IF na Computexu za design.

T-FORCE XTREEM 4000C18

T-FORCE XTREEM 4000C18

Operační paměti

Za super paměťový kit, který přináší především v 1080p hraní znatelné navýšení výkonu, uděluji paměťovému kitu T-FORCE XTREEM 4000C18 naše stříbrné ocenění.

Klady

  • Samsung B-DIE chipy
  • Dobré pasivní chlazení
  • Design (provedení chladiče)
  • Nárůst výkonu především v 1080p hrách

Zápory

  • Cena
  • Volné časování
WEB7